READING

Preţul – între handmade şi marketing II

Preţul – între handmade şi marketing II

Distribuie articolul:
Share

Trebuie să recunosc că m-a neliniştit un pic ideea că trebuie să scriu articolul acesta. Nu mă înţelegeţi greşit, am şi eu ideile mele personale referitoare la acest subiect, care până la urmă este destul de personal. Nu ştiu dacă pot să vă spun ceva ce nu ştiţi deja, iar eu cred că fiecare ştie cel mai bine ce sumă crede de cuviinţă că merită munca sa.

Ce pot eu să fac este să adun la un loc câteva perspective asupra acestui subiect, să stârnesc câteva întrebări, rămânând ca apoi să alegeţi voi răspunsul şi strategia potrivită direcţiei voastre.

Fă ceea ce îţi place şi nu va trebui să munceşti nicio zi în viaţa ta! Chiar dacă îţi place ceea ce faci, mai ales dacă este activitatea ta de bază, normal este să fii plătit(ă) pentru munca ta. În ceea ce priveşte preţul în handmade, majoritatea surselor subliniază faptul că primul pas în stabilirea preţului pentru produsele tale este să îţi stabileşti o sumă pentru ora de lucru, putem să spunem chiar un salariu. Ştiu că acest lucru se poate dovedi a fi o provocare, dar până la urmă, dacă este să privim această activitate ca pe o afacere, atunci este normal să avem anumite aşteptări financiare.

Cât te costă să faci un produs? Să spunem că faci genţi. Costul producerii unei genţi nu cuprinde doar materialul, nasturii, capsele şi aţa folosită. Aceastea sunt costurile materialelor folosite. Apoi sunt costurile fixe, costurile pe care le ai pentru desfăşurarea activităţii indiferent dacă creezi ceva sau nu, cum ar fi: abonamentul la Internet, telefon, electricitate, alte abonamente, publicitate, printare materiale publicitare, taxele pentru evenimente, costuri de contabilitate, transport şi altele.

Un alt aspect important este conştientizarea diferenţei dintre preţul cu ridicata (traducerea în română a termenului en-gros) şi preţul cu amănuntul (retail). Într-un articol pe care l-am scris acum ceva timp despre calcularea preţului am folosit următoarea formulă pentru calcularea celor 2 preţuri.

Preţul en-gros = Costul materialelor + Timpul necesar realizării produsului + Costurile fixe + Profit

Acesta este preţul cu care ai vinde produsele tale unui comerciant – ai costurile de producţie acoperite, plus o marjă de profit. Recomandarea mea este să stabiliţi o marjă de profit procentuală, să zicem 15-20% din valoarea celorlalţi factori pentru a vă uşura calculele.

Preţul de retail va fi mai mare, în primul rând pentru că va trebui să te ocupi de vânzarea (magazin online, târg, site, etc) şi promovarea produselor. Astfel preţul de retail ar trebui să fie cel puţin dublul preţului en-gros.

Totuşi acest model de calcul nu este complet. Preţul produselor tale ar trebui să includă originalitatea designului, inovaţia materialelor folosite şi a tehnicii şi experienţa ta. Bineînţeles, dacă eşti la început e normal să pui preţuri ceva mai mici pentru a putea pătrunde pe piaţă, urmând ca apoi, după ce ai acumulat mai multă experienţă şi notorietate, după ce ai creat un brand, să ceri un preţ mai mare pentru produsele tale.

Cum pui preţ pe creativitate? După ce criterii calculezi costurile unei idei originale? Poate că ideea pentru produsul tău vedetă ţi-a venit în timp, să zicem 3 ani, în care ai învăţat, ai experimentat şi fără această perioadă ideea nu ar fi putut lua viaţă. Ce preţ pui pe experienţă? Sau poate ai fost inspirat(ă) de o persoană foarte dragă ţie. Ce preţ pui pe prietenie? Fiecare trebuie să aprecieze singur această valoare, dar este important să ţină cont că acest element este cea mai importantă caracteristică a creaţiilor sale şi, prin urmare, merită să adauge o anumită valoare financiară pentru produsul respectiv. Este şi normal să ceri mai mult pentru ceva ce nu există concurenţă pe piaţă, ceva unic, pentru brand. Poţi adăuga această valoare la suma care o stabileşti pentru ora/ziua ta de lucru.

După ce ai găsit nişa de piaţă pe care o vei explora, în stabilirea preţului ţine cont şi de preţul pieţei pe acel sector (preţurile medii ale celorlanţi artizani). Totuşi nu trebuie să urmezi orbeşte ceea ce observi, ci mai mult să foloseşti această informaţie ca o linie de ghidare.

