READING

#INSPIRAȚIE: Atelierele ZonaD Schimbare

#INSPIRAȚIE: Atelierele ZonaD Schimbare

Distribuie articolul:
Share

Este nevoie de multă deschidere și inspirație în mediul cultural românesc pentru a avea continuitate, a atrage și motiva oameni talentați care să se dedice lucrului în domeniu și a propune abordări proaspete și adecvate unei societăți contemporane marcate de dinamism. Fundația Gabriela Tudor lansează în cadrul proiectului „ZonaD Schimbare: practici și producții artistice” o serie de ateliere dedicate artiștilor, curatorilor, managerilor, producătorilor, muzeografilor, facilitatorilor și altor profesioniști din domeniul cultural. Acestea sînt susținute de experți cu experiență de lung termen în diverse zone artistice și propun un format de învățare de la egal la egal între practicienii din domeniul cultural, încurajînd noi forme de responsabilizare și alianțe în comunitate. Echipa de experți/mentori este formată din Alina Șerban (curator, istoric de artă), Cosmin Manolescu (coregraf/ curator), Ștefania Ferchedău (manager cultural și producător artistic), Raluca Bem Neamu (educator muzeal, trainer), lor alăturîndu-li-se alți practieni invitați în cadrul atelierelor. Fundația relansează prin aceste ateliere marca de consultanță și coaching pentru sectorul cultural – United Experts – fondată în 2007 de Gabriela Tudor și Programului Cultural Elvețian în România și deținută în prezent de Fundație.

Atelierele din luna martie sînt organizate în parteneriat cu Goethe-Institut București și Biroul Europa Creativă România. ZonaD Schimbare este un program cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

ÎNCOTRO? Spații și discursuri artistice, autonomie și mediere publică
București, 6-11 martie 2017

Primul atelier se va concentra pe discutarea practicilor de producție artistică, curatoriat și programare de spații în România post-1989, oferind o perspectivă istorică și studii de caz asupra diverselor inițiative independente prezente pe scena artistică, și este condus de Alina Șerban și Ștefania Ferchedău. Atelierul va fi structurat în jurul unor tematici-cheie precum discursuri instituționale, colectiv artistic & comunitate, mediere artistică, practici de producție & (self-)management.   

Ne vom concentra în abordările noastre din cadrul acestui atelier asupra efectului paradigmelor moștenite și asupra rolului asumat de artiști și instituția de artă în a modula diferit spațiul artei și relația acestuia cu realitățile sociale, punînd întrebări și oferind o serie de răspunsuri posibile la acestea. Unde începe și unde se încheie rolul curatorului în contextul programului artistic al unui spațiu expozițional sau performativ? Ce împărtășesc practicile curatoriale publicului dincolo de limita vizibilului? Cum reușește programul de evenimente să traducă cercetarea artistică și curatorială? Ce tip de cunoaștere este produsă prin intermediul practicilor expoziționale și spectaculare și cum contribuie acestea la nuanțarea discursului public? Ce face identitatea unică a unui spațiu, comunitatea din jurul lui? Spațiu temporar vs. continuitate ideatică?

Programul include sesiuni susținute și de ceilalți membri ai echipei de experți ZonaD Schimbare – Cosmin Manolescu și Raluca Bem Neamu, precum și vizite și discuții la Centrul de Teatru Educațional Replika, cu dramaturgul Mihaela Michailov, și la Salonul de Proiecte, cu Magda Radu, curator, care vor vorbi despre viziunea artistică a acestor spații și proiectele lor.

 

INTERSECȚII – Cooperare artistică și finanțări europene
București, 27 martie – 1 aprilie  2017

Scena culturală din România are deocamdată competențe limitate în a derula proiecte de anvergură pe termen lung, cu parteneriate și participare internațională, iar rata de atragere a fondurilor europene pentru proiecte artistice este mică. În al doilea atelier ZonaD Schimbare, susținut de Cosmin Manolescu și Ștefania Ferchedău, vom împărtăși experiența noastră în angajarea de colaborări internaționale, discutînd deschis despre oportunitățile și riscurile întîlnite în desfășurarea unor programe de amploare.

