READING

Gabi Ralea: DIY şi Décor în fiecare zi

Gabi Ralea: DIY şi Décor în fiecare zi

Distribuie articolul:
Share

Gabi Ralea a create în jurul site-ul său un trend al persoanelor care adoră să bricoleze. A creat un site Gabi Ralea DIY & Décor unde cuvintele DIY – Do It Yourself sunt la ordinea zilei. De fiecare data regăsim pe site-ul său tutorial creative şi interesant. Mai jos găsiţi un interviu interesant cu ea, ştim că este un pic luuuung, dar care merită, Gabi (fostă jurnalistă) a răspuns cu drag, şi cu multă sinceritate la toate întrebările noastre.

 Cum ai început proiectul Gabi Ralea DIY & Décor?

Gabi Ralea DIY & Décor nu a devenit un proiect în sine decât după ce am nu am mai avut statutul de angajat și am rămas doar blogger, ceea ce mi-a permis să îmi dezvolt pasiunea pentru design și meșterit. Inițial, blogul s-a numit Obrăznicături mari și mici și a fost pornit în octombrie 2010, ca jurnal online în care adunam micile întâmplări din familie. A rămas la stadiul de jurnal mulți ani, ba chiar o vreme nu am mai scris deloc pentru ca nu simțeam că mai am ceva de împărtășit lumii despre ce ni se întâmplă. Nu am vrut să merg spre nișa de pareting pentru că nu am simţit că mă reprezintă, dar am dezvoltat în schimb un alt blog, de cooking, mai exact axat pe conservarea alimentelor. Cred ca la vremea lui, a fost singurul de la noi cu acest specific.

Cine se află în spatele proiectului? Cum a fost trecerea de la o platforma media mare, la un blog personal? Felicitări pentru creşterea blogului.  

Am fost jurnalist de agenție și mi-am petrecut 17 ani din viață în agenția Mediafax, unde am pornit ca reporter în zona socială și am urcat până la poziții de middle management. Am plecat din presă dupa 20 de ani de meserie și am migrat spre content marketing, în 2013, când am început să lucrez pentru piața americană a produselor de supraviețuire. Asta a făcut să intru în contact cu civilizația americană, dar să mă și apropii de un domeniu care mie mi-a oferit mereu foarte mult confort. Americanii îl numesc ”homesteading” – îi putem spune ”gospodărit” –  și se referă la tot ceea ce are legătură cu administrarea casei și a familiei, incluzând do-it-yourself (DIY), respectiv ceea ce noi cunoaștem mai bine sub denumirea de bricolaj.

Dată fiind apropierea acesta de americani și oportunitatea de a mă exprima într-un domeniu care mi-a fost mereu drag (eu fiind un om ”de casă”), crearea de proiecte de bricolaj pe care sa le expun online a venit de la sine. Și, ca să clarific și să evit o confuzie frecventă, bricolajul înseamnă să îți faci singur lucruri, fără ajutorul unui specialist, fie că este vprba despre mâncare, haine, mobile, grădinărit, planificarea unei vacanțe ori a unui eveniment în familie. Este diferit de crafts, care se referă la micile obiecte de artizanat. 

În 2016, am început să îmi public proiectele pe Hometalk.com, care este cel mai mare site de bricolaj din lume, dar aveam nevoie să am și un site pe care să le pot posta, iar acesta a fost obraznicaturi.com, care are și o variantă în limba engleză. Timp de aproape doi ani m-am axat pe publicul american, multe dintre proiectele pe care le-am publicat pe Hometalk.com adunând până la 200.000 de afișări fiecare. În aceeași perioadă, am urmat un curs în Statele Unite și m-am specializat în redecorare interioară, adică o bucățică din designul de interior care se leagă foarte mult de bricolaj, pentru că înseamnă să reamenajezi folosind și recondiționând ceea ce ai deja. Tot atunci am și publicat prima carte de bricolaj – o culegere de 16 proiecte denumită ”You Can Do It Yourself – Smart DIY Projects for Practically Nothing”, pe care o vând prin Amazon, unde a fost cotată cu cinci stele de către cititori.

