Ambiente este cel mai important târg internațional în domeniul bunurilor de consum și este locul în care anul acesta s-au întâlnit 4.724 expozanți din 89 de țări. Găzduit în cadrul Messe Frankfurt, anul acesta târgul Ambiente a avut peste 144.000 de vizitatori, printre ei aflându-se oameni de afaceri, designeri și stiliști care lucrează în domeniul decorului și decorațiunilor.
În cadrul târgului au loc o serie de evenimente care prezintă și subliniază inovațiile și trendurile cele mai noi din domeniu, creându-se astfel cadru ideal pentru dialog și formarea de parteneriate și colaborări pline de succes. Întregul târg este o invitație la a descoperi produse cu adevărat deosebite pentru decorul casei, al bucătăriei, amenajarea exteriorului și nu numai, fiind împărțit în trei mari categorii:[starlist]
- Dining – expozanți care oferă o gamă foarte largă de produse, cuprinzând tot ce ține de bucătărie și decorarea mesei.
- Living – aici se găsesc cele mai noi trenduri în design: accesorii pentru casă și decorațiuni pentru interior și exterior prezentate în display-uri creative.
- Giving – o gamă variată de cadouri, papetărie, obiecte de decor, produse de înfrumusețare, complementare cu produsele oferite în primele două categorii.[/starlist]
Printre expozanți se află atât firme mari, deja consacrate pe piața decorațiunilor, produselor pentru casă și nu numai, dar și companii mai mici, cu produse la fel de creative și frumoase. În sălile dedicate, fiecare și-a prezentat cele mai noi colecții, au lansat produse noi și continuă să își spună povestea.
Anul acesta țara parteneră a fost Japonia. Astfel, în cadrul târgului s-au aflat numeroase firme și designeri din Japonia, au fost organizate evenimente special concepute pentru a ajuta vizitatorii să decopere diversitatea produselor de consum japoneze, iar ambasadorul acestui proiect a fost designerul Yukio Hashimoto.
Cultura atât de bogată a acestei țări este o sursă de inspirație apreciată și tot mai des întâlnită în designul și conceptul produselor europene și nu numai. Designul japonez îmbină armonios și elegant tradiția, meșteșugurile și inovația, rezultând în produse cu adevărat excepționale. Definitorii pentru stilul japonez sunt designul organic, folosirea materialelor tradiționale împreună cu un design modern, iar datorită tehnologiei moderne se găsesc noi modalități de folosire și tehnicilor tradiționale.
În cadrul tururilor de design alături de profesorul Hans Maier-Aichen a fost evidențiat faptul că designerii și firmele își îndreaptă eforturile spre reducerea materialelor folosite și creșterea calității produselor finale. Accentul se va pune pe produse cu linii simple, chiar clasice, dar plăcute și atrăgătoare, pe care consumatorii nu vor dori să le schimbe la fel de des. Designul produselor de mâine se află undeva între inovații, tehnologii noi și tehnici tradiționale.
Unul dintre segmentele noastre preferate este cel dedicat tinerilor designeri – Talents. Aici, proaspăt absolvenți ai școlilor de design au oportunitatea de a-și prezenta și promova produsele inovative și pline de imaginație expozanților, vizitatorilor și presei. Este o adevărată inspirație să descoperi produse create cu o poveste în spate, cu un concept clar definit și un proces meticulos de creație, cu atenție la cele mai mici detalii.
O tendință foarte des întâlnită în cadrul Talents este ideea de durabilitate a produselor, cu o atenție deosebită acordată materialelor folosite, care sunt preferabil biodegradabile sau refolosite într-o nouă formă și cu o nouă funcționalitate. Am descoperit artiști care dau o nouă viață materialelor abandonate și găsite, designeri care creează hârtie din fructe sau vase de bucătărie multifuncționale, iar lista poate continua.
De asemenea, tot mai mult designeri doresc să controleze procesul de design și producție și să își protejeze propriul brand, astfel alegând de multe ori să refuze colaborări cu firme mari, care le-ar modifica designul sau procesul de realizare prin alegerea unor materiale mai eficiente din punct de vedere al costurilor.
În cadrul Trends au fost prezentare cele mai noi tendințe în materie de culori, materiale, texturi, forme, influențe internaționale, toate împreunate în patru trenduri principale: [starlist]
- Stunning temper – o paletă de culori vesele, mixuri jucăușe, nonconformiste, pline de vitalitate, surprinzătoare.
- Subtle spirit – subtil, culori armonioase, confort, elemente elegante, rafinament, cu accente de design japonez.
- Serene nature – o sărbătorire a magiei, linii curate, chic, stil relaxat, materiale și texturi naturale, forme puriste.
- Striking mind – culori puternice, linii clar definite, stil monocrom, contraste, forme geometrice, perfecțiune funcțională. [/starlist]
O altă expoziție care ne-a atras atenția a fost Solutions, unde sunt selectate și prezentate produse care oferă soluții creative pentru probleme des întâlnite în cadrul unei gospodării.
Lista de expoziții și conferințe poate continua. Ambiente este într-adevăr un eveniment de la care nu trebuie să lipsească firmele și designerii din domeniu, fiind foarte bine organizat și structurat. Aici se poate simți cel mai bine pulsul acestei piețe, care devine din ce în ce mai creativă, mai orientată către consumator și către produse frumos realizate. Tot aici se poate observa, printre miile de expozanți și produse prezentate, cum va arăta mâine interiorul caselor noastre.
Revista Atelierul se bucură că a avut ocazia să ia parte la acest frumos târg, urmând să dezvoltăm în articole viitoare câteva dintre trendurile prezentate, plus multe interviuri interesante cu tineri designeri de produs, a căror poveste vă va inspira cu siguranță.
Surse imagini: Ambiente Messe, Anca Ionescu
Fără comentarii