READING

Despre industrii creative: designeri de fonturi

Despre industrii creative: designeri de fonturi

Distribuie articolul:
Share

Vedem și citim texte în fiecare zi, pe internet, la televizor, în ziare, reviste, cărți, în reclamele care ne înconjoară sau în listele de cumpărături, dar prea rar ne gândim la oamenii care dau formă literelor care le compun. Dacă în articolul trecut am discutat despre designerii de logo-uri și importanța lor, azi vom descoperi împreună ce înseamnă să fii font designer.

Probabil primul lucru pe care ar trebui să-l clarificăm e că sintagma ”font designer” e folosită uzual, dar oamenii care lucrează în domeniu îi numesc ”type designers”. Asta pentru că typeface desemnează un tip de scriere, iar fontul e doar o variație a acesteia. Dar diferențele par să se fi pierdut în ultimii ani, și cel puțin în limba română am întălnit peste tot denumirea de ”font”, așa că pe asta o să o și folosesc în restul articolului.

Cine sunt designerii de ”fonturi” și de ce sunt importanți?

Atunci când ai un mesaj de transmis, fiecare element are un rol important, iar fonturile folosite pot să altereze modul în care e perceput acel mesaj. Alegerea potrivită va completa ansamblul estetic, în timp ce una nepotrivită va contrasta sau va distrage atenția. Cum ar fi o invitație de nuntă scrisă cu Comic sans sau un CV într-un font caligrafic?

Dar designerii de fonturi nu sunt oamenii care aleg ce font să folosească pentru un anumit proiect, ei sunt un pas mai departe de asta, ei creează însuși fonturile. Ei concep serii întregi de caractere în stiluri specifice în așa fel încât designerii grafici să aibă o ofertă bogată din care să poată alege ce se potrivește pentru proiectul lor.

Ce trebuie să știe un font designer?

Ca orice designer ar trebui să aibă cunoștințe de istoria artei, estetică și design grafic. Dar mai mult de atât, un designer de fonturi trebuie să aibă abilități bune de desen tehnic și artă tipografică.

Trebuie să înțeleagă relația dintre elementele geometrice care compun literele, grosime, spațiere și convențiile domeniului tipografic. Dacă lucrează manual atunci trebuie să cunoască o varietare de tehnici, de la caligrafie la gravare, scrierea artistică sau cea cartografică.

Relația dintre font și mediul în care e transpus e una extrem de importantă. Designerul care face un font pentru un logo, de exemplu, trebuie să aibă în vedere numeroasele aplicări posibile și cum va arăta (cât de lizibil va fi) fontul respectiv atunci când e imprimat, brodat sau gravat. Aici sunt imporante abilitățile practice și experiența directă pe partea de producție.

Ce programe folosește un font designer?

FontForge e unul din cele mai cunoscute programe pentru designul de fonturi. Extrem de precis, îi permite designerului să facă orice are nevoie și îl ajută să respecte ”regulile” tipografice, dar e greu de învățat din mers. E genul de program pentru care ai nevoie de tutoriale precise sau de un profesor.

TypeTool și fratele mai mare FontLab sunt alte variante profesioniste, dar și costisitoare. Iar utilizatorii de Mac au la dispoziție Glyphs (foarte intuitiv și ușor de învățat) sau RoboFonts.

Dar pentru designerii care vor doar să-și încerce mâna, sau care crează un font unic pentru un client, Adobe Illustrator e o opțiune bună și la îndemână.

Cum interacționează cu alte ramuri ale designerului?

Un designer de fonturi își poate distribui seturile (familiile de fonturi) prin mai multe moduri. Într-o primă variantă poate lucra specific pentru un client, caz în care fontul rămâne proprietatea clientului care va avea unic drept de folosință și care îl va distribui mai departe spre designerii care se ocupă de imaginea brandului.

O altă variantă e să-l vândă, fie direct unei companii de fonturi (type foundry) sau printr-un intermediar de genul Creative Market. Sau ar putea să-l distribuie gratuit pe una din numeroasele platforme disponibile. De cele mai multe ori designerii distribuie o variantă demo, incompletă, a fontului, cu drept de utilizare pentru proiecte personale și vând doar licența pentru utilizările comerciale.

Fonturile sunt unul din elementele de bază folosite în publicitate, în web design sau în tipărituri și fac parte din arsenalul personal al fiecărui designer care încearcă să găsească perechile potrivite pentru fiecare proiect.

foto: Tehnica scrierii artistice de V. R. Iacobescu și V. V. Iacobescu, Editura Tehnică,București, 1989;  FontForge

Comentarii

Teodora Vlădescu (aka Zazine) a absolvit cursurile Universității București, Facultatea de Istorie, secția Istoria Artei şi ale masteratului Istoria Artei şi Filosofia Culturii. Din 2010 lucrează ca graphic designer şi DPT (a colaborat cu numeroase ONG-uri, Cel.ro, editurile Herald și ACT și Politon), şi este partea vizual-creativă a asociaţiei Atelierul de Creaţie.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share