READING

Andreia Gabriela Popescu: „În bijuteria cont...

Andreia Gabriela Popescu: „În bijuteria contemporană arta, inspirația și tehnica merg toate împreună și se potențează între ele”

Distribuie articolul:
Share

La Andreia Gabriela Popescu m-au impresionat mereu bijuteriile nonconformiste cu volumetrii asimetrice atent studiate, cu adevărat spectaculoase. O urmăresc și îi admir creațiile încă din 2012 când am descoperit-o la una din ediţiile unei expoziții de Bijuterie Contemporană din Bucureşti.  Am invitat-o pe Andreia să ne povestească despre cum a ales-o arta, despre procesul creativ, despre mentorat, despre colecțiile premiate la cele mai prestigioase expoziții de bijuterie contemporană din întreaga lume și multe altele.

1. Cu siguranță mulți dintre cititorii noștri te cunosc deja, dar pentru cei care nu au avut încă ocazia, ne poți povesti cum ai început să creezi bijuterii contemporane?

Îmi place să cred că am fost un copil norocos. Zic asta pentru că mi-am dorit încă de mică să creez, am simțit și conștientizat că am o legătura specială cu arta și prin urmare, „asta trebuie să fac” mi-am zis. Am încercat pe cât posibil să îmi urmez visul, deși pot spune că nu a fost un drum lin sau drept. Dar am ajuns la destinație și totul a devenit „frumos” 🙂
Dupa cum spuneam… 🙂
Imediat dupa terminarea liceului am făcut ASE-ul, împinsă de la spate de către părinții mei. Desigur, argumentul era „arta nu-ți tine de foame„. În contextul social și economic din perioada aceea, pentru a avea un viitor asigurat din punct de vedere material, trebuia să termini ori Facultatea de Medicina ori ASE-ul. Matematica a fost și înca este unul din punctele mele forte, economia nu-mi displăcea, iar răbdare și atenție asupra detaliului aveam din plin. În plus, fratele meu mai mare era deja student la ASE, iar asta însemna că eu, sora mai mică, trebuia să-l iau ca exemplu :). Aveam deci toate condițiile necesare pentru a intra la ASE și asa s-a și întâmplat.
În timpul facultății am lucrat la companii specifice pregătirii mele, însă imediat după ce am absolvit Academia de Studii Economice-Facultatea de Finanțe, Bănci și Contabilitate (în anul 1997) m-am întors la dragostea dintâi, la artă și creație. M-am întors unde simțeam că-mi este locul, unde știam că am mult mai mult „de spus”, unde puteam să fiu eu trup și mai ales, SUFLET … M-am întors la creație! Așa am înființat în anul 1999 o firmă de design și producție de articole vestimentare, dar și accesorii. După trei ani am trecut de la designul vestimentar la designul și creația de bijuterie, pentru că am simțit că prin bijuterie îmi pot exprima și pot transmite mai departe, mult mai bine, energia și trăirile mele interioare, extazul și bucuria creației. Pentru mine bijuteria este instrumentul ideal!
Dacă ar fi să aleg un an dintre toți aceștia care a însemnat acel ceva special este anul 2010. A fost anul în care l-am întâlnit pe David Sandu care tocmai înființase Școala de Bijuterie Contemporană Assamblage, pe care am urmat-o și unde, la propunerea lui am rămas să și predau. Iar anul 2013 este anul în care am început să expun ca artist independent și în afara țării. Am început cu Milano, iar apoi au urmat expoziții și în alte mari orașe din Europa și SUA în care bijuteria contemporană beneficia de o deschidere către public diferită, de o chemare aparte și o încadrare culturală aparte.

 Andreia Gabriela Popescu

2. Un exerciţiu de imaginaţie: Cum ar arăta viaţa ta acum dacă nu ai fi ales să urmezi calea artistică/dacă nu ai fi activat într-un domeniu creativ?

Acest exercițiu de imaginație nu-mi este posibil. Am știut de când eram copil că arta este parte din drumul meu, iar într-o formă sau alta ea a fost prezentă pretutindeni în cariera mea. Iar când am ajuns la bijuterie, a avut loc acel „Evrika!”

3. Crezi că artiștii ar trebui să aibă un mentor sau un îndrumător? Ai artişti pe care îi urmăreşti, care reprezintă un model pentru tine? Mentorezi tineri artiști?

