Click here for English
MODĂ
„Johannes Offerhaus este absolvent al ArtEZ Fashion Design din Arnhem, Olanda. În 2016, anul în care și-a terminat cursurile, colecția sa finală a câștigat premiul pentru modă Frans Molenaar. În 2017 a prezentat colecția „An Experiment with Parabolas” (Un experiment cu parabole) la Studio 8, în Amsterdam. Colecția este inspirată de parabolă ca ecuație matematică și este compusă din cinci ținute și cinci instalații de artă. Instalațiile sunt animate de către modele prin mișcarea lor și astfel complementează ținutele purtate de acestea. Offerhaus își percepe creațiile ca pe un proiect mare de cercetare a formei și a mișcării, în care îmbrăcămintea este mai mult decât un simplu produs finit. – Citește aici declarația juriului
„După o serie de prezentări de dimensiuni relativ mici în Paris și în Amsterdam, Philipp Schueller și Rens de Waal au trecut la nivelul următor. De această dată, punând accent pe ironia ce îi caracterizează stilul, Schueller de Waal a abordat clișeele spectacolelor grandioase ale caselor de modă de lux. Folosindu-se de limitările de care s-au lovit în calitate de casă de modă tânără și independentă, a creat o serie de improvizații, în încercarea de a satisface așteptările (nerealiste) ale sistemului actual. „Modă serioasă… dar nu chiar serioasă” este strigătul său „de luptă”: o reflecție critică a mediului din lumea modei în care moda și luxul au devenit sinonime.” – Citește aici declarația juriului
„MAISON the FAUX dă startul unei lumi evoluate, în care oricine poate fi el însuși, abandonând idealuri de frumusețe și trenduri. Reușește să surprindă spiritul temei și să inspire cu atitudinea sa profesională pozitivă. Juriul percepe MAISON DE FAUX ca un exemplu pentru noua generație de creatori de modă olandezi. Motivația, profesionalismul și atitudinea exhuberantă sunt absolut contagioase. Prin dezvoltarea unui stil distinctiv, acest grup de designeri creează spațiu pentru tineri creatori, design innovativ și producție. Această casă de modă reprezintă și o perspectivă proaspătă asupra masculinității și a feminității. Și în plus, hainele propriu-zise sunt ușor de purtat și frumos executate.” – Citeşte aici declaraţia juriului
CERCETARE DE DESIGN
Kirsten Algera & Ernst Van Der Hoeven
„Revista Macguffin folosește în cercetare și în utilizarea experienței (istorice) a creației și a meșteșugurilor o abordare neobișnuită. Termenul „Macguffin” a fost folosit prima dată de către celebrul regizor de film Alfred Hitchcock pentru a descrie obiecte cu efect catalizator în crearea unei povești; Revista Macguffin spune povești neobișnuite despre obiecte obișnuite. Contextul și utilizarea obiectelor comune precum dulapul, sfoara sau chiuveta sunt explorate prin prisma disciplinelor și a perspectivelor diferite – de la literatură la critică de design și de la eseuri vizuale la romane grafice.” – Citește aici declarația juriului
„Primul pod de oțel din lume creat prin tehnologia de printare 3D va face legătura între malurile unui canal din orașul Amsterdam. Acest proiect fantastic reprezintă o inițiativă MX3D, iar designul unic al podului este o creație a lui Joris Laarman. Realizarea acestuia s-a făcut cu ajutorul unui grup de parteneri ce include nume precum: Arup, Autodesk, Heijmans, ArcelorMittal și Imperial College London. Podul va fi plasat peste canalul Oudezijds Achterburgwal (Wallen). Acest proiect reprezintă începutul unei lumi pline de posibilități în folosirea tehnologiei de printare 3D. De asemenea, folosirea acestei tehnologii în crearea unui obiect de interes public crește prezența publică și integrarea acestei tehnologii în societate. Proiectul poate fi perceput ca un simbol al vitezei cu care evoluează această tehnologie nouă și aplicațiile ei”- Citește aici declarația juriului
Amateur Cities x New Generations
„UrgentCity este un proiect de cercetare și un program de activitate. Platforma digitală Amateur Cities investighează alternative și noi modalități de a crea orașe și de a intensifica conexiunile și schimburile de informație între discipline. New Generations creează o rețea Europeană pentru tineri arhitecți. Lucrează împreună pentru a crea o nouă abordare a nevoilor tehnologice prezente și a provocărilor sociale în contextul urban. UrgentCity a prezentat patru teme: Noi Ecologii, Bunuri Urbane, Unelte Digitale și Colecții Noi. Au cercetat și definit aceste teme în colaborare cu experți din mai multe domenii, cu scopul de a ajunge la un vocabular comun. Rezultatele au fost discutate în decursul unei conferințe și pe parcursul unor ateliere. Întregul proiect poate fi găsit pe urgentcity.eu. ” – Citește aici declarația juriului
PRODUS
Robert Bronwasser Design x Circa
