Mariana Nicolae este prietena dragă a Revistei Atelierul, îi urmărim cu atenţie proiectele, şi acum aproape 10 ani când deschideam Revista Atelierul, am consultat statusul creativ românesc uitându-ne şi la revista, la care lucra. Prin acest interviu am vrut să aflăm mai multe detalii de la Mariana despre creativii naţionali şi internaţionali, despre proiectele sale şi despre cine este Mariana Nicolae, când nu este CEO la o firmă de mobilier.
Care este profesia ta de bază? Cum ai început această aventură în industriile creative?
Am fost și voi rămâne jurnalist. Dintotdeuna mi-am dorit o carieră în comunicare și m-am pregătit pentru acest drum, care s-a dovedit a fi alegerea perfectă pentru mine. Am considerat că este un job dinamic, care te provoacă să îți depășești limitele oferiindu-ți situații inedite, întâlniri cu oameni interesanți și, în primul rând, informații din spectre diferite. Pasiunea mea pentru frumos a fost încununată cu specializarea mea în design interior, arhitectura, trenduri și branding. Practic, în toți acești ani pasiunea mea a devenit meseria mea, ceea ce mi-a dat satisfacții și m-a împlinit profesional. Interesantul meu drum a început înca din facultate, în vacanța de vară de după primul an când am facut practică la ziarul Cotidianul, la pagina de cultură. Am avut șansa ca primii pași în jurnalism să îi fac în compania unor profesioniști desăvârșiți: Cristina Dumitrescu, Tia Șerbănescu, Doru Mareș, Adrian Silvan-Ionescu, Tudor Călin Zarojanu etc. Am învățat enorm și am avut puterea să păstrez în timp valorile conștientizate atunci și aprofundate ulterior: profesionalism, eleganță și bun simț profesional și uman. În timp mi-am asociat numele și imaginea cu publicații cu o probitate editorială remarcabilă, ceea ce m-a făcut să evoluez frumos.
Cum au fost 20 de ani în echipa unei reviste? Care au fost ups and downs?
Revista Casa Lux a fost pentru mine platforma ideală de exprimare a cunoștiințelor acumulate în timp. Cei 20 de ani petrecuți în echipa editorială confirmă pasiunea mea pentru acest univers fabulous al designului de interior și al trendurilor. Provocări au fost nenumărate, căci eram o echipă mică și multitasking. Revista era în totalitate un produs editorial conceput de noi, ca de altfel și partea online și de promovare. Sunt de notorietate evenimentele *Trofeul Casa Lux*, al căror succes se datorează și implicării mele. Cei 20 de ani de comunicare directă cu cei din industrie se relevau în astfel de momente, când simțeam din plin energia pe care mi-o dădeau strângerile de mână, zâmbetele și felicitările a peste 500 de invitați. Nu e puțin lucru, iar organizatorii de evenimente știu cât de greu este să aduci laolaltă oameni de valoare și cu agende încărcate și care să vină nu pentru a bifa un eveniment cu vizibilitate, ci pentru a confirma prietenii clădite în timp sau pentru a arăta aprecierea pentru munca susținută și pentru valoarea revistei. Coordonarea acestor segmente nu a fost deloc ușoara, dar mi-am dovedit de nenumărate ori că situațiile dificile pot fi depășite dacă ești stăpân pe informații, ai o capacitate de analiză sigură și rapidă și ai susținerea unei echipe profesioniste. Motivația mea constantă a fost pasiunea cu care am crezut în acest produs editorial.
Sigur ai o poveste insolită, care este aceasta?
Insolite sunt toate momentele care m-au făcut să zâmbesc. Am fost fericită să întâlnesc designeri talentați (Sebastian Herkner, Todd Bracher, Luca Nichetto, Louise Campbell, Rodrigo Almeida, Bianca Barbato etc) cărora le-am trezit curiozitatea față de mișcarea artistică din România, de nivelul și maniera de abordare a tot ce înseamnă design interior și de produs. Totuși a existat o poveste, care m-a făcut foarte mândră… La o conferință organizată de Koelnmesse, dedicată noutăților de la târgul imm Cologne, l-am întâlnit pe celebrul designer Alfredo Haberli. Spre surprinderea mea cunoștea multe despre designul românesc și aprecia stilul și produsele celor de la Mindthegap sau Dare to Rug. Aprecierile lui m-au făcut să înțeleg și mai bine valoarea unei promovări corecte, eficiente, constante pe plan național și internațional.
Cum este experienţa unui târg internaţional pentru tine?
Târgurile internaționale sunt surse extraordinare de informații, faptul că am participat an de an la Ambiente, Tendence, Paperworld, light+building, ish, Heimetextil, Nordstil, Christmasworld, Creativeworld (care se desfașoară la Frankfurt), imm, spog+gafa, Living Kitchen de la Koln, London Design Week, HOMI Milano etc mi-a sporit capitalul de imagine și de cunoștiințe. De multe ori prezentam în premieră în România informații despre lansări de colecții, designeri, evenimente, conferințe. Pentru tot acest bagaj fabulous de cunoștiințe sunt recunoscătoare Reprezentanței Messe Frankfurt în România (www.messefrankfurt.com) și Reprezentanței Koelnmesse în România și Republica Moldova (www.koelnmesse.com). Cele două reprezentanțe au dezvoltat, în timp, sisteme extrem de eficiente pentru toți cei care vor să se promoveze în exterior sau își doresc să demareze afaceri. Informațiile mele au fost și sper că vor fi utile și în continuare celor pasionați de frumos și de noutăți, celor care vor să descopere oportunități de business și celor care vor să își contureze o imagine distinctivă, de impact pentru targetul vizat și pentru concurență.
