În articolul precedent am dezbătut pe larg tema calității, ca și principal aspect al unui produs handmade. În continuare aș vrea să vorbim puțin despre două aspecte privite în antiteză: calitatea versus cantitatea.
Nu sunt antonime, dar așa cum vom vedea în continuare sunt inter-dependente sau au puncte comune, ambele aspecte definind un produs handmade la nivel general. Despre calitate nu vom relua și vă sugerez să citiți articolul anterior.
Cantitatea în domeniul produselor handmade? Este un non-sens câteodată să vorbim de cantitate într-un domeniu al cărei principală țintă este unicitatea. Am întâlnit de multe ori sintagma “produs handmade unicat”, dar spre vânzare erau prezentate câteva zeci de bucăți din acel produs. Cum este unicat un produs atunci când vinzi zece produse la fel? Țin să menționez că schimbarea culorii nu înseamnă un produs diferit, culoarea este doar o variantă, o opțiune și este foarte frumos dacă poți lăsa clientului această opțiune. Deci produsele handmade în cantitate mare nu se diferă cu mult de produsele de serie, create în fabrici. Mă puteți contrazice spunând că sunt realizate manual, dar și în fabrici nu chiar totul este automatizat/mecanizat, încă există angajați care controlează acele mașini sau chiar care lucrează manual. Am putea vorbi despre o fabrică de confecții sau încălțăminte, unde rolul omului încă este foarte important. Deci repet, dacă vrem să realizăm produse unicat, cantitatea ar trebui să fie la fel , unicat.
Cantitatea afectează uneori calitatea. Am zis că ne vom referi la acest aspect. Oricât de absurd ar părea, am văzut acest lucru de multe ori. În general, la târgurile handmade lumea se axează mult pe cantitate mare. De vină sunt și unii clienți, dar clienții se pot “educa” dacă dorim. A prezenta un panou plin de cercei de aceeași formă, același model, dar culori diferite nu consider că te face un artist în domeniul handmade.
Ai ales o politică de marketing axată pe cantitate, pe impresia vizuală dată de un stand plin de aceleași tip de produse, care se și pot aranja frumos. Cel mai important : ai renunțat la calitate ? Mulți vor răspunde negativ, dar am văzut de multe ori standuri cu multe produse, multe opțiuni în materie de culori, dar de calitate precară. Este destul de simplu de explicat. În primul rând nu suntem mașini, de aceea nu putem crea non-stop în același ritm, cu aceeași pasiune și interes, la aceeași calitate, sute de produse de același fel. Nu știu voi, dar eu dacă trebuie să realizez mai multe produse identice mă plictisesc, datorită plictiselii nu mai acord aceeași atenție la detalii pentru fiecare produs în parte.
Timpul – un alt aspect care poate dăuna. Sau mai bine zis lipsa timpului. Dacă ți-ai propus să realizezi un singur produs într-un timp X, suficient cât să te poți axa pe calitate, atenție la detalii, alegerea potrivită a culorilor. Dar dacă în același timp X îți propui să realizezi zece produse de același fel, te asigur că vei face rabat de la unele aspecte menționate mai sus. Indiferent cât de repede ai lucra sau chiar dacă “îți faci mâna” cum se spune în popor, produsele nu vor arăta la fel ca cel realizat unicat. Astfel lipsa calității va duce la lipsa vanzărilor și vei realiza la final că ar fi fost mult mai productiv să realizezi unul sau două produse de același fel, dar superior calitativ.
Și cum mereu dau exemple, o să vă povestesc întâmplări de la târguri handmade. Vorbesc de multe ori de acest gen de întâmplări, deoarece am participat sau vizitat suficiente târguri de handmade și pentru că acolo ai parte de un contact direct între artizan și client. Exemplele, totuși se pot aplica și pentru domeniul online, doar că acolo este mult mai ușor de mascat unele lucruri.
Dacă mă cunoașteți, cu siguranță știți că ador lutul polimeric și că mi-aș dori să văd mai multe creații complexe din acest material, pentru că este posibil. Acum, mă gândesc la acele șevalete de la târguri pline cu floricele, buburuze, etc sub formă de broșe sau cercei, de diverse culori, modelul variind foarte puțin. Aceste standuri atrag atenția, dar nu unui client adevărat sau a unui client ce apreciază handmade. În general prețurile sunt mici și se vând. Am văzut acest lucru de multe ori și nu puteam să-mi explic de ce. Mă uitam cum sunt lucrate și cum am explicat mai sus, cantitatea mare duce la o lipsă de calitate. Și totuși se vindeau, pe câțiva lei, dar în cantitate mare. De cele mai multe ori clienții le procurau drept amintire sau mic suvenir de la târg, nu drept creație handmade. Aici este diferența și este alegerea fiecărui ce țintește.
Ce alegi ? Un stand cantitativ sau unicat și calitativ ? Am menționat mai devreme un stand cantitativ. Am întâlnit totuși și standuri calitative, cu produse unicat, în serie mică. De cele mai multe ori standul nu conținea sute de produse, dar poți prezenta frumos și un stand cu zece produse, dacă știi cum. Dacă te pregătești din timp sau aloci suficient timp, poți crea și cantități mari de produse unicat. Produsele pot avea puncte comune, de exemplu pot face parte dintr-o colecție, care are la bază o idee comună. Dar colecție nu înseamnă zece produse la fel, culori diferite. De ce are mai mult succes un astfel de stand, indiferent de numarul de produse prezentat ? Deoarece clientul va fi atras de mai multe produse, nu va știi ce să cumpere și dacă este ca mine va sfârși cumpărând mai multe produse neștiind ce să aleagă. Acesta este cazul fericit, dar cu siguranță sunt mai multe șanse decât în cazul anterior. Nimeni nu cumpără trei perechi de cercei la fel în culori diferite!
Când cantitatea poate deveni benefică? De Mărțișor este excepția când putem realiza produse la fel sau similare, tocmai pentru că se cumpără în cantități mari. De multe ori bărbații preferă să cumpere mărțișoare similare sau la fel colegelor/prietenelor pentru a nu crea diferențe între ele. Dar este o excepție, nu trebuie generalizat acest obicei. Cantitatea mai poate fi benefică atunci când este opțională. De exemplu, poți prezenta o pereche de cercei și poți fii flexibil în ceea ce privește culoarea sau cantitatea, acestea fiind comandate și evident cu multă atenție la calitate. Dar numai dacă este solicitată de către client.
Sper ca articolul meu să fie util și să vă trezească întrebări. Întrebările puse de noi nouă sunt primul pas spre o afacere de succes.
Mult succes!
NO COMMENT