Salut, Rucsandra sunt! Astăzi abordez o temă pe cât de serioasă, e atât de frecvent întâlnită.
Plagiatul reprezintă însușirea ideilor, metodelor, procedurilor, tehnologiilor, rezultatelor sau textelor unei alte persoane, indiferent de calea prin care acestea au fost obținute, prezentându-le drept creație proprie.
Așadar, preluarea creației unui artizan, fără specificarea corectă a sursei reprezintă plagiat.
Handmade-ul este sfera de activitate cea mai afectată de această boală numită plagiat. Peste noapte apar noi artizani „specialiști” în tehnici handmade – care ne și dovedesc acest lucru pe rețelele de socializare și chiar pe marile platforme de vânzare online, cu munca altora, cât de pricepuți sunt ei în meșteșugăreală.
Chiar astăzi am întâlnit o situație de acest gen pe Facebook, apoi câteva ore mai târziu, pe o platformă de vânzare handmade autohtonă. Căutând anumite accesorii pentru a le prezenta într-un articol, am găsit o tânără iscusită cu un portofoliu de produse mirobolante. Pozele erau atat de profi făcute că mi-a dat de gândit.
O s-o iau puțin prin păpușoi, dar revin repede la subiect. Hai să spunem lucrurilor pe num, și să recunoștem că mentalitatea antreprenorială românească nu este compatibilă cu strategiile de marketing si promovare. Cel puțin nu la majoritatea artizanilor. La noi fotografia de produs nu este o calitate must have a oricărui artist. Pfff și eu făceam poze cu telefonul la început ! Și ce poze făceam, o spledoare! Pe motiv că nu contează poza, ci produsul real, am căzut în capcană, și au scăzut vânzările drastic în momentul în care mi-am mutat atelierul online. Dar portofoliul era abundent de produse handmade.
Ok, la polul opus activității meșteșugarilor români, care muncesc din greu fără să știe prea bine să își valorifice munca, sunt, bineînțeles occidentalii, care au înțeles de minune conceptul de marketing, această fata morgana pentru noi.
Cinci produse fotografiate impecabil din toate unghiurile, puse la vânzare, pe platformă cu speech-uri specifice vânzărilor și BUM ! Iaca vin vânzările. Poate sau nu să facă față comenzilor, e altă poveste !
Acum revin la subiect, și spun iată de ce… plagierea unei poze este periculoasă ! Cine lucrează la poze, lucrează și la brand, logo, tot pachetul. Este un artist complet și cunoscut pe piață, stilul său îl diferențiază de restul.
Uite de-asta, plagiatorule (că și tu citești aici, sperând să mai înveți niște ponturi într-ale plagiatului), magazinul tău online chior, sec, insipid te dă de gol prin pozele de catalog prezentate ca și portofoliu. Și mai este încă un detaliu la care nu știu câți s-au gândit… până și poza de produs este personalizată prin fundalul și stilul folosit.
Deci, du-te și șterge repede accesoriile acelea că te faci de rușine, noi oricum ne știm între noi lucrările și știm ale cui sunt, chiar dacă vedem pentru prima dată acel produs. Ca și comunitate, ne vom apăra împotriva piratărilor tale, distribuindu-ți profilul către clienții noștri.
Cum ne protejam împotriva acestei molime denumită plagiat?
1. Watermark-ul – cea mai bună metodă
Odată ce ai partajat public o fotografie, rămâne pe internet perment, chiar dacă mai târziu o ștergi. Intră în acțiunea motoarelor de căutare, care o salvează în diferite linkuri care rămân active chiar dacă produsul/oferta nu mai este de actualitate. Cel mai bun exemplu pe care îl pot da este Pinterest, un fel de album foto online, o culegere de linkuri către fotografiile pinuite. De multe ori s-a întâmplat să dau clic pe o poză și să îmi apară un mesaj cum că produsul nu mai există sau chiar că site-ul respectiv a fost dezactivat. Dar, imaginea este încă activă, pentru că aceasta a fost distribuită de mai multe ori și s-a pierdut sursa.
Așadar, înainte de a publica ceva pe internet, gândește-te bine. Cu atât mai mult cu cât ești artizan, produsele sunt rezultatul propriei tale imaginații, ai trudit din greu la manufacturarea lui și vrei să știe audiența că este AL TĂU. Uite din această cauză trebuie să folosim watermark-ul, chiar dacă imaginea per ansamblu a creației tale este întrucâtva afectată vizual. Aceasta este cea mai bună metodă împotriva plagiatului.
2. Link-urile în feed-ul paginii voastre. Există un plug-in, care odată ce este activat, introduce în subsolul paginilor articolelor voastre o semnătură electronică să îi spun așa, fără de care pagina sau proprietatea intelectuală nu poate fi împrumutată. Am căutat puțin pe net și cred că acesta este plug-in-ul care face treaba asta.
3. Stilul personal al artistului întotdeauna dă de furcă plagiatorului, fiind depistat foarte repede.
4. Avertizarile scrise pe site/blog cu privire la eventualele tentative de plagiat. Menționați că veți lua măsuri legale cu privire la treaba asta.
5. Dezactivarea opțiunii de Save image as în momentul în care dai clic dreapta pe poză, poate fi o alternativă. Așa cum ați văzut pe Flickr, spre exemplu.
Marele noroc meșteșugăresc este că handmade-urile și stilurile artiștilor sunt unice și le identifici repede.
Să promovăm deci intrarea în legalitate a artiștilor noștri și patentarea produselor sau înregistrarea lor la OSIM, acolo unde este cazul. Iar în situații abuzive, să curgă reclamațiile.
Sper ca acest articol să vă fie de folos 🙂
Creativitate neobosită vă doresc!
Despre plagiat pe site-ul nostru redactorii Atelierul au mai scris:
- Plagiat, fals, kitsch, ce mai urmează?!
- Între inspirație și plagiat
- Despre plagiat și copierea creativă
- De ce nu reuşeşti, de cele mai multe ori, să vinzi produsele tale handmade?
- Bunele maniere în copyright
Dacă vrei să urmărești activitatea mea și în afara Revistei Atelierul, aici este site-ul meu.
Madalina Ion
13 iulie
Buna dimineata! Din proprie exerienta va recomand sa inregistrati doar marca la OSIM. Modelul este costisitor si dificil de inregistrat si daca cineva il face cu cativa milimetri mai mare si alta culoare nu este considerat plagiat. Aceste sfaturi le-am primit chiar de la consilierii OSIM. Pentru inregistrarea modelelor va recomand ORDA – Oficiul Roman pentru Drepturi de Autor.
Cum îmbunătățim autopromovarea deficitară? | Revista Atelierul
2 februarie
[…] Au poze slabe din punct de vedere calitativ – asta nu înseamnă neapărat că pozele nu sunt făcute profi, înseamnă că pozele sunt foarte foarte mici ca mărime, nu poți să faci un zoom pe ele ca să vezi mai bine despre ce e vorba sau au un watermark enorm de vizibil! Și totul din motive de siguranță :)) să nu fure careva poza să și-o însușească. Ei bine, din punctul acesta de vedere citește articolul despre plagiat. […]
Clientul handmade – un concept neînțeles pe deplin | Revista Atelierul
24 iunie
[…] sau mai puțin reușite ale tuturor accesoriilor din vitrinele magazinelor de profil cu renume. Plagiatul este o molimă gravă. Eu îi dau dreptate. Personal am participat la un singur târg de handmade până acum și sincer […]