Despre preţ cu Arabela

Distribuie articolul:
Share

Preţul este unul dintre acele subiecte care creează controverse între artişti. Dacă pentru unii este mai simplu de stabilit preţul pentru produsele lor, pentru alţii această activitate se dovedeşte a fi o încercare. Dar un lucru este sigur, pentru a putea avansa în activitatea noastră şi pentru a merge mai departe la împlinirea scopurilor noastre, preţul trebuie să facă parte din planul nostru de marketing.

Când spun să creştem şi să ne realizăm scopurile propuse nu mă refer doar la obţinerea unui profit, pentru că suntem spirite boeme şi artistice, iar majoritatea creăm din pasiune şi pentru că pentru noi handmade-ul este o formă de exprimare. Dar sunt ocazii când ne vedem nevoiţi să coborâm de pe norişorul nostru pufos şi alb şi să acceptăm că dacă vrem să continuăm în această frumoasă activitate, dacă vrem ca munca noastră să fie apreciată la adevărata sa valoare, atunci trebuie să stabilim un preţ corect pentru produsele noastre. Sigur, există şi problema preţului pieţei, cât sunt dispuşi să plătească clienţii şi cum este perceput handmade-ul pe piaţa din România,  dar să nu uităm că dacă nu ne respectăm noi munca nu ne putem aştepta ca alţii să o facă, iar atunci când un client plăteşte o sumă mai mare pentru un anumit produs cu siguranţă îl va preţui mai mult. Bineînţeles, toate aceste aspecte nu ţin numai de preţ, dar el este un element important din activitatea noastră şi face parte dintr-un întreg sistem.

Fiecare are libertate totală când vine vorba de stabilirea preţului pentru produsele sale, dar haideţi să mai aruncăm o privire peste preţurile noastre, să ne asigurăm că nu ne subapreciem munca şi frumoasele creaţii. Preţul pentru produsele handmade ar trebui să reflecte adevărul despre acestea, şi anume că sunt produse unice şi cei care aleg handmade o fac pentru a transmite un mesaj despre ei însişi, deoarece caută ceva deosebit, ceva care îi va diferenţia. Iar atunci când un client cumpără un produs handmade, primeşte întotdeauna mai mult decât produsul în sine, primeşte un mesaj de la creator, o părticică din acesta, o conexiune şi o atenţie care poate o mai găseşte doar la magazinele de lux (dar cu siguranţă nu atât de sinceră), toate ambalate frumos, cu grijă şi drag. Cum pui un preţ pe asta?

Pentru o nouă perspectivă asupra acestui subiect, am rugat-o pe simpatica şi talentata Arabela Covaciu să ne povestească despre cum îşi stabileşte ea preţurile şi care sunt criteriile importante pe care trebuie să le luăm în considerare atunci când ne evaluăm munca.

Cum îţi stabileşti preţurile?

Încerc întodeauna să fiu obiectivă când îmi stabilesc preţurile, lucru deloc uşor de altfel, aşa că mă consult în mare parte cu Marius, căci mi-e greu să mă detaşez de munca mea. Cel mai bun lucru e să stau câteva zile după ce am muncit la un obiect, astfel îl vad putin altfel şi parcă mai realist. În stabilirea preţurilor ţin cont întotdeauna de munca depusă, de creativitatea ideii, de preţul pieţei şi de ataşamentul meu faţă de produsul creat.

Eşti mulţumită şi obţii profitul pe care ţi-l doreşti?

Sunt mulţumită de preţurile pe care le am la produse, deoarece cred că acoperă o gamă largă şi astfel am produse pentru toate buzunarele. Pe produse obţin profitul pe care mi-l doresc, altfel mai bine nu le vând. Per ansamblu din păcate nu am suficient timp pentru a ajunge la un nivel profesionist, aşa că pentru moment e un hobby care se autofinanţează, aşa că pot spune că sunt mulţumită.

Ce spun preţurile despre munca ta?

