Pe Orfevru nu ai cum sa nu îi remarci la târgurile de creații handmade. Bijuteriile lor sunt unice, ieșind în evidență în peisajul local prin design și culori. Curiozitatea ne-a fost stârnită și ne-am bucurat să aflăm mai multe despre brand și procesul creativ. Cum apar aceste bijuterii meșteșugite cu migală și din materiale care se joacă cu aria de confort a purtătorului?
-
Cine este în spatele Orfevru? Ne puteți spune câteva cuvinte despre voi?
Orfevru este un duo creativ, compus din Alexandra și Radu. Doi pasionați de artă, de experimentalism și de expresia Sinelui într-o miriadă de nuanțe. O simbioză care îmbină designul și creația cu manufactura și artizanatul, elementele feminine ale imaginației ei, cu dibăcia și spațialitatea masculină.
-
Cum ați început și ce v-a motivat să continuați brandul Orfevru?
Probabil premisele și capacitățile necesare ca Orfevru să ia naștere existau acolo în stare latentă, așteptând ca noi doi să ne întâlnim.
Din dorința proprie de a mă accesoriza cu bijuterii care să reflecte un anumit stil, de a purta ceva care să reflecte cum mă simt și ceea ce îmi imaginez, l-am rugat pe Radu să îmi împrejmuiască în sârmă de cupru două vârfuri de cristale. Asta se întâmpla prin 2014 în Cluj. Atunci și acolo s-au manifestat primele idei pe care le-am și materializat, încolțind sămânța care apoi se va transforma în Orfevru. Ulterior, mutați în Timișoara, am continuat să dezvoltăm ceea ce se născuse în orașul de pe Someș. Asta era până la final de 2019, pre-pandemie deci, când pasiunea noastră a devenit o meserie cu normă întreagă pentru amândoi. Cochetam pe atunci cu străinătatea. Aveam deja confirmat primul târg în Viena. Însă anul de grație 2020 ne-a zădărnicit planurile.
Am continuat deoarece simțim că încă mai avem de exhibat părți din noi sub această formă și că suntem într-o continuă metamorfoză. Ceea ce iese din acest proces este apreciat și încurajat de către un public crescând, tot mai receptiv și interesa(n)t. Bucuria noastră de a făuri ornamente purtabile și entuziasmul purtătoarelor de #orfevru ne oferă satisfacție, sens și semnificație.
De ce cupru? Ce are special acest material?
Cuprul recuperat și reciclat a fost primul mediu de expresie artistică prin care am confecționat bijuterii. Ulterior am început să utilizăm și de alte materiale precum alama, argintul, diverse minerale, unele prețioase, materiale organice sau elemente ceva mai neconvenționale. Toate mediile de expresie (materialele) au ceva specific lor, care influențează într-un fel sau altul psihicul uman. Prin atracție, intrigă sau exotism, produc diverse reacții care se joacă cu aria de confort a purtătorului.
-
Ce vă inspiră? Puteti să ne povestiți puțin despre procesul creativ? Porniți de la material, sau alegeți materialele pentru a se potrivi unei idei?
Procesul creativ și imaginativ diferă de la un obiect la altul. Inspirația vine în funcție de moment, iar momentele pot fi legate de factori externi (materiale, imagini, inspirație exterioară, stimuli vizuali) sau de impulsuri interioare. Ele te ghidează să faci, să creezi fără predefiniții. Într-un final te trezești că ai realizat un produs.
Credem că inspirația diferă de creație, prima putând fi înmagazinată ca informație, iar la un moment dat să se manifeste sub o altă formă, răstălmăcită prin travaliul subconștientului. Forma cea mai familiară de creație e pentru mine cea palpabilă, când pornesc de la câteva minerale, unele elemente confecționate anterior… și mă pot juca cu ele în voie. Alteori îmi răsare un concept în minte și-l schițez. Apoi îl adaptez în funcție de resurse și de disponibilitatea materialelor.