Cât sunt dispuşi să plătească clienţii? Chiar şi acesta este un factor care trebuie luat în considerare. Bineînţeles, clienţii sunt dispuşi să plătească mai mult pentru un produs dacă cunosc brandul, dacă au încredere, dacă este promovat în media (în special apariţiile în reviste adaugă o notă de prestigiu). Totuşi pe piaţa handmade din România nu vedem acelaşi nivel al preţurilor ca în alte ţări, poate şi pentru că mulţi artizani nu îşi apreciază corect munca. Acest lucru ajunge să afecteze activitatea celor pentru care handmade-ul este singurul job şi chiar şi percepţia publicului asupra valorii handmade-ului.

Vă recomand totuşi să testaţi calcularea preţului a cel puţin un produs cu ajutorul formulei de mai sus (ţinând cont de toate aspectele), iar apoi să comparaţi cu preţul deja stabilit pentru acel produs. Este vreo diferenţă semnificativă?

Mai sunt şi alte criterii care afectează preţul – dacă produsele sunt unicat sau în serie, dacă sunt produse de lux sau se adresează unui public mai larg, care sunt obiectivele tale financiare, taxele pe care trebuie să le plăteşti pentru activitatea ta, preţurile practicate de competiţie.

Pentru a stabili preţul corect pentru produsele tale trebuie să experimentezi! De exemplu, dacă produsele tale nu se vând nu trebuie neapărat să fie pentru că au preţul prea mare, s-ar putea să fie chiar invers!Ţine minte, preţul este si el o componentă a imaginii brandului tău şi transmite un mesaj despre produsele tale.

Mă voi opri aici deocamdată şi sper să găsiţi aceste rânduri cât de cât folositoare.

Surse bibliografice:

www.etsy.com/storque/how-to/daily-worth-profits-come-from-business-models-not-ideas

P. Kotler şi G. Armstrong – Principiile marketingului, ed. II

Comentarii

RELATED POST

  1. […] Sper că vei găsi util acest articol, iar dacă vrei să citești mai mult pe această temă, îți recomand articolele scrise până acum despre preț: Despre preț cu Arabela, Prețul – între handmade și marketing I și Prețul – între handmade și marketing II. […]

  2. Ella

    16 ianuarie

    Ok! Multumesc pentru raspuns!
    I-am dat share pe FaceBook 😉
    Ella

  3. Ella

    14 ianuarie

    Cum pot sa repostez acest articol la mine pe blog? E voie?
    Si eu am probleme cu pretul, in special cand lucrez pentru cunostinte. Parca mi-e rusine sa cer bani, desi sunt constienta de cat de mult muncesc. Daca se mai intampla sa mi se para ca am vazut o strambatura de nas… cade cerul pe mine, imi vine sa le fac toate cadou, vorba Nicoletei.
    Numai bine!

    • mihaella.ion

      16 ianuarie

      Draga Ella,

      O sa primesti si de la autoarea articolului un raspuns atat pe mail, cat aici la commenturi. Te rugam sa preiei doar linkul si sa-l postezi pe blogul tau si sa scrii cateva cuvinte de ce ti se pare un articol reusit si cum te ajuta pe tine ca artizan. Ma refer aici in a nu prelua articolul cuvant cu cuvant de pe site-ul nostru ci de a scrie de ce este fain, de ce trebuie citit de mai multe persoane si sa extragi ideile ce iti trebuie tie. Nu uita sa pui linkul de unde ai preluat si unde se gaseste articolul complet.

      Mihaella

  4. Anca

    6 ianuarie

    Intr-adevar, stabilirea preturilor poate fi destul de dificila, mai ales ca multe persoane inca se asteapta ca produsele handmade sa fie mai ieftine. Formula de calcul de mai sus este mai mult orientativa..fiecare stabileste valoarea muncii si creativitatii sale. Si chiar si acestea difera, daca handmade-ul este o afacere sau hobby.

    Mult succes si spor la vanzari! 🙂

  5. E&V

    5 ianuarie

    e extrem de greu sa respecti formula respectiva de calcul;)) oricum lumea incearca din rasputeri sa negocieze pretul si de multe ori ajungi sa iti dai produsele aproape gratis doar doar iti vei mai face astfel reclama;))

  6. Nicoleta

    24 septembrie

    Hmmm….eu am un mod muuult mai empiric de a stabili preturile pentru bijuteriile mele. Sunt o persoana destul de zgarcita cand vine vorba de micile mele placeri(sotul meu ma alinta ocazional Hagi Tudose 🙂 si ma gandesc cat as da eu pe piesa respectiva judecand dupa felul in care arata si ocazia la care s-ar putea purta. Cred ca tocmai pentru ca imi place enorm ceea ce fac nu sunt capabila sa imi apreciez corect munca. Daca ar fi dupa mine …. le-as face cadou pe toate 🙂 De obicei eu stabilesc niste preturi si vine dupa mine sotul si le mai ajusteaza pe ici pe colo (si prin ”ajusteaza” va trebui sa intelegeti mareste).

  7. Teodora

    9 septembrie

    Daca r fi sa ne evaluam sa stabilim pretul produselor hand-made in functie de formula din articol nu am mai vinde nimic… 🙁

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share