Nu cred că mai reprezintă o surpriză faptul că iubesc lutul polimeric. Ca și artizan în acest domeniu, am evoluat citind și testând tehnici prezentate în cărți scrise de adevărați pionieri în acest domeniu. Unul dintre acești pionieri este și Lisa Pavelka. A fost un model pentru mine încă de la începuturi și continuă să mă surprindă și astăzi. Mi-am dorit de mult timp un interviu cu ea și am surpriza plăcută să descopăr un om cald și drăguț, un adevărat artist, care este dornic să-i ajute pe cei aflați la început de drum. Niciun secret sau răspuns evaziv în acest interviu! Sper că va fi util și inspirațional pentru toți ceilalți, așa cum a fost și pentru mine. Vă las să vă bucurați de acest interviu.
Bună Lisa! Te cunosc de mult timp ca și artist în lut polimeric și femeie de afaceri în acest domeniu, dar poți să-mi spui cum a început totul? Poate fi o întrebare clișeu, dar fiecare artist are o poveste frumoasă legat de începuturi. Tu ai o asemenea poveste?
Întotdeauna am avut o înclinație artistică. Am oscilat între pictură, pictură pe sticlă și alte medii. Eram în căutare de un mediu sigur de lucrat cu copii mici în preajmă. Am părăsit cariera mea în televiziune, temporar pentru a fi acasă cu copiii mei. Am descoperit lutul FIMO (acest lucru se întampla în anii ’80) și restul este cum se spune…istorie !
Ești unul dintre pionierii în lut polimeric, cum te-ai îndrăgostit de acest material și de ce l-ai recomanda și altor artiști?
M-am îndrăgostit de lutul polimeric din multe motive. Unul dintre ele este că poți amâna și te poți întoarce la el. Poți lucra cu el după ore, zile, luni, chiar și ani mai târziu ! Îmi place că nu este toxic, ceea ce a fost important având în jur copii și animale de casă. Lutul polimeric colorat abia apăruse atunci. Potențialul pentru a crea diferite amestecuri era imens! Mi-a plăcut aplicabilitatea ridicată și potențialul nelimitat al acestui material. De asemenea mi-a plăcut că se poate combina cu alte materiale care se pot coace. Chiar dacă internetul nu exista în perioada în care am început și nu existau nici reviste sau cărți, totuși am putut realiza că acest material are un potențial imens.
Cum am spus la început ești de asemenea o femeie de afaceri, îmi poți spune cum ai început? Ce te-a făcut să decizi să realizezi propriile unelte pentru lutul polimeric ?
Se spune că necesitatea este mama invenției. Eu cred că este disperarea! Linia mea de produse s-a dezvoltat dintr-o necesitate și nu din dorința de a realiza o afacere. Nu reușeam să găsesc unelte, materiale și texturi de care aveam nevoie, deci am început să realizez propriile texturi, adezivi, etc. Am crezut că dacă aceste produse funcționează pentru mine, ar putea fi interesante și pentru alți artiști din domeniu. Slavă Domnului că au fost, atfel aș fi sfârșit cu 5000 de sticle de adeziv Poly Bonder în garaj. Am multe idei de produse pe care sper să le lansez, dar procesul este mai complicat și mai scump decât oamenii realizează. Totuși lucrez în acest scop.
Sursă: Lisa Pavelka
Apreciez și folosesc texturile tale – spune-mi povestea lor. De ce și cum le-ai creat?
Aveam sute de ștampile, dar erau modele pe care încă mi le-aș fi dorit, dar nu le găseam. Am început să le realizez singură. La început am avut un parteneriat cu Stamp Oasis pentru primele mele modele. Mai târziu, după ce această companie s-a închis, am realizat o colaborare cu JHB International. Am lucrat cu ei pentru a realiza noi modele. Unele dintre ele le desenez de mână și retușez, altele sunt realizate direct în Adobe Illustrator. Linia mea de produse este momentan reprezentată de The Great Create. Am noi texturi în lucru. Oamenii mă întreabă de multe ori de ce nu le fac suficient de subțiri încât să intre în mașina de paste. Motivul este faptul că eu le folosesc pentru tehnici precum Mica Shift și tehnici pe care le-am dezvoltat precum Sutton Slice, Textile Effect și Pavelka Peel. Pentru aceste tehnici sunt necesare texturi cu model adânc. Pentru a le face mai subțiri și potrivite pentru mașina de paste, ar trebui să sacrific din grosime și dimensiuni.
