“Potrivit investigaţiilor conştiincioase ale specialiştilor în ale artei, Corot a creat aproximativ 3000 de opere. Dintre acestea numai în SUA se află peste 5000”.
“Falsificarea începe acolo unde se urmăreşte o înşelăciune, falsul este o lucrare care e dată drept altceva decât este în realitate „ (Frank Arnau- Arta falsificatorilor- falsificatorii artei)
Noţiunea de fals implică:
X copiază tot ce vede la Y. Poveste veche, am văzut asta de atâtea ori, că m-am plictisit să mai fac această remarcă celor în cauză.
Poţi să realizezi produse mai bune decât Y, dar dacă le vei vinde pe blogul tău, la un târg handmade se va vedea că nu sunt “de autor”. Şi mai rău, poţi avea probleme grave cu legislaţia statutului român, dacă Y şi-a înregistrat ideea la OSIM.
Să zicem că X tot navighează pe net şi găseşte produsele lui Y. După multe tutoriale vizualizate, după întrebat pe la prieteni, înţelege care este procedeul artistic din spatele acelui produs. Şi îl realizează, în aceleaşi culori la dimensiuni relativ similare.
Îi place cum a ieşit, şi se gândeşte să facă mai multe, pentru că şi prietenii i-au cerut astfel de produse. Le realizează în serie, le vinde, scoate poate şi profit, dar niciodată nu o să fie ideea lui.
Morala 1 : Creativitate, originalitate în fiecare produs – chiar dacă te inspiri de la un alt coleg de breaslă nu îl copia, ia-l ca un mentor de la care poţi să te inspiri.
Morala 2: Fiecare produs handmade să fie unicat, cele în serie de cele mai multe ori nu vor conta pentru publicul targetat şi nici nu îţi vei face un renume în lumea handmade, realizând acelaşi produs, în aceeaşi tehnică, over and over again.
Pare a fi un produs al unui artist, de autor, dar nu este realizat de el. O broşă de autor este realizată de această dată din Fimo de un alt artizan. Este aceeaşi lucrare, dar stilul este diferit.
Morala: Inspiră-te de peste tot, dar creează produse conform ideilor personale.
Un produs de autor este scump datorită muncii şi creativităţii propuse prin obiect, dar mai ales datorită renumelui autorului. Chiar dacă mulţi prieteni consideră că faci o treabă extraordinară şi nu ştiu cine este autorul prim al ideii, cei care contează, noi- Revista Atelierul şi ceilalţi din domeniu- vor vedea diferenţa şi nu te vor considera un artist. Va fi greu să nu mai considerăm că X este un plagiator a lui Y.
Oglinzile de la marele magazin de la Băneasa, le văd peste tot la târguri, pictate, intarsiate, colorate, smălţuite, folosite pe post de rame. OK, OK este original ceea ce pictezi pe ele, dar parcă ar fi mai bine să încerci să le schimbi forma iniţială. Pe principiul ce ai adus înafara de a picta o ramă ?! De ce nu aş putea şi eu să iau o oglindă la 5 lei, nişte culori la 12 lei, şi să îmi fac mai multe rame colorate în banii aceştia decât să iau una de 30 lei de la un artizan?! Convinge cumpărătorul că el nu poate realiza o ramă ca a ta!
Orice produs cumpărat din comerţ pe care vrei să îl personalizezi, personalizează-l până la capăt chiar dacă trece şi mai mult timp până îl termini.
Prin acest articol nu vreau să-l ridic în slăvi pe Y pentru că realizează produse unicat, nici pe X să îl fac să se simtă prost, ci prezint esenţa pe care Revista Atelierul de 4 ani încearcă să o explice şi răsexplice: handmade-ul este mai mult decât să realizezi produse în serie şi să copiezi produsele unui coleg de breslă. Handmade-ul presupune muncă, creativitate, originalitate şi promovarea &implicarea pe toate nivelurile în brandul personal.
Spune-ne povestea ta pe [email protected] dacă te regăseşti în X sau Y, dacă ai plagiat şi nu mai faci, dacă ai fost plagiat, dacă ai un cuvânt de spus despre acest subiect.
Clientul handmade – un concept neînțeles pe deplin | Revista Atelierul
23 iunie
[…] spunea într-un articol legat de plagiat că s-a săturat să vadă la târgurile de handmade copii mai mult sau mai puțin reușite ale […]
Ce trebuie să facem împotriva plagiatului? | Revista Atelierul
11 iunie
[…] Plagiat, fals, kitsch, ce mai urmează?! […]
Gabriela - punctG
29 mai
Buna,
O mentiune vreau sa fac, pentru a avea drepturi de autor pe o lucrare sau mai multe nu este necesar sa fi inregistrat la OSIM sau in alta parte, se ia in calcul doar data la care a fost facuta publica opera (din acel moment ai drepturi totale de autor asupra operei, bineinteles daca tu la randul tau nu copiezi pe nimeni), de orice natura ar fi ea, iar in mediul virtual asta este foarte simplu, si se ia in calcul daca plagierea este facuta partial sau total (nefiind tolerate nici una din variante) conform legislatiei in vigoare pe de o parte si conform termenilor si conditiilor de pe platformele de gen.
Partea cea mai grava este atunci cand se strange o gasculita de plagiatoare si se sustin intre ele, si se fac ca nu au habar ca plagiaza, si te tavalesc in tot noroiul cand ai nemasuratul tupeu sa le bati obrajorul de Barbie… si mai participa si prin concursuri (sustinute de gasculita) consolidandu-si astfel numele pe stilul la care ai muncit din greu si pentru care ai facut multe sacrificii, iar cand impotriva lor nu se iau masuri de catre cei care sunt obligati sa o faca (de aia noi suntem pe platforme nu pe site propriu, ca sa nu fim nevoiti sa ne judecam…), fenomenul ia amploare si apar din ce in ce mai multe `originale`… Am vorbit cu cineva (nu spun cine… persoana importanta) si spunea ca mi-e frica de concurenta, nimic mai gresit! Mi-e frica de concurenta neloiala si de incalcarea drepturilor de autor, dar doar de concurenta niciodata, chiar imi face placere sa vad ca nu sunt singura persoana care gandeste, am vazut extrem de multe persoane care isi urmeaza drumul, in urma carora au ramas multe minunatii.
Nu intelegem de ce sunt tolerate aceste persoane pe aceeasi platforma, nu am nimic impotriva sa isi vada de treaba pe blogurile personale, prin targuri etc.
Anca
27 mai
Am scris si eu un articol pe aceasta tema la mine pe blog, http://cercelusi.com/blog/articole/si-continuarea-101.html , eu personal fiind o „victima” a plagiatului.