READING

SABINNE: Best Designer la Art Fashion Fair

SABINNE: Best Designer la Art Fashion Fair

Distribuie articolul:
Share

În cadrul celei mai recente ediţii Art Fashion Fair am premiat-o pe SABINNE cu titlul de Best Designer. A reuşit să ne facă să ne placă creaţiile ei, şi să devenim promotori ai brandului său.

Care este profesia ta de bază? Ce te-a determinat să începi această aventură creativă?

Sunt artist vizual. Ultimele cursuri absolvite sunt cele ale Universității Naționale de Arte. În trecut am urmărit și alte direcții de dezvoltare, trecând prin studii cu profil real, socio-politic și de business PR. Am o fire curioasă. Atunci când mă interesează ceva, fac eforturi pentru a  ști cât mai multe despre domeniul respectiv. Pot spune că am pornit în acest demers creativ, SABINNE, ca o continuare firească a ceea ce fusese înainte un mic atelier de confecții textile și hobby, care se numea Handmade Designs. La început, a fost pasiunea pentru toate acele mici lucruri făcute de mâinile pricepute ale mamei și bunicii mele care, fără voia lor, m-au ghidat înspre această ”profesie”. Admir și sunt o fermă susținătoare a tot ce înseamnă meșteșug, artă populară, slow fashion și cred cu tărie că sustenabil înseamnă materiale naturale, a căror proveniență se cunoaște și poate fi urmărită și tehnici de execuție clare și curate, în acord cu respectul față de comunitate, față de creator, față de realizator și, nu în ultimul rând, față de clientul-purtător. SABINNE este exact despre asta. Despre creație artistică, în baza unui concept, trecând prin toate etapele (foarte consumatoare de timp și energie) specifice unui proces creativ, pentru a dezvolta piese vestimentare unice cu mesaj, destinate unui public matur, asumat, cu un anumit tip de umor, și care își dorește altceva față de ceea ce brandurile fast fashion pot să ofere.

Fotograf Roald Aron

Care au fost ups and downs pentru Sabinne?

Ups and Downs sunt tot timpul, nu știu dacă în egală măsură, însă în mod clar ele există și oricine are un business cred ca trebuie să-și asume asta de la bun început. Nu există rezultate fără muncă, fără conștiinciozitate sau fără perseverență. Am fost martoră la multe evoluții care au început promițător, dar au sfârșit rapid nu din cauza lipsei de talent ci din cauza lipsei de perseverență. Cred că este important ca și succesul, și eșecul să fie des întâlnite, cel puțin la început pentru că din toate se învață. Cel mai important este să ai așteptări realiste în funcție de efortul depus, să cauți mereu soluții de îmbunătățire chiar și atunci când pare că nu e nevoie de asta, să nu renunți dacă crezi că ai cu adevărat ceva de spus și să mergi înainte pe drumul tău. Printre momentele care m-au bucurat și au propulsat SABINNE se numără: participarea ca expozant în cadrul Romanian Design Week mai 2018, cu proiectul Blue Gardens, coordonat de doamna profesor doctor Doina Lucanu, premiul I obținut la concursul național de confecții de blană organizat de Asociația Română a Blănurilor și Romanian Fashion Council, premiile International Design Award pentru proiectul Blue Gardens (argint și bronz la ediția din 2018), participarea, alături de studenții și profesorii Universității Naționale de Arte la evenimentul ”L’Art des Convergences”, organizat de Ambasada României în Franța și Institutul Cultural Român din Paris, prezentarea colecției Metamorph la Gala Unarte din iunie 2019, participarea la Gala Atipic Beauty 2019 sau proiectul Inedithe, menit să susțină tinerii designeri. Colaborarea cu artista câștigătoare a premiului Grammy, Kimbra, a fost iarăși un moment fericit pentru brand, dar și o împlinire personală, deoarece este una dintre muzicienele pe care le admir. Provocări sunt multe, zi de zi, unele mai mari, altele mai mici, însă știu că momentele acelea de reușită merită efortul.

Kimbra purtând SABINNE, fotograf Anca Coleasa

Cum arată atelierul Sabinne?