Cred că e foarte important să nu ne subestimăm munca. Preţurile nu sunt puse doar pentru a recupera investiţia făcută în materiale, ci trebuie să acopere şi timpul investit de noi în crearea produselor şi chiar timpul necesar deprinderii unor tehnici . Astfel un preţ mai mare poate să spună despre produsele noastre că sunt lucrate cu migală, că am investit timp pentru a ajunge la conceperea lor, la învăţarea tehnicilor folosite pentru a le produce,  că sunt unice şi merită apreciate. In acelaşi timp un preţ prea mic poate da impresia unui produs „ieftin” care e uşor de făcut, nu are o valoare de nici un fel şi e un chilipir care nu merită prea multă atenţie. De aceea e important să nu ne subapreciem niciodată, şi mai ales să nu ne gândim dacă am plăti noi preţul pe care îl cerem. Clienţii noştrii nu sunt poate aşa îndemânatici sau aşa creativi ca şi noi, şi ca urmare consideră că ceea ce facem e ceva deosebit şi apreciază munca noastră. De aceea e foarte important să nu cădem în capcana subaprecierii, căci chiar dacă noi avem impresia că ceea ce facem nu e mare lucru  sau că e uşor, aceasta e doar iluzia creată după multe ore de muncă şi învăţare, pe care le uităm de multe ori în momentul când ştim să facem ceva bine.

Ai preţuri diferite pentru magazinul online şi pentru târguri/evenimente?

Bineînţeles că preţurile din magazinul online sunt cu ceva mai mari căci trebuie să acopere timpul pentru postarea produselor, poze, împachetatul şi trimisul coletului. Am citit odată într-un articol foarte bine scris ceva de genul: “Imaginează-ţi că cineva ţi-ar cere să faci un produs asemănător cu ce faci tu acum, şi ţi-ar oferi preţul pe care îl practici momentan. Ai fi mulţumit? Ai face acel produs la comandă? Dar dacă ţi-ar cere pe lângă acel produs să îi faci şi poze, să îi faci etichete, să îl postezi într-un magazin online, să faci coletul şi să mergi cu el la poştă tot la acelaşi pret, ai fi încă mulţumit? “ Mi se pare foarte important să vedem munca noastră din acest punct de vedere, căci de multe ori uităm cât timp investim în lucruri care nu se observă la prima vedere. Deasemenea trebuie ţinut cont că preţul trebuie să fie suficient de mare pentru a putea face preţuri de “en-gros”, căci dacă cineva vrea să îti cumpere produsele sau să le ia în regim de consignaţie trebuie să poţi oferi o reducere care să acopere tva-ul de 24% + un profit al celui care vinde produsul, iar diferenţa între preţul tău şi cel obţinut astfel de reseller să fie cât mai mică, căci altfel nu va câştiga nimeni.

Ştiu că aveai şi un magazin pe Etsy, cum erau preţurile tale acolo faţă de Breslo şi mai vinzi şi pe alte astfel de platforme?

Etsy e cu totul altceva, e altă piaţă, alt public, alte exigenţe, alt nivel. Momentan magazinul acela e închis deoarece nu am avut destul timp să mă ocup de el, dar muncesc în secret la redeschiderea lui. Preţurile pe care le am acolo sunt mult mai mari decât cele practicate pe Breslo, dar şi produsele sunt cu mult diferite, şi am ajuns la concluzia că nu o să amestec borcanele, adică nu o sa public produsele acelea pe Breslo sau în altă variantă destinată pieţei româneşti. Din păcate forţa de cumpărare e diferită, la fel şi conceptul de handmade e altfel văzut şi apreciat. Nu cred că are rost să întrăm în detalii, o simplă privire pe Etsy e suficientă zic eu 😉

Am conturi pe site-uri diverse pe care mi-am încercat norocul, dar din pacate trebuie să mă restrâng din cauza lipsei de timp, altfel aş fi peste tot şi nu aţi mai scăpa de mine :)). Aşa că Dawanda e închis, Crafty funcţionează la jumătate de normă şi Charityghift mă tot trag de mână, dar trebuie să recunosc că i-am cam neglijat cu neruşinare. Sunt şi eu un simplu angajat care încearcă să îşi împartă timpul liber pentru a-şi promova hobby-ul.

