READING

Seminarul Museums Meeet Museums – un succes pentru...

Seminarul Museums Meeet Museums – un succes pentru universul muzeal

Distribuie articolul:
Share

Muzeele ar trebui să devină spații deschise, accesibile comunității, iar acest lucru este posibil doar cu ajutorul societății – aceasta este principala concluzie a seminarului internațional Museums meet Museums.

Evenimentul a fost organizat, în premieră în România, de către Rețeaua Națională a Muzeelor din România (RNMR) și a avut loc la Muzeul Național al Țăranului Român în perioada 15-16 septembrie, reunind în cele două zile peste 150 de participanți.

Scopul acestui seminar a fost dezvoltarea unui mediu dinamic și interactiv pentru relaționarea profesională a specialiștilor din România și din Europa, aducând laolaltă profesioniști din cadrul unora dintre cele mai cunoscute muzee ale lumii.

Tema primei ediții a fost Opening up the exhibition, iar experții de talie internațională au împărtășit, prin prisma propriilor experiențe, modalitățile inovative de proiectare a unei expoziții, a dezvoltării conținutului acesteia, și, mai ales, care sunt strategiile la care au recurs pentru a atrage cât mai mulți vizitatori.

Nina Simon, recunoscută la nivel mondial drept un vizionar în domeniul muzeal, a explicat: “Când am început să mă gândesc la strategia de dezvoltare a muzeului pe care îl conduc (Muzeul de Artă și Istorie din Santa Cruz, SUA), am utilizat toate ustensilele pe care le-am avut la îndemână pentru a implica întreaga noastră comunitate în acest proces. Astfel, am crescut numărul vizitatorilor de la 17.000 la 60.000 pe an, 90% fiind localnici. Orașul nostru are 65.000 de locuitori.

Dincolo de romantismul ideii de a utiliza arta pentru a consolida sentimentul de comunitate, am reușit să cresc profitul muzeului de la 16.000 de dolari la 1.600.000 de dolari, iar numărul angajaților, de la 17 la 27. Cum am ajuns la aceste cifre? Pentru că am devenit relevanți pentru vizitatorii noștri și am început să schimbăm poveștile care se aflau în spatele exponatelor noastre. Oamenii aleg prin calcule simple ce anume este relevant: vor să știe cu ce vor rămâne din vizita la muzeu. Tranziția către un muzeu care să fie „empowering” a fost dificilă, am câștigat mulți vizitatori noi, din categorii sociale care nu ne erau anterior accesibile, dar am și pierdut o mică parte din vizitatorii tradiționali care nu au dorit să fie parte din acest nou tip de muzeu. Ne-am dat seama că avem niște ziduri minunate în muzeul nostru, pe care, însă, trebuie să le dărâmăm și să le transformăm în porți, pentru ca oamenii să simtă că muzeul este un spațiu accesibil”.

Specialiștii au ajuns la concluzia că muzeele pot deveni spații deschise, accesibile tuturor, indiferent de gradul de educație, doar printr-o dezvoltare comună și prin implicarea activă a comunității: “Am încercat să mapez arta contemporană românească din 1997 până în prezent, asumându-mi că abordarea mea va fi una subiectivă, pentru că nimic nu poate fi, de fapt, complet obiectiv.
Am descoperit că inovația absolută nu există, că nimeni nu inventează niciodată ceva complet nou, inovația fiind un lanț de interacțiuni și dezvoltări succesive. Cumva, această revelație m-a făcut să mă relaxez, am înțeles că putem deveni mai puțin competitivi, înțelegând că nu putem inova decât împreună, dezvoltând ceea ce alții au făcut înainte.”, a declarat Lia Perjovschi, artist, fondator și director al Arhivei de Artă Contemporană și al Centrului pentru Analiza Artei.

Seminarul Museums meet Museums, deși aflat la prima ediție, a fost un adevărat succes, iar organizatorii și-au propus ca anul viitor să transforme acest eveniment într-unul de referință pentru universul muzeal european. “Pentru noi, ca specialiști, această interacțiune cu alți colegi din muzee de renume din Europa de Vest este binevenită. Avem curajul să privim altfel activitatea muzeală, să ieșim din tipare. Museums meet Museums va deveni un adevărat brand, iar pentru anul viitor vom aduce speakeri renumiți la nivel mondial ”

Printre cei care au susținut prezentări s-au mai numărat și Mikael Mohamad, Michele Lanzinger, Abigail Hirsch,  Pierangelo Campodonico, adevărate personalități în domeniul cercetării și dezvoltării muzeale.

Despre RNMR

Rețeaua Națională a Muzeelor din România, organizatorul acestei conferințe, este cea mai mare organizație profesională dedicată muzeelor din țara noastră, având peste 65 de membri instituționali și membri individuali. Unul dintre cele mai cunoscute proiecte dezvoltate de RMNR este Noaptea Muzeelor, eveniment de mare impact la scară națională, care a atras în ultimii ani sute de mii de vizitatori, fiind unul dintre cele mai de succes programe culturale din România.

Informații despre cei 12 lectori și despre eveniment puteți găsi pe http://www.muzee.org/sitev2/ce-facem/seminarii-etc/museums-meet-museums/

Acesta este un proiect cultural finanțat cu sprijinul Administrației Fondului Cultural Național și al ARCUB.

Parteneri media:

RFI România, Martor, Radio România Cultural, OZB, Cariere, Observator Cultural, The Institute, OnlineGallery, Modernism.ro, Revista Atelierul, Webcultura.

Parteneri strategici: AFCN, ARCUB, NEMO (www.ne-mo.org), Muzeul Național al Țăranului Român, Institutul Francez

Comentarii

Mihaela Ion este manager cultural cu o experienţă de peste 17 ani în cadrul industriei creative şi culturale româneşti şi cu un doctorat în istorie. Pe lângă educaţia universitară dedicată istoriei artei, Mihaela s-a specializat în domeniul managementului cultural în Londra şi Paris prin bursele acordate acesteia, de către Fundaţia Gabriela Tudor şi Ministerul Culturii din Franţa. Este co-fondatoare a Revistei Atelierul (Asociaţia Atelierul de Creaţie) şi a proiectelor generate de această comunitate internaţională: "Creative Night Talks", "Noaptea albă a creatorilor şi designerilor de produs". Este evaluatoare independentă pentru diferiţi cofinanţatori publici. Curatoriază expoziţii în diferite galerii de artă şi spaţii de consum de artă, din România şi străinătate. Este International Board Member AICA (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Artă) şi membră a departamentului de Digital Strategies a aceleiaşi asociaţii. https://mihaelaion.com/

RELATED POST

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share