Iutta este un brand românesc ce s-a poziţionat impecabil în spaţiul produselor de autor internaţionale. Maniera în care şi-au dezvoltat şi îşi prezintă în mod constant colecţiile este un exemplu de bune practici pentru fiecare designer de produs.
În 2016, în ajun de Crăciun, brandul Iutta a primit din partea noastră, Revista Atelierul, premiul Artizanul Anului.
1. Felicitări pentru titlul de Artizanul Anului 2016, ne bucurăm că te-ai înscris la concursul nostru, cum ai primit aceasta veste?
După cum probabil vă şi imaginaţi, am primit această veste cu o mare bucurie, mai ales că aceasta a venit chiar de Crăciun. A fost unul dintre acele momente în care am conştientizat că munca pe care am depus-o şi pe care o depunem în continuare este apreciată şi recunoscută de oameni. Astfel de lucruri subliniază şi mai tare că drumul pe care am ales să îl urmăm în viață este acela potrivit. De foarte curând am fost nominalizați la Business Review Awards 2017 în secțiunea Best Start-Up.
2. Ne place mult numele brandului tău, “Iutta”, cum a fost alegerea lui?
Iutta nu vine de la iută, acea plantă care se cultivă în Bangladesh, cum e uşor să ne imaginăm, ci de la Iudita, un personaj redat de către mulți artiști, în special renascentiști, în operele lor. Iutta este un exemplu de curaj și credință, un simbol care ne-a inspirat în alegerea numelui.
3. Ştim că produsele tale au ajuns departe la cliente de peste tot în lume – cum este senzaţia să îţi vezi creaţiile purtate?
Este un sentiment de nedescris. Mă bucur că purtătoarele noastre de dor ne țin aproape cu mândrie şi aleg să arate asta lumii întregi. Faptul că produsele noastre ajung în multe colțuri ale lumii sunt dovada clară că spiritul românesc nu piere nici la mii de kilometri depărtare de meleagurile natale. După cum am spus şi în trecut, sufletele noastre ţin în ele dorul inefabil de casă, iar Iutta îşi doreşte să aline acest dor al oamenilor de pretutindeni cu adevărate poveşti brodate în creaţiile noastre.
4. Ce este un “Dor” pentru Iutta? De ce “Dor” şi nu alt nume?
Nu aş putea spune dacă încărcătura sa emoţională sau faptul că este intraductibil învestesc dorul cu cele mai profunde sentimente pur româneşti. Tind să cred că acest cuvânt adună în sine toată fiinţa poporului român, iar noi onorăm puterea acestui cuvânt prin tot ceea ce este Iutta azi. Fiecare broderie este atent creată şi, prin fiecare linie, fiecare formă şi fiecare simbol, spune povestea dorului de românesc.
Dor de românesc este numele colecției bine cunoscute, care conține motive din fiecare zonă geografică a țarii noastre, inclusiv Basarabia. Fiecare dor e special, el poartă cu el semne străvechi cu rol de talisman. Pe Dorul de Moldova am brodat coarnele berbecului, ce vorbesc despre putere și forță, pe când Dorul de Basarabia poartă steaua Nordului sau steaua călăuzitoare, folosită în trecut de păstori ca ghidare pentru a-și găsi pășuni mai bune pentru turmele lor.
Măiastra este colecția inspirată de zborul spre infinit al păsării lui Brâncuși, al zeiței pasăre, un dor dezbrăcat de toate rădăcinile sale pământești. Fiecare geantă din această colecție poartă nume din aceeași sferă și, odată cu acesta, aduce aproape și simbolistica lui.
NEO este o colecţie ale cărei simboluri ne vorbesc despre evoluţie, origini şi timp. Se inspiră din străvechea cultură Cucuteni şi aduce în contemporan semnificațiile profunde, străvechi, abordate de o artă neolitică. Îndemnaţi de poveţele acestei culturi, am pornit pe un drum introspectiv, îndemnând purtătoarele Iutta să se descopere şi să găsească poarta spre sine.
