READING

Lipsa de flexibilitate în creație: artizan vs. cli...

Lipsa de flexibilitate în creație: artizan vs. client

Distribuie articolul:
Share

Salut, Rucsi sunt. Îmi place să fiu obiectivă şi să scriu din experienţele mele personale, nu relatări ale diferitelor persoane mai mult sau mai puţin cunoscute. Mi-am luat un pahar mare cu suc şi laptopul și iată că stăm din nou la taclale la umbra unui copac de data aceasta.

Revin astăzi cu un articol critic şi concentrat la adresa tuturor artizanilor autohtoni de port popular (şi nu numai), care refuză să își adapteze stilul în funcție de cererea clientului. Nu dau nume de artizani și branduri, dar vă asigur că îi cunoașteți, vând online, pe plan internaţional şi în incinta târgurilor din țară.

Sunt la un eveniment privat, unde participă mulţi artizani români şi internaţionali. De fapt aşa se şi numeşte – „Ziua Internaţională”. Majoritatea artizanilor vând costume naționale specifice fiecărei regiuni/ţări de unde provin. Atmosfera este delicioasă, din păcate fotografierea este strict interzisă şi nu pot să împărtășesc acest lucru cu voi. Ar fi fost un festin vizual a tot ce înseamna „etnic”.

Vreau să îmi cumpăr o ie. Sunt înnebunita după ii! Vine vara şi o ținuta din pânză topită este ideală. Sunt genul căreia îi plac culorile, nu sunt fană a stilului „standard”. Dezamăgirea mea se datorează faptului că nu am găsit pe nimeni aici, care să accepte să îmi facă o ie la comandă. La fel am păţit şi acum vreo doi ani, la un târg.

„Tradiționalul este tradițional, culorile folosite de noi sunt în general roşu şi negru!”

Păi oameni buni, eu poate vreau verde, portocaliu sau orice altă culoare. Ca idee, o ie cu ţesături bleu şi portocaliu ar fi faină din toate punctele de vedere: estetic, coloristic, modern, tineresc. Asta vreau!

Dar din moment ce o ie cu design modest porneşte de undeva de la 250 lei, probabil că volumul de vânzări al acestui artizan, este enorm, dacă mă refuză, iar suma câştigată este foarte mică, nu?

Comparativ cu autohtonii noștri, la standul care reprezintă India, artizanul îmi face o bluză tradițională la comandă, așa cum vreau eu, orice culoare, orice design şi am şi transport gratuit. Interesant, nu? Totul la doar 70$. Faceţi repede calculul, ce alegeţi?

Vorbesc acum din punct de vedere al cumpărătorului, nu al artizanului. Aşa gândeşte clientul, pune costul pe primul loc, dar dacă îi personalizezi comanda, te alege pe tine, chiar şi cu un preţ mai mare. Ca să nu te mai întreb şi unde este unicitatea produsului tău handmade dacă îmi prezinţi 50 de ii roşii sau negre!

Vreau doar să trag un semnal de alarma si să subliniez faptul că nu orice artizan roman este specialist în marketing, așa cum nici un om de promovare şi vânzări nu este neapărat un artizan. Dar aceste „compromisuri pentru client” nu fac decât să ducă la creșterea vânzărilor şi la fidelizarea clientelei. În special a clientelei care iubeşte şi apreciază handmade-ul.

Genul acesta de afaceri sunt în general afaceri de familie, unde bunica, mătușa, mama, vecina lucrează manual, în timp ce fațada afacerii handmade este fiul/fiica sau nepoata care nu neapărat are studii în vânzări, doar dă bine în poze şi au un vocabular mai evoluat decât bunica și evident, ştiu să gestioneze puţin un site pe internet !

Cei ce se identifică aici şi vor ajutor în remedierea acestei crize de personalitate şi încăpățânare, Revista Atelierul are la dispoziția tuturor rubrica Marketing. Vă sugerez să citiți, să învățați şi să aplicați, apoi poate sa ne trimiteți și un feedback.