Acum un an și jumătate, am avut ocazia de a face exact ce mi-am dorit și am rămas doar blogger. Atunci am transformat obraznicaturi.com în gabiralea.ro și m-am poziționat în mod clar ca blog românesc de bricolaj și décor, singurul de acest fel de la noi, din câte știu.

A fost o diferență, într-adevăr, între vechiul statut de angajat și a fi pe cont propriu, nu neapărat pentru că am trecut de la o platformă mare la un simplu blog, ci pentru că a trebuit să îmi gestionez libertatea de care beneficiez și să îmi administrez timpul, rezistând tentației de a amâna lucrurile în lipsa unui deadline impus. Faptul că am lucrat mereu pentru cei mai buni din piață – agenția Mediafax, iar apoi unul din cele mai bune site-uri de survival din Statele Unite – m-a ajutat din punct de vedere al încrederii în propriile forțe, dar și al poziționării în raport cu ceilalți, al abordării proiectelor, disciplinei în muncă și obiectivelor pe care obișnuiesc să mi le propun. Altfel spus, m-am obișnuit cu mentalitatea de învingător și de trendsetter, în ideea că nu am nevoie să mă raportez la ce fac alții, ci trebuie să construiesc un drum pe care și alții să meargă, fiind obișnuită să mă uit în urmă să văd cine mă urmează, nu pe cine trebuie să urmez.

A fost un pic ciudat când nu am mai avut brandul care să mă ajute să deschid uși, dar asta m-a motivat, în loc să mă dărâme. Și cred că a fi primul pe o nișă – oricare ar fi ea – este un avantaj atâta vreme cât joci cinstit și nu-ți asumi merite pe care nu le ai. Iar dacă îți cunoști elementul de diferențiere și îți faci o strategie și un plan de care te ții pas cu pas, la un moment dat ajungi la ceea ce îți dorești.

Povesteşte-ne un pic despre Gabi Ralea DIY & Décor, de unde îţi iei sursele de inspiraţie, mai bine spus care sunt eroii tăi internaţionali şi naţionali?

Inspirația vine de oriunde, dar mai ales derivă din nevoile pe care le am, pentru că proiectele de bricolaj pe care le fac au o component funcțională foarte accentuate. De exemplu, am nevoie de o soluție pentru perete de deasupra patului, în dormitor, iar atunci încep și mă gândesc ce s-ar potrivit și caut diferite variante, pornind de la ce am prin casă ori prin ”dulapul cu maimuțe”, adică locul în care țin cele mai interesante materiale pentru bricolaj. Ori poate văd ceva care mă inspiră în natură, într-un oraș pe care îl vizitez, într-o haină sau într-o combinație de culori care îmi place. Nu este o regulă pentru inspirație, deși urmăresc în egală măsură Pinterest, Craftgawker, Hometalk ori Instagram.

De la noi, mă inspiră uneori evenimentele culturale precum expozițiile, artiștii locali sau diferiți furnizori de produse premium care fac demonstrații de produs, dar recunosc că sunt destul de selectivă. Pe de altă parte, nu am descoperit alte bloguri care să activeze în zona de bricolaj. Sunt micii artizani care expun lucrări pe grupurile de Facebook, dar aș vrea să văd mai multă funcționalitate și un raport corect între efortul depus într-un proiect și rezultatul obținut, care să fie valoros și din punct de vedere estetic.

Cum vezi statusul industriilor creative în România? Care sunt punctele forte, punctele slabe din punctul tău de vedere?

