Într-o lume dominată de trendul sustenabilității, am descoperit un atelier de bijuterii conceput tocmai pe acest principiu, din dragoste pentru natură și din grijă pentru resursele ei. Este vorba despre LEMNeria, un brand deja popular pe rețelele sociale și mai ales printre tinerele dornice să poarte bijuterii cât mai creative.
În spatele brandului LEMNeria se găsește Iulia Zamfir, iar povestea atelierului ei s-a materializat în urma unei copilării trăite într-o zonă cu natură verde și în deplină armonie între mediul înconjurător și omul care-l stăpânește. Colecțiile de coliere, cercei și broșe LEMNeria, create din lemn, mi-au stârnit o serie de curiozități, așa c-am luat legătura chiar cu Iulia pentru a-i pune câteva întrebări.
-
Ce-a fost mai întâi: pasiunea pentru bijuterii sau grija pentru mediul înconjurător?
Clar, dragostea pentru mediul înconjurător! Am trăit cea mai frumoasă parte a vieții, copilăria, în natură, la bunici, unde este zonă de deal. Am gustat agricultura din plin, pentru că muncile câmpului erau activități cotidiene, iar hrana era asigurată din recoltele proprii. Din aceste experiențe am învățat că trebuie să respectăm natura, să avem grijă de ea pentru că este sursa noastră de hrană. În prezent, am înțeles că este și casa noastră. Nu avem cum să trăim sănătoși și fericiți, dacă propria noastră casă se află într-o continuă degradare. Când a crescut, Iulia a dezvoltat pasiunea pentru bijuterii. Prin proiectul LEMNeria încerc să evidențiez echilibrul dintre om și natură 😊
-
Cum a apărut ideea unui atelier de bijuterii din lemn (de ce tocmai lemn?) – ai avut experiență în acest domeniu? Cât de grea a fost trecerea de la idee la punere în practică? Și cât a durat „să pui pe roate” atelierul?
Dragostea pentru lemn a început tot din copilărie. Eram înconjurați de pădure în satul bunicilor și o vedeam transformându-se de la un anotimp la altul. Adoram culorile pădurii în continuă schimbare. Mă plimbam, adunam frunze pe care le puneam la presat și le studiam iarna, pentru că nu aveam prea multe de făcut.
Pentru copilul Iulia, pădurea însemna un loc enigmatic și magic căruia îi atribuiam viață, datorită vântului care șuiera, copacilor care se mișcau, frunzelor care foșneau. Asta simt și acum. Și sunt convinsă că toate transformările pe care le suportă copacul din pădure îl umplu cu o energie de care trebuie să fim conștiente și pe care să o captăm prin purtarea unei bijuterii din lemn. În plus, fiecare piesă este unică, deoarece structura lemnului diferă de la o piesă la alta. În momentul în care am luat hotărârea să fac bijuterii din lemn, îmi lipsea experiența în prelucrarea lemnului și în business. A fost o pasiune pentru care am renunțat la drumul prestabilit după terminarea facultății. Am fost curajoasă și determinată.
Am crezut mult în ideea mea și am pus-o rapid în execuție, în termen de două luni, însă a fost greu să o conturez, pentru că nu aveam o bază pe care să pot construi proiectul. Am acumulat informații, am făcut încercări, am reușit, am eșuat, însă am acumulat experiențe care m-au ajutat să construiesc proiectul.
-
Procesul creativ din spatele bijuteriilor LEMNeria. Cât durează o astfel de piesă de la idee până la produsul final – cât timp migălești?
Procesul de lucru în atelierul LEMNeria este reprezentat de tăierea lemnului, conform modelelor pe care le avem în stoc, șlefuirea fiecărei piese în parte, vopsirea acestora și asamblarea pieselor pentru crearea bijuteriei.
În etapa de șlefuire avem grijă ca materialul să nu fie șlefuit prea mult, căci ar duce la ștergerea nervurilor lemnului, iar în momentul etapa pictării ar ajunge să pară un material oarecare. Ne dorim foarte mult să se vadă că este lemn.
Procesul de producție vizează un număr mai mare de piese și este împărțit conform etapelor enumerate mai sus, care pot fi realizate la momente diferite. În aceste condiții, nu am măsurat niciodată timpul de realizare al unei piese.
De unde provin materialele? Surse de inspirație?
