READING

Teoria cromatică a lui Alberti [în handmade]

Teoria cromatică a lui Alberti [în handmade]

Distribuie articolul:
Share

Teoria cromatică a lui Alberti (1404-1472)

În cartea sa prezintă pictura ca un domeniu interdisciplinar, al matematicii, folosit pentru redarea exactă a proporţiilor, al fizicii, ce prezintă influenţa luminii, al chimiei, prin modul de amestecare, alăturarea a culorilor, dar nu în ultimul rând şi al artisticului. Cele patru culori intuite de el ca fiind fundamentale: roşu, verde, albastru, cenuşiu, sunt în relaţie directă cu lumina, fără a avea o sursă de iluminare aceste culori nu pot exista. Alberti este primul teoretician al artei care observă diferenţa între ton şi nuanţă, pentru el tonul se foloseşte pentru culorile asemenea, iar nuanţa pentru culorile distincte alăturate. Compoziţia pentru Alberti trebuia iniţial să fie selectată din natură, apoi prelucrată de către imaginaţia şi talentul artistului şi ulterior realizată.

Nuanţa, cuvânt de provenienţă franceză, nuance- diferenţă fină, este rezultatul unui amestec fizic dintre două culori vecine în spectru, procedeu care păstrează saturaţia, luminozitatea celei folosite în cantitate cea mai mare. Nuanţa se referă la totalitatea culorilor şi combinaţiilor posibile între ele, în timp de tonul este definiţia dată amestecului fizic al culorilor la care se adaugă albul şi/sau negrul.

Un ton poate fi modificat prin adăugarea de culori:
1. cu negru va scădea luminozitatea şi saturaţia culorii;
2. cu alb culoarea va fi mai luminoasă, saturaţia va scădea tinzând spre o culoare din grupa celor reci;
3. cu gri neutru rezultat în urma amestecului a două complementare perfecte, saturaţia culorii va scădea, iar luminozitatea ei va rămâne constantă;
4. cu complementara se va obţine un ton tern ;
5. prin amestec optic, peste o tentă opacă se adaugă linii, haşuri, puncte, intervenţie ce este remarcată doar de apropierea de compoziţie.

Produsele sunt create de către: Kalistenna, Le bijou joyeux, Eolliana,Emilie Vereş, Arabela, Shining-June, BohemianSin, Jinxaccessories.

Comentarii

Mihaela Ion este manager cultural cu o experienţă de peste 17 ani în cadrul industriei creative şi culturale româneşti şi cu un doctorat în istorie. Pe lângă educaţia universitară dedicată istoriei artei, Mihaela s-a specializat în domeniul managementului cultural în Londra şi Paris prin bursele acordate acesteia, de către Fundaţia Gabriela Tudor şi Ministerul Culturii din Franţa. Este co-fondatoare a Revistei Atelierul (Asociaţia Atelierul de Creaţie) şi a proiectelor generate de această comunitate internaţională: "Creative Night Talks", "Noaptea albă a creatorilor şi designerilor de produs". Este evaluatoare independentă pentru diferiţi cofinanţatori publici. Curatoriază expoziţii în diferite galerii de artă şi spaţii de consum de artă, din România şi străinătate. Este International Board Member AICA (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Artă) şi membră a departamentului de Digital Strategies a aceleiaşi asociaţii. https://mihaelaion.com/

RELATED POST

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share