Continuăm seria de interviuri Atelierul, cu un interviu cu Alina Țiplea și Daniela Staicu despre ALTRNTV, magazinul cu produse sustenabile deschis în Bucureşti de către Asociaţia Mercy Charity. Din mai 2022, ALTRNTV este un marketplace cu produse create din materiale sustenabile.
1. Cine se află în spatele brandului ALTRNTV?
Brandul ALTRNTV aparține afacerii sociale ALTRNTV LIFESTYLE al cărei unic acționar este asociația Merci Charity. În alte țări, nu este atipic ca o organizație non-guvernamentală să dețină o afacere. În cazul nostru, 100% din profitul afacerii sociale este distribuit către asociație care folosește aceste resurse pentru finanțarea proiectului de tratament stomatologic mobil pentru copii de la sate și copii refugiați “Zâna Merciluță”. În spatele acestora inițiative, se află o echipă care lucrează de 10 ani împreună, Alina Țiplea și Daniela Staicu.
-
Cum ai început să te ocupi de meseria creativă? Care este meseria ta de bază?
Alina a terminat un liceu de coregrafie și a urmat studii de management și Daniela este economistă, absolventă ASE București. În fiecare din proiectele pe care echipa le-a dezvoltat, de fiecare dată a fost nevoie ca cele două să dobândească și alte abilități față de cele pe care le aveau până în acel moment. Nu a fost ușor, dar a fost necesar ca să transformăm ideile în acțiuni.
Cum a fost trecerea de la AtelierMerci la ALTRNTV?
Deschiderea ALTRNTV, magazin cu produse sustenabile făcute în România, a fost în luna mai a acestui an. Însă am pregătit acest moment aproape un an de zile. Mai bine zis, în martie 2021 am scris planul de afaceri care ne-a ajutat să atragem o finanțare și după obținerea ei, ne-am apucat de lucru împreună cu arhitectul și ceilalți furnizori, ambiționându-ne să deschidem chiar când a început ediția 2022 a Romanian Design Week.
Trecerea a fost majoră: de la producția de produse textile din materiale sustenabile la producție și comercializarea acestora și a peste 60 de designeri români în magazin. Practic, echipa s-a mărit de 3 la 7 persoane într-un timp foarte scurt.
-
Care sunt provocările deschiderii unui magazin în centrul Bucureştiului?
Trebuie să recunoaștem că spațiul nostru se află într-o poziție centrală, adică în locul unde pe timpuri se afla cinema București, specific casa de bilete și intrarea în sala de proiecție. A fost nevoie să amenajăm intens pentru că spațiul arată ca acum 30 de ani. Ne aflăm pe bd. Regina Elisabeta, nr. 26, un bulevard cu istorie cinematografică care se numea și Hollywoodul românesc. Ne-am dori, și nu cred ca numai noi ci și bucureștenii și turiștii care trec pe bulevard să vedem clădiri cu istorie renovate sau în curs de renovare și vegetație, spații verzi.
Credem ca provocările deschiderii unui magazin indiferent de zonă sunt aceleași, personal bine calificat care sa îți reprezinte valorile, birocrația, etc., iar diferența poziționării în centrul Bucureștiului o face, probabil, nivelul chiriilor ridicate. Pentru noi o altă provocare a fost readucerea la viață a unui spațiu monument istoric, păstrându-i identitatea. Spațiul ALTRNTV fiind cândva intrarea Cinematografului București, fostul Cinema Trianon, primul din București.
-
Dar satisfacţiile majore?
Ne bucurăm când vedem entuziasmul designerilor români că expun într-un spațiu fizic, că oamenii le ating și le probează produsele. De asemenea, oamenii care ne trec pragul și sunt curioși să învețe, să înțeleagă alternativele, ne reconfirmă că am făcut un pas bun să deschidem în București un spațiu ca multe altele din Europa.
-
Ce plănuiți pentru ALTRNTV în următoarea perioadă?
Ne dorim ca să primim la ALTRNTV cât mai mulți vizitatori curioși să înțeleagă care sunt alternativele sustenabile la produsele pe care deja le consumă. Plănuim să găzduim evenimente, workshopuri ale designerilor și orice altă formulă care să ne aducă într-un dialog cu oamenii.
