În urmă cu o lună, Centrul Ceh a dat startul competiţiei CzechImage, prin care au vrut să afle cum se vede Cehia prin ochii tinerilor artişti vizuali români. Şi au aflat! Din cele 90 de lucrări înscrise, au fost selectate 4 câştigătoare şi încă 2 pentru a fi expuse la Galeria Centrului Ceh din Praga. Juraţii competiţiei, Ioana Şopov, Andrei Grosu şi Frantisek Zachoval, au avut de luat câteva decizii dificile, însă după multe ore de lucru, au deliberat.
Menţiunea specială, ce constă într-un pachet surpriză cu publicaţii şi cărţi de cultură vizuală şi graphic design, oferit de librăria PUNCH (www.p-u-n-c-h.ro), a fost câştigată de lucrarea lui Radu Ilinca (www.behance.net/raduilinca), ce s-a folosit de ilustraţie pentru a descrie, printr-o simbolistică bine gândită, Republica Cehă văzută prin ochii săi: robotul, arhitectura, motivul distrugerii şi câteva detalii ce se ivesc la o privire mai atentă, cum ar fi ingredientele berii din partea de jos a ilustraţiei.
Premiul 3, adică un voucher de 300€ la primul magazin fizic Koh-i-Noor Hardtmuth, proaspăt deschis pe C. A. Rosetti 15 şi care este cel mai mare distribuitor de materiale şi ustensile artistice, i-a revenit lui Andrei Nicolescu (www.behance.net/andrei_nicolescu), care i-a încântat pe juraţi cu abordarea sa jovială şi foarte sugestivă. Andrei Nicolescu este graphic designer şi ilustrator pe timpul nopţii, care în timpul zilei devine arhitect și interior designer în cadrul Oblic Studio, pasionat de orice are legatura cu design-ul. Directorul Centrului Ceh şi unul dintre juraţi, Frantisek Zachoval, a apreciat în mod special tehnica folosită, culorile bine alese, ingeniozitatea dar şi ideea din spatele afişului – prietenia şi legătura dintre România şi Cehia.
Livia Fălcaru pleacă la Praga! Câştigătoarea premiului 2 mult râvnit a prezentat o lucrare apreciată în mod special de Ioana Sopov: «deşi a fost foarte dificil să alegem dintre atâtea ilutraţii foarte bine făcute, lucrarea Liviei mi-a atras atenţia prin culorile îndrăzneţe şi stilul ei specific de lucru» . Livia Fălcaru are 23 de ani, locuiește în București și a terminat design grafic la UNArte. În prezent este full-time ilustrator cu 5 ani de experiență în domeniu. Munca Liviei a apărut în numeroase publicații online și reviste. Ocazional realizează mici obiecte de ceramică și murale. Puteți vedea lucrările ei aici: www.liviafalcaru.com.
Iar marele premiu, în valoare de 700€, a fost oferit lui Andrei Ogradă (www.ograda.co). Lucrarea acestuia i-a uimit pe juraţi prin estetică şi concept. «Acest afiș mi-a atras atenția datorită tipului de literă grotesk condesat, realizat de însuși autorul afișului, aranjat într-o compoziție puternică și ajutat de o cromatică armonioasă», a spus Andrei Grosu, unul dintre juraţi. Câştigătorul Andrei Ogradă are o experienţă de 11 ani în domeniu şi se ocupă de type setting. El şi-a descris lucrarea ca «amintire dinainte de Crăciun în Praga – 2007, arhiva personală».
Pe lângă cele 4 lucrări câştigătoare, încă două au fost selectate, pentru a fi expuse împreună la Galeria Centrului Ceh din Praga, între 10 decembrie 2018 şi 31 ianuarie 2019. Alături de lucrările participanţilor la competiţia CzechImage organizată de Centrele Cehe din Spania, Germania, Suedia, Austria, Polonia, Ungaria, Ucraina, Bulgaria şi Japonia, vor putea fi admirate şi afişele celor 4 câştigatori de mai sus, plus cel al lui Teodor Bradu şi cel al Lorenei Cocioni.
Cum decizia a fost una grea şi mai multe lucrări merită apreciate de publicul larg, Centrul Ceh va organiza o expoziţie pop-up, pe 19 decembrie, cu 20 cele mai bune lucrări înscrise. Astfel, petrecea lor de Crăciun va fi deschisă tuturor participanţilor şi cunoscuţilor acestora, dar şi curioşilor care pot învăţa la propriu lucruri despre Republica Cehă din lucrările acestor tineri.
Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.
NO COMMENT