Ce părere ai despre preţurile de pe piaţa handmade de acum şi ce spun ele despre produse?

Din păcate de multe ori sunt mult prea mici. Am văzut nenumaraţi cercei cu preţuri de sub 5 lei, ceea ce mă întristează, căci îmi dau seama că cei care practică astfel de preţuri nu realizează că munca şi talentul lor valorează mult mai mult. Iar cu 3 lei perechea de cercei nu o să ajungi să ai vânzări mulţumitoare prea curând, căci numărul de cercei pe care îi cumpără un client e limitat şi nu se va tripla doar pentru că preţul e mic. De multe ori un preţ de acest fel poate avea chiar efectul invers de a nu vinde produsul, deoarece o persoana care cumpără un cadou, de exemplu, va considera că cel caruia îi va oferi cadoul merită mai mult şi va merge mai departe la standul celui cu produsele mai „valoroase”. Şi eu am mai testat piaţa şi am încercat să reduc preţurile la unele produse, dar am ajuns la concluzia că deşi a crescut numărul de produse vândute profitul a scăzut. Sună ciudat, dar deşi am vândut mai mulţi cercei, la care am lucrat evident mai mult, am folosit mai mult material etc, banii obţinuţi în urma ieftinirii nu erau cu nimic mai mult decât înainte, deoarece procentul cu care am redus preţul a fost mai mare decât procentul cu care a crescut numărul de produse vândute. Aşa că un produs ieftin nu îţi garantează o vânzare mare care să îţi aducă un profit mulţumitor.

Sper că veţi găsi util acest articol şi că vă va inspira!

Mult succes! 🙂

Comentarii

RELATED POST

  1. […] să citești mai mult pe această temă, îți recomand articolele scrise până acum despre preț: Despre preț cu Arabela, Prețul – între handmade și marketing I și Prețul – între handmade și marketing […]

  2. Kristine

    29 august

    Foarte util articolul, multumim..:)

  3. Delilah

    27 aprilie

    eu sunt mare consumatoare de hand made…si eu fac multe,dar le dau cadou si foarte rar vand…insa cumpar…si cand vad margele si bratari minunat colorate sau pictate dar au 35 sau 25…clar nu mi le permit, mi le fac eu si le port cum ies…pentru ca imi iau cerceii minunati cu 5 lei,decat sa imi iau o paine…si imi iau doua perechi fiindca ii vreau pe toti si ii doresc pe toti si am un panou imens inca in crestere si mi se pare murdar sa negociez pentru asa ceva fiindca multi raspund foarte urat…deci, raman la ce imi permit, la ce nu ma pun pe munca si apoi pe facut cadouri.

  4. alexandra

    28 martie

    sunt intru totul de acord cu arabela.
    multumim pentru articol 🙂

  5. Inge

    27 martie

    am spus de atatea ori si repet,imi place mult cum gandesti, cum te exprimi, si vreau sa stie toata lumea ca sunt mandra de tine

  6. Arabela

    25 martie

    @Andreea ai dreptate in ce priveste transportul. Cu timpul petrecut la targ in schimb e altceva. Pentru mine sa merg la un targ e un fel de excursie si imi face mare placere, pe cand sa fac poze,sa stau la calculator sa le prelucrez si sa postez produsele mi se pare foarte obositor dupa 8 ore de munca tot in fata unui calculator. Oricum preturile tin intodeauna de un oarecare subiectivism asa ca trebuie sa gasim fiecare o formula cu care sa fim noi multumiti si sa simtim ca nu ne ostenim degeaba.

    Iar diferentierea preturilor nu o practic nici eu la toate produsele. Dar cred ca depinde in mare parte de produse si de piata pe care vrei sa le vinzi.

    @Dana eu sunt obisnuita cu negocierile, caci cu asta ma ocup in fiecare zi la job-ul meu, asa dar inteleg dragostea pentru negociere. Am avut si eu parte de clienti din acestia dar le-am dat de inteles ca nu lucrez pe banda si ca munca mea atat valoreaza si nu vreau sa negociez deoarece m-as bucura sa cumpere de la mine cei care apreciaza ce fac, si nu doar cei care cauta un chilipir. Daca cumpara in cantitati mai mari bineniteles ca e altceva, atunci se poate discuta de reducere pentru fidelizare sau de daruirea unui mic cadou pentru a-i multumi clientului.