Până atunci însă, nu pot decât să vă urez flexibilitate în creație!

Dacă vrei să urmărești activitatea mea șîn afara Revistei Atelierul, aici este site-ul meu.

Comentarii

După cum îmi place să spun, am o biografie ...pestriță. Am terminat un liceu cu profil de filologie, am urmat ASE, care este la polul opus activității mele din liceu. Am brevet de marinar :)), am lucrat în vânzări, marketing, producție. Sunt designer de produs la Crazy Craft, scriu pentru Atelierul cu cel mai mare drag, am un blog personal unde scriu despre orice îmi vine în minte și am cea mai grea dar frumoasă meserie din lume, solicitantă 24 h din 24: mamă.

RELATED POST

  1. issa

    20 august

    Am o ie foarte veche si nici vorba de negru si rosu…o explozie de culoare…flori si cel mai fin material, dar din pacate nu mai poate fi purtata. Am agatat-o pe usa dulapului si o admir zilnic. Nu ma pricep la ii si sincer nu ma atrage nicio ie din comert, dar le apreciez pe cele autentice. Ai incercat sa iti cumperi o ie autentica ? Ce-i drept cele autentice nu prea mai pot fi purtate…timpul isi pune amprenta.
    https://www.instagram.com/p/BAfWsAaRrdc/?taken-by=lil.lubijoux

  2. Mihai

    28 iulie

    Buna ! Am citit si eu articolul tau. Am intampinat aceeasi probleme. Cautam un suvenir autentic romanesc pentru al face cadou unor prieteni din alta tara. Am intrebat in stanga si-n dreapta, si pana la urma am aflat de Atelier AMB. Am dat un search pe net sa aflu mai multe. Am luat cateva linguri pictate in port national de la ei. Au fost foarte apreciate! Recomand cu drag. Numai bine !

  3. Hadaruga Mihai

    28 octombrie

    Indraznesc sa-mi dau cu parerea ! 🙂 Explicatia simpla pentru cei care nu pot crea o ie la comanda este ca nu ei le produc ei doar le comercializeaza si le vand la a adoua sau a treia mana ! Un alt subiect „delicat” este cum a fost cusuta ia cu mana sau cu masina …in general iile cusute cu masina sunt mai ieftine. Pentru doritori am pus pagina mesterilor populari clujeni : https://www.facebook.com/AsociatiaMesterilorPopulariClujeni unde puteti sa dati o comanda la ceva anume si unicat ….Cred ca preturile sunt negociabile avand in vedere ca ardelenii sunt oameni faini si cu suflet! Va multumec!

  4. Buna fetelor, multumesc pentru comentarii. imi face placere sa cunosc cititorii prin intermediul articolelor mele.
    Dupa cum spun in majoritatea articolelor, ceea ce scriu este bazat pe experienta si nu este doar o simpla parere. La mine in familie iile s-au tesut de multe generatii, si stiu exact ce inseamna o ie.
    Ai dreptate Andra, nu vrem fakeuri, vrem traditional.
    Ia in sine este traditia, si este recunoscuta international ca fiind unica si romaneasca, deci traditia este si va fi mereu prin acest obiect vestimentar promovata pretutindeni.
    Cat despre modele, stiu de la bunicile mele ca sunt si modele si culori standard, dar din toate timpurile, ia a reprezentat o panza sa zic asa, pentru personalizarea mesajelor de dragoste de la sotie pentru sot spre exemplu, de la mama pentru fiica.
    Strabunica mea care nu stia de marketing, promovare etc spunea ca o ie fara personalitate este o simpla fata de masa :)))
    Asadar va multumesc pentru pareri si va astept si la dicutii viitoare.
    Si ca sa inchei intr-un ritm …contemporan, Alexander Mcqueen spunea ca: “Trebuie să înțelegi regulile ca să le poți încălca. De-asta sunt aici, să încalc regulile, dar să păstrez tradiția”

