De la începutul anilor 2000, avansul tehnologic și internetul au făcut ca numeroase job-uri, considerate dificile sau elitiste, să devină mult mai accesibile, mai ales în zona creativă.
Dacă înainte un artist vizual avea nevoie să petreacă timp studiind alături de un maestru și să investească în materiale, odată cu popularizarea Photoshop-ului și a culturii auto-didactului lucrurile au devenit aparent mai simple. Tot atunci a luat avânt și zona de design grafic, cu toate nișele ei. Bineînțeles, și înainte existau designeri pentru toate tipurile de livrabile necesare publicității, dar lucrurile mergeau mult mai încet în era graficii de dinainte de calculator.
Acum, la 20 și ceva de ani mai târziu, ne confruntăm cu un paradox. Tehnologia îi ajută pe designeri să-și pună în practică ideile, dar accesibilitatea ei face ca valoarea muncii din spatele unui design bun să scadă.
Zilnic văd mesaje cu oferte de job-uri de la companii mai mici sau mai mari care caută un designer. Și cer ca omul respectiv să facă și graphic design, și animație sau video, și site-ul de prezentare și texte publicitare și campanii pe social media. Așa, un om cât un departament.
Pentru că privind din afară pare simplu, înveți câteva programe, te joci un pic pe acolo și hop, uite că apare soluția creativă de care aveai nevoie. În realitate lucrurile sunt considerabil mai complicate și mi-ar plăcea ca în articolele viitoare să luăm pe rând diferitele categorii de designeri și să vedem împreună ce au ei în comun și unde diferă, și de ce un singur om nu le poate face pe toate bine.
Până atunci hai să vă spun câteva din preconcepțiile și replicile cu care designerii se întâlnesc cel mai des:
- un logo e cel mai ușor lucru făcut. Alegi un font și poate o iconiță și gata, la ce-ți trebuie ore de cercetare și iterații.
- oricine știe să folosească programe de grafică e automat designer.
- de ce e asa de scump? cu variația: de ce trebuie să plătesc în plus dacă mai vreau încă 200 de mici modificări
- arată bine, dar parcă nu e tocmai wow, hai să mai încercăm și alte direcții până mă hotărăsc ce vreau.
- n-am buget, dar o să poți adăuga proiectul ăsta la portofoliu și promit să te promovez pe paginile mele de social media.
Și tot așa până când ajungi să te gândești că n-ar fi fost așa de rău dacă faceai și tu ASE-ul.
NO COMMENT