Sursă: Lisa Pavelka
Click AICI– pentru a vedea cum folosește Lisa texturile sale
De asemenea scrii cărți referitoare la lutul polimeric și poate ești printre primii care au făcut acest lucru, dar care dacă ai decide să scrii încă o carte cu ce idee ai veni ? Crezi că s-a spus totul despre acest material sau încă sunt lucruri și tehnici de descoperit ?
Primele mele trei cărți (cu North Light) au fost orientate mai mult pe proiecte. Ultima mea carte a fost realizată cu Taunton Press. Se axează mai mult pe aplicații și tehnici și mai puțin pe proiecte finite. În toate cărțile mele scopul meu este dual. Primul aspect este tehnica. Îmi place să folosesc concepte ce pot fi adaptabile în diverse direcții. Al doilea aspect este legat de concept. Aceste două aspecte pot fi adaptate altor tehnici și aplicații. Vor fi mereu noi tehnici pentru lutul polimeric. Sunt încrezătoare în acest aspect. Cred că nu vedem atâta inovație precum în vremea în care acest material a fost lansat. Există o mare cantitate de informație despre lutul polimeric, dar încă nu am terminat să descoperim noi direcții în care acesta ne poate conduce.
Sunt curioasă legat de un aspect: cum este să fii un pionier în acest domeniu, să realizezi unelte pe care alții le folosesc, să inspiri alți artiști?
Este o onoare și un privilegiu că cineva mă privește în acest mod. Sunt recunoscătoare tuturor celor care folosesc produsele mele. Nu lansez produse sau unelte rapid sau ușor, fără a mă gândi mult timp înainte. Ca și artist, vreau să ofer produse care consider a avea o valoare reală și care să facă munca cu lutul polimeric mult mai ușoară pentru alți artiști. Sunt norocoasă să cunosc multă lume. Mă bucur mult când oamenii mă contactează atunci când le place ceva ce am creat sau consider că am realizat ceva inspirational. Mulți dintre prietenii mei au venit în viața mea în acest mod.
Ce-ți dorești să realizezi în continuare în acest domeniu?
Vreau să ajut oamenii, în continuare, să-și descopere “artistul interior” (sloganul afacerii mele) și să aibă încredere să încerce ceva ce nu au mai făcut. Cu toții avem o voce interioară care ne ține în loc și câteodată chiar și cei mai inspirați se blochează din când în când. Simt că scopul meu (pe lângă a fi o soție, mama și prieten) este să-i ajut pe alții în călătoria lor creativă.
Sursă: Lisa Pavelka
Suntem prietene pe o rețea de socializare și am remarcat că ai o familie frumoasă. Cum este Lisa Pavelka acasă, femeia, nu artistul Lisa Pavelka?
Este clar acum că ceea ce părea a fi o orientare temporară s-a transformat într-o carieră de peste 30 ani. Familia apreciază ceea ce fac și-mi oferă un suport imens. Cei mai extraordinari oameni din viața mea sunt familia mea. Sunt mândră de ei și de ce oameni minunați sunt fiecare în parte. Sunt binecuvântată în moduri pe care nici nu le pot enumera. Nu aș fi putut realiza nimic fără susținerea lor, în special a soțului meu Allen.
Consideri că opinia publicului legat de lutul polimeric, de exemplu bijuteriile din lut polimeric, s-a îmbunătățit în ultimii ani? Crezi că bijuteriile din lut polimeric pot rivaliza cu bijuteriile din metale/pietre prețioase? Aceasta este o problemă pe care, eu ca și persoană care lucrează cu lut polimeric, am întâlnit-o de multe ori. Cum să impresionezi publicul când află din ce material sunt realizate, chiar dacă creațiile sunt frumoase?
