READING

De vorbă cu Catinca Tilea – concept designer...

De vorbă cu Catinca Tilea – concept designer

Distribuie articolul:
Share

În săptămâna 4-9 aprilie am participat la Salonul Internațional de Mobilă în Milano și la unul dintre evenimentele organizate în cadrul Fuorisalone am avut plăcerea să descopăr proiectul artistei de origine română Catinca Tilea. Din păcate, nu am reușit să o cunosc în persoană însă am luat legătură cu ea și am stat de vorbă un ceas bun. În continuare vă prezint rezultatul conversației care am avut-o cu Catinca.

Povestește-ne un pic despre tine. Cine este Catinca Tilea?

Sunt designer de concept și trăiesc și operez independent în Rotterdam (Olanda). Începând  din 2012 operez sub numele Studio Catinca Tilea, acesta fiind atelierul meu de design din Rotterdam. Am un background multidisciplinar și în munca pe care o desfășor mă fascinează comportamentul social de grup și cum acesta poate fi influențat pozitiv de practicile creative. Munca mea se concentrează pe a studia comportamentul uman.

Proiectele pe care le desfășor sunt adeseori multidisciplinare, trecând granițele tradiționale ale designului. Pentru a putea modela comportamentul de masă pentru un viitor mai bun, o perspectivă multidisciplinară asupra designului este necesară. De aceea nu mă limitez la moduri de expresie tradiționale, de vreme ce a studia omul și societatea este în sine un subiect complex și cuprins de mai multe discipline.

Ce anume te-a făcut să alegi Olanda pentru a-ți începe cariera în lumea designului?

În realitate cariera mea ca designer a început înainte de a mă stabili în Olanda. Am completat o parte din studiile mele superioare la București, unde am lucrat și ca profesor universitar la Facultatea de Arte Decorative și Design, secția Design. Tot în București am lucrat o vreme ca designer de interior și de mobilier.

Olanda m-a atras pentru progresul tehnologic și puterea pe care o are designul olandez pe piața mondială. De asemenea, designul olandez m-a atras prin simplitatea lui, pentru predilecția pentru ceea ce este esențial și a lăsa de-o parte partea decorativă. Asta a fost pentru mine dintotdeauna filosofia mea creativă: construiește ceva numai dacă e chiar nevoie. Pentru astfel de motive, Olanda m-a atras și mi-a plăcut pentru a-mi continua cariera aici într-un mediu competitiv.

Studio Catinca Tilea este un atelier de concept design. Ce înseamnă să fii un conceptual designer?

În ceea ce mă privește pe mine concept design înseamnă a lucra multidisciplinar și a gândi peste granițele tradiționale ale designului. De asemenea înseamnă a genera idei care au un caracter inovativ pentru viitorul apropiat și îndepărtat. Produsele și serviciile pe care le ofer ca studio sunt atât dezvoltare de produs, analiză de piață sau design de interior, cât și cercetare în domeniul creativ, strategie, consultanță etc.

Dacă un client adresează o problemă către Studio Catinca Tilea, soluția va fi gândită în funcție de unde este nevoie să se intervină pentru a o rezolva creativ și durabil. Asta poate să însemne ca studioul poate designa pentru acest client și doar un plan de dezvoltare pe termen limitat de exemplu. Ideea, partea de inovație este cea mai importantă. Mijloacele de rezolvare vor fi adaptate la asta.

Care sunt proiectele tale cele mai dragi?

Proiectele în care mi se lasă libertatea și autonomia de a gândi și crea pentru viitorul îndepărtat îmi sunt cele mai dragi. Subiectele de cel mai mare interes pentru mine sunt ecologie, sustenabilitate, coeziune socială, artă și știință, comportamentul online contemporan, generația z, post-umanism etc.

Pentru realizarea proiectelor tale folosești și tehnici handmade?

Proiectele mele nu pornesc niciodată de la o tehnică de manufacturare decât dacă acest lucru este foarte necesar. După cum am precizat mai sus, ca designer de concept, specialitatea mea este de a genera idei și de a le implementa.

The maker movement,producția artizanală și tehnicile handmade mă interesează numai tangențial, cu precădere în contextul economiilor circulare și al sustenabilității.

Eu am avut ocazia să te cunosc datorită  Salonului Internațional de Mobilă din Milano în cadrul expoziției Fuorisalone-Ventura Lambrate. Cum a început colaborarea pentru acest eveniment?

