Ne place foarte mult magazinul AlbAlb, aşa că am rugat-o pe Cristina Olteanu – fondatoarea acestui shop dedicat artei şi designului, să ne răspundă la un interviu.
Stim că în octombrie 2018 aţi deschis magazinul AlbAlb cum au fost primele luni pentru voi?
Este foarte interesant să vezi cum proiectul prinde propria sa personalitate și devine o identitate separată. Am pornit la drum cu anumite planuri, dar pe parcurs proiectul a atras colaborări și dezvoltări noi. M-am bucurat foarte mut să vad că ideea și conceptul magazinului au fost apreciate și foarte bine primite de mulți designeri și iubitori de frumos. A fost o perioadă de acomodare cu specificațiile acestei piețe de nișă, în care proiectul a trecut primul test și a reușit să își creeze o primă masă critică de clienți fideli.
De ce AlbAlb şi nu un alt nume? Am descoperit povestea numelui pe site-ul vostru: “AlbAlb este un joc de cuvinte menit să transmită spiritul creativ și jucăuș al proiectului”. Cât de grea a fost alegerea numelui?
Spre suprinderea mea, a fost destul de greu să găsesc un nume care să fie reprezentativ pentru proiect. Pe de o parte, este jocul de cuvinte, sonoritatea numelui, care trebuie să fie ceva plăcut, dar și ușor de ținut minte. Pe de altă parte, vorbim despre semnificația cuvântului “alb”, care te duce cu gândul la culoare, este ceva vizual, iar în lumea artei este asociat cu galeria de tip “white cube”, peretele alb care permite lucrării să iasă în evidență. Nu în ultimul rând, AlbAlb inspiră puritate, simplitate, perfecțiune, potrivindu-se cu direcția minimalistă în care merge selecția magazinului.
Cine se află în spatele proiectului?
Totul a pornit de la un pasionat de artă, design și frumos, care sunt eu, persoana care pune în funcțiune rotițele mecanismului din spatele magazinului. În același timp există susținerea familiei, fără de care nu ar fi existat acest proiect și implicarea unor colaboratori pe partea de design grafic, implementare site, contabilitate. Desigur, trebuie menționată și contribuția esențială a designerilor, artiștilor și coordonatorilor de cursuri și ateliere. Pe partea de business, magazinul se bazează pe experiența mea anterioară în finanțe, licitații de artă și evenimente de educație și promovare a artei contemporane.
Ce putem să găsim în magazin? Cum poate un designer, fie el la început de drum, fie cu experienţă să ajungă să fie vândut în AlbAlb? Ce contează cel mai mult când alegeţi un nou designer de produs cu care colaboraţi?
Oferta de produse din magazin este extrem de variată, dar dacă privești cu atenție vei vedea un numitor comun. Sunt în principal obiecte de artă sau design, unicate sau în serii limitate, pe care le unește originalitatea conceptului, calitatea execuției și pasiunea creatorului. Sunt obiecte speciale care reușesc să transmită către consumatorul final entuziasmul și dedicarea creatorului lor. Mă bucură că primesc din ce în ce mai multe recomandări și propuneri de colaborare. Ele trebuie însă alese cu atenție pentru a păstra conceptul unitar al magazinului, garanția calității și a faptului că dacă vii la AlbAlb știi că vei găsi lucruri speciale și bine realizate. Direcția magazinului este spre design și inovare.
Cum vedeţi statusul industriilor creative în România? Care sunt punctele forte, punctele la care mai trebuie umblat?
De 8 ani de cand sunt în domeniu, în cea mai mare parte în zona de artă și mai ales artă contemporană, iar mai nou și în zona de design de produs, pot să zic că am asistat la o dezvoltare a sectorului, atât a ofertei, cât și a cererii. Desigur, în zona aceasta vorbim de o scenă încă foarte la început, cu doar un număr mic de jucători care operează cu adevărat profesionist, care au adoptat principii solide de business și reușesc astfel să ducă o pasiune mai departe către un business sănătos și sustenabil, esențial pentru dezvoltarea segmentului. Depinde de unde privești, punctele forte ar fi oportunitățile existente într-o piață aflată încă la început, însetată de proiecte cu un model de business sănătos, iar punctele slabe ar fi lipsa de educație a publicului și a unei tradiții pentru achiziții de design autohton de nișă.
Care sunt cele mai vândute produse? De ce acele produse?
Gusturile și interesele publicului sunt extrem de diverse. Dacă ar fi să mă rezum la o singură categorie, aceasta ar fi bijuteriile. De ce? Probabil pentru că publicul este deja obișnuit cu acest tip de obiect și îi vede utilitatea: bijuteriile pot fi purtate și sunt un cadou cu care mergi la sigur.
Ce pregătiţi în viitorul apropiat, maxim 6 luni în avans?
În această perioadă ne concentrăm pe dezvoltarea magazinului online, actualizarea permanentă a ofertei noastre de cursuri și ateliere creative și organizarea de evenimente dedicate, precum pop-up shop-urile de weekend axate pe câte un designer.
Cât de mult contează pentru voi reţelele sociale?
Cea mai mare parte a comunicării noastre are loc momentan prin rețelele sociale, de unde ne vin și cei mai mulți cumpărători noi.
Cum arată clientul/ cumpărătorul ideal pentru AlbAlb?
Clientul ideal pentru AlbAlb este o persoană curioasă, deschisă la nou, care experimentează, dar în același timp are și o anumită cultură vizuală, referințe din artă, arhitectură, design. Clientul ideal pune pasiune în ceea ce cumpără și apreciază povestea din jurul obiectului.
Fotografii spaţiu Sorin Iacob, fotografiile cu Cristina Olteanu sunt realizate de Marius Sabău
Fără comentarii