Cum se pot construi proiecte de cooperare culturală europeană viabile în contextul românesc? Pornind de la faptul real că majoritatea organizațiilor culturale din zona artelor contemporane din România sînt reticente în a-și asuma mai mult decît rolul de co-organizator al unui proiect european de tip Europa Creativă, vom pune în discuție provocările, dificultățile și avantajele de a fi lider de proiect în cadrul unui proiect european. Cum și de unde pornim în dezvoltarea unor colaborări autentice între artiști din diverse țări, ce înseamnă dimensiunea europeană, de ce preocuparea pentru abordarea angajantă a publicului la nivel european, cum se pregatește o organizație pentru a derula un proiect de anvergură? Sînt doar cîteva din întrebările pe care le vom aborda cu exemple concrete și prin lucru aplicat cu explorarea potențialului de dezvoltare al unei idei. Experiența Fundației Gabriela Tudor ca lider de proiect al E-Motional timp de 4 ani, ca și derularea altor programe de cooperare artistică internațională sînt relevante prin rezultate pozitive, precum lansarea platformei ZonaD, abordări de interdisciplinaritate, dezvoltare profesională și mobilitate internațională. De asemenea, Timișoara Capitală Culturală 2021 reprezintă o oportunitate importantă pentru sectorul cultural din România care ar trebui maximizată în vederea atragerii de fonduri europene în țară.

Programul include sesiuni susținute și de ceilalți membri ai echipei de experți ZonaD Schimbare – Alina Șerban și Raluca Bem Neamu, precum și întîlniri și discuții cu Jean Lorin Sterian, inițiator lorgean theatre, artist și curator implicat într-o serie de proiecte internaționale, și Cosmina Goagea și Constantin Goagea de la Asociația Zeppelin, inițiatorii proiectului european Connected, implicați în diverse colaborări internaționale. Atelierul este însoțit de asemenea de o sesiune de informare aplicată pe Europa Creativă – Subprogramul Cultura, susținută de experții Biroului Europa Creativă România, Bianca Floarea și Sorin Enuș.

PROGRAM & ÎNSCRIERE

Atelierele se desfășoară în perioada 6-11 martie 2017 și respectiv 27 martie – 1 aprilie 2017, și vor include sesiuni zilnice de lucru la Goethe-Institut București (11:00-15:00), vizite de teren (17:00-19:00) și participarea la evenimente – expoziții și spectacole care vor face ulterior obiectul discuției în cadrul atelierelor. Ultima zi este dedicată unor sesiuni de mentorat individuale destinate proiectelor propuse de participanții înscriși la fiecare atelier.

Atelierele sînt deschise artiștilor, curatorilor, managerilor, producatorilor, muzeografilor, facilitatorilor și altor profesioniști din domeniul cultural și sînt limitate unui număr de 10 participanți/ atelier, 8 din București și 2 din țară.  Înscrierea se va realiza pe baza completării unui formular care include detalii cu privire la profilul, motivația de participare și o idee de proiect pe care aplicantul ar dori să o realizeze. Formularul poate fi descărcat aici: http://www.artsf.ro/files/ZonaD_formular_atelier_martie.doc

Vă rugăm să alegeți atelierul la care doriți să participați și să trimiteți formularul prin email la adresa [email protected] pînă la data de 20 februarie 2017. Participanții selecționați vor fi anunțați pe 22 februarie 2017. Donația de participare este 200 de lei și va contribui la costurile de organizare a atelierelor. Donația va fi achitată/transferată după selectarea participanților, înainte de începerea atelierelor.
#START: SPRIJIN DE PRODUCȚIE & MENTORAT

Atelierele vor fi continuate printr-un program special de mentorat destinat a sprijini ideile prezentate de participanții din luna martie. Astfel, în urma atelierelor vom alege un număr de 2-4 proiecte pe care le vom susține spre a fi produse/prezentate pe durata programului ZonaD Schimbare. Proiectele selecționate vor primi un sprijin financiar cuprins între 5000 lei și 8000 lei, în funcție de necesarul acestora, iar sesiunile de mentorat  individual se vor derula în perioada aprilie – septembrie 2017.

Proiectele vor fi alese pe baza relaționării cu tematicile din cadrul atelierelor – practici artistice interdisciplinare de producție și curatoriat, dezvoltarea publicului și accesibilizarea conținuturilor artistice, practici de colaborare internațională.