„Motivul pentru care mare parte din oameni păstrează noaptea telefonul mobil pe noptieră este aplicația de alarmă. Circa oferă acum o alternativă mai bună. Acest ceas inteligent funcționează complet independent și susține calitatea somnului prin zgomot alb, exerciții de respirație și senzori ce măsoară ciclurile de somn. Iar dacă nu ești un fan al zgomotului alb de fundal poți la fel de ușor asculta muzică la radio sau pe Spotify prin Circa. Un punct în plus este aspectul mult mai interesant al acestuia în estetica de design interior. Creatorii săi au folosit textile și butoane de dimensiuni mari pentru a crea un produs prietenos și tactil.” – Citeste aici declarația juriului
„Aleksandra Gaca a creat o nouă versiune a textilei sale BLOKO: o textilă fonoabsorbantă creată pe o bază împletită 3D ce face parte dintr-o colecție mai largă cu numele de Architextiles. Scopul designului este de face cabina automobilului electric SYMBIOZ de la Renault la fel de confortabilă precum interiorul unei locuințe. Gaca este un pionier al textilelor realizate prin printare 3D. În cadrul TextielLAB (Textielmuseum, Tilburg) a elaborat și realizat o reprezentare textilă a viziunii producătorului auto francez. Textila finală este extrem de rezistentă, dar moale. Acest efect este rezultatul unei combinații de bumbac de calitate superioară, lână și poliester. Datorită acestor calități, designul noului BLOKO se potrivește atât pentru mașina conceptuală SYMBIOZ, cât și pentru locuința Renault, creând un ecosistem comun celor două spații. „- juriul – Citește aici declarația juriului
„În viitor, algoritmii orașului inteligent vor fi responsabili pentru modul în care se vor aloca resursele publice. De exemplu, în situația în care un număr mare de mașini electrice vor trebui încărcate, ordinea în care se va realiza acest lucru va fi decis de către un algoritm inteligent. Iar acest lucru poate însemna într-adevăr că unele mașini vor avea mai mult de așteptat decât altele. Cum poți fi sigur că aceste decizii sunt luate corect? ElaadNL și Alliander au cerut celor de la The Incredible Machine să realizeze Stația Onestă de Încărcare astfel încât să arate cum și pe baza căror factori este distribuită energia disponibilă. Acest model le oferă orașelor inteligente o modalitate de a-și împărtăși transparența cu cetățenii lor. Cu acest prototip, dezvoltatorii demonstrează valoarea adăugată a transparenței pentru utilizatori.” – Citește aici declarația juriului
COMUNICARE
„Hansje van Halem, coordonatorul designului festivalul Lowlands 2017, își bazează designul pe o grilă de linii orizontale și verticale în care literele, formele și modelele se materializează (statice sau animate). Setul pentru anul 2018 este finalizat prin adăugarea unei palete de culori neconvenționale. Lowlands numește acest stil „o iluzie optică perfectă pentru festivaluri și muzică”. Van Halem a dorit să creeze ceva puternic, dinamic, independent, distinctiv și proaspăt. Un design ce evită clișeele festivalurilor, oferă suficiente provocări și flexibilitate în generarea de elemente vizuale cu impact sub presiunea timpului, chiar și pe parcursul festivalului, fără să forțeze simplificarea acestuia.” – Citește aici declarația juriului
„Paperstorm este o campanie digitală ce simulează proprietățile fizice ale hârtiei și felul în care pliantele se împrăștie în vânt. Scopul acestei campanii a fost acela de a sublinia importanța legii americane a neutralității netului după ce a fost pusă sub presiune de către FCC (Comisia Federală de Communicare). Ideea campaniei amintește de era propagandei prin intermediul pliantelor aruncate din avion în promovarea mesajelor (politice). Paperstorm (Furtuna de hârtie) le-a prezentat celor de la Moniker o provocare neobișnuită: crearea unui mediu 3D ce poate fi navigat și modificat în dimensiuni. În realizarea acestuia, designeri au utilizat cele mai noi tehnologii. Paperstorm a avut un impact nemaiîntâlnit: în doar trei săptămâni, vizitatorii au distribuit peste 22 milioane de pliante.” – Citește aici declarația juriului
„Proiectul „Și acum, Koetsier?” este format dintr-o serie de lucrări de artă independente prezentate săptămânal ca reclame în paginile ziarului olandez Het Parool. Pentru această serie, mai mult de 40 de designeri au fost invitați să creeze câte o piesă în care să experimenteze cu elemente vizuale și text. Proiectul reprezintă o inițiativă a designerilor Celina Yavelow, Freja Kir (Chives Archives) și René Put (PutGootink) și aduce un omagiu lucrărilor conceptuale ale artistului Hans Koetsier. Seria celor 45 de „reclame” digitale și tipărite de dimensiuni mici este inspirată chiar de lucrările și ideile artistului, el prezentând serii similare atât în anii 1970 cât și în anii 1980. Lucrările sunt adunate și publicate în format mare ca ziare zilnice și arhivate online pe site-ul watnukoetsier.nl.”- Citește aici declarația juriului