Însă cea mai dragă poveste rămâne cea dintâi. Este colecția creată împreună cu tatăl meu, sculptor, ale cărui schițe au facut parte din poveste. Primele genți Iutta au fost unele din lemn sculptat, piese de rezistență din istoria brandului.
5. Care este portretul clientului Iutta?
Purtătoarea de Iutta este o femeie asumată, care îşi preţuieşte originile şi le poartă cu mândrie. Este femeia care prețuiește autenticitatea ce dăinuie din timpuri străvechi, cea care alege să includă în garderoba sa articole vestimentare cu poveste, care reprezintă o extensie a personalității ei. Însă, în special, ea este femeia care îşi poartă dorurile cu bucurie şi care păstrează viu zi de zi sufletul culturii româneşti.
6. Brandul Iutta e deja cunoscut la nivel internaţional, ce ne pregătiţi în materie de noi colecţii şi evenimente internaţionale la care să participaţi?
Mai nou, am lansat special pentru luna februarie o colectie capsulă, numită “Adora”, dedicată atât iubirii, cât și dorului de românesc. Am fost inspirată de cultura daco-tracică, iar fiecare piesă poartă numele unei zeități și reflectă puterea acesteia transpusă in povești contemporane, brodate cu drag si cu mare atenție.
În ceea ce priveşte evenimentele internaţionale, vom continua să participăm la diverse târguri şi expoziţii aşa cum am făcut-o şi până acum, de fiecare dată când se va ivi ocazia. Dorim să facem cunoştinţă întregii lumi cu Iutta, motiv pentru care ne propunem să ne promovăm şi în alte ţări, ba chiar şi pe alte continente.
7. Folclorul românesc e una dintre sursele de inspirație a brandului Iutta. V-aţi gândit să faceți o colecție folosind simboluri tradiționale din alte ţări?
Încă de la bun început, ne-am inspirat din folclorul şi din tradiţiile noastre, iar dorurile brodate au spus poveştile cu dor de românesc. Deşi numeroase simboluri îşi găsesc corespondente şi în alte culturi la fel de bogate în semnificaţii şi tradiţii, sursa noastră de inspiraţie va rămâne momentan folclorul nostru naţional.
8. Care sunt provocările cu care Iutta se confruntă pe piaţa designului românesc?
Provocările cu care ne-am confruntat până acum sunt diverse. Unele îşi au originea în atelierul de producție, altele în alegerea oamenilor potriviți cu care să colaborăm sau altele în cum să comunicăm cât mai aproape clientului nostru. Încercăm să tratăm fiecare situație cu care ne intersectăm cu cea mai mare seriozitate și profesionalism. Este destul de ușor să atragi un public cu o idee originală, însă cel mai greu este să îl ţii aproape şi să îl fidelizezi brandului tău. Iutta a reuşit să facă, însă, aceste lucruri prin grija şi atenţia pe care o investim în tot ceea ce creăm.
9. Ce sfaturi ai da unui tânăr designer care visează să construiască un brand la fel de cunoscut ca Iutta?
I-aş transmite să aibă curaj îşi urmeze visul, să fie perseverent şi să nu renunţe atunci când dă de greu. Să construieşti un brand nu este un lucru ușor, dar este atât de frumos şi motivant. Iar România ar avea enorm de câştigat de pe urma expansiunii acestui domeniu. Numeroşi designeri români se bucură de notorietate şi de apreciere, fie că vorbim despre design vestimentar sau design interior, şi toţi au trecut prin foc şi apă pentru a-şi face auzită vocea. Nu este imposibil să vii cu ceva inovator, dar e nevoie de multă muncă să faci ca asta să dăinuie în timp.
10. Ai putea descrie cu un singur cuvânt ce înseamnă Iutta pentru tine? Care ar fi acelea?
Pasiune.
NO COMMENT