În marketing, fie că ne place sau nu, totul se reduce la numere. Mult timp am refuzat să accept acest fapt, preferând să mă concentrez mai mult pe partea creativă a marketingului – să concep modele noi, să transpun stări de spirit într-o pereche de cercei, să aleg culori, materiale inedite, să încerc tehnici noi şi noi unghiuri de fotografiere, să compun poveşti frumoase pentru creaţiile mele, să fac cărţi de vizită sau etichete, să scriu pe blog, să înteracţionez cu oamenii frumoşi din acest domeniu pe Facebook sau să ciripesc de zor pe Twitter…dar, până la urmă, toate acestea se măsoară în cifre.
Fie că e vorba de numărul de ore petrecute pentru alegerea celor mai bune materii prime, pentru crearea designului pentru magazinul online, blog sau pentru cărţile de vizită, fie că e vorba de timpul petrecut în realizarea unui produs sau a unei întregi colecţii, timpul necesar pentru găsirea celor mai bune soluţii pentru încheierea unui colier sau conceperea unei rochii cât mai confortabile, timpul necesar postării produselor şi apoi promovarea lor, numărul de vizualizări a blogului şi a magazinului sau drumul la oficiul poştal, toate aceste activităţi se măsoară şi ele în cifre. Mai exact, toate acestea ar trebui să fie cuprinse în preţul produselor handmade.
Este un lucru minunat atunci când clienţii noştri aleg să cumpere produse handmade, când acea bijuterie, geantă, rochiţă sau ceainic le oferă o stare de bine, de frumuseţe şi ne mulţumesc, apoi, pentru că le oferim o părticică din noi. Şi poate aprecierile clienţilor, prieteniile ce le legăm si bucuriile pe care le aducem ar trebui să fie răsplată suficientă pentru munca noastră. Şi poate că, de cele mai multe ori, şi este. Doar că, în cruda lumină a realităţii, pentru a putea continua să oferim aceste mici bucurii, resursele financiare se dovedesc a fi esenţiale, iar acest lucru este şi mai important pentru cei mai norocoşi dintre noi care încearcă şi reuseşc să aibă un job full-time doar din această frumoasă activitate. De aceea preţul care îl stabilim pentru produsele noastre este foarte important.
Preţul, din punct de vedere al marketingului, face parte dintr-o strategie de ansamblu si spune ceva despre produse, despre publicul ţintă, despre marcă, iar dacă nu este determinat corespunzător poate dăuna imaginii vânzărilor şi întregului brand. Produsele de lux au preţuri exorbitante pentru că se adresează unei anumite categorii sociale (ex. Hermes, Prada, Louis Vuitton etc), iar produsele cu preţuri mici devin comune, accesibile oricui (ex. Ikea, H&M etc.).
Eu nu pot să spun care este preţul corect pentru munca fiecăruia, acesta este un aspect pe care fiecare şi-l stabileşte individual. Totuşi, ar fi câteva aspecte de care este bine să ţinem cont atunci când stabilim preţul creaţiilor noastre.
- Care este salariul pe care ţi-l doreşti?
- Care sunt costurile realizării unui produs?
- Cum calculezi preţul creativităţii şi originalităţii?
- Care este preţul pieţei în nişa din care faci parte?
- Oferi ceva unic, ce nu se ma găseşte pe piaţă?
- Cât sunt dispuşi să cheltuie, în medie, clienţii tăi pentru produse handmade?
- Cât de cunoscut şi puternic este brandul tău?
- Care este preţul minim pe care îl poţi oferi?
Stabilirea preţurilor poate fi una dintre cele mai solicitante aspecte ale activităţii de handmade şi, cu siguranţă, este unul dintre cele mai delicate subiecte. Şi pe bună dreptate, artizanii se găsesc în situaţia în care trebuie să fie designeri, producători, marketeri şi contabili.
Handmade-ul este la modă acum, concurenţa este tot mai mare şi foarte puţini artizani reuşesc să se întreţină din această frumoasă meserie. Sper ca lucrurile să se schimbe, sunt foarte mulţi artizani talentaţi care pot oferi şi mai mult, iar majoritatea produselor handmade sunt produse de nişă până la urmă, unice, personalizate, de calitate…de ce să nu aibă preţul pe care îl merită cu adevărat?
Săptămâna viitoare vom continua articolul cu răspunsurile la întrebările de mai sus şi exemple pentru calcularea preţului.
Marmotescu
25 martie
ce incerc eu sa fac pentru stabilirea pretului(cu mici variatii,desigur) este:
-mi-am stabilit un pret/ora de munca(extrem de putin, dar pe masura ce se consolideaza ‘brandul’ o sa creasca incet incet)
-imi cronometrez(aproximativ) timpul necesar pentru un produs
-adaug la pret orar x timp pretul materialelor(aproximativ)
-adaug 5-10% pentru produsele unicat care nu vor face parte dintr-o serie (fac poze,editat,prezentare) pt fiecare produs
-scad 5-10% pentru produsele dintr-o serie(la care repet aproximativ produsul dar nu pun poze de fiecare data…asta se aplica in general la maruntisuri)
Rezultatul nu e inca un pret corect pt munca depusa,nu prea include ‘taxa’ pe idee…dar pana cand nu esti cunoscut nu iti permiti sa inclui in pret aceste componente.
We love RAMsMADE! – Revista Atelierul
11 noiembrie
[…] Preţul – între handmade şi marketing I şi II (https://www.revista-atelierul.ro/2010/08/27/pretul-intre-handmade-si-marketing/, https://www.revista-atelierul.ro/2010/09/02/pretul-intre-handmade-si-marketing-ii/) – pentru că […]
2012 elections
28 octombrie
Thanks for your marvelous posting! I certainly enjoyed reading it,
you are a great author.I will ensure that I bookmark your blog and will come back down the road.
I want to encourage you to continue your great work, have a nice day!
Gabi Galamaga redactor Atelierul cu normă întreagă – Revista Atelierul
8 august
[…] *Prețul – între handmade și marketing. Un articol care s-a bucurat de un succes mare cred eu. Mulți dintre noi cei care facem lucruri de mână, avem tendința să ne subapreciem creațiile. Nu luăm în calcul mulți factori, fapt care de multe ori ne împiedică să facem o apreciere corectă. Acest articol însă m-a ajutat să mă uit cu alți ochi la produsele mele și să le apreciez ca atare. […]
Mixul de marketing în handmade – Revista Atelierul
12 martie
[…] Preţ […]
anca
31 august
ai foarte mare sa stii, handmade necesita multa munca si implicare pacat ca nu este rasplatit cum trebuie:)
Deea
28 august
Cat ma bucur ca ai atins si aceasta parte a activitatii unui artizan! Nu stiu cum le este altora, dar mie mi-e foarte greu sa pun un pret corect produselor mele. Sper sa fie luuung articolul de saptamana viitoare, abia astept! 😀