Sorin Florea, artist fotograf care expune la Centrul de resurse în fotografie, își dorește să ajute cât mai mulți colegi de breaslă să expună și să se facă cunoscuți. Prin câteva întrebări, Sorin se destăinuie Revistei Atelierul și ne povestește despre planurile sale, dar și despre începuturi.
1. Am dori să știm cine este artistul din spatele camerei fotografice, Sorin Florea? Ne poți spune câteva cuvinte despre tine? De când faci fotografie, cu ce subiecte ai început?
Fac fotografie sau particip la procesul asta de când mă știu. Am crescut cu bunicul meu care fotografia soldați și mărea fotografiile pe hârtie fotografică pe masa din bucătărie. Am crescut visând la fabuloasa viață de fotograf, care s-a dovedit a nu fi pe cât de aventuroasă mi-o închipuiam atunci, a devenit aventuroasă mult mai târziu. Am început ca toată lumea, pozând cerul și orice vedeam interesant în jurul meu. Cred că este o etapă esențială a formării oricărui fotograf foamea asta de a documenta ceva, orice.
2. Ce ați alege dintre fotografia digitală sau cea clasică, pe film?
N-aș face distincția asta, amândouă își au locul lor. Digitalul are beneficiul de a fi rapid, iar filmul are o estetică aparte.
3. Ce te inspiră ca artist? Poți să ne povestești puțin despre procesul creativ, cum concepi fotografia care te reprezintă?
Mă inspiră povești mai ales cele în direcții antropologice. N-aș ști să reproduc cum ajung la o idee. Se face liniște și încep să-mi spun povestea în minte. Cred că este un proces similar și la scris. Începi să scrii și undeva între experiență și inventivitate apar rânduri noi care n-au mai fost scrise niciodată. La fel este și în fotografie, începi să experimentezi, să faci, să îți asumi un rol și începi să faci imagini care n-au mai fost văzute până atunci și să structurezi ușor, ușor o poveste vizuală nouă.
4. Este costisitor să fii fotograf profesionist?
Poate fi. Depinde foarte tare de ce-ți dorești să faci și ce-ți satisface nevoile pentru crearea unei imagini. În general fotografia este o pantă abruptă în investiții fără final. Asta cu investitul necontenit este și o urmare a consumerismului în care ne aflăm și în care mai toți ne lăsăm prinși. Dar da, ca să intri în branșa asta, instrumentele de care ai nevoie inițial sunt destul de costisitoare.
5. Dintre colegii tăi, fotografi locali sau din afara țării, pe care îi urmărești?
De când am aflat de Cosmin Bumbuț sunt un mare admirator al imaginilor făcute de el și în continuare mi se pare printre cei mai determinați fotografi să-și trăiască prin poveștile vizuale pe care le spune. De asta și pregătim o expoziție pentru anul viitor, cel mai probabil. Tot local, l-am descoperit de curând pe Toma Hurduc, care este un fotograf la început de drum și care se dovedește a fi de o sensibilitate vizuală deosebită.
6. Dacă ar fi să îți alegi o altă meserie care ar fi aceasta?
În mod clar marinar: când eram la finalul liceului m-am gândit serios să dau la marină, dar nu puteam digera deloc să fac parte din armată și pe atunci nu exista o variantă în afara armatei. Mi-am dorit și încă îmi doresc să fiu marinar pentru partea de aventură, de descoperire, de depășit obstacole în situații limită.
7. Care ți se pare că este cea mai mare provocare pentru un creativ în România anului 2023?
Cea mai mare provocare este să-și permită să viseze că pot trai în afara advertisingului. Acum depinde foarte tare cum definim creativii, sunt unii care se definesc ca fiind creativi și speră să lucreze în advertising. Pentru toți ceilalți este un drum greu și anevoios. Cu asta vrem să ajutăm cu galeria de fotografie intitulată „Is This Art?” și cu Centrul de resurse în fotografie.
8. Este fotografia artistică un domeniu bine dezvoltat la noi? Este concurență între artiștii din domeniul fotografiei?
Din păcate, nu este deloc o zonă bine dezvoltată. Începe să crească și încep să apară locuri în care artiștii care lucrează cu fotografia, să poată spera că-și pot găsi un loc unde să expună. Mai avem mult până în punctul în care fotografii pot spera să trăiască doar din fotografie de galerie. Și este ceva ce cu greu se întâmplă și în restul lumii.
9 Ce planuri ai de viitor?
Am atât de multe!…. Să reușesc sa lansez galeria de fotografie și să o plasez ca un punct de referință pentru fotografia românească, să reușim să ajutăm cât mai mulți fotografi să se dezvolte în cadrul Centrului de resurse în fotografie, iar pe plan personal am o mie de planuri. Să ajung să-mi expun lucrările în cât mai multe locuri, să ajung să documentez schimbarea mondială prin care trecem, să ajung până la Polul Nord și să îmi documentez experiența… Am multe planuri și mereu am senzația că nu-mi mai ajunge timpul.
10. Ce sfaturi ai da unui tânăr fotograf la început de drum?
Să facă cât mai multe proiecte personale. În zona de comercial niciodată nu este 100% decizia ta, așa că proiectele personale te forțează să decizi tot: de ce, unde, la ce ajută. Sunt cei mai importanți pași pe care îi poate face cineva și este ceva ce ar trebui făcut de-a lungul întregii cariere.
Imagine reprezentativă realizată de colegul de breaslă, Adi Bulboacă
Imaginile din articol sunt transmise de Sorin Florea, din arhiva personală.
NO COMMENT