Cu siguranță!
A avea un mentor și a deveni, la rândul tău mentor este un lucru extraordinar! Mi-a plăcut dintotdeauna să comunic cu oameni creativi, să fiu înconjurată de iubitori ai frumosului, să împărtășesc și să dau mai departe din toată experiența mea, sau să răspund la dorința de cunoaștere și înțelegere a meseriei noastre. Acest lucru se datorează, înainte de toate, părinților mei. Am avut în mama mea un exemplu de răbdare și pedagogie extraordinară, iar în tatăl meu exemplul omului care îți cultivă dorința de înțelegere logică a lucrurilor, dorința de a căuta rezolvare în orice provocare și mai ales, dorința de a fi mai bun în tot ceea ce faci. Cât despre bijuterie, David Sandu mi-a fost primul îndrumător și mentor în acest domeniu.
A fi profesor într-un domeniu creativ are la bază un proces de învățare simultană. Nu doar elevul are de învățat, ci și profesorul continuă să învețe. Recent, Milano Jewelry Week m-a invitat să conturez un colectiv de studenți pentru a participa la secțiunea de Talent Show din cadrul evenimentului. Am avut ocazia să încep această experiență frumoasă, internațională și interculturală alături de 5 studenți pe care i-am curatoriat și mentorat. Fiecare dintre ei mi-a fost elev și toți au dat dovadă de inimă, talent și dedicare pentru artă și frumos, pentru bijuterie. Pot spune că a fost una dintre acele experiențe pe care le-am trăit cu bucuria nu doar de a fi profesor, ci și designer individual. Fiecare dintre ei a lucrat la o mini serie de 3 bijuterii care au fost expuse alături de alte mari Școli de Bijuterie din întreaga lume. A le fi profesor a fost cu precădere atunci, un moment de mândrie maximă.
Desigur, dacă este vorba despre artiști și designeri de bijuterie extrem de dragi mie, îi pot numi cu bucurie pe Kazumi Nagano, Corrado de Mateo și Tanya Crane.

4. Poţi să ne dai câteva detalii din procesul tău creativ, ce te inspiră în crearea colecțiilor de bijuterii?

Întotdeauna pornesc cu studiul asupra temei sau ideii, schițarea formelor, alegerea materialelor, găsirea tehnicilor de lucru și de realizare a pieselor, testarea concluziilor găsite și abia apoi executarea efectivă a pieselor. Și aici doresc sa subliniez un lucru foarte important: cultura tehnică este esențială! Ea te ajută în primul rând să îți exprimi coerent și pe deplin ideile, să găsești soluțiile tehnice necesare pentru a realiza acest lucru. Astfel publicul va înțelege mult mai ușor și corect mesajul pe care tu ca artist vrei să-l transmiți. Nu este suficient să ai doar creativitate, ci este necesar să ai și o cultura tehnică cât mai vastă. Așadar, în bijuteria contemporană arta, inspirația și tehnica merg toate împreuna și se potențează între ele.
Fiecare piesă pe care o lucrez are un concept la bază, nu este întâmplătoare. Pentru mine bijuteria înseamnă artă, iar bijuteria contemporană este arta aplicată în bijuterie!
Bijuteria contemporană este bijuterie conceptuală; fiecare piesă are în spate o poveste inspirată de un sentiment, o semnificație, o trăire. Conceptele transpuse în piesele mele vin din tot ce mă înconjoară: natură, istorie, cultura altor popoare, viața personală și experiențe.

Andreia Gabriela Popescu în atelier

5. Ai avut momente când ai simţit că stagnezi? Cum faci să ai energia sau starea de lucru, cum depăşeşti momentul?

Revin la ce spuneam mai sus 🙂 Ceea ce este greu sau pare greu o iau ca pe o provocare care mă incită să-i găsesc soluția de rezolvare, iar asta îmi amplifică și mai tare momentul de satisfacție în care lucrurile îți reușesc așa cum vrei. Este ca o problemă de matematică din culegere pe care vrei să o rezolvi și pare de nerezolvat. Procesul de gândire și găsire a rezolvării îmi place maxim! Aici cred că este meritul dragului meu tată care îmi spunea tot timpul să citesc „ de o mie de ori” enunțul unei probleme pentru că în el o să găsesc o parte din răspuns, iar punctul culminant al frumuseții sau fericirii este momentul în care îți vezi lucrarea realizată.

