Lilia Dorofte, creatoarea brandului Koja Concept, a primit prin partea noastră, prin intermediul Mihaelei Ion (co-founder Revista Atelierul) titlul de Best Designer la cea mai recentă ediţie de Art Fashion Fair. Ne place stilul propus de Koja Concept și vrem să îi vedem creaţiile la cât mai diverse târguri naţionale şi internaţionale.
Cum ai pornit în aventura Koja Concept? Ce sfaturi ţi-ai oferi acum dacă ai lua de la început businessul creativ? Ce este o Koja?
Koja Concept a apărut într-un moment în care căutam soluții de a continua un proiect inceput, într-o perioadă în care încercam să găsesc un echilibru între ceea ce trebuie sa fac pe de o parte și cu ceea ce îmi place să fac, de cealaltă parte. Am pornit la drum alături de Alexandru Floarea, un tânăr designer care a fost partea creativă în conceptul nostru, cu Valeria Codreanu și Ana Brânză, două fete tare dragi sufletului meu. Eram cu toții novici, fără experiență, dar cu multă poftă de muncă și cu un mic bagaj de cunoștințe teoretice pe care fiecare îl avea pe domeniul lui de activitate. Și nu în ultimul rând, familia mea, fără de care nu aș fi reușit să rezist probabil, aveam atât suportul lor moral, financiar, cât și implicarea lor în activitatea atelierului în momente esențiale.
Dacă aș primi un sfat de la mine, după câțiva ani de experiență, în fazele incipiente ale afacerii, probabil că m-aș sfatui să investesc în online pentru a ajunge mai rapid la clientul Koja.
Koja este ceva altfel! Si acest lucru nu l-am spus noi, ci l-au spus clienții noștri timp de 2 ani. Acum, cel mai des aud – e Koja! Koja Concept este un brand care îți oferă o experiență unică, doar a ta! Koja ascultă nevoile tale, vine cu sugestii și recomandări pentru a putea creea un produs cu personalitate care să-ți vină mănușă. Îmi place să spun că un produs Koja Concept te definește, de fapt.
Cine se află în spatele proiectului Koja Concept?
În spatele proiectului Koja Concept este o echipă. În timp, echipa s-a modificat, dar acest lucru s-a întâmplat cumva firesc și natural datorită nevoilor apărute pentru fiecare în parte, lucru pe care l-am înțeles și acceptat.
În acest moment, atelierul Koja Concept este susținut de un trio de “Super Femei”, iar partea online de aceeași domnișoară creativă. Interfața atelierului Koja sunt eu, Lilia Dorofte, o visătoare prin excelență care a devenit o visătoare pragmatică!
Sigur ai o poveste insolită despre o comandă, un târg, care este aceasta?
Da, am o astfel de poveste. Este vorba despre primul târg exterior, pe care l-am contractat într-un moment dificil, din punct de vedere financiar pentru atelier și moral pentru mine. Acel târg a fost un termen limită, o probă care ar fi decis în acel moment dacă să continui sau nu. Din acest motiv, Constanța a devenit un oraș de suflet, deoarece reușita acelui târg m-a determinat să continui.
Pe scurt, am ajuns la acel târg cu jumătate de mașină plină doar cu mobilier de decor – bușteni de mesteacăn, standere create manual, cufere vechi, vaze cu flori uscate, sacoșe pictate și multe alte detalii de genul acesta; într-o sală plină de firme producătoare sau revânzători de produse din piele naturală . Toți cei din sală terminaseră de amenajat standurile, iar eu abia reușisem să monteze decorul. Mi-a fost frică, probabil, să încep să scot produsele din cutii, deoarece vedeam că sunt ca o notă discordantă în tot acel peisaj. Însă când am început să punem produsele pe raft, practic nu reușeam să scoatem din cutii pentru că acestea se vindeau instant, iar eu am revenit acasă doar cu buștenii de mesteacăn pentru că nu am vrut să-i vând. ☺
Am văzut că participi la multe târguri, cum este pentru tine experienţa unui târg?
Este o experiență esențială în activitatea atelierului, astfel luăm pulsul pentru noile texturi/piei pe care le introducem, aflăm nevoile și dorințele clienților. Chiar dacă participarea la târguri de profil implică multă oboseală, resurse financiare considerabile, uneori timp pierdut, consider că sunt vitale pentru orice atelier/designer la început de drum. Iar specificul produselor Koja Concept, solicită expres un contact direct, o experiență senzorială care să implice cele trei simțuri concomitent – vizual, tactil, cât și cel olfactiv, pentru a crea o emoție de neuitat.