Ne puteţi spune câteva cuvinte despre cum funcționează colaborarea voastră? Cum împărțiți procesul creativ?
Orfevru este un parteneriat bicomponent, un vis plăsmuit în doi la care lucrăm împreună aproape de la începutul relației noastre, deoarece noi formăm un cuplu şi-n viața privată. Lucrăm simbiotic, planurile se suprapun, la noi neexistând granițe între viața personală şi cea muncitorească. Nu externalizăm absolut nimic din arhitectura orfevrăriei.
Noi doi facem tot: de la procurare materiale, pietre mai ales, la cercetare pentru crochiul noilor designuri, concepte, manufacturare, la prezentare, fotografiere și conținut media, expunere și logistică, contabilitate, promovare și vânzare.
De regulă, procesul creativ porneşte din direcția feminină: eu, Alexandra, născocind sau schițând vreun model, procurând şi elementele necesare fabricării. Procesul de manufacturare efectivă îi revine lui. De asemenea, tot pe Radu îl găsiți şi-n ultima etapă a creației, cea de comercializare. El este prezent fizic la toate târgurile și evenimentele conexe.
-
Radu, te-am auzit povestind într-un interviu că de mic copil la școală în Vișeu de Sus erai atras de meșteșugurile locale. Te inspiri în crearea bijuteriilor din această istorie personală, din tehnici sau modele tradiționale?
Cred că geografia își lasă inevitabil amprenta asupra noastră. Mediul în care m-am format în prima parte a vieții probabil că mi-a înfiripat pasiunea pentru manualitate. Am experimentat într-o perioadă cu lemnul, ceea ce cred că ar putea fi influența zonei din care mă trag și a meșteșugurilor maramureșene.
-
Aveţi designeri locali sau din afară pe care îi urmăriți?
Nu urmărim pe cineva în mod special, dar sunt feluriți artiști din zone diverse ale căror opere le apreciem și care zgândăresc în noi emoții sau întrebări. Suntem consumatori de artă în diferitele ei fațete, cu dorința arzătoare de a ne fertiliza imaginarul și sufletul.
-
Care vi se pare că este cea mai mare provocare pentru un designer de bijuterii astăzi?
Sunt mai multe provocări, atât din exterior, cât și din interior. Prima barieră este receptivitatea și capacitatea publicului de a întelege că și bijuteria suferă transformări și că tendințele și materialele evoluează. Dar și de a face distincția între piesele lucrate exclusiv manual și unicat(e)… și cele produse în masă.
O provocare interioară e cea de a fi sincer cu tine în ceea ce vrei să exprimi, să nu devii o copie. Sau lucrările tale să devină kitsch în goana de a satisface publicul, zona lor de confort și limitele spațiului de manifestare.
Competitivitatea și stilul capitalist de a face artă comercială, o artă de consum, la prețuri competitive, rămâne una dintre marile provocări cu care se confruntă majoritatea artiștilor. Deseori și noi.
-
Ce ne puteţi spune despre viitorul Orfevru, încotro vreți să vă îndreptați?
Momentan Orfevru s-a mutat în București, unde ne continuăm activitatea. Suntem motivați să ne fructificăm înflăcărările din toate punctele de vedere, să ne îmbunătățim aptitudinile și să ne educăm continuu. Am dori să trecem de cât mai multe dintre propriile bariere mentale sau de obstacolele exterioare, astfel ca, la final de zi sau atunci când privim retrospectiv, să găsim cât mai puține dezamăgiri și regrete. Ne dorim să conturăm o formă echilibrată a lui Orfevru în rotunjimile propriei vieți.
-
Ce sfat aţi da unui tânăr creator de bijuterii la început de drum?
Să experimenteze cât mai des și divers, să fie cât mai sincer cu el și să își caute propria formă de expresie, o voce autentică, propria și imuabilă. Nu tot ce-i merge altuia, ți se potrivește și ție…
NO COMMENT