Johann Wolfgang von Goethe (1749–1832) va influenţa la rândul lui teoria cromatică prin concepţia sa conform căreia între culori trebuie să existe anumite raporturi, astfel încât culorile unei compoziţii devin cantităţi bine determinate şi prestabilite. Raporturile numerice ale lui Goethe despre echivalenţa culorilor utilizate în cantităţi armonioase creează o senzaţie de echilibru, de calm şi stabilitate.
Raportul galben(9)/ portocaliu(8)/ roşu(6)/ violet(3)/ albastru(4)/ verde(6) reprezintă pentru Goethe cantităţile necesare de culori pentru realizarea unei compoziţii ideale din punct de vedere cromatic. Culorile primare şi complementarele lor sunt într-o schemă conform căreia se află de asemenea într-un raport binestabilit, astfel:
- galben/violet 9:3, adică trei sferturi din suprafaţa compoziţie este destinată culorii primare şi o doar pătrime culorii complementare. Goethe consideră culoarea galben ca având o intensitate mult mai mare decât complementara ei;
- portocaliu/albastru 8:4, culoarea primară ocupă două treimi din suprafaţa, iar restul destinat complementarei;
- roşu/verde 6:6, compoziţia este împărţită cromatic în mod egal între culoarea fundamentală şi complementara ei. Aceste două culori roşu şi verde pentru Goethe aveau acelaşi grad de luminozitate, aceeaşi intensitate.
Johann Goethe, în teoria lui cromatică, împarte culorile în trei categorii cărora le demonstrează efectul estetic:
- culorile fiziologice, subiective, reprezintă reacţia de adaptare a ochiului nostru la o culoare, formându-i complementara. Această reacţie este de scurtă durată şi defineşte rolul activ al ochiului în contact cu o culoare.
- culorile fizice definesc fenomenele de răspândire a luminii, prin refracţie, reflexie, difracţie.
- culorile chimice sunt legate de corpul care le poartă, sunt permanente, nu sunt subiective precum cele fiziologice, ele ţin de lumea exterioară. Exemple sunt culorile plantelor, ale mineralelor, ale picturilor după ce acestea au fost finalizate.
Produsele sunt create de: IG FashionDesigns, ElfinaDesign, Bo3mia, SzaboMaria, MonicaAlexandru, BohemianSin, Myriam, Cinnamon&Cloves.
Despre contrastul cantitativ | Revista Atelierul
30 octombrie
[…] Este efectul produs prin alăturarea a două culori diferite ce acoperă o suprafaţă în proporţii inegale. Factorii de care depinde acest contrast sunt intensitatea culorilor folosite şi dimensiunea suprafeţei ce va fi colorată. Goethe este cel care propune prin teoria sa, anumite proporţii între culori astfel încât compoziţia să fie echilibrată, unitară cromatic, vezi articolul aici. […]