Sunt mult mai multe surse de inspirație în străinătate. În Statele Unite, de exemplu, acum câțiva ani, erau în jur de 200.000 de bloguri de DIY, iar industria asta este foarte dezvoltată. Noi avem încă de lucrat, pentru că ne lipsesc educația estetică și tehnologică, dar și deschiderea spre sustenabilitate. Adică știm puțin despre materiale, tehnici și culori, iar uneori suntem prea snobi să reciclăm și să recondiționăm. Un fel de ”Adică ce, băh, nu-mi permit să îmi cumpăr ceva nou?” care ne împiedică să pornim o mulțime de proiecte care ne-ar aduce satisfacție și ne-ar reduce costurile.

Mi se pare că zona asta creativă este foarte polarizată între kitsch și elitism. Nu văd să existe o ”clasă de mijloc” în industriile creative, respectiv acel sector despre care vorbeam mai devreme că este foarte dezvoltat în Statele Unite, de exemplu. Iar aici aș vedea bloggeri de DIY și handmade și antreprenori și în restul țării, nu doar în București, care să poată trăi decent din ceea ce fac, fără să își completeze veniturile din alte surse.   

Sunt, pe de-o parte, oamenii care simt nevoia să se exprime creativ – ceea ce este extraordinar! – și postează proiecte în diferite grupuri de Facebook. Sunt mulți, chiar foarte mulți, ținând cont de faptul că sunt grupuri care depășesc 200.000 de membri, chiar mai mult decât publicul pe care l-ar aduna orice expoziție de la noi, sunt convinsă. Tocmai de aceea, îi consider o parte a industriei creative, pentru că ei țin în viață magazinele care vând materiale pentru hobby-uri. Unii dintre ei sunt artizani și au mici afaceri, alții merg pe la târguri de handmade și vând aproape orice, de la botoșei croșetați și până la picturi, mobilă ori sculpturi.

Diferența între ei și designerii de la târgurile consacrate stă în calitatea muncii lor, care depinde adesea de cât acces la educație au avut acești oameni. Mulți sunt oameni fără pregătire artistică și, ce este mai rău, fără cunoștințe antreprenoriale. Iar asta se vede în cum își monetizează ei munca și în beneficiul efectiv pe care îl obțin, pentru că sunt convinsă că foarte mulți nu din asta trăiesc.            

Cred că industria creativă ar avea mai mult de câștigat dacă oamenii influenți din zona asta ar face mai mult pentru cei care au nevoie de ajutor ca să se afirme. Adică un acces mai facil la târguri și până la cursuri de antreprenoriat ori workshopuri despre diferite tehnici și produse noi destinate acestei piețe. 

Cum arată clientul/ cumpărătorul ideal pentru Gabi Ralea DIY & Décor?

Cititorul blogului meu este cel mai adesea femeie cu studii superioare si cu înclinații artistice ori care caută soluții creative la probleme de zi cu zi. Caută mai ales informații despre reamenajare interioară, recondiționare, recilare sau grădinărit și cheltuiește între 50 și 100 de lei lunar pentru materiale pentru bricolaj, dar poate uneori să dea și mai mult de atât. Bricolează de câteva ori pe lună, poate chiar zilnic. Este de altfel profilul românului pasionat de bricolaj, așa cum a fost el scos la iveală de un sondaj pe care l-am realizat în februarie anul acesta, cu privire la ce și de ce bricolează românii. Este singurul studiu de acest fel realizat în ultimii ani pe nișa de bricolaj de la noi și mi se pare foarte interesant și pentru că arată un interes în creștere al pasionaților de bricolaj față de proiecte sustenabile: recondiționare, reciclare, grădinărit.

Mai mult, rezultatele acestui sondaj au arătat că există un public care așteaptă de la producătorii din domeniu să se orienteze mai mult și spre cei care fac proiecte de mică amploare. Practic, ei vor să vadă, să testeze și să dezvolte singuri produse, la care să aibă acces mai ușor și în cantități mai mici, ca sa aibă sentimentul că și ei pot face, deși nu sunt profesioniști. Producătorii de materiale de construcții, de exemplu, ar avea de câștigat dacă ar ține cont de concluziile în ceea ce îi privește. Există deja un precedent – un mic fabricant britanic a pornit o revoluție în industria vopselelor când a scos pe piață o vopsea ușor de folosit și care se aplică fără șlefuire, disponibilă inclusiv în recipiente de 100 ml și 120 ml. 