-
Cum ai pornit şi proiectul ALT BUCHAREST – AlterNative Tour? Ce presupune acesta şi bineînţeles când este următoarea ediţie?
Inițial am pornit de la ideea de a include ALTRNTV în tururile ghidate existente în București, însă neprimind răspuns din partea agențiilor de turism, am gândit propriul tur în care prezentăm atât afacerea noastră socială, cât și istoria clădirii și alte mici afaceri din zona Universitate sau Cartierul Creativ, cum mai este cunoscută zona. AlterNative Tour este un tur ghidat ALTfel, unde participanții fac cunoștință cu businessuri creative și creatorii acestora. Încurajăm astfel publicul să cunoască și partea nevăzută a unor afaceri cu impact. Următoarea ediție plănuim să o avem la începutul anului.
Cum colaboraţi cu creatorii autohtoni? Ei vin la voi cu propuneri sau veniţi voi înspre ei?
Acest proces poate fi din ambele sensuri, uneori descoperim creatori care ne plac si îi abordăm noi, dar se întâmplă și invers. Mulți dintre cei care ne descoperă acum ne contactează pe instagram.com/altrntvshop. Totuși, ca o colaborare să se se concretizeze trebuie sa treacă îndeplinească o serie de criterii de sustenabilitate a producției, a ambalajului, astfel încât nevoile și viziunea acestora sa se potrivească cu ale noastre și ale spațiului ALTRNTV.
-
Cum vezi statusul industriilor creative pe partea de evenimente în România? Care sunt punctele forte, punctele slabe din perspectiva ta?
Ce putem spune este că este o revenire la un nou normal, post-COVID unde prezența fizică la evenimente este importantă, interacțiunea umană și ea, și ne bucurăm că avem un spațiu fizic unde să discutăm cu oamenii despre sustenabilitate, să dezbatem și să propunem alternative la produsele care poluează excesiv.
-
Ce sfaturi oferi unui creativ care vrea să îşi înceapă activitatea în domeniul creativ şi nu ştie de unde să înceapă cu promovarea?
Cred că cel mai la îndemână este social media pentru promovarea afacerilor la început de drum. Pentru noi comunicarea în social media a funcționat cel mai bine, creșterea fiind organică fără să investim în promovare un buget mare. Sfatul nostru pentru un creativ la început de drum este să experimenteze cu materiale, procese, în comunicare, să fie vizibil în social media sau să se asocieze cu business-uri care îi pot aduce plus valoare. Uneori formula perfectă nu există, ci vine ca un rezultat al unor experiențe.
-
Cum convingem mai multe persoane să cumpere produse sustenabile?
Noi credem că cea mai bună abordare este educația sau putem să îi spunem și informare ca proces continuu. De aceea, în spațiul ALTRNTV, în vitrină și la interior avem diferite mesaje de informare despre ce înseamnă sustenabil și de ce este important să adoptăm un stil de viață mai prietenos cu noi și cu natura, cu exemple concrete unde povestim despre avantajele bumbacului organic de exemplu.
-
Sustenabil poate fi și la un preţ decent?
Un produs calificat ca fiind sustenabil poate fi la un preț corect, cred că acesta este termenul potrivit, nu decent și asta pentru că momentan sunt produse în piață, nu vorbesc de cele sustenabile, produse care au un preț incorect pentru că de exemplu își plătesc angajații cu niște salarii indecente sau fac investiții minime în infrastructura companiei, doar ca să mențină un cost mic și consumatorii să aibă parte de preț decent, dar poate incorect pentru angajați sau pentru natură.
-
Cum putem cu toţii să ducem o viaţa sustenabilă?
Drumul către un stil de viaţă sustenabil n-ar trebui să fie un pas brusc și dificil. Chiar și micile schimbări de zi cu zi pot face o diferență uriașă. Spre exemplu, în spațiul ALTRNTV găzduim ALT COFFEE Shop, o cafenea de specialitate unde încurajăm oamenii să schimbe folosirea paharelor de to go cu pahare reutilizabile. Doar acesta mică schimbare poate salva de-a lungul unui an 365 pahare cu capac, un waste pe care dacă l-am schimba fie și 100 de oameni, fac o diferență uriașă.
Fotografii trimise de ALTRNTV, fotograf Mihai Constantineanu
NO COMMENT