Conceptele şi produsele pe care le creezi, procesul de stabilire a preţurilor, promovarea şi vânzarea creaţilor tale – toate acestea, pentru a funcţiona şi a avea succes, trebuie să urmeze aceeaşi strategie, acelaşi scop, să transmită un mesaj unitar. Astfel, toate aspectele activităţii tale, de la o idee genială până la livrarea produselor, fac parte din mixul de marketing.
Conceptul de mix de marketing a fost introdus ca termen în anii ‘50 și i-a fost sugerat autorului său, Neil Borden, de un articol de marketing în care se arăta că specialistul în marketing trebuie să fie un „artist”, un „mixer de ingrediente” care uneori folosește rețete pregătite de alții, alteori pregătește singur rețetele proprii, uneori adaptează rețetele în funcție de ingredientele disponibile, iar alteori experimentează sau inventează ingrediente noi. Mixul de marketing sugerează deci ideea antrenării resurselor de marketing în combinații diferite, pentru a obține un răspuns maxim din partea pieței țintă.
Modelul clasic, creat de Phillip Kotler, spune că mixul de marketing este format din cei patru ‘P’:
Printr-un simplu click pe elementul care te interesează vei fi direcţionat spre un articol mai detaliat.
În dezvoltarea unui produs este importantă ordinea elementelor de mai sus, mai ales că acestea corespund ciclului de viaţă al produsului: faza de introducere, faza de creştere, faza de maturitate şi faza de declin.
Acum, o altă literă a alfabetului este folosită pentru a le face concurenţă celor patru ‘P’, şi anume cei patru ‘C’. Modelul celor patru ‘C’ a apărut din nevoia de distanţare de marketingul în masă şi orientarea scopurilor şi intereselor mai aproape de consumatorul final, adică înspre marketingul de nişă.
Cei patru ‘C’ sunt:
- Consumatorul. Pe o piaţă în continuă creştere, dezvoltare şi supra-saturare, nu mai poţi creea produse şi să aştepti să fii găsit de clienţi, mai ales pe piaţa handmade online. De accea, probabil deja ai auzit şi citit peste tot despre cum trebuie să descoperi ce vor clienţii tăi şi să le oferi lucrul acesta, în stilul tău unic şi personal.
- Costul clientului. Aici intră toate celelalte costuri pe care le întâlneşte clientul atunci când cumpără de la tine, pe lângă costul efectiv al produsului.
- Confortul. Acest element presupune să cercetezi cum şi de unde le face plăcere potenţialilor tăi clienţi să cumpere. Poate fi vorba de buticuri cochete cu asistenţa vânzătorilor sau poate este noul favorit al tuturor – Internetul.
- Comunicarea. Ca în orice relaţie, comunicarea este vitală. Publicitatea poate fi eficientă, dar mulţi dintre noi am învăţat să o ignorăm sau să fim poate un pic mai sceptici. Asta pentru că ştim că uneori poate fi manipulativă şi este controlată de vânzător. Comunicarea cu clientul tău este bivalentă, mai personală şi îţi permite să îţi pui în practică creativitatea fiind mult mai eficientă.
Construirea unui brand puternic presupune alcătuirea unui plan ţinând cont de aceste elemente. Şi deşi părerile sunt împărţite între cele două modele, modelul câştigător arată cam aşa: 4P + 4C.
După un articol plin de teorie, am să-ţi mărturisesc că pentru următoarele săptămâni am pregătit câteva articole cu un caracter mai practic, cu designeri talentaţi şi sfaturi din experinţele lor.
Până atunci, o sătămână plină de inspiraţie şi success vă doresc!
NO COMMENT