Consider că oamenii au devenit mai receptivi legat de lucrul polimeric ca și material artistic, inclusiv pentru realizarea bijuteriilor. Nu cred că materialul transformă ceva în artă, ci ceea ce realizezi din material.
Multe creații din lut polimeric încă nu rivalizează cu metalele sau pietrele prețioase, dar din ce în ce mai mulți artiști încorporează aceste materiale în creațiile lor. Calitatea unor creații din lut polimeric este cu adevărat inovatoare. Artiștii care folosesc lutul polimeric și materiale prețioase în aplicații tip mixed media, ajută foarte mult la schimbarea percepției. Există multe galerii de renume, muzee și critici de artă care au început să perceapă lutul polimeric drept un material pentru artă și doar un material pentru copii sau hobby. De asemenea, ca și maestru în arta argintului, încorporez argintul în multe din creațiile mele. Acest lucru crește valoarea și calitatea percepută de alți oameni.
Cred că mulți dintre aceia ce văd lucrul polimeric drept “plastic” sau “jucărie pentru copii” se simt de fapt amenințați sau geloși pe potențialul și versatilitatea acestui material. Se pot realiza atât de multe lucruri cu lutul polimeric, ce nu se pot reproduce cu alte materiale.
Este important să educăm lumea artistică și publicul nostru. Deoarece materialul nu este scump, valoarea unui produs de calitate din lut polimeric stă în munca depusă, aptitudinile și nivelul de experiență ale artistului. Oricând este posibil, ofer clienților mei fotografii în care prezint pas cu pas procesele folosite în munca mea. În acest mod clienții pot aprecia cu adevărat cât de intensă este munca cu acest material și aptitudinile necesare.
Sursă: Lisa Pavelka
Care este secretul succesului în opinia ta?
O politică de marketing este critică. Majoritatea artiștilor (inclusiv eu) nu se simt comfortabil cu auto-promovarea. Se poate percepe drept milogeală. Dacă nu-ți permiți un agent de publicitate care să-ți promoveze munca, depinde doar de tine ca să faci acest lucru. Am învățat că nu contează foarte mult ce vorbești, ci cum vorbești despre munca ta. De obicei las oamenii să înceapă o conversație și mai apoi îi las să pună întrebări, dacă vând creațiile mele sau dacă predau tehnici. Nu bombardez oamenii cu prea multă informație despre munca mea. O expunere bine pusă la punct a muncii sau tehnicile tale ca și artist, de cele mai multe ori este începutul unui val de întrebări de la un potențial client.
Orice success obținut te va ajuta să-ți creezi o reputație în fața clienților. Publicitatea trebuie de asemenea căutată. Rareori artiștii pot fi abordați din senin pentru un articol sau interviu, trebuie să căutați constant o astfel de expunere. Dacă sunteți prea timid pentru a vă prezenta singuri (și asta se poate realiza subtil și cu un grad de modestie), veți descoperi că este aproape imposibil să aveți vreun pic de succes ca și artist.
Am văzut că mulți artiști așteaptă ca cineva să le bată la ușă. Apoi se miră de ce nimeni nu le remarcă talentul. Nu există noroc sau întâmplare. Îți faci singur norocul și succesul. Un artist trebuie să-și assume responsabilitatea propriului success. De asemenea trebuie să fie conștienți de posibile refuzuri. Acestea se pot întâmpla foarte des.
Este ușor să privești din exterior la oamenii care sunt considerați a avea succes. Dacă nu ești prieten cu ei sau din familie, nu cunoști povestea lor sau cât de mult au muncit pentru a ajunge unde sunt. Avem tendința de a vedea doar succesul obținut rapid. Aș putea spune că pentru fiecare oră petrecută în atelierul meu, există 8-9 ore de scris, corespondență și eforturi de marketing depuse pentru cariera mea. Mulți oameni nu au răbdare pentru un asemenea angajament. Nu știi cum te vei descurca la o prezentare sau un târg, este înspăimântătoare ideea că nu vei câștiga suficient cât să plătești chiria sau chiar hrana. Necunoscutul, care poate varia de la lună la lună, an la an, poate fi descurajant. Pentru unii, respingerea este prea personală și acest lucru îi oprește din evoluție.