De multe ori spun ”this is my church, this is where I heal my hurts” (Faithless). Atelierul SABINNE este un spațiu simplu, cu dotări minimale și flexibile. Aici este deseori haos: locul unde creez, probez, lipesc, vopsesc, etc., dar e locul unde mă regăsesc și pot să lucrez liber, pe muzica vinilurilor preferate.

Cum este experienţa unui târg național pentru tine? Dar cum este experienţa unui fashion show?

SABINNE participă la foarte puține târguri pentru că este un brand foarte nișat, însă după fiecare colecție lansată întâlnirea directă cu publicul este edificatoare. Atunci realizezi dacă ceea ce ai conceput, are ”flotabilitate”. Doar prin contactul acesta direct îți poți da seama dacă cei cărora le este destinat înțeleg mesajul pe care ai vrut să îl transmiți sau poate îi dau o altă interpretare, edificatoare și pentru tine, ca și creator. Experiența este unică, este un feedback direct, observabil și din nonverbal, nu doar din cuvinte. Acesta este un plus față de o prezentare de modă unde în majoritatea timpului ești în backstage, înconjurat de oameni din domeniu. Pot spune că ambele experiențe sunt utile și îți pot da pulsul unor reacții la ceea ce ai creat.

 

Dacă ar fi să fie din nou 2015, când ai deschis atelierul Sabinne ai face vreun lucru diferit? Ca ai învăţat în aceşti 4 ani de activitate?

În 2015, când am deschis SABINNE, am făcut tot ce am putut, cu resursele pe care le-am avut la dispoziție. Nu am cum să mă gândesc că poate era mai bine într-un fel sau în altul, pentru că sunt împăcată cu ideea că la momentul respectiv, nu se putea mai mult sau mai bine. Trebuie avut în vedere că o gândire strategică, resursele financiare, determinarea ta ca owner de business/ creator și, nu în ultimul rând, rețeaua de colaboratori și susținători (chiar dacă nu sunt mulți la început) sunt toate aspecte esențiale care te ajută să îți dezvolți brandul pe termen lung. În cei patru ani de SABINNE, am învățat să îmi aleg cu grijă colaboratorii și am realizat că, indiferent de stare, de eșec, de succes, de ce este in jur, trebuie să continui. După rău, vine bine. Chiar dacă la un anumit moment totul pare fără ieșire, nu este niciodată așa. Cu încredere, viziune și ajutor potrivit, lucrurile se rezolvă. Nu am pornit să fac un business perfect, nu urmez vreo rețetă, pentru că rețetele nu se aplică brandurilor nișate. Îmi ascult ritmul interior și îmi asum toate provocările care apar, având grijă să profit de oportunitățile care mi se oferă.

Kimbra purtând SABINNE, fotograf Anca Coleasa

Cum arată clientul perfect pentru Sabinne?

SABINNE este destinată persoanelor capabile de introspecție și asumare, cu simț critic, analitic, auto-ironic. Experiențele i-au format pe acești oameni, dându-le capacitatea de a trece toate informațiile prin filtrul propriu și de a avea o atitudine personală față de problemele care îi preocupă. Un stil propriu, asumat, concret, este expresia formării lor complete. Sunt deschiși la nou, dar nu adoptă orice tendință. Știu cine sunt, ce pot, unde au fost și încotro merg. Siguranța lor de sine nu se traduce în aroganță, ci doar în cunoașterea posibilităților și a limitelor personale.

 

Ce se poartă din punctul tău de vedere? Cromatică, culori.