Dacă ar fi să schimbi ceva la parcursul Gabi Ralea DIY & Décor Ce ai face la fel?

Am reușit până acum cam tot ce mi-am propus, iar cel mai important obiectiv a fost ca, în termen de un an, să transform blogul în principala mea sursă de venit. Faptul că, în primul an de gabiralea.ro, am reușit să aduc blogul la 1,5 milioane de afișări, iar pagina de Facebook de la 1.800 de fani la 10.000 îmi confirmă că mi-am făcut bine planurile. Mi-am îndeplinit la timp și obiectivul de a monetiza blogul și activitățile din jurul lui – workshopuri în principal, dar sesiuni de home staging sau home decor shopping, așa că nu regret nimic. Nu regret nici măcar greșelile pe care le-am făcut, ca orice om pe cale să realizeze ceva, pentru că ele îmi asigură o experiență pe care nu aș fi avut cum să o capăt altfel.  

Ce sfaturi oferei persoane care vrea să îşi înceapă un DIY?

Cine vrea să pornească pentru prima dată un proiect de bricolaj ar trebui să înceapă pas cu pas, cu ceva ușor. Cu un proiect simplu și care nu cere experiență, materiale scumpe ori tehnici complicate, cum ar fi ghivece din cutii de conserve ori vopsirea unui scaun ori rame de tablou. Întotdeauna satisfacția primului proiect reușit te motivează să continui. Apoi cauți ceva mai complicat și te documentezi înainte.

Pornești de la probleme pe care le ai și pentru care cauți o rezolvare creativă – o perdea prea scurtă, o culoare nepotrivită pe un perete, un spațiu gol în care vrei un ornament aparte. Așa ajungi să beneficiezi din plin de rezultatul proiectului tău, atât funcțional, cât și estetic. La un moment dat, vine totul de la sine – și inspirația, și soluțiile, și alegerea materialelor potrivite pentru proiectul tău. Eu tot spun că nu există două mâini stângi, există doar oameni care nu știu cum să le folosească. Totul este să ai curaj să începi de undeva.

Cum ai caracteriza în câteva cuvinte tutorialele pe care le realizezi? Bricolează mult românii din punctul tău de vedere?

Urmăresc să le ofer cititorilor suficiente informații despre materiale și tehnici încât să poată dezvolta singuri propriile proiecte. Am, să spunem, un blog de educație estetic și tehnologică prin care încerc să acopăr o parte din golurile pe care românii le au în educația despre culoare, amenajare, reciclare. De aceea le vorbesc oamenilor despre proiecte punctuale, dar și despre cum să aleagă materiale ori să aplice tehnici, în diferite situații. Fac asta cu fotografii multe și, când este posibil, prin video. Și chiar dacă nu toate pozele sunt la calitate excepțională (este greu să vopsești cu o mână și cu alta să faci fotografii), ele sunt cât se poate de reale și, până la urmă, asta contează mai mult.

Ce pregăteşti pe viitor, maxim 5-6 luni?

Am învățat să las planurile să meargă înainte până în momentul în care totul este stabilit până la un punct în care nu pot să mai apară surprize. Sunt încă proiecte importante de bricolaj despre care nu am vorbit încă, dar și proiecte mai ample, care implică mai mult decât articole pe blog. La timpul lor, voi vorbi despre toate.

Comentarii

Revista Atelierul: platformă activă de prezentare online şi offline a industriilor creative şi culturale, naţionale şi internaţionale. Cu un număr de peste 9 milioane de cititori, din 2010 am publicat peste 3080 de articole, promovăm peste 1.500 de artişti și designeri de produs, şi suntem parteneri media viabili la peste 600 de evenimente de profil.

RELATED POST

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share