READING

Baletul „Visul unei nopţi de vară”

Baletul „Visul unei nopţi de vară”

Distribuie articolul:
Share

Premiera din decembrie a baletului Visul unei nopţi de vară creat de coregrafa Melinda Jakab a fost un succes de mare anvergură. Publicul a umplut sala Operei Maghiare, biletele fiind epuizate încă de la primele ore. Iubitorii genului, şi a frumosului artistic, sunt invitaţi la ce-a de-a doua reprezentaţie a acestui spectaculos balet, luni, în data de 19 ianuarie 2015, de la ora 19.

Veţi putea savura o feerie muzicală şi vizuală în care elemente de balet neoclasic şi contemporan se împletesc fericit pentru a da viaţă celebrelor personajelor lui William Shakespeare, personaje ce au înflăcărat imaginaţia lui Felix Mendelsohn-Bartholdy pentru a crea nemuritoarea muzică de scenă la Visul unei nopţi de vară.

Acţiunea se petrece pe trei planuri: cel de basm al viselor, zânelor, spiriduşilor şi povestea îndrăgostiţilor, respectiv întâmplările hazlii ale comedianţilor. Personajele principale din visul unei nopţi de vară se pregătesc să-şi jure credinţă unul altuia pentru toată viaţa dar înainte de noaptea nunţii trebuie să se confrunte cu toate temerile şi dorinţele de care, pe timpul zilei, nu sunt conştienţi. Pădurea reprezintă “locul de joacă” al subconştientului, unde personajele pot să facă tot ceea ce la lumina zilei nu au curajul să facă. Este locul conflictelor, al contradicţiilor, al lucrurilor cu mai multe sensuri, locul tuturor posibilităţilor. Dacă credem ceea ce ne spune titlul, toată acţiunea se petrece în visul personajelor. Totuşi, în calitate de public, percepem lucrurile ca fiind reale, deci nu ne îndoim de existenţa zânelor. Iar dacă este aşa: Cine visează? Personajele sau noi? (coregraf Jakab Melinda)

Puck visul unei nopti de vara pg

Uvetura Visul unei nopţi de vară a fost compusă când Mendelsohn era destul de tânăr, la 17 ani, şi audiind-o putem spune că a fost un copil minune. Uvertura începe cu acorduri care se deschid ca niște porți, dezvăluind o lume de basm, ușor, plutitor, cu blândețe. Muzica lui Mendelssohn oferă introspecție în această lume eterică, plină de culori și dinamism. Câțiva ani mai târziu. Mendelssohn completează uvertura cu alte teme iar în 1843 termină și muzica de scenă la piesa lui Shakespeare. Materialul muzical al acestui spectacol de balet se formează din această muzică de scenă şi din alte compoziții ale lui Mendelssohn (simfonii, uverturi), din citate scurte de Ceaikovski și din efecte sonore moderne ( dirijor Jankó Zsolt).

În piesă se conturează două lumi paralele, iar decorul spectacolului se bazează pe acest lucru. Una este lumea reală, caracterizată prin sisteme, reguli și constrângeri. Perechea acesteia ar fi o lume a viselor, imperiul creaturilor instinctive, care trăiesc în libertate completă. De asemenea dansul, coregrafia și decorul sugerează o lume haotică, numită sistem, din care dacă reușim să ieșim, putem descoperi frumosul în mod nesistematic (Venczel Attila, scenograf)

       Am încercat să concep costumul protagoniştilor astfel încât să se potrivească nu numai cu concepția de bază, dar și cu coregrafia, să fie practic și comod Cei care cunosc spectacolul știu deja, că este vorba de două lumi opuse. Pădurea este lumea visurilor, în care care regele și regina- zână sunt îmbrăcaţi în haine pictate și decorate cu mâna. Costumele îndrăgostiților sunt greceşti, de inspirație romantică, făcute din materiale moi și grațioase. În opinia mea baletul este foarte spectaculos, descoperind spectatorilor un basm cu zâne complex şi actual( Ledenják Andrea, designer de costume)

În distribuţie: Cîmpean Rareş,  Bogoi Viorica, Cătălin Filip, Kálmán Róbert, Oprean Simina, Tőkés Ioana, Ianc Florin, Bob Dan, Ciocan Raul, Popa Andrea, Székely Dániel, Hosu Sergiu, Raţiu Camelia, Katrinecz Erika, Pop Radu Valentin, Maja Liliana, Popescu Laurenţiu, Preda Sever, Timofte Daniela, Barabás Júlia, Göllner Delia, Cristea Diana

Cu participarea orchestrei şi ansamblului de balet al Operei Maghiare Cluj, a elevilor Liceului de Coregrafie şi Artă Dramatică „Octavian Stroia” şi a Studioului de Dans Katrinecz Erika

Dirijor: Jankó Zsolt

Decoruri: Venczel Attila

Costume: Ledenják Andrea

Dramaturg: Alexandra Felseghi

Concert maestru: Barabás Sándor, Ferenczi Endre

Regia tehnică: Gálffy Erzsébet

Asistent regie: Cîmpean Rareş

Regia şi coregrafia: Jakab Melinda

 

Comentarii

Mihaela Ion este manager cultural cu o experienţă de peste 17 ani în cadrul industriei creative şi culturale româneşti şi cu un doctorat în istorie. Pe lângă educaţia universitară dedicată istoriei artei, Mihaela s-a specializat în domeniul managementului cultural în Londra şi Paris prin bursele acordate acesteia, de către Fundaţia Gabriela Tudor şi Ministerul Culturii din Franţa. Este co-fondatoare a Revistei Atelierul (Asociaţia Atelierul de Creaţie) şi a proiectelor generate de această comunitate internaţională: "Creative Night Talks", "Noaptea albă a creatorilor şi designerilor de produs". Este evaluatoare independentă pentru diferiţi cofinanţatori publici. Curatoriază expoziţii în diferite galerii de artă şi spaţii de consum de artă, din România şi străinătate. Este International Board Member AICA (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Artă) şi membră a departamentului de Digital Strategies a aceleiaşi asociaţii. https://mihaelaion.com/

RELATED POST

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share