De asemenea, în premieră în acest nou format, bursa Gabriela Tudor 2017 în management cultural în valoare de 8000 lei va fi acordată unui tînăr manager/producător participant la unul din atelierele #INSPIRAȚIE organizate în luna martie 2017. Selecția proiectelor susținute și a bursei va fi realizată de echipa de experți ZonaD schimbare.

CONTINUARE

Seria de ateliere continuă în septembrie 2017 la Timișoara, cu un atelier pe tema dezvoltării publicului, susținut de Raluca Bem Neamu și Cosmin Manolescu. Pachetul tematic propus urmează de asemenea a fi susținut la București, Timișoara și Brașov în martie și septembrie 2018 în cadrul unor noi ateliere.

BIO EXPERȚI

Alina Șerban este istoric de artă. În calitate de editor coordonează platforma P+4 Publications, dedicată promovării artei românești contemporane. Cercetările sale se concentrează asupra artei și arhitecturii postbelice, fiind interesată de diferitele construcții regionale ale conceptualismului și de practicile expoziționale ale anilor 1960-1980. Curatoriază expoziții la Salonul de Proiecte, București; Fridericianum, Kassel; Galerie im Taxispalais, Innsbruck; Fotogalleriet, Oslo; Uqbar Project Space, Berlin. Este curator al Pavilionului României la Bienala de la Veneția (2009), itinerată la The Renaissance Society, Chicago (2010). http://pplus4.ro/.

Ștefania Ferchedău este manager, producător și consultant artistic în domeniul artelor contemporane. Are o experiență de 15 ani în dezvoltarea de proiecte în domeniile artele spectacolului, management și politici culturale, dar și interdisciplinare (arte performative, arte vizuale, literatură) și transversale (educație prin cultură și intervenție), unele cu o componentă importantă de cooperare internațională. În prezent este director artistic al Institutului Prezentului, asociație cu profil interdisciplinar pe care a fondat-o în 2016. www.artsf.ro

Cosmin Manolescu este coregraf, curator și manager cultural, director executiv al Fundației Gabriela Tudor. Este expert în management de proiect și dezvoltare organizațională, evaluator pentru diferite programe de finanțare și director artistic al companiei Paradis Serial, sub a cărei titulatură își realizează proiectele artistice. În cei peste 20 de ani de experiență, a realizat peste 150 de proiecte și programe de mobilitate și formare profesională, dezvoltarea publicului și colaborare artistică internațională. https://zonadstudio.wordpress.com/

Raluca Bem Neamu e istoric de artă și manager cultural, cu interes special pentru interpretarea patrimoniului și artei pentru categorii largi și diverse de public. A fondat asociația Da’DeCe unde, de 6 ani, caută să creeze relevanță în ochii, mintea și sensibilitatea publicului, pentru diferite forme de cultură. Înainte de asta s-a format ca manager cultural, comunicator de cultură în diferite experiențe locale și internaționale, manager și formator de proiecte culturale. http://www.asociatiadadece.ro/

ZonaD Schimbare este un program co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural  Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finanțării.

Pentru alte detalii și informații vă rugăm să ne scrieți la [email protected].

Fotografie: masă rotundă la Festivalul E-Motional, ZonaD – aprilie 2013. Credit foto: Alex Chelba

Comentarii

Mihaela Ion este manager cultural cu o experienţă de peste 17 ani în cadrul industriei creative şi culturale româneşti şi cu un doctorat în istorie. Pe lângă educaţia universitară dedicată istoriei artei, Mihaela s-a specializat în domeniul managementului cultural în Londra şi Paris prin bursele acordate acesteia, de către Fundaţia Gabriela Tudor şi Ministerul Culturii din Franţa. Este co-fondatoare a Revistei Atelierul (Asociaţia Atelierul de Creaţie) şi a proiectelor generate de această comunitate internaţională: "Creative Night Talks", "Noaptea albă a creatorilor şi designerilor de produs". Este evaluatoare independentă pentru diferiţi cofinanţatori publici. Curatoriază expoziţii în diferite galerii de artă şi spaţii de consum de artă, din România şi străinătate. Este International Board Member AICA (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Artă) şi membră a departamentului de Digital Strategies a aceleiaşi asociaţii. https://mihaelaion.com/

RELATED POST

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share