În articolele anterioare am vorbit despre aplicații și platforme care să te ajute să-ți faci planul de afacere, să-ți creezi imaginea brandului și să te promovezi online. Acum am ajuns la ultimul element, unul esențial pentru o afacere creativă – magazinul online.
Toate celelalte trei elemente sunt făcute ca să te ajute să-ți creezi brandul, dar fără un magazin online toate aceste eforturi sunt degeaba. Imaginează-ți cum ar fi să lucrezi la crearea și promovarea unui brand, iar când clienții vin la tine dornici să-ți achiziționeze produsele, tu să nu ai un magazin online prin care să le poți vinde. În funcție de ceea ce creezi (produse digitale sau fizice, servicii etc.) ai mai multe platforme la care poți apela și, din fericire, majoritatea au și aplicații mobile care să-ți ușureze viața.
De la început trebuie să te gândești dacă vrei un magazin al tău, complet personalizat, dacă vrei să te alături altor creativi pe o platformă comună sau dacă apelezi la intermediari. Să vedem care e varianta cea mai potrivită pentru tine:
Magazin personalizat: WooCommerce
Nu e un secret că WordPress e platforma cea mai folosită pentru crearea de site-uri, (42% din website-uri în 2022, inclusiv și noi). Așa că nu e de mirare că o bună parte a magazinelor online funcționează în sistemul WordPress + WooCommerce.
WooCommerce e o extensie care te ajută să-ți creezi un magazin online sau să adaugi unul site-ului tău. Făcând parte din marea familie WordPress înseamnă că îi poți adăuga nenumărate plugin-uri care să-l personalizeze după nevoile și preferințele tale.
Pe partea de costuri lucrurile sunt destul de complicate la început: va trebui să-ți cumperi un domeniu și hosting (găzduire). Un domeniu .ro e în jur de 15 euro/an, iar găzduirea variază în funcție de nevoile tale.
Mai departe poți folosi temele gratis și varianta basic de WooCommerce ca să dai drumul magazinului, iar apoi să investești în alte extensii pe măsură ce crești. Ai atât de multe opțiuni încât ți se va părea greu să alegi (majoritatea sunt pentru diferite metode de plată, analitice sau interacțiunea cu clienții).
Platformă comună: Etsy
Nu aveam cum să fac un articol despre magazine online pentru creativi și să nu pomenesc de Etsy. Este cea mai mare platformă și continuă să crească. Ultimele statistici arată că sunt peste 7.5 milioane de vânzători și 100 de milioane de cumpăratori activi pe platformă. Numerele astea imense n-ar trebui să te descurajeze, adevărul e că fiecare creator are nișa lui și cumpăratorii care sunt interesați de ea.
Iar planul de publicitate practicat de Etsy pe alte platforme vine în ajutorul creatorilor care plătesc un comision doar atunci când produsele lor se vând prin intermediul acestor reclame.
Posibilitățile de personalizare a magazinului sunt super limitate (banner, descriere, categorii) și va trebui să experimentezi cu titluri, descrieri și tag-uri pentru ca produsele tale să ajungă la clienții potriviți. Marele avataj e costul mic de pornire și ușurința cu care poți deschide un magazin.
Intermediari: RedBubble
Dacă ești mai degrabă designer decât creator și îți dorești totuși să vinzi produse fizice, atunci să apelezi la o platformă ca RedBubble, cu sistem de print-on-demand (tipărire la cerere), ar putea fi soluția ideală pentru tine.
Cum funcționează? Tu faci designul, îl încarci pe platformă, clientul își alege produsul personalizat cu design-ul tău, intermediarul se ocupă de producție și livrare, iar tu primești o parte din bani.
Pornind de la o listă de costuri de bază pentru diferitele tipuri de produse disponibile, designerul are posibilitatea de a adaugă un procent (ei sugerează 20%, dar poate fi mai mare sau mai mic de atât) care ăț va reveni în urma vânzării. Alte costuri administrative pentru cont nu există.
Personalizarea magazinului e minimală, ca și în cazul Etsy, ai doar banner, descriere și câteva filtre/categorii. Totul e făcut ca să fie cât mai simplu de utilizat.
După cum vezi, unele variante sunt simple, dar destul de fixe, în timp ce altele pot implica mult timp de implementare și costuri considerabile. Indiferent de tipul de magazin online pe care îl alegi, nu uita că ai mai multe căi prin care să ajungi acolo unde ți-ai propus, aici ți-am prezentat doar câteva.
NO COMMENT