  5. Andra

    9 iunie

    Daca vrei o ie traditionala romaneasca, o iei in culorile traditionale, bineinteles, culori care nu se reduc doar la rosu si negru (sunt regiuni in tara unde se folosesc doar motive rosu si negru intr-adevar, dar, in alte zone ale tarii, gasesti si alte culori-alb, auriu, albastru, rar si altele- insa nu chiar atat de diversificate cum se pare ca ti-ai dori; uite totusi un model de cusaturi portocalii, spre exemplu: http://semne-cusute.blogspot.ro/2014/04/ie-din-muntenia-vlasca.html sau aici: http://semne-cusute.blogspot.ro/2014/03/ie-din-basarabia-moldova-romania_18.html, dar si acestea nu au decat doar cateva detalii). Daca o vrei personalizata dupa bunul plac, atunci ea nu mai este ie traditionala romaneasca ci este pur si simplu o bluza de vara brodata avand ia romaneasca drept inspiratie- iar astfel de bluze gasesti si in alte tari. De aceea mestesugarii romani nu vor face compromisul de a-ti coase o ie cu motive portocalii doar de dragul vanzarii, daca in regiunea lor nu se folosesc acele culori. Sunt diferente de stil, de cusaturi, de preponderenta a motivelor si culorilor in functie de regiuni si este foarte interesant de urmarit acest lucru. Si tocmai acest lucru face din ia romaneasca atat de speciala!!!
    Personalizarea dupa bunul plac al clientului nu ar face decat sa transforme ia romaneasca intr-un obiect vestimentar lipsit de valoare si autenticitate, o simpla bluza lejera de vara. Or probabil ca nu ne dorim asta, nu? Eu una cel putin nu mi-o doresc.
    Costumul traditional indian cuprinde toata gama de culori, asadar nu ar trebui sa te mire ca ei iti fac in toate culorile.
    Ceea ce propui tu ca si cum m-as duce la bastinasii americani, ca eu vreau o rochie violet, eventual cu detalii rosi si portocalii, fiindca mie nu-mi place aia beige/maro- well ala nu mai e rochie traditionala, e o rochie inspirata de.
    Din punctul meu de vedere ar trebui tinut cont de acest aspect.
    Si cu siguranta au vanzari, fiindca bluza romaneasca are un farmec deosebit exact asa cum este ea, traditionala, in culorile specifice- rosu, negru, auriu, alb-, deloc la intamplare alese, avand o semnificatie si un rol bine stabilite.
    N-ar fi rau un research cu privire la costumele traditionale ale diverselor tari, pentru a observa care sunt cele care permit personalizari coloristice si care nu. Si un research cu privire la semnele traditionale romanesti si utilizarea lor pe diverse suporturi precum si coloristica specifica si motivele acestor alegeri.

  6. Anita

    9 iunie

    Buna Rucsi!
    Am citit articolul si experienta. Da, de multe ori am intalnit si eu aceasta perceptie.

    Insa dupa parerea mea acest lucru se datoreaza si unor confuzii in termeni. Dupa mine artizanul si handmade-ul, devenit o moda, sunt altele. Fiecare lucreaza produsele proprii, in cel mai bun caz dupa „design”, proiectare personala dar totusi sunt diferiti. Handmade-ul dupa mine contine mai mult design, idei, inspiratie si astfel crearea unor noi produse, modele etc (nu este inca design propriu zis, dar sta mai aproape de ea). Insa un artizan lucreaza cu motive, culori, materiale traditionale pe care le vaiaza dar fara libretatea totala de creatie. Undeva este mai mult un mestesug cum au fost pe vremuri, un mod de a pastra traditia dar totusi comercial. Nu este pus accentul pe crearea unor noi modele, noi intrebuintari deci design.

    Deci poate de aici vin experientele de acest gen. Poate artizanul de la cine ai cerut personalizarea lucreaza de ani de zile cu acelasi materiale, modele, culori etc.
    Sper ca nu am fost prea lunga…

    Si eu ador personalizarea si cea mai frumoasa „misiune” este sa creez personal pt. cineva:)

  7. […] Citește continuarea articolului scris în exclusivitate pentru Revista Atelierul aici […]

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share