În cele din urmă, prezentarea muncii tale este incredibil de importantă. Împachetarea produselor, modul de prezentare, etichetele, explicațiile legat de materiale și despre tine ca și artist, toate acestea sunt critice. Un mod bun de a împacheta, distribui și prezenta creațiile tale poate avea un impact uriaș asupra valorii percepute a muncii tale.
Sursă: Lisa Pavelka
Așa cum m-am prezentat de la început, scriu pentru o revistă de handmade din România. Cunoști vreun artist din țara mea sau ai avut vreun contact până acum cu piața noastră de handmade ?
Ești primul meu prieten din domeniul lutului polimeric din România. Am câțiva prieteni din Europa de Esti, inclusiv din Serbia, Slovenia, Cehia. Orice artist din România mă poate contacta, în caz că pot fi de ajutor. Ce funcționează pentru mine ca și artist, nu funcționează pentru toți. Nu contează cât de mult te promovezi singur sau cât de sârguincios ești, succesul nu se obține singur. Am ajuns în acest stadiu al carierei mele datorită generozității altora care m-au sfătuit, ajutat sau mi-au oferit oportunități. Consider că este essential să dau înapoi, ajutându-i pe alții.
Tot legat de success, ce ai sfătui cititorii noștri aflați la început de drum?
Pentru oricine aflat la început, nu vă descurajați gândind că nu există loc pentru voi ca să străluciți. Întotdeauna va exista loc pentru artiști buni. Mulți oameni se vor bucura de succesul vostru, alții nu. Investiți energia voastră în a deveni tot mai buni în ceea ce faceți. În cele din urmă, secretul succesului este perseverența, disciplina, credința în propriul vis și atenția doar pentru opiniile celor care vă sprijină și cred în voi.
Deși nu văd foarte des creații ale tale, întotdeauna mi-au dat impresia unui stil personal clar. Chiar și în cărțile tale, în care testezi diferite tehnici, totul pare din aceeași poveste. Cum ai obținut acest lucru? Am dezbătut în revista noastră tematica stilului personal. Ce sfaturi ai acorda cititorilor noștri pentru a avea un stil personal care poate fi recunoscut ușor?
Sunt întrebată frecvent despre acest lucru. Îmi amintesc când simțeam că vocea mea creativă nu se face auzită în munca mea. Era ceva ce recunoșteam la alți artiști și după care tânjeam pentru creațiile mele. Cu cât încercam mai mult să obțin acest lucru, cu atât părea mai imposibil. Cred că este ca și în cazul întâlnirilor. Când ești încojurat de prieteni care au pe cineva și tu nu ai, îți dorești mai mult să cunoști pe cineva și ți se pare tot mai dificil să se întâmple. Doar atunci când renunți la idee și începi să te simți comfortabil fiind singur, interesul din partea celorlalți începe să apară.
Am realizat că disperarea mea după un stil personal era ceea ce mă împiedica. După ce am renunțat la această dorință pentru un stil personal, în cele din urmă acesta a apărut. A părut ca și o magie! Din nou, această abordare poate să nu funcționeze pentru alții. Din fericire mulți oameni mi-au spus că au început să dezvolte un stil personal, făcând același lucru.
Chiar dacă munca mea se dezvoltă în multe direcții, deoarece am un mod de abordare eclectic, sunt bucuroasă când oamenii recunosc creațiile mele chiar dacă nu au un mod direct de identificare.
Sursă: Lisa Pavelka
Sper că întrebările mele nu au fost foarte invazive, dar repet ești unul dintre modelele mele și sper ca acest interviu să inspire și pe alții. Mulțumesc mult Lisa pentru acest interviu și mult succes în tot ceea ce faci !
Întrebările au fost grozave. Îți mulțumesc, de asemenea.
NO COMMENT