Delikates Accessories sunt un brand care se remarcă mereu la expozițiile de design prin accesoriile funcționale imprimate cu ilustrații originale imaginative și cromatică îndrăzneață. Am invitat-o pe Eszter György, unul dintre fondatorii brandului pentru a ne detalia povestea visului lor împlinit și cum reușesc să îl crească constant.
1. Cum ati început să vă ocupați de creat accesorii și haine imprimate cu ilustrațiile voastre originale? Cum a fost creat brandul Delikates Accessories?
Suntem trei fondatori în firmă, doi designeri (Emőke și Eszter) și un economist (Csaba), suntem o echipă începând din anul 2013.
Înainte de anul 2013 eu și Emőke deja am colaborat, dar fără să avem planuri prea mari, voiam doar să facem genți și rochii frumoase. Amândouă am terminat design vestimentar (Emőke a fost în Iași, iar eu în București) și după facultate ne-am reîntâlnit în Miercurea Ciuc și era clar faptul că vrem să facem ceva creativ împreună. Fără prea multă experiență, cu pași mici, cu multă muncă – așa a început povestea Delikates. După apariția lui Csaba totul a luat elan, el fiind economist avea deja viziuni asupra proiectului și totul începea să prindă formă de antreprenoriat. La început am făcut borsete, după aceea am introdus și alte accesorii, rucsaci, genți de umăr, și acum câțiva ani am introdus în gama de produse gecile și hanoracele.
În primii ani am folosit ce materiale găseam pe piață, dar la un moment dat simțeam nevoia să ne distingem de ceilalți producători de accesorii, așa am început să avem designul propriu. Acest lucru ne dă libertatea de a ne exprima mai ușor.
2. Un exerciţiu de imaginaţie: Cum ar arăta viaţa voastră acum dacă nu ați fi ales să urmați calea artistică/dacă nu ați fi activat într-un domeniu creativ?
Eu aș fi predat limba și literatura maghiară sau franceză, sau dacă aș fi rămas aproape de arte, aș fi predat desen la școală. Emőke la fel – ar fi predat artă vizuală, desen. Csaba ar fi fost într-un alt antreprenoriat, el s-ar fi ocupat de organizare evenimente.
3. Credeți că designerii ar trebui să aibă un mentor sau un îndrumător? Aveți designeri pe care îi urmăriți, care reprezintă un model pentru voi?
La facultate și la școală cu toții avem mentori, cred eu. Dar în viața de după studii sunt mai greu de găsit. Aici în România, moda, creația vestimentară nu are o tradiție întemeiată, sunt puține personalități care ar putea fi îndrumători în adevăratul sens al cuvântului. În schimb sunt mulți designeri care ne inspiră. Sau mai bine zis branduri, pentru că la momentul actual, totul a devenit mai complex. Designul este un lucru, dar conceptul, mesajul din spatele unui brand este o altă chestie. Pe noi ne inspiră brandurile cu un mesaj complex, pentru care designul este un mijloc de comunicare.
4. Ați avut momente când ați simţit că stagnați? Cum faceți să ieşiți din zona de confort şi să încercați lucruri noi sau să creați produse noi? Dar când nu aveți energia/starea de lucru, cum depăşiți momentul?
Sigur că am avut astfel de momente lipsite de inspirație și când simțim că nimic nu mai are rost, totul este doar formă fără fond. Însă știm că în majoritatea cazurilor momentele de genul acesta trec, și în mod normal rămânem cu idei clare despre ce avem de făcut ca să îmbunătățim lucrurile. Aș vrea să zic că deja știm că momentele grele fac parte din viața normală. Câteodată avem nevoie de îndoială.
Ceea ce ne ajută în crearea lucrurilor noi este să ne așezăm în pielea clientei. Este un joc de imaginație…încercăm să ne uităm în jurul nostru cu o viziune fresh.
Iar dacă nu avem energie/stare de lucru, atunci nu ne forțăm. Știm că trece lucrul acesta. Și cu toții avem nevoie de liniște. În viața actuală, trebuie să ne acordăm într-un mod foarte conștient momente de liniște, fără multe informații.