6. Ce ne poţi spune despre proiectele la care lucrezi acum?

SPECTRUM va fi colecția vedetă a anului 2023 cu siguranță. Lucrez și creez în continuare la această serie cu care am și câștigat premiul pentru Inovație în bijuterie la Romanian Jewelry Week 3.0 în Octombrie, dar călătoria ei a început cu Madrid. În Septembrie am fost selectată în urma concursului desfășurat de ei să expun colecția la două muzee din Madrid: Museo Nacional de Artes Decorativas de Madrid unde voi expune patru piese din această serie și Museo Cerralbo, unde vor fi prezente alte două. Iar la sfârșitul anului 2023, în cadrul Artistar Jewels 2023, voi expune alte șase piese din colecția SPECTRUM ca urmare a premiului cel mare primit la ediția de anul acesta.

”Spectrum” Blue Sky Ring

 

”Spectrum” Diamond Ring

7. Care este proiectul tău de suflet din tot ce ai lucrat până acum? Ai putea alege?

Îmi este dificil să aleg o colecție preferată. Toate au o bucată din sufletul meu în ele și mă reprezintă în totalitate. Să aleg doar o colecție dintre toate ar fi un lucru aproape imposibil. Fiecare dintre ele a avut un parcurs frumos, multe dintre ele poartă premii la cele mai mari expoziții din Europa și SUA și toate sunt parte din mine.
Le pot însă enumera pe cele prezentate sau premiate la mari expoziții de bijuterie contemporană sau muzee din Romania, Londra, Madrid, Barselona,Veneția, Milano, Lisabona, Atena, Praga, Legnica, Vilnius, Baccarat, New York:

„SPECTRUM”, 2022 – Romanian Jewelry Week 3.0 Innovation in Jewelry Award
„Solve et Coagula Colors”, 2022 – Roma Jewelry Week, 2021 – Bienala de la Veneția
”Solve et Coagula” 2021 – ROJW 2.0 Cluster London Award
”MovingArt” 2020 – ROJW, 2022 – Artistar Jewels Award
”reBIRTH” 2019
”Quintessenza” 2019
”Belonging/s” 2019
”Seed” 2019
”SugarOFF” 2018
”IKADA” 2018
”A-TOPIC” 2018
”Zeppelin” 2017
”Walls of Civilization” 2016

Solve et Coagula Colors Summer brooch – 2022

8. Cum arată atelierul tău?

Plin de culoare, de scule, de diplome pe pereți și multă energie pozitivă.

9. Ai materiale cu care preferi să lucrezi? Care sunt ele și ce te face să le preferi? Și cum îți alegi materialele când lucrezi?

Ador sa lucrez în aur. Am trecut de-a lungul timpului prin toate metalele și le folosesc în continuare în funcție de conceptul și tehnicile pe care le utilizez într-o colecție, iar pentru că bijuteria contemporană înseamnă și materiale alternative, sky is the limit! În Spectrum, spre exemplu, piesele sunt combinații de argint, aur, pietre prețioase/semiprețioase și rășină, iar în MovingArt, am folosit aur, argint și email. Îmi place să fac „aroganțe” de a combina metale și materiale în mod neașteptat.

Andreia Gabriela Popescu lucrând în atelier

10. Ce ne poți spune despre procesul de creație al colecțiilor Moving Art și Spectrum – care este și cea mai nouă colecție? Cum a fost primită de către public?

MovingArt este artă la purtător, iar asta este exact menirea bijuteriei contemporane. Acesta a fost conceptul decisiv în crearea colecției MovingArt care înglobează tehnici avansate de bijuterie clasică folosită în exprimarea limbajului creativ în combinație cu materiale alternative de specific japonez folosite într-un mod inovativ pentru a o duce mai departe. Dacă nu poți să mergi la muzeu, îl poți avea la tine, într-un inel, pandantiv sau într-o broșă.

Cât despre Spectrum, colecția are la bază psihologia culorii și puterea culorilor de transformare a omului la nivel mental, fizic și psihologic. Piesele din Spectrum sunt mici sculpturi în care piatra poziționată în palmă își transformă purtătorul atât într-un receptor, cât și într-un transmițător al culorii vindecătoare. După o perioadă lungă de incertitudine, nesiguranță, frică și disperare, culorile ne pot ajuta să găsim bucuria vieții noastre și să ne îmbogățim starea de bine.

