CITEȘTI

De vorbă cu Monica Allegro despre Sospeso Traspare...

De vorbă cu Monica Allegro despre Sospeso Trasparente

Distribuie articolul:
Share

Azi avem o supriză pentru voi, un interviu realizat de prietenii noşti de la Tinker cu Monica Allegro despre tehnica Sospeso Transparente. Şi să nu uit această tehnică a fost prezentată de către cei de la Tinker la Noaptea albă a creatorilor şi designerilor de produs eveniment organizat la împlinirea a doi ani de Revista Atelierul.

Mulţumim Tinker că ne-aţi oferit acest interviu spre publicare.

Tinker Pare simplu şi totuşi nu este. Tehnica Sospeso Trasparente ne lasă impresia că a existat întotdeauna, dar ştim ca nu este chiar aşa. Cum, şi mai ales, când a fost decorat primul obiect cu Sospeso Trasparente? Şi care a fost acela?

Monica Allegro: Tehnica Sospeso Trasparente s-a născut în 2003, anul în care a fost şi brevetată, dar ideea mi-a venit la sfârşitul anului 2001. Prima mea lucrare a fost cu un şerveţel care avea imagine o frunză uscată, iar primul obiect a fost un tablou cu o bază din sticlă transparentă şi şerveţele ce aveau ca imagine mai multe vase de plante în miniatură. Acesta poate fi vazut la pagina 28 a manualului  pentru începători.

TinkerCe înseamnă Sospeso Trasparente mai exact? Cum poate fi explicată tehnica într-un mod foarte simplu unui începător?

Monica Allegro: Sospeso Trasparente e o tehnică decorativă în care imaginea imprimată a şerveţelului se transformă într-o decoraţiune tridimensională cu ajutorul unei folii de plastic non-toxică care se poate modela cu ajutorul căldurii.

Acest tip de plastic prinde formă si cu altceva în afara şerveţelului sau a hârtiei de decupaj. Se pot folosi hârtii de grosimi diferite, ţesături sau foliile de plastic gata imprimate. Folia din plastic ce se foloseşte nu  dăunează sănătăţii, fiind produsă special pentru acest tip de lucrări.

Sospeso Trasparente a preluat numele primului obiect decorat în acest fel. Sospeso înseamnă ridicat şi preia numele de la marginile ridicate ale formei de decorat. Acestea sunt diferite de marginile bombate ale clasicului decupaj tridimensional pe hârtie în straturi cu silicon. Trasparente pentru că decoraţiunea este transparentă, atunci când se foloseşte folia de plastic în combinaţie cu şerveţelul.

Tinker: Dacă privim lucrările de pe site sau din manualele Sospeso Trasparente, toate detaliile au tendinţa de a ne copleşi. Şi totul să ni se pară mult prea dificil. Cât durează în medie realizarea unei lucrări uşoare, cu motive clare, mari, bine delimitate? Şi cât durează realizarea tabloului precum este cel cu jungla şi papagalii?

Monica Allegro: Tehnica nu este dificilă, e chiar mai simplă decat poate părea. Timpul de realizare variază în funcţie de imaginea folosită sau de tipul hârtiei sau al ţesăturii. În medie, pentru o floare cu multe petale, e nevoie de 10 minute. Iar, în medie, pentru realizarea unui tablou lung de cca 30 cm, o persoană puţin experimentată are nevoie de 2 ore,  în cazul în care e mai mare, timpul necesar se dublează.

Tinker: Care sunt sfaturile pe care le-ai da unui începător în ale tehncii? De ce ar trebui să ţină cont la început? Care sunt detaliile care contează?

Monica Allegro: Recomand să se înceapă cu flori sau cu imprimeuri cu subiecte simple, cu margini rotunjite şi bine definite. În ceea ce priveşte florile, recomand petuniile, violetele, orhideele sau flori cu petale rotunde. Şerveţelul, hârtia de decupaj şi hârtia de orez sunt mai lejere şi deci, mai uşor de modelat, dar nu este o regulă precisă pentru că  multe dintre hârtiile sau ţesăturile pentru decorat  nu cer multă experienţă pentru obţinerea unui rezultat bun.

Principalul meu sfat este să nu judecaţi o lucrare înainte de a o fi terminat, deoarece rezultatul în această tehnică poate fi apreciat doar la final.

Al doilea sfat este  să încălziţi pentru câteva secunde, rând pe rând, câte o mică zonă din ceea ce urmează să modelaţi,  la o distanţă de cel puţin 1 cm  faţă de lumânare şi să lucraţi pe un fond muzical relaxant.

Al treilea sfat este să creaţi tăieturi între petale pentru a le putea face mobile şi pentru a le putea ridica, dându-le volum cu ajutorul căldurii. Aveţi grijă că tăietura să nu fie prea adâncă şi în felul acesta să devină fragile sau chiar să se rupă.

Ultimul sfat este să nu vă fie teamă şi să aveţi încredere în propriile calităti. Astfel, veţi putea realiza orice lucrare, voinţa şi exerciţiul continuu fiind suficiente.

TinkerCare este cea mai complexă lucrare realizată cu ajutorul Sospeso Trasparente? Şi de ce este cea mai complexă?

Monica Allegro: N-aş şti să spun care dintre lucrările realizate până acum este cea mai complexă, de regulă sunt cele pe care le lucrez în momentul respectiv. Este ca şi cum ne-am lua la întrecere cu noi înşine. Pentru a ne depăşi limitele este bine să încercăm realizarea de decoraţiuni din ce în ce mai dificile; doar aşa se învaţă şi se poate îmbunătăţi stilul. E bine să nu uitaţi şi amănuntul că din greşeli se învaţă cel mai bine.