5. Puteți să ne dați câteva detalii din procesul vostru creativ, ce vă inspiră în crearea ilustrațiilor și a produselor?
Clienții noștrii ne inspiră cel mai mult, nevoile lor, activitățile lor, modul lor de a trăi viața. Știm că printre clienții noștrii sunt mulți cărora le place să facă excursii, să petreacă mult timp în aer liber, să cunoască locuri noi, să învețe lucruri noi, dar majoritatea au o oarecare relație cu moda. Astfel creăm ilustrațiile să se încadreze în aceste moduri de viață, să fie în pas cu trendurile actuale, dar totuși pe stilul nostru, cu un pic de umor, floral, inspirat din natură sau grafica urbană.
6. Ce ne puteţi spune despre proiectele la care lucrați acum?
Proiectele actuale, nelansate sunt un tabu. Ori din superstiție ori din punct de vedere strategic nu aș vrea să zic prea multe. Aș zice doar că, în ianuarie tocmai a fost lansată o mini colecție de eșarfe din mătase. De mult timp visăm la un astfel de produs, acum am reușit să il punem la cale. Înainte de Crăciun avem mereu multe lucruri operative de făcut, cu strategii ne ocupăm în noul an, începând cu luna ianuarie.
7. Care este proiectul vostru de suflet?
Suntem norocoși pentru că aproape tot ce facem este din suflet. În septembrie anul trecut am lansat o mini colecție semnată de artista Livia Fălcaru. Tot demersul a fost o adevărată provocare și ceva destul de nou pentru noi. Acum avem un proiect împreună cu Editura Arthur, despre care nu aș vrea să spun mai multe detalii, însă mi-a părut bine să lucrez cu ei, am învățat multe și din această colaborare. Dar pot să spun că fiecare pattern desenat și transpus în produs este un proiect de suflet.
8. Cum arată atelierul vostru?
Atelierul nostru se află într-o casă frumoasă cu verandă – casa are un aer puțin istoric și rustic în același timp. Cred că ne reprezintă. La parter avem un mic showroom și birouri, unde lucrăm noi, designerii împreună cu colegii de la administrație, iar la etaj este croitoria și colegele care cos produsele. Suntem o mare familie, avem câte o zi de naștere de sărbătorit aproape în fiecare lună, râdem foarte mult.
9. Ce recomandări aveți pentru cineva care dorește să îşi înceapă activitatea în domeniul creativ? Care sunt provocările întâlnite de voi și cum le-ați depășit?
Noi am ales calea de antreprenoriat, adică să avem firma noastră, să avem angajați și să producem noi tot ceea ce proiectăm. Majoritatea obstacolelor întâlnite au legătură cu această formă de business. La facultate am învățat să desenăm rochii frumoase, multe despre teorii legate de istoria și teoria modei, dar foarte puține am știut despre chestii practice, și anume, cum se calculează un preț, cum se face un deviz pentru produse, cum funcționează sistemul de confecție. Poate că cei care ne-au predat la facultate se gândeau că aceste lucruri nu țin de munca designerului, însă nu e adevărat. Dacă nu știi să calculezi un preț corect pentru munca ta, atunci foarte greu poți avansa în viața profesională. Deci pe cei care vor să înceapă o astfel de activitate i-aș sfătui să fie cât mai deschiși la noțiuni economice și marketing.
11. Care sunt produsele reprezentative pentru Delikates Accessories?
Borseta este produsul reprezentativ de foarte mult timp, însă acum aș mai adăuga gecile, hanoracele ca și produs statement.
12. Unde găsim creaţiile voastre minunate?
În primul rând le găsiți pe site-ul nostru: delikatesaccessories.com. Dar avem multe magazine partenere în care ne puteți găsi: Blaze Design Store în Cluj-Napoca și Târgu Mureș, Inspirațio Gift Shop în Brașov, Jujube în Sibiu, Cărturești Verona în București.
Fotografiile sunt realizate de Biró Zoltán, Pamaphoto și Delikates Accessories.
NO COMMENT