De la motive vegetale delicate, care scot în evidență starea de ordine și de unitate a naturii, la elemente inspirate de duritatea metalului care totodată este maleabil și poate trece prin diferite stadii și culori. Diverse texturi, tehnici de lucru și o paletă largă de culori, au ca scop realizarea unui produs unic, încărcat de semnificații și bun gust.
Vă invit să descoperim împreună, minunatele creații ale Biancăi Georgescu, designer de încălțăminte.
Când ai realizat că vrei să devii designer de încălțăminte și accesorii? Ce traseu și studii ai urmat pentru a ajunge unde te afli astăzi?
Nu cred că a existat un moment real de alegere conștientă și rațională. Într-un fel am reușit întotdeauna să fac exact ceea ce mi-am dorit, cu toată pasiunea și dragostea pe care le-am putut investi. În acest moment îmi place să creez pantofi unici și personalizați. Dacă într-o zi voi descoperi noi interese care să trezească în mine o pasiune cel puțin la fel de intensă ca designul de încălțăminte, le voi urma fără ezitare.
Am absolvit în 2013 UNARTE București, secția Modă, cu o colecție de încălțăminte inspirată din cultura și covoarele persane, intitulată Qualicheh. Pasiunea pentru realizarea încălțămintei a apărut în urma diverselor practici în atelierele de specialitate din București și din străinătate: o experiență vastă a fost stagiatura la Teatrul Scala în Milano, unde am realizat încălțămintea scenografică pentru piesele jucate. A fost o perioadă de dezvoltare a percepției asupra unui produs de încălțăminte ca artă, dar și ca funcționalitate practică. Aici am dobândit o cantitate importantă de informații tehnice, dar și de istoria și evoluția încălțămintei de-a lungul timpului.
Povestește-ne despre colecțiile tale de pantofi. Cum au luat naștere? Te gândești la o temă pentru fiecare în parte înainte de a începe să le creezi?
În general pornesc de la o idee care mă inspiră, care mă pasionează la momentul respectiv. Partea mea preferată este procesul de cercetare, documentare; acesta este momentul în care fiecare detaliu poate schimba decisiv perspectiva creativă. Apoi găsesc soluții practice pentru ideile mele, prin experimentare. De aici până la realizarea efectivă a unui produs este doar un pas: punerea cap la cap a ideilor și rezultatelor, împreună cu multă muncă în atelier. Acest proces duce la nașterea prototipurilor inovatoare, care mai târziu se dezvoltă în versiuni comerciale.
Până în prezent am realizat trei colecții de încălțăminte:
– Colecția Qālicheh, denumită după covoarele persane de mici dimensiuni, simbolizează covorul magic; pantofii te fac să plutești, te transportă unde ai nevoie, la fel ca și covorul zburător.
– Colecția Decadence vorbește despre starea de degradare a structurii metalice sub influența coroziunii. Este o metaforă față de degradarea umană, morală și fizică, odată cu venirea pe lume și supunerea noastră față de dimensiunea temporală.
– Colecția Umayyad, inspirată din arta Islamică, își propune să transpună „caracteristica definitivă în orice artă islamică”, element de design cunoscut sub numele de arabesc. Modelul arabescului este compus din multe unități unite și întrețesute, curgând în toate direcțiile. Fiecare unitate, deși independentă, face parte din ansamblul modelului; expresia încorporată în modelul său întrețesut, mișcarea de coeziune, gravitatea, masa și volumul semnifică infinitatea.
Ce tehnici folosești în realizarea pantofilor?
Toți pantofii sunt realizați manual, etapele de croit, cusut și finisaj le realizez chiar eu. Pentru fiecare model se folosește o tehnică diferită, în funcție de rezultatul pe care dorești să îl obții.
Ce te inspiră?
Am învățat să mă inspir din orice: dintr-un peisaj, o atmosferă, o textură, o poveste, etc. Totul depinde de direcția în care alegi să dezvolți acel fir inspirațional. Am o pasiune pentru cercetarea și experimentarea noilor materiale și noilor situații în care poți plasa materiale neobișnuite.
Cum ai caracteriza stilul creațiilor tale?
Cred că ceea ce diferențiază stilul meu este ușurința de a combina tehnici creative neconvenționale și teme cu materiale mai puțin comune, în scopul de a crea un produs unic și fără precedent.
Cum îți dai seama că ai găsit o idee care funcționează?
Cred că doar publicul poate spune când și cât de bine funcționează o idee, însa este importantă colectarea feedbackului și urmărirea reacțiilor publicului, pentru a identifica și a dezvolta idea care atrage cel mai mult.
Ce ai învățat despre clienții tăi?
Am învățat că pantofii mei sunt creați pentru iubitorii de frumos, pentru cei care preferă produse cu personalitate și cu o poveste, pantofi care atrag admirația prin unicitatea vizuală. Clienții sunt reprezentați de pasionații de modă și colecționarii de artă, care recunosc valoarea artistică a produselor noastre.
Care crezi că este cel mai important aspect al unui produs, din perspectiva clientului?
În teorie, cel mai important aspect al unui pantof este gradul de confort, însă din experiență pot spune că majoritatea clienților optează pentru modelul cel mai atractiv, cu care vor ieși în evidență.
Dar din perspectiva creatorului?
Nu este neapărat cel mai important, dar cred că fiecare designer ar trebui să-și găsească stilul, să fie ușor recognoscibil, semnătura sa să fie propriul produs.
Care a fost ultimul loc pe care l-ai vizitat și care te-a fascinat?
Nici nu mai țin minte ultima vacanță avută care să nu fi fost în interes de muncă. Însă anul acesta îmi iau revanșa: voi pleca în Thailanda și o voi vizita în lung și-n lat timp de aproape o lună. Voi trece prin Singapore și Malaysia și mă voi opri pe cele mai frumoase insule pentru a mă bucura de vară, în Noiembrie!
Cum îți place să îți petreci timpul liber? Ai și alte pasiuni?
Am multe pasiuni, în fiecare zi altele noi. Ca activități indoor, cel mai mult îmi place să desenez și să citesc, dar și să ies cu prietenii sau să mă bucur de aerul curat (și fructele proaspete) din curtea bunicilor din Brașov.
Ce proiecte ai pentru viitor?
Pe termen mediu am planificat participarea la câteva târguri internaționale de design, cu noi colecții și cât mai multe accesorii. Pe termen scurt, îmi voi deschide (sper ca cel târziu în iarnă) propriul showroom în București (lângă Cișmigiu).
Unde te pot găsi cititorii noștri?
Cea mai mare prezență o avem în mediul online. Momentan, produsele sunt expuse doar în librăria Cărturești din București, însă participăm cu regularitate la târgurile de modă și, în curând, vă invităm în propriul showroom (și atelier).
Un sfat pentru cei care aspiră să devină designeri de încălțăminte.
Învățând din propria experiență, doresc să îi sfătuiesc să fie cât mai autonomi, să își urmeze visurile și să aibă încredere în ei. Ah! Și meseria se fură, nu se învață.
Completează această propoziție: Pantofii ar trebui să facă femeile să se simtă … Bine în „pielea” lor.
NO COMMENT