Pentru a înţelege mai bine ce presupune handmade-ul în România, i-am luat la întrebări pe cei care au mai multă experienţă pe această piaţă, atât în mediul online cât şi offline.
Am vrut să vedem care sunt magazinele fizice de profil şi ce presupun ele. Astfel am discutat cu Mădălina Timofte, deţinătoarea brandului Artizart şi Elena Gheorghe de la DOT’s SHOP.
Am aflat de la Mădălina Timofte despre fostul magazin Artizart, că a fost un loc “prietenos, boem şi unic”, care încerca să îşi seducă clienţii, un loc unde orice idee a clientului se putea materializa, unde clienţii erau serviţi cu bomboane şi ceai, unde erau întâmpinaţi cu poveşti, evenimente, serate, iar fidelitatea le era răsplătită. Dar toate acestea au necesitat foarte multă muncă din partea Mădălinei, dedicare şi bineînţeles eforturi materiale. Magazinul a fost deschis din decembrie 2008 până în martie 2010 şi a avut o investiţie iniţială de aproximativ 5000 euro.
DOT’s SHOP s-a născut din dorinţa celor care au iniţiat acest proiect de a le reprezenta şi a fi un loc unde clienţii “să se simtă ca în propria sufragerie” DOT’s SHOP poate fi caracterizat ca fiind “atelier, vesel, cozy”. Magazinul a fost deschis în ianuarie 2009, iar Elena ne spune că investiţia iniţiala a fost recuperată.
În magazinul Elenei se găsesc produse handmade create de ea, dar şi de către alţi artizani, şi sunt cât mai diverse: bijuterii din fir de argint sau argintat, bijuterii din lut pictate, colaj şi chiar fimo, bentiţe mai mult sau mai puţin preţioase. În curând, după o „scurtă” reamenajare, voi încerca să aduc în magazin şi haine şi gentuţe.”
Dar cine sunt clienţii pentru aceasta piaţă în formare? Care este comportamentul lor de cumpărare?
Clienţii, atât pentru mediul online cât şi pentru offline sunt în general femei, de toate vârstele.
Mădălina ne spune, din experienţa ei, că nu există sezonalitate în ceea ce priveşte comportamentul de cumpărare al clientului român. Tot de la ea am aflat că se simte efectul crizei economice şi că acum clienţii petrec mai mult timp în magazin, iau mai greu decizii, dar sunt dispuşi să cumpere obiecte mai scumpe şi mai bine realizate.
Magazinele offline sunt promovate prin mailing list, oferte, participări la târguri şi evenimente, flyere, afise, recomandări. Totuşi nu este neglijat nici mediul online, care devine o unealtă tot mai puternică în ceea ce priveşte promovarea.
Magazinele fizice, cu profil handmade, aduc ceva nou pe piaţă, răsfaţă şi răsplătesc clienţii, le oferă acestora produse unice, special create pentru ei, individualizate. Aici este locul unde clientul se întâlneşte direct cu producătorul, iar acest aspect trebuie fructificat la maxim.
În mediul online, nu puteam ignora echipa Breslo, inţiatoarea celei mai mari platforme de vânzare online de handmade.
Astfel, am aflat că Breslo a apărut din dorinţa de a ajuta artizanii din România şi de a le oferi o comunitate, un loc unde să îşi vândă creaţiile şi să devina cunoscuţi. Pe scurt, Breslo = “unic, lucrat manual, captivant”.
Echipa Breslo a adus ceva nou în domeniul târgurilor handmade, un concept şi un format inedit. „Fabrica de Handmade Breslo a aşezat artistul în centru şi a dezvoltat activităţi în jurul lui. „Colţul artistului” – zona unde artiştii susţineau demonstraţii live, „Maratonul de pictură” – spaţiul în care artiştii şi vizitatorii îşi exersau talentul la pictură, „Centrul eco” – unde ingeniozitatea a fost pusă la încercare şi cine dorea putea să construiască diverse obiecte din materiale reciclabile şi nu în ultimul rând „Prima prezentare de modă din România cu vestimentaţie handmade” unde trei tineri designeri şi-au prezentat ultimele colecţii.”
Încotro se îndreaptă curentul handmade?
Designerii de azi vor cuceri noi tărâmuri, vor continua să se dezvolte, să creeze obiecte inedite şi inovative pentru consumatori tot mai exigenţi şi deprinşi cu atitudinea handmade.
Care sunt planurile Mădălinei de viitor? “Particip în continuare la târguri, explorez şi mai mult zona creativităţii şi încerc să implic lumea handmade în proiecte culturale pentru a o apropria de cultura urbană şi de design şi cred că am reuşit asta prin fair 4 art. Handmade-ul este un stil de viaţă şi o atitudine pe care sper sa o vad mai des exprimată sincer.”
Planurile de viitor pentru comunitatea Breslo: „Breslo va încerca să se extindă şi în afara ţării şi să încerce să formeze o piaţă comună pentru artizanii din Europa şi nu numai.”
Piaţa handmade continuă să se dezvolte, să evolueze spre următorul nivel. Produse şi colecţii atent gândite şi calculate, piese cât mai personalizate, adresate unui public specific, de nişă, finisaje deosebite şi idei cât mai inedite, toate acestea vor face parte din viitorul curentului handmade. Şi nu se va opri aici. Se vor cuceri noi teritorii, se vor decoperi noi tehnici şi materiale şi oamenii nu vor înceta să se folosească de mâini pentru a-şi materializa ideile şi a aduce un plus de frumuseţe.
Kity
22 aprilie
Excelent articol. Este o placere sa citesc ceea ce scrii. Keep us better informed! Keep up the good work!
Tweets that mention Revista Atelierul Nou - Handmade is the new black - part 2. Citeste acum -- Topsy.com
9 aprilie
[…] This post was mentioned on Twitter by Revista Atelierul. Revista Atelierul said: Revista Atelierul Nou – Handmade is the new black – part 2. Citeste acum http://tinyurl.com/ydstgkc […]