    PS: Ma bucur si va multumesc ca ati avut rabdare sa cititi intreg articolul 😛

  7. Foarte bine punctat Arabela! sunt de accord cu o multime din lucrurile de mai sus.
    Parerea mea e ca diferentele de pret se datoreaza si felului in care artizanii isi privesc munca. Unii (printre care ma numar si eu) vad totul ca pe o mica afacere, si ca orice afacere trebuie sa aduca un oarecare profit. Asa ca noi calculam in pret si timpul necesar creatiei, si ambalajul de la posta, cartile de vizita, costurile de contabilitate etc.
    O parte dintre artizani vad munca lor ca un hobby care sa se autofinateze. In cazul lor este suficient daca pretul de vanzare acopera costul materialelor.

    In alta ordine de idei, mi sa parut interesanta partea cu pretul on-line si la targuri. Eu practic taman pe dos: la targuri pretulestemai mare pentru ca 1. cumparatorul poate vedea si proba lucrurile si le primeste pe loc 2. cumparatorul nu mai plateste taxe postale si 3. timpul pe care in petrec la stand in timpul targlui e mult mai mare decat cel pe care il petrec facand poze si listand produse. 😀

    • Andreea, as adauga listei tale si taxa de participare la targuri,taxa care, de cele mai multe ori, reprezinta o cheltuiala semnificativa.
      Arabela, multumim pentru articol! Eu nu practic „politica diferentierii preturilor”, dar mi-ai dat de gandit. E o abordare interesanta 🙂
      Ce parere aveti despre negociere la targuri? Clienti care se tocmesc de dragul situatiei sau de fun sa zicem, pentru ca „De, suntem la targ, doar!” 🙂

  8. b

    24 martie

    foarte util : )
    sunt toal de acord cu Arabela, in toate aspectele. A punctat foarte bine importanta aprecierii timpului la nivelul pretului si faptul ca pretul sa fie suficient de ridicat cat sa permita vanzari de „en gros” sa le zicem.

    <3

  9. Georgi

    24 martie

    Cu siguranta in Romania preturile care se practica pe aceasta piata sunt mici si va mai dura o perioada buna de timp pana cand clientii vor aprecia cu adevarat efortul depus de micii creatori in realizarea produselor lor. In acest moment majoritatea cumparatorilor compara ”mere” cu ”pere”, adica produsul handmade cu produsul de serie. Nu se gandesc la timpul depus in realizarea produsului respectiv, cum ai ajuns la tehnica respectiva sau cat ai investit in materialele de care ai avut nevoie. Nu isi dau seama ca produsul handmade nu este de fapt un produs de serie, scos pe banda rulanta de o masinarie si al carui cost de productie este foarte redus. Nu fac diferenta ca prosudul de serie il poate achizitiona oricine dar in schimb cel handmade este unic.

    • Cred ca o parte din vina acestei mentalitati a cumparatorilor o poarta si un anume tip de artizani – cei care, din varii motive, insira 2-3 margele pe un ac si creeaza acele perechi de cercei de 5 lei (de exemplu). Pentru ca un cumparator sa aprecieze cu adevarat un produs handmade, unic, avem nevoie de mai multe produse care sa fie unice nu numai prin natura handmade-ului (doua creatii din fimo nu pot fi 100% identice) ci si prin materiale, concept si design.

      • cccris

        9 octombrie

        Corect! Ei insira 3 margele, tu muncesti ore in sir, iar oamenii nu vad diferenta, cei mai multi. Sau prefera sa cumpere „ceva din aur” ca-i mai fitos. Desi sint din ce in ce mai multi cei care fac handmade, nu sint apreciati la adevarata valoare. Multi zic „foarte frumoase lucrarile tale”, nu cumpara, dar daca le dai cadou le poarta de mama focului 😉

        • lili

          25 noiembrie

          si eu fac bratari hand made si nu stiu ce sa fac cu ele

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share