Totuşi, pentru a răspunde la întrebare, lucrările cele mai complexe sunt cele care conţin flori agăţătoare, cum sunt cele cu bouganville de pe coperta manualului pentru începători, din cauza colajului multor piese sau cele cu glicină pentru că e nevoie de multă acurateţe la tăierea pieselor. Însă, cu multă răbdare nu sunt atât de dificil de făcut şi le poate realiza oricine.

TinkerCum crezi că va evolua Sospeso Trasparente? Pe partea de materiale şi unelte clar se văd îmbunătăţiri de la an la an. Adeziv foarte puternic şi cu uscare rapidă, hârtii cu modele extrem de ofertante, unelte pentru embosat adaptate nevoilor utilizatorilor … ce urmează?

Monica Allegro: Nu pot dezvălui noutăţile ce vor veni, dar în curând Sospeso Trasparente va avea noi versiuni şi produse exclusive. Cercetarea şi dezvoltarea sunt foarte importante pentru mine, alături de lucrul cu oamenii. Produsele sunt cercetate special pentru tehnică, iar calitatea lor este pentru mine pe primul loc.

TinkerDupă toate vizitele din jurul lumii, care sunt ţările în care Sospeso Trasparente a fost adoptat fără ezitare şi în ce ţări există potenţial, dar sunt încă timide?

Monica Allegro: În America Latină şi în ţările Europei de Est, tehnica este foarte cunoscută şi sunt artişti foarte buni care realizează lucrări minunate. În curând, voi actualiza site-ul, arătând tuturor schimbul acesta intercultural, pentru că e foarte frumos să poţi vedea interpretarea personală şi unică a fiecăruia, precum şi amestecul culturilor sau al cunoştinţelor. Avem mereu câte ceva de învăţat şi fiecare lucrare ne îmbogăţeşte creativitatea.

TinkerCum ţi s-a părut scurta vizită în România? Ce aşteptări aveai şi care dintre ele s-au concretizat/demontat?

Monica Allegro: Înainte de toate, vreau să vă spun că nu aveam aşteptări, dar am găsit un grad înalt de pregătire din partea cursantelor şi am rămas impresionată de rezultatele lor.

Imi place să lucrez cu pasiune şi să transmit entuziasm şi pozitivism şi sunt fericită atunci când oamenii sunt mulţumiţi de rezultatele lor, de ceea ce învaţă să creeze. Fiecare dintre noi are multe de oferit, iar pentru mine fiecare workshop e întotdeauna un prilej de “îmbogăţire” spirituală. Cu alte cuvinte, am găsit un mediu primitor şi am întâlnit oameni extraordinari, atât interior, cât şi exterior.

TinkerCe preferi mai mult: şerveţelul sau hârtia? De ce?

Monica Allegro: Marea mea pasiune este şerveţelul, pentru că tehnica s-a născut cu ajutorul lui. Când mă gândesc la Sospeso Trasparente, mă gândesc la o lucrare facută cu şerveţel. Cele mai frumoase lucrări pentru mine sunt cele cu şerveţel pentru elasticitatea hârtiei şi transparenţa ei, pentru că ador lumina filtrată prin culorile lui, transformându-le în lucrările cele mai admirate.

Totuşi, vreau să precizez că multe dintre minunatele efecte finale, nu pot fi comparate între ele, cum sunt efectul porţelan sau efectul gheaţă. Trebuiesc tratate ca nişte tehnici cu individualităţi proprii, de sine stătătoare.

Îmi plac, însă, şi hârtiile de decupaj groase sau fine, lucrările cu ţesături, miniaturile cu fotografii. Este ca şi cum ai întreba o mamă pe care dintre copii îl preferă, ceva la care e imposibil de răspuns. Fiecare are propria caracteristică sau frumuseţe.

 

TinkerCând este recomandat să folosim un şerveţel şi când hârtia pentru decupaj?

Monica Allegro: Aceasta întrebare este legată de cea anterioară. Hârtia este indispensabilă efectului de gheaţă şi efectului de porţelan, rezultatul cu şerveţel este complet diferit. Şerveţelul aşa cum am mai spus, datorită elasticităţii sale este mai indicat pentru lucrări bogate şi cu volum.

Comentarii

Mihaela Ion este manager cultural cu o experienţă de peste 17 ani în cadrul industriei creative şi culturale româneşti şi cu un doctorat în istorie. Pe lângă educaţia universitară dedicată istoriei artei, Mihaela s-a specializat în domeniul managementului cultural în Londra şi Paris prin bursele acordate acesteia, de către Fundaţia Gabriela Tudor şi Ministerul Culturii din Franţa. Este co-fondatoare a Revistei Atelierul (Asociaţia Atelierul de Creaţie) şi a proiectelor generate de această comunitate internaţională: "Creative Night Talks", "Noaptea albă a creatorilor şi designerilor de produs". Este evaluatoare independentă pentru diferiţi cofinanţatori publici. Curatoriază expoziţii în diferite galerii de artă şi spaţii de consum de artă, din România şi străinătate. Este International Board Member AICA (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Artă) şi membră a departamentului de Digital Strategies a aceleiaşi asociaţii. https://mihaelaion.com/

ARTICOL RECOMANDAT

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share