Cum ai primit vestea că ai fost selectată ca Best Designer de către Revista Atelierul?
Am fost luată prin surprindere. Sincer, chiar m-am emotionat și acest lucru este foarte evident în pozele surprinse de fotograful evenimentului Art Fashion Fair. Mi-a dat o emoție pe care am savurat-o câteva zile post eveniment. Nu am primit niciodată vreun premiu și acest lucru m-a bucurat mult.
De unde îţi iei sursele de inspiraţie?
Dorința de a concepe un produs practic, versatil și în același timp diferit dau start procesului de creație. Iar natura și oamenii ce ne înconjoară sunt cele mai bune surse de inpsirație. De la dunele de nisip ale Deșertului Sahara, la fauna padurilor Amazoniene și bineînțeles munții, văile înverzite și cerul înstelat al României, toate ne sunt muze. Acum, toamna, după o plimbare liniștită alături de familia mea în parcul de lângă casă, rămân cu un rucsac de noi idei și energie. Nuanțele frunzelor, scoarta unui copac, goliciunea crengilor, toate le asimilez și le integrez în crearea produselor Koja.
Ce ține de muzică, sunt o iubitoare de jazz, este singurul gen de muzica care se confundă cu gândurile mele atunci când sunt concentrată și nu mă deranjează din punct de vedere fonic. Despre filme nu aș putea spune prea multe, probabil că în fruntea listei este “Pe aripile vântului”, fiind primul film străin pe care l-am vazut in copilărie, îmi doream să fiu și eu o Scarlett.
Barcelona este orașul meu de suflet, chiar dacă încă nu am ajuns acolo. Culorile, muzica, zâmbetul și dansul oamenilor, setea de viață ce îmi îmaginez că o să le găsesc acolo, încerc să le transpun în munca mea.
Cum arată atelierul tău de creaţie din Iaşi? Și cum se desfășoară o zi de creaţie în atelier?
Va suna probabil a clișeu, dar atelierul este casa mea de suflet în acest moment. Cel mai important lucru pentru mine este că vin la serviciu de parcă aș merge în vacanță, cu mult entuziasm și poftă de a crea.
O zi de muncă poate să înceapă și de la 5 – 6 dimineața, dacă este nevoie, în primul rând planificăm producția, apoi fie croiesc în timp ce beau cafeaua sau invers, texturez piei în timp ce discut cu clientul despre caracteristicile produsului. Este un ritm alert, uneori obositor, dar satisfacțiile pe care le obțin atunci când clientul spune “wow”, șterg orice urmă de oboseală și efort.
Ce sfaturi ai da unui creator de produse la început de drum? Dar unuia care este cu experienţă în domeniu şi nu mai ştie ce să aducă nou?
Unui creator la început de drum i-aș sugera să se înhame cu multă răbdare și încredere că ceea ce face și-l definește își va găsi cu siguranță destinatarul. Iar răbdarea și empatia cred că sunt esențiale în acest domeniu.
Unui creator cu experiență care nu mai știe ce să aducă nou, i-aș sugera să coboare urechea la nevoile clienților.
Cum arată clientul KojaConcept?
Clientul Koja Concept, este in primul rând un om minunat. Acest lucru l-am constatat în timp și este cea mai mare satisfacție pe care o poate avea un creator, ca produsele în care investește suflet, creativitate, emoție să fie purtate de oameni frumoși!
Clientul Koja este diferit, vrea să iasă din tipare; apreciază creativitatea, dar caută un echilibru perfect între aceasta și partea practică; și are un simț dezvoltat al raportului calitate – preț.
Ce colecţii sunt în pregătire?
Specificul produselor Koja Concept ne scoate într-o oarecare măsură din conceptul colecțiilor de sezon, dat fiindcă avem stocuri limitate de piele și tehnica texturarii manuale, duce de fapt la crearea de mini colecții și putem avea 2-3 pe sezon. Acum lucrăm intens pentru comenzile înregistrate în luna septembrie-octombrie și ne pregătim de perioada Crăciunului.
NO COMMENT