Cred că a participa la Salone del Mobile este cumva pe agenda oricărui designer, având în vedere faptul că acest târg este cel mai important din lume. În 2017, Studio Catinca Tilea a fost la prima să participare în secțiunea Fuorisalone cu instalația interactivă
#1minuteLamp, un proiect de design speculativ bazat pe cultură DIY și mișcarea Internet of Things. Participarea cu acest proiect a fost curatoriata de organizația Ventura Projects, care a invitat acest proiect să fie parte din expoziția Ventura Lambrate.

Ne dai mai multe detalii despre proiectul cu care ai participat la Fuorisalone?

#1minuteLamp este o instalație interactivă ce speculează schimbările de comportament de masă bazate pe popularizarea culturii DIY și a mișcării Internet of Things. #1minuteLamp este un întreg mediu ce constă dintr-o suprafață sensibilă la greutate și aproximativ 150 de materiale. Folosind oricare din materialele din acest mediu, oricine poate crea o lampă decorativă spontan, pur și simplu adăugând materiale pe suprafața interactivă sensibilă la greutate. Toate materialele selectate să facă parte din acest mediu provin din pubelele diverselor industrii.

Prin a crea o lampă decorativă într-un minut cu ajutorul unui gest foarte simplu, oricine poate experimenta cu tot ce înseamnă material: culoare, textură, densitate etc. și mai ales cu ce înseamnă simbolismul fiecărui material.

Prin #1minuteLamp toate materialele foste gunoaie sunt scoase din contextul lor și puse în circulație cu valoare creativă. Vezi https://1minutelamp.com/

Cum ți-a venit idea acestui proiect și ce mesaj ai dorit să transmiți publicului?

De foarte mult timp mă fascinează tot ce înseamnă participarea amatorilor în domeniile creative, de exemplu activitățile de hobby prin care oamenii învață anumite tehnici de producție artizanală etc. Cu precădere m-a fascinat cum cunoștințele astea se propagă pe internet, pe situri ca Instructibles de exemplu.

De aceea am început să studiez cum răspândirea de cunoștințe cu caracter tehnic sau creativ influențează practica designului sau a artei. Așa am pornitt la drum cu #1minuteLamp. Am vrut să creez ceva – la început nu am știut ce o să fie – cu care oricine poate să lucreze pentru a-și redescoperi creativitatea. Prin asta am intenționat să ghidez atenția oamenilor către un anumit tip de observație a frumosului și evident către a-i face pe cei ce participa să se gândească la ce se întâmplă cu tot ceea ce ei aruncă normal la gunoi.

După Milano urmează alte expoziții cu acest proiect?

Cu siguranță. Momentan nu este nimic bătut în cuie, doar discuții deschise cu mai multe organizații.

Catinca, ce anume îți place cel mai mult din lumea designului și care sunt după părerea ta provocările cu care se confruntă tinerii designeri?

Ceea ce mă inspiră cel mai mult din lumea designului este schimbarea acestei discipline și a tuturor disciplinelor către o topire a granițelor dintre ele. Mă inspiră intruziunea tehnologiei în practicile creative și influența lor în domeniul social. Mă inspiră schimbările politice și economice mondiale. Pe asta și pe alte subiecte îmi construiesc de obicei ideile. Cred ca tinerii designeri se confruntă cel mai mult cu instabilitatea economică de acum care lasă foarte puțin spațiu pentru echilibru creativ și inovație. De asemenea, cred că au foarte mult de suferit din pricină dominanței pieței de consum la nivel mondial, ceea ce forțează accentul în mod exclusiv pe a face bani. În producția de bunuri contemporană extraordinar de mult se taie din calitate datorită focusului pe buget. Cred că asta este un mare challenge pentru tinerii designeri și nu numai.

Catinca îți mulțumesc pentru timpul acordat și sper să avem ocazia să ne întâlnim la următoarea ediție a Fuorisalone. Mult succes în continuare!

Surse foto: Catinca Tilea

 

Comentarii

Cristina a absolvit facultatea de Economie de la Universitatea Brașov și apoi a realizat un master în resurse umane in Italia. Din 2013, locuiește la Milano, unde lucrează ca Manager de Resurse Umane. De asemenea, a fondat GRASP Milano, o asociație românească dedicată profesioniștilor români din Milano și Roma. Cristina colaborează cu Revista Atelierul ca redactor din 2016, iar prin articolele sale își propune să promoveze artiștii români din diaspora.

RELATED POST

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share