A venit în sfarșit primăvara… Înainte se cunoștea venirea primăverii prin apariția ghioceilor (naturali) și printr-un aer general de veselie. Însă în condițiile unei crize de care se tânguie lumea întreagă, criza estetică și a bunului gust trece aproape neobservată. Și anul acesta, ca și in alți ani, s-a întors în forță invazia sezonieră de kitschuri. Cu toții ne plângem și deplângem situația actuală, însă -ca prin farmec – tarabele pline de mărunțișuri fără gust continuă să se golească în timp record.
Ce înseamnă până la urmă kitsch? Bunul simț ar trebui să reactioneze instinctiv în prezența lui, însă normalizarea kitsch-ului poate să inducă în eroare pe mulți. Așadar, este kitsch dacă poti bifa pe listă următoarele:
– Făcut de mântuială
– Ieftin și ca preț și ca execuție
– Împopoțonat- abundență de detalii țipătoare, menite să ia ochii
– Imitație de prost gust după un obiect frumos
– Lipsit de valoare artistică
– Omiterea sau executarea grosolană a unor detalii, în graba de a produce la normă, de dragul profitului
Cel mai des – este un produs în serie, dar și dacă este unicat, cu pretenții artistice – se dă de gol prin aspectul comercial, făcut să satisfacă o nevoie imediată. Dacă ar fi doar o problemă sezonieră, parcă aș mai închide ochii, însă nu există “doar”, ci pur și simplu ESTE o problemă. Punct. Dacă nu s-ar manifesta și în restul timpului- în limbaj, comportament, produse, servicii, stil de viață- nu ar apărea nici de dragobete, martișor, Paște, Crăciun etc.
Acolo unde se sărbătoreau tradiții, azi se improvizează tarabe în cel mai pur spirit comercial. Vrei să sărbătoresti dragostea? Îți coasem repede o pernă în formă de inimioară de pluș! E și practic și frumos. Nu ești convins ca o să placă? Pune-i un diminutiv și iubita va reacționa corespunzător: “pernuță”, “inimioară”, “papușică”, “ursuleț”, “puișor” etc. Avem brelocuri, zorzoane, aur și argint, tinichea- tot ce poftești! Unde se manifestă de fapt kitsch-ul? În capul nostru. În lipsa de cultură și de valori. Variantele superficiale propuse de tele-shopping nu constituie lectii de cultură.
Simțul frumosului- dacă nu este înnăscut- se poate educa. Prin lectură, prin muzică, prin spectacole, nu prin emisiuni tv, reality-show-uri și tabloide. Cu regret constat că în vocabularul și în viețile noastre cuvintele “a fușeri” și “fușăreală” nu sunt niște necunoscute. Le practicăm zi de zi. A măslui, a imita prost și a nega autenticul riscă să devină trăsături naționale. Cu toate astea, eu sunt optimistă. Pe de-o parte pentru că a început ofensiva tinerilor care prețuiesc originalitatea și fac lucruri artizanale destul de drăgute, cu mult potențial de a deveni chiar exemplare pe viitor. Pe de altă parte pentru că, primavara în sine, revarsată cu generozitate în fiecare frunză și floare, în cer și în soare, peste tot în jurul nostru, va fi un model de frumusețe adevarată pentru cei care doresc să îl accepte.
Ema
23 februarie
Ce-mi place articolul acesta! Foarte bine spus. Tot. La noi la Mures, in fiecare primavara, in centrul orasului, are loc un astfel de targ: taraba langa taraba – toate cu lucruri in serie, cu inimioare si pasarele carora le zboara penele. Simbolurile de alta data ale Martisorului … s-au cam pierdut: rar mai vezi trifoi cu patru foi si cosar.
In semn de protest pentru martisoarele kitsch, de vreo 4-5 ani, eu port in piept doar ata martisorului. Mi se pare ca exprima cel mai bine spiritul Martisorului.
Ralu
27 aprilie
Ma bucur atunci sa aud ca totusi exista si evenimente mai selecte *sau mai selective, care nu-s disperate doar dupa audienta si dupa a pune titulatura de handmade si atat.
Incetul cu incetul vom ajunge si intr-o lume in care sa predomine lucrurile de calitate- dar ma refer totusi la o lume restransa, a celor care au timp si chef sa respinga banalul si uratul 🙂
Trebuie sa credem in asta 🙂
ADArt
26 aprilie
Foarte bine spus intr-adevar:). Chiar ma gandeam ceva mai mult la acest aspect zilele trecute. E cu atat mai trist cand vezi kitch-ul in lumea hand-made, acolo unde te-ai astepta mai putin. Laura are mare dreptate. Din pacate foarte putine sunt targurile hand made care-si selecteaza participantii dupa calitatea produselor. Sunt multe targuri bine promovate si amplasate care folosesc metoda primul venit – primul servit la inscriere, de unde si calitatea scazuta a produselor expuse.
laura
25 aprilie
scuzati greselile de ortografie, „graba strica treaba:)”
laura
25 aprilie
Mare adevar in acest articol. Sunt din ce in ce mai dezamagita de „targurile de produse handmade” care se organizeaza in ultima perioada.Astazi am vizitat unul din putinele targuri organizate de acest gen, de la care am plecat cu un gram de incredere si o fericire in suflet ca am intalnit tineri designeri de bijuterii si accesorii cu adevarat unice si creatii personale. Targul de bijuterie contemporana a fost la sala dalles si ii felicit pe toti participantii atat pentru originalitatea lor de a-si expune produsele cat si pentru calitatea si rafinamentul lor de executie.
Am intalnit oameni csrora nu le pasa de un castig rapid, pentru ei bijuteriile sunt un mod de exprimare si din cate am observat, numai punand suflet si cunostinte acumulate prin documentare, ajung la perfectiunea lucrarilor.Acesti oameni vor avea o clientela selecta si vor putea vinde creatiile lor la adevarata valoare artistica. Restul artizanilor, care fac produse in serie si de prost gust, nu vor avea decat clienti trecatori, iar numele lor nu va fi retinut niciodata. Aceasta erte parerea mea si sper ca nu am jignit pe nimeni…..doar sper sa pot participa pe viitor la mai multe targu care sa aiba acest nivel ridicat al calitatii
Tweets that mention Despre kitsch-ul de tarabă | Revista Atelierul -- Topsy.com
23 aprilie
[…] This post was mentioned on Twitter by Revista Atelierul. Revista Atelierul said: Revista Atelierul Nou – Despre kitsch-ul de tarabă. Citeste acum http://tinyurl.com/29pr7l5 […]