Continuăm seria de interviuri, de data această cu Alexandra Radu, povestitorul KĂTUN și full time ceramist/ilustrator. Alături de ea, Sofian Moumene cu care colaborează pe tot ce presupune 3D și video. Iar personajele principale ale poveștii noastre sunt locuitori permanenți ai Kătunului, cei 19 creatori care au căsuțe pe site: Abru, Alexandra Radu, Anagums, Argilum, Atelier Ralu, Căsuța cu Cerdac, Ceramiceanu, Dor de Lână, Georgiana Chițac, Gligor, Glom, I wood be, Iulia Ignat, Joined by fire, Lia Pfeiffer, Liaphoria, Little houses, Mica Cera, Micul Haos.
1. Ce este KĂTUN? De ce cu “K”? Cine sunt membrii fondatori?
KĂTUN e un grup restrâns de creatori din toată țara, ceramiști, ilustratori, designeri și makers de tot felul și o comunitate de oameni frumoși care le apreciază munca, adus laolaltă de Alexandra Radu, creator la rândul ei. „K”- ul din KĂTUN vrea să aducă în actualitate ideea asta de comunitate mică, sat, cătun de oameni creativi care fac ceva cu mâinile, fără să intrăm în zona de tradițional și meșteșug.
2. Cum s-a creat şi dezvoltat comunitatea voastră?
Povestea noastră a început în 2018 cu un vis, trei mândre (Alexandra Radu, Raluca Țincă și Iulia Costache) și multă muncă voluntară, din dorința de a creea o alternativă de promovare adaptată nevoilor creatorilor. După un an de activitate și 5 evenimente fizice, două dintre mândre s-au retras din partea de organizare, și a rămas doar una. Apoi a venit peste noi toți pandemia și povestea KĂTUN-ului a fost continuată de Alexandra Radu online cu site, pagini de social media și alte 10 târguri online. În tot timpul ăsta comunitatea noastră a nu a încetat să crească frumos și organic.
Anul acesta am revenit ușor ușor și în plan fizic cu DOR de un kătun. Și povestea continuă…ne pregătim de târgul din iarnă.
3. Cum aţi caracteriza comunitatea Kătun?
Kătunul e un loc imaginar, o creatură/deal pe creasta căreia ne adunăm and de an, creatori și oameni iubitori de frumos deopotrivă. E o poveste în ramă care conține toate poveștile creatorilor care ne calcă pragul.
4. Credeţi că artistii ar trebui să aibă un mentor sau un îndrumător?
Da și nu…e minunat să te uiți la cei dinaintea ta, poți învăța foarte multe și îți poate da sentimentul foarte important de aparteneță, dar un drum cu adevărat creativ e un drum al tău, unic, pe care îl poți descoperi doar singur.
5. Ce ne puteţi spune despre proiectele la care lucraţi acum?
Ne pregătim de următorul eveniment Târgul din Ajun 2022, care va avea loc pe 17-18 decembrie la Arcub Gabroveni, sala Cafenea.
6. Cum vedeţi statusul industriilor creative în România? Care sunt punctele forte, punctele slabe din perspectiva voastră?
După părerea noastră lucrurile merg încet dar sigur în spre mai bine, observăm o creștere de la an la an, dar mai avem cale lungă. E un domeniu încă tânăr cu mult entuziasm dar cu un public restrâns. Tot ce putem face e să perseverăm și să ne dozăm așteptările, pentru a nu rămâne fără suflu la jumătatea drumului. Credem în creșterea aia organică, încet, dar sigur.
7. Cum arată clientul/ cumpărătorul ideal pentru Kătun?
Cei care ne urmăresc și cumpără de la creatorii noștrii sunt la rândul lor oameni sensibili care știu să trăiască frumos. Oameni de toate vârstele care visează, care își pun întrebări, care știu să se bucure, care au rămas curoși, oameni vii care sunt schimbarea pe care și-o doresc în lume. Suntem norocoși să avem în jurul nostru așa comunitate de oameni frumoși!
8. Care sunt evenimentele preferate, cele online sau cele offline? Avantaje şi dezavantaje pentru fiecare în parte?
Cum spuneam și mai sus ne plac ambele și am vrea să mergem înainte și, și. Cele online au avantajul că ne aduc împreună cu minim de efort/costuri, creatori și urmăritori, de oriunde din țară sau din afară iar cele fizice vin cu interacțiunea umană de care ne-a fost tare dor în ultimii ani.
9. Ce sfaturi oferiţi unui creator care vrea să îşi înceapă activitatea în domeniul creativ?
Fiecare creator are drumul său unic de parcurs și nu am vrea să dăm sfaturi, dar credem că ajută mult să îți cunoști tribul, oameni ca tine, creativi, care îți împărtășesc bucuriile și întâmpină probleme similare.
10. Cum se face trecerea de la hobby la afacere în mediul creativ din punctul vostru de vedere?
Credem că în România „afacere” e mult spus, afacere presupune profit și posibilitate de scalare și în cele mai multe dintre cazuri termenul de afacere (business) nu se poate aplica. Majoritatea creatorilor de la noi din țară sunt oameni care trăiesc frumos și simplu din munca lor creativă, de cele mai multe ori one (wo)man show. Iar trecerea asta de la hobby la a trăi dintr-o muncă creativă credem că se face pur și simplu, la unii creatori treptat, pe nesimțite, la alții cu decizii serioase și plase de siguranță, după firea omului.
Imagini din arhiva Kătun.
NO COMMENT