LUT creează artefacte pentru viaţa contemporană. LUT (re)prezintă design românesc cu schepsis. De la prima imagine pe care am primit-o de la ei, am realizat ce minunăţii creează şi cât de fain se pot integra în casa oricărei persoane. Să citiţi sfaturile oferite de ei pentru voi, designerii sau creatorii de produs aflaţi la început de drum sau oarecum pierduţi prin birocraţie și idei de afacere, vă vor inspira !
Care este povestea brandului vostru, de unde a pornit? Şi, cel mai important, cine v-a susţinut cel mai mult?
LUT a pornit de mult și a trecut prin multe transformări. În formula actuală suntem din 2013, după ce m-am întors de la Start Me Up. Ne mai gândim uneori că trebuie să fi făcut foarte mult bine în lumea asta ca sa merităm să avem parte de oameni extraordinari pe lângă noi, începând de la familie, la prieteni, toți ne-au susținut și încurajat.
Ce sunt “artefactele pentru viaţa contemporană” (sloganul LUT)?
Sunt moșteniri de familie, acele obiectele care fac parte din istoria personală a deținătorului lor. Obiectele care transcend tendințele sezoniere.
Poţi să ne oferi mai multe detalii despre meseria ta de bază şi cum te-ai hotărât să începi brandul LUT?
Am început cu artele din clasa a 5-a. Liceul, facultatea și masteratul au fost pe ceramică. În facultate l-am cunoscut pe Cătă, care era la grafică. După ceva timp ne-am gândit să ne unim forțele și așa a început nebunia. Am simțit nevoia pentru „artefacte pentru viața contemporană” într-o lume consumată de chilipiruri, şi aşa s-a născut LUT design.
Ce vă inspiră, sau mai bine spus cine ? Aici să ne oferiţi câteva repere muzicale, artişti şi creatori pe care îi apreciaţi…
Este foarte greu de spus. Ne inspiră tot și câteodată nimic. Dar sunt acei câțiva, din varii domenii, care răscolesc ceva în noi. Idei care ne plac și ne bucură atât de tare, încât ne e și puțin ciudă că nu au pornit de la noi. Ar fi o listă extrem de lungă și plictisitoare, fiindcă majoritatea nu sunt celebrități, sunt tot cei de lângă noi.
Acum ascult DakhaBrakha, mă inspiră.
Care a fost cea mai mare provocare până acum? Cea mai interesantă comandă?
Am avut comenzi foarte interesante: o urnă și piatră mortuară pentru un cățel, chiuvete, un bibelou de jumătate de metru, mărturii etc. Provocările ce ţin de latura creativă ne stimulează, în schimb latura administrativă reprezintă un proces anevoios, căruia cu greu îi facem faţă. Una dintre cele mai mari realizări a fost când am reuşit să ne cumpărăm cuptorul ce poartă numele de “Floki”, vikingul.
Cum arată atelierul vostru, este unul la fel de cochet şi elegant precum produsele voastre?
Nici vorbă, este un haos! Dea lungul timpului ne-am tot mutat în diferite locații, una mai obscură ca cealaltă. Curtea casei avea o veche magazie de lemne în care ne organizaserăm atelierul, dar Primăria a decis că nu e o construcţie legală, aşa că a trebuit s-o dărâmăm. Pe ei nu-i deranja cu nimic existenţa ei, dar pentru noi însemna totul. Astfel am ajuns să renovăm pivnița casei în care locuim, dar renovat este mult spus. E un spaţiu mic, întunecat, rece și umed. Perfect pentru ceramică, dar nu tocmai grozav pentru noi. Ne propunem săptămânal să renovăm dar tot timpul intervine altceva. Cei ce locuiesc la casă sigur mă înțeleg, întodeauna este ceva de făcut sau de reparat. La un moment dat îl vom face exact așa cum îl vedem și va fi minunat.
Unde putem să găsim creaţiile LUT?
În Cluj la noi la atelier, în București găsiți magneții la magazinul My Romanian Store și în rest la târguri și expoziții prin țară. Preluăm comenzi telefonic și pe pagina de Facebook și în curând vom deschide și site-ul cu magazin online.
Ce apreciezi cel mai mult la activitatea Revistei Atelierul?
Ajutorul pentru cei care sunt la început. Nu în ultimul rând, articolele despre calcularea prețului, aranjarea standului sau promovarea comunității.
Cum ai caracteriza stilul LUT?
Obiectele noastre sunt imperfecte – în sensul că le lăsăm să arate că sunt făcute manual, de cele mai multe ori modeste și neconvenționale. Ne preocupă toate aspectele unui produs: textura, culoarea, funcționalitatea și întreaga experiență pe care o ai când folosești produsul respectiv. Pentru asta designul trebuie să fie atemporal și meșteșugul autentic. Pe scurt, design românesc with a twist.
Este o adevărată provocare să pătrunzi în lumea creatorilor de produs? Ce sfaturi poţi oferi creatorilor de produs aflaţi la început de drum? De ce au nevoie pentru a reuşi?
Dragă tinere designer,
Trebuie să fii foarte sigur că vrei să faci asta. Povestea cu “multă muncă” nu acoperă mai nimic din frustrările și problemele care apar. Sfatul nostru este să mergi pe IT. Dacă totuși te încăpățânezi și tu, ca și noi, atunci încăpățânarea trebuie să fie maximă, fiindcă vei vrea să dai înapoi. Oamenii sunt diferiți și insistă să își spună părerea. E părerea lor, nu un adevăr universal. Nu există concurență, este loc pentru toată lumea, dar trebuie să vrei să fii extraordinar.
Îți ținem pumnii!
Savin Iulian
1 iulie
Ma bucur ca am avut ocazia de a va cunoaste. Idei si talent, rezultate minunate, indiferent de varsta ochilor ce le privesc. Va doresc sanatate si succes!
Dezinsectie Bucuresti
27 iunie
Ma bucur enorm sa vad activati traditionale romanesti interpretate pentru a ramane in pas cu moda. Tineti-o tot asa! Faceti o treaba extraordinara! si sper sa va extindeti si in Bucuresti, mi-ar pacea sa-mi impodobesc casa cu cateva din lucrarile voastre.