Nu cred și nu am crezut niciodată în ”tendințe”. Cred însă în tiparul corporal și de personalitate care impune o anumită ținută și anumite alegeri vestimentare. Îmbrăcămintea este un accesoriu pentru personalitatea fiecăruia, un aspect care complimentează, potențează și evidențiază. Cu alte cuvinte, mai simple – ”nu haina face pe om, ci omul face haina”. Trebuie să ne îmbrăcăm conform personalității și să facem alegerile vestimentare în funcție de acel tip de siluetă sau particularitățile corporale individuale pentru a ne putea atinge potențialul maxim. Hainele trebuie să fie un adjuvant, nu obiecte de sine stătătoare care ne poartă. O anumită ținută arată într-un fel pe cineva și altfel pe altcineva. Atâta timp cât ne cunoaștem foarte bine, avem grijă să facem alegeri vestimentare informate. Daca roșul este culoarea ta, atunci poartă-l indiferent de nuanța ”la modă”. Dacă toată lumea poartă fuste până în pământ, dar pe tine te scurtează, sau arăți mai bine în mini, atunci poartă mini. Dacă majoritatea poartă piele ecologică, dar tu consideri că materialele naturale poluează oricum mai puțin și au o dezintegrare mai prietenoasă cu mediul, atunci mergi pe natural. Vestimentația vorbește despre noi, înainte ca noi să scoatem un cuvânt. Vorbește și despre stima de sine, și despre cât de mult ne îngrijim, și despre cât de mult respectăm evenimentul sau locul în care ne ducem, și despre părerile pe care le avem despre lume și viață și despre cum vrem să fim văzuți, etc. Singurele alegeri ”greșite” în materie de stil personal sunt cele care nu sunt în concordanță cu personalitatea și particularitățile fizice ale fiecăruia. Dacă ne cunoaștem foarte bine, nu avem cum să ”greșim”.

Ce ne poți spune despre noutățile pe care le-ai creat în ultima vreme? 

Cea mai recentă colecție-capsulă pe care am creat-o se intitulează Karenina și conține câteva propuneri pentru sezonul rece 2020. Este inspirată de romanul lui Lev Tolstoi, pus în perspectiva contemporaneității. Cumva, citind romanul, mi-am imaginat povestea în context actual și am analizat alte variante posibile pentru un final nu neapărat mai fericit, ci mai puțin romantic. Karenina mea a învățat să ia controlul și să se învingă pe sine, pentru un scop mai înalt. Contrastele puternice, materialele atent selectate, tricotajele executate manual, aplicațiile atent brodate sunt din nou în prim-plan. Este o colecție pregătită să surprindă prin sensibilitatea subtilă, liniile ample și fermitatea atitudinii.

 

De unde vine inspirația? Cât timp lucrezi la o colecție? Şi bineînţeles ce colecţie pregăteşti?

Inspirația vine de pretutindeni. Am uneori momente de claritate în care efectiv ”văd” cu ochii minții totul până în cele mai mici detalii. Alteori, adun informații care luate singular nu au aparent nicio noimă, însă ulterior se reunesc și creează un tot unitar. Tot ce pot să spun este că nu se oprește niciodată acest proces de cunoaștere. În general, procesul creativ durează în jur de 2-3 luni de la idee, până la produs. O colecție este pregătită atât în atelier, cât și apoi, după ce este finalizată, prin fotografiere și comunicare online și offline. Din ianuarie încep lucrul la colecția de toamnă-iarnă 2020-2021. Puțin tardiv, având în vedere ritmul industriei de modă, însă prefer să lucrez după propriul ritm pentru că știu că merită.

 

Comentarii

Mihaela Ion este manager cultural cu o experienţă de peste 17 ani în cadrul industriei creative şi culturale româneşti şi cu un doctorat în istorie. Pe lângă educaţia universitară dedicată istoriei artei, Mihaela s-a specializat în domeniul managementului cultural în Londra şi Paris prin bursele acordate acesteia, de către Fundaţia Gabriela Tudor şi Ministerul Culturii din Franţa. Este co-fondatoare a Revistei Atelierul (Asociaţia Atelierul de Creaţie) şi a proiectelor generate de această comunitate internaţională: "Creative Night Talks", "Noaptea albă a creatorilor şi designerilor de produs". Este evaluatoare independentă pentru diferiţi cofinanţatori publici. Curatoriază expoziţii în diferite galerii de artă şi spaţii de consum de artă, din România şi străinătate. Este International Board Member AICA (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Artă) şi membră a departamentului de Digital Strategies a aceleiaşi asociaţii. https://mihaelaion.com/

RELATED POST

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share