Ambele colecții sunt premiate. MovingArt este dublu premiată, recent primind premiul cel mare în cadrul expoziției Artistar Jewels 2022 la Milano, iar Spectrum și-a început călătoria în premieră la ROJW 3.0 unde a și fost premiata cu premiul ‘ The Award for Experimentation and Innovation’ și urmează să fie admirată în cadrul muzeelor din Madrid și Milano.

MovingART_White Geisha Ring
MovingART_Grey Geisha Necklace

11. Ai participat și participi la multe expoziții de bijuterie contemporană importante ca Romanian Jewelry Week, Artistar Jewels, Milano Jewelry Week, Roma Jewelry Week și alte expoziții de profil consacrate. Cum îți alegi proiectele din care faci parte?

Întotdeauna am țintit să particip la expozițiile de prestigiu, asumându-mi dificultatea de a ajunge chiar să fii selectat la aceste evenimente care au preselecții de multe ori duble, în mai multe etape. Însă primirea premiilor la toate aceste expoziții de-a lungul timpului a fost încununarea anilor mei de muncă, dedicare, de participare consecventă și nu în ultimul rând de încredere în ceea ce faci.

12. Povestește-ne puțin despre prezența și experiența ta de la Roma Jewelry Week 2022, unde ți-a fost înmânat International Artist Award Premio Incinque Jewels, despre Artistar Jewels 2022 de la Palazzo Bovara la care ai fost prezentă și anul trecut, și despre Milano Jewelry Week 2022.

La Roma a fost prima mea participare în cadrul expoziției, iar primirea premiului ca artist internațional m-a onorat și a creat o legătură specială între mine și acest eveniment. Cât despre Artistar Jewels Award în cadrul Milan Jewelry Week, premiul de la această ediție este încununarea celor 8 ani de participare consecutivă și prezență activă. Să primesc o astfel de recunoaștere internațională mă bucură și în mod special, mă motivează și ambiționează. Mereu văd un premiu drept o provocare de a mai urca o treaptă, și încă una, și încă una…

”Spectrum” Grey Brooch 2022

13. Cum vezi statusul industriilor creative în România? Care sunt punctele forte, punctele slabe din perspectiva ta? 

Industria creativă în România a evoluat de la un an la altul, întotdeauna într-un sens pozitiv. Poate și datorită contextului social, zona creativă se dovedește întotdeauna o necesitate viscerală, un pansament, o soluție și cu atât mai mult, ceva indispensabil omului, Precum bijuteria este în continuă schimbare și redescoperire, la fel și industria creativă „suferă” schimbări constante și cred eu, spre bine. Cât despre punctele slabe, mi-e greu să fac o analiză, fie ea și scurtă asupra acestei industrii, însă pot spune că este și ea parte din procesul nostru continuu de învățare și auto-educare.

14. Ce recomandări ai pentru cineva care dorește să îşi înceapă activitatea în domeniul creativ, în crearea de bijuterii?

Primul pas e înscrierea la Assamblage la cursurile de inițiere în bijuterie. Aici am început și eu, aici au învățat și mulți alți designeri de bijuterie și colegi de-ai mei cum să facă primul lor inel de argint, iar de acolo, un întreg bagaj estetic și tehnic a fost format. Este importantă parcurgerea structurată și coerentă a tehnicilor de bijuterie, iar odată asimilate și exersate, orice este posibil. Tehnicile în bijuterie sunt ca o partitură: după ce înveți să o citești, fiecare are libertatea de a o interpreta în stilul propriu, însă înainte de toate e important să știi să o deslușești.

Imagini transmise de Andreia Gabriela Popescu, din arhiva personală.

Comentarii

Inginer în protecția mediului cu o afinitate mare pentru estetică, design și funcționalitate. Cochetând cu desenul din copilărie și având o sete pentru inspirație creativă, voluntariatul în lumea creativilor mi s-a părut pasul cel mai firesc. Aventura mea cu Revista Atelierul a început timid în 2013, inițial ca voluntar, urmând apoi să devin membru asociat. Am început activitatea în Redacție cu articole din zona DIY, inspirație, recenzii pentru diferite evenimente creative. Mai apoi, participarea activă în proiecte cofinanțate de Ministerul Culturii sau AFCN, cum sunt Noaptea Albă a Creatorilor și Designerilor de produs, Creative Night Talks, în roluri de PR&MKT m-a imersat cu adevarat în mediul creativ.

RELATED POST

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share