Materialul pentru Colecția Vreascuri este reprezentat de vreascuri, pe care le adun din pădure în timpul drumețiilor montane. Inițial, a fost o colecție limitată, menită să militeze împotriva defrișării și tăierii ilegale a pădurilor. Bijuteriile realizate cu aceste vreascuri și cu pietre semiprețioase au avut însă un impact neașteptat, lucru care ne-a motivat să păstram colecția și s-o permanentizăm pe site-ul nostru.
Pentru celelalte bijuterii, lucrăm cu un furnizor care atestă că materialul lemnos provine din păduri care nu au fost tăiate în mod ilegal.
Trăirile și frământările pe care le am în perioada în care realizez o nouă colecție sunt primordiale ca sursă de inspirație. Mi-am dat seama că LEMNeria evoluează odată cu mine, tocmai pentru că este un proiect de suflet, în care îmi arăt sufletul.
Prima colecție a fost Bucurii Tradiționale, deoarece în acea perioadă, estetica costumelor tradiționale mă fascina. A urmat Colecția Forme, apărută în perioada în care eram interesată de teoria formei fără fond. După pandemie, a apărut Colecția Sentimente care ilustrează importanța acceptării și legăturii cu noi înșine, dar și necesitatea relațiilor cu cei din jur. Cât de curând, vă apărea Colecția Joc. Am realizat că timpul și experiențele își lasă amprenta asupra sufletului nostru, însă o parte din el trebuie să fie mereu plin de bucuria și simplitatea copilăriei.
-
Se pot comanda/personaliza bijuteriile LEMNeria?
Bijuteriile LEMNeria se comandă online, pe site-ul nostru. Da, se pot personaliza, conform dorinței clientului, însă doar folosind culorile și formele pe care le avem deja în stoc.
Cum merg vânzările? Ce canale de promovare aduc cele mai mari vânzări? Ai în gând noi metode de promovare a bijuteriilor LEMNeria?
Noi ne adresăm clienților doar în mediul online, cel puțin pentru moment, prin intermediul paginilor noastre de socializare, Facebook și Instagram. Acestea fac trimitere la site. Pentru a lua contact cu clienții în mod fizic, participăm la târguri de specialitate. Simțim nevoia de a face acest lucru, deoarece întâlnirea cu clienții sau cu oamenii dragi din breaslă ne încarcă cu multă energie frumoasă și cu zâmbete.
Simțim o scădere a vânzărilor în această perioadă și am început să gândim strategii de îmbunătățire a lor.
-
Cu ce stil vestimentar se potrivesc bijuteriile LEMNeria cel mai bine? Și cu ce tip de femeie?
Bijuteriile LEMNeria sunt versatile. Le gândim pentru diferite stiluri vestimentare – să se potrivească la cât mai multe ținute și să poată fi purtate atât în parc, cât și la birou sau la restaurant. Tipul de femeie care poartă LEMNeria adoptă un stil vestimentar minimalist, este o femeie foarte activă, căreia îi plac accesoriile ușor de purtat pe parcursul zilei.
-
E greu să fii creativ în România? Avantaje și dezavantaje.
La această întrebare o să răspund exclusiv din punctul de vedere al unei afaceri creative mici. Pe parcursul dezvoltării atelierului meu, am realizat cât de greu este să fii antreprenor într-o afacere mică, mai ales dacă este și creativă. Trebuie sa te ocupi de partea legală, de facturi, de producție, de promovare, de vânzări, de relația cu clienți și… să și creezi. Dar în momentul ai început să pui totul în ordine, realizezi că este posibilă continuarea proiectului mulțumită iubirii pentru ceea ce faci.
-
Rămâi vreodată fără inspirație? Și ce se întâmplă în acel moment?
Am avut un asemenea moment între Colecția Forme și Colecția Sentimente. Eram conștientă că trebuie să creez o nouă colecție, însă nu reușeam să conturez nimic. A fost o perioadă dificilă, în care, la început, am pus presiune pe mine, ajungând la stări anxioase. Ulterior, mi-am acceptat neputința și apoi a urmat clipa în care a reapărut inspirația. Am încercat sa grăbesc acest moment prin diverse activități, precum mersul în natură, la muzee, prin citit cărți, însă era ceva în interiorul meu care trebuia rezolvat.
-
Porți produse românești de la creativii din România? Poți da câteva exemple?
Da, bijuteriile și accesoriile le port doar de la creatori români. Broșe de la ars_ana, inele și cercei de la Diana Cojocaru si Atelier de porțelan, gentile de la Desculț și Brâu.
Imagini transimse de Iulia Zamfir, din arhiva personală.
NO COMMENT