Partea a doua a Premiilor Designului Olandez
Premiile Designului Olandez 2017 / 2016
FASHION
„Johannes Offerhaus graduated cum laude from ArtEZ Fashion Design in Arnhem in 2016; that year he won the Frans Molenaar Couture Award for his graduation collection. In 2017 he presented ‘An Experiment with Parabolas’ at Studio 8 in Amsterdam. The collection is inspired by the parabola as a mathematical equation and consists of five outfits plus five art installations. The installations are set in motion by the models, and as such they are complementary to the clothing. Offerhaus regards his work as a large research project into form and movement, in which wearable clothing does not have to be the (only) end product..” – Read here the comment of the Committee
„After several small-scale presentations in Paris and Amsterdam last autumn, Philipp Schueller and Rens de Waal went a step further. This time, again with the sense of irony that typifies the label, Schueller de Waal flirted with all the clichés that surround the immense shows of luxury fashion houses. They embraced the limitations they experience as a young, independent label. This was manifested in a variety of improvised solutions that attempted to satisfy the (unrealistic) expectations of the current system. ‘Serious fashion … not so serious’ is their rallying cry: a critical reflection on the fashion climate in which fashion and luxury have become synonymous.” – Read here the comment of the Committee
„MAISON the FAUX initiates an evolved world, where everyone can be themselves, abandoning beauty ideals and trends. They capture the spirit of the times and inspire with their professional ‘can do’ attitude. In MAISON the FAUX, the jury sees an example for the new generation of Dutch (fashion) designers. It is their drive, professionalism and exuberant attitude that is so infectious. This collective of designers is developing a highly distinctive signature, creating space for young designers and innovating design and production. The label also represents a fresh perspective on masculinity and femininity. And, after all, the clothing itself is eminently wearable and beautifully made.” – Read here the comment of the Committee
DESIGN RESEARCH
Kirsten Algera & Ernst Van Der Hoeven
„MacGuffin Magazine takes a highly unusual approach to researching the use and the (historical) experience of design and crafts. ‘MacGuffin’ is a term introduced by the film director Alfred Hitchcock for objects that trigger a story; MacGuffin Magazine tells unusual stories about ordinary things. The context and use of everyday objects such as the cabinet, the rope or the sink are explored from different disciplines and perspectives – from literature to design criticism and from visual essay to graphic novel.” – Read here the comment of the Committee
„The world’s first steel bridge, 3D printed by robots, will soon span a canal in the centre of Amsterdam. This fascinating, ground-breaking project is an initiative of the Dutch start-up MX3D. The unique design is the brainchild of designer Joris Laarman. The development came about with partners including Arup, Autodesk, Heijmans, ArcelorMittal and Imperial College London. The bridge will be placed over the canal of the Oudezijds Achterburgwal (Wallen). The project marks a breakthrough for the innovative possibilities of (large-scale) 3D printing: the introduction of this technique to a public use object increases the social awareness and integration of this technology. The project symbolises the speed with which this new technology and possible applications are developing.” – Read here the comment of the Committee
Amateur Cities x New Generations
„UrgentCity is a research project and an activity programme. Online platform Amateur Cities investigates alternative and new ways of city-making and seeks to intensify the connections and exchange of knowledge between different disciplines. New Generations brings together young architects in a European network. Together they work on ways to reframe the discourse to find better ways of meeting technical and social challenges in urban developments. UrgentCity has formulated four themes: New Ecologies, Urban Assets, Digital Toolkit and New Collectives. In partnership with experts from various disciplines, they researched and defined these themes to arrive at a common vocabulary. The results were discussed in a conference and workshops; Amateur Cities presents the entire process at urgentcity.eu.” – Read here the comment of the Committee
PRODUCT
Robert Bronwasser Design x Circa