Cum este noul tău job, de CEO la o firmă de mobilier şi decoraţiuni?
Este dinamic, căci îmi oferă situații noi în fiecare zi. Experiența ca journalist mă ajută enorm, căci abilitatea mea de comunicator este un factor mobilizator pentru noua mea echipă și un sistem eficient de a dezamorsa situații dificile. Și aici am ocazia să continui pasiunea mea pentru design, într-o manieră mult mai concretă și aplicată. Gusturile publicului pot fi educate nu doar oferiindu-le produse cu un design interesant și realizate ireproșabil, ci și furnizând-le informații cât mai elaborate despre produs, designer ori material. Acest job îmi oferă ocazia să conturez imaginea brandului venind cu povești cu parfum despre fiecare piesă din portofoliul nostru.
Care sunt designerii/ creativii care te inspiră? Cei naţionali şi cei internaţionali?
Este o întrebare grea, deoarece nu vreau să fiu părtinitoare sau să omit pe cineva. Am asistat de-a lungul timpului la afirmarea și decăderea multor branduri și am realizat ce luptă grea se duce și ce muncă tenace trebuie să existe pentru a susține talentul și pasiunea. Sunt perioade când îmi focusez atenția spre un brand anume sau spre un nou designer. Acum urmăresc cu atenție lucrările celor de la MUT Design, Gessi, Lubech Living, Rader, Interstil Furniture, Light Point, Tunto Design, Jonathan Adler, Maurizio Giovannoni, Stefano Trapani, Ro Collection, Timothy Oulton, Jeffrey Dungan, ex.t, Damilano Studio, Vibia Light, Foucher Poignant… lista este lungă și din spectre ale creației diferite. Am aprofundat stilul și creațiile lor, în mod direct și personal, fiind invitată la centrele lor de design sau la expozițiile la care au participat. Lista mea de preferințe pe plan național este una foarte lungă, deoarece cu majoritatea numelor am colaborat. Îi admir pe cei care au reușit să reziste pe piața autohtonă și au știut să se reinventeze, fără să își piardă identitatea.
Cum ai văzut tu primii 20 de ani ai industriilor creative din România? Ce s-a pierdut? De ce mai avem nevoie? Ce este suficient?
Industriile creative, ca de altfel și celelalte industrii, s-au diversificat și au evoluat. Apetența pentru nou și inedit și-a pus amprenta pe majoritatea creațiilor românești. În industria mobilei, și nu numai, am pierdut multe piețe de desfacere deoarece multe branduri nu au știut sau nu au putut să se alinieze la cerințele estetice și calitative internaționale. Spre surprinderea mea, neplăcută de altfel, am întâlnit companii românești la târguri internaționale de renume, care nu știau să se promoveze sau măcar să comunice cu cei interesați. Cei care merg la astfel de târguri să își asume importanța evenimentului și să se nu aștepte la minuni dacă nu fac un minimum de efort pentru promovare.
Publicul nostru este divers, ce sfaturi ai da unui creator de produse la început de drum? Dar unuia care este cu experienţă în domeniu?
Originalitatea nu trebuie să lipsească, indiferent că sunteți la început de drum sau în plină glorie. Fiți la curent cu ce se întâmplă pe plan international și conturați-vă cât mai clar imaginea brandului. Succesul vine atunci când oferta este una complete și puternică.
Care este evenimentul de profil pe care îl aştepţi în fiecare an?
Am enumerat târgurile la care merg cu mare interes, căci la majoritatea există tururi ghidate de designeri sau profesori renumiți, care explică tendințele și demonstrază concret care sunt perspectivele în industriile creative. Nu am un eveniment anume, căci la fiecare conferință sau târg la care particip învăț ceva nou și aflu noutăți pe care le transmit mai departe celor interesați.
Cu ce va veni nou în viitor Mariana Nicolae?
Voi continua să scriu, este pasiunea mea și rațiunea mea de a trăi frumos. În curând voi lansa un proiect online, care sper să satisfacă nevoia de informații și de noutăți a celor care îmi cunosc stilul și semnătura și a celor în căutare de informații documentate cu seriozitate.
Foto: Sorin Iacob, Koelnmmese
Explicaţii fotografii:
1. Celebrul designer Alfredo Haberli și Mariana Nicolae
2. Echipa Lemon Interior Design – Elena Oancea și Cristina Căpitanu, împreună cu Mariana Nicolae
3. Roberta Straub (Reprezentanța Koelnmesse în România și Republica Moldova) și Mariana Nicolae
4. Sorin Iacob, talentat fotograf și coleg timp de 18 ani, împreună cu Mariana Nicolae.
Fără comentarii