„For many people, the smartphone’s alarm function is an important reason for having the phone next to their pillow. Circa offers a better alternative. This smart alarm clock functions completely independently and supports a good night’s sleep. White noise, breathing exercises and sensors to measure sleep cycles help you wake up fitter and more rested. If you’d prefer no white noise, why not listen to digital radio or Spotify on the Circa. And, as an added benefit, this alarm clock is much more visually appealing than average consumer technology: the designers used textile and large buttons to create a tactile, friendly product.” – Read here the comment of the Committee
„Aleksandra Gaca created a new version of her BLOKO fabric: a sound-absorbent textile with a woven 3D structure, from a larger collection of Architextiles. The design aims to make the cabin of Renault’s autonomous, electric SYMBIOZ concept car as comfortable as any modern home interior. In the TextielLAB (Textielmuseum, Tilburg), Gaca – a pioneer in 3D woven textiles and an expert in their production and use – developed a textile translation of the vision of the French car manufacturer. Blending high-quality, organic cotton yarns with wool and polyester yarns, the fabric combines strength and softness. Thanks to these qualities, this new Bloko design is suitable for both the SYMBIOZ concept car and the Renault home, uniting the two spaces in an ecosystem.” – Read here the comment of the Committee
„In the future, the algorithms of the smart city will decide the allocation of public resources. If many electric cars have to be charged, a smart charging algorithm will determine when your vehicle can be charged. And this can make charging your car take longer than planned. How can you be sure that decisions as to who gets priority are taken honestly? ElaadNL and Alliander commissioned The Incredible Machine to design the Transparent Charging Station to show how the energy available is distributed, and on the basis of which factors. This design gives smart cities a way to share their transparency with citizens. With the prototype, the developers demonstrate the added value of transparency for the user.” – Read here the comment of the Committee
COMMUNICATION
„Hansje van Halem, the new head designer for Lowlands festival since 2017, bases her designs on a horizontal and vertical grid of lines in which letters, shapes and patterns – static or animated – materialise. With the addition of an unconventional colour palette, the toolkit for the festival’s 2018 edition is complete. Lowlands calls the style ‘optical illusion that’s perfect for festivals and music’. Van Halem wanted to make something bold and dynamic, standalone, distinctive and refreshing. A design that avoids festival clichés, presents plenty of design challenges, and is sufficiently flexible to generate striking visuals under intense time pressure and even during the festival, without having to deliver a simplified design.” – Read here the comment of the Committee
„Paperstorm is a clever digital campaign that simulates the physical properties of paper and the way leaflets scatter in the wind. The purpose of the campaign was to highlight the importance of the American Net Neutrality law after it came under pressure from the FCC (Federal Communication Commission). The campaign idea dates from the era of airborne leaflet propaganda: airplanes dropped millions of leaflets to spread a (political) message. The virtual Paperstorm presented Moniker with an unusual challenge: the creation of a scalable and navigable 3D environment. For which the designers used the latest technology. Paperstorm has had an unprecedented impact: in just 3 weeks, visitors distributed over 22 million flyers.” – Read here the comment of the Committee
„The project ‘What now, Koetsier?’ consists of a series of autonomous artworks that were presented each week as an advertisement in Het Parool. For the series, more than forty designers were invited to create a work for the space available, experimenting with image and language. The project is an initiative of designers Celina Yavelow and Freja Kir (Chives Archives) in collaboration with René Put (PutGootink) and pays tribute to the work of conceptual artist Hans Koetsier. The series of 45 small digital and analogue ‘advertisements’ is inspired by the work and ideas of the artist himself, who presented a similar series of advertisements in the 1970s and 1980s. The works are bundled and published in large format as a daily newspaper and archived online at watnukoetsier.nl.” – Read here the comment of the Committee
Part two of Dutch Design Awards
Dutch Design Awards 2017 / 2016
Premiile Designului Olandez / Dutch Design Awards 2018 (2) | Revista Atelierul
7 noiembrie
[…] Premiile Designului Olandez / Dutch Design Awards 2018 (1) […]