La începutul lunii octombrie am participat la cât mai multe evenimente organizate de Lights ON! A fost unul dintre festivalurile care m-a făcut să mă duc de la eveniment la eveniment, astfel să descopăr cât mai multe locaţii din Timişoara. Iar conferinţa de noapte, de la ora 22.00 la ora 03.00, “Culture of Nightlife” a schimbat pentru mine conceptul de conferinţă.
Am discutat cu Andi Daiszler despre Lights On – The Night – Art Festival, despre provocările mediului cultural şi despre reconversiile pe care le-a propus acest festival pentru diferite spaţii din Timişoara, cum s-a întâmplat şi la FLORA.
1. Înainte de a discuta despre Lights On – The Night-Art Festival, mi-ar plăcea să primesc mai multe detalii de la voi de la ideea de la care aţi pornit proiectul, cum a fost această aventură creativă până acum?
Lights On mi s-a părut întotdeauna o emulație de creativitate, un soi de nebunie care te aduce foarte aproape de ceea ce vezi în alte țări. E locul în care punem mâna pe pix sau pe creion și aducem la viață idei atipice – cu un strop de imaginație, libertate și pasiune. Ideea de bază e simplă: dezvoltăm peisajul urban local și național prin instrumente cât mai creative. Practic aducem în fața comunității arta neconvențională, dăm viață unor spații uitate și ne bucurăm să vedem cum lumina transformă, bucură, vindecă.
Am pornit de la un concurs de soluții pentru iluminatul festiv din Cluj-Napoca în 2015 și am ajuns la un festival care aduce strălucire. Aventura a fost, cu siguranță, plină de provocări la fiecare pas. Însă condimentată cu entuziasm, creativitate, curaj și multe zâmbete. Este o întreagă nebunie creativă care își propune să redefinească și să îmbogățească peisajul cultural și urban.
2. “Lights On – The Night-Art Festival este mai mult decât un eveniment cultural și artistic – este o invitație la reflecție și la schimbarea atitudinii noastre față de mediul înconjurător”, care sunt cele mai importante schimbări pe care le-a propus acest proiect?
Am încercat să aducem în fața publicului diverse teme sensibile, însă deosebit de actuale și de importante. Am făcut asta atât prin dezbateri, cât și prin arta pe care am adus-o în fața oamenilor, prin lucrările ingenioase care, dincolo de impactul vizual spectaculos, transmit mesaje importante pentru societatea actuală.
Ne place să credem că fiecare instalație spune o altă poveste. „Water Droplet”, creația ce pare a avea forma unei picături uriașe, se naște ca un ecou al ecologiei și o chemare la trezirea colectivă. Cu un total de aproximativ 2000 de sticle de plastic ca materie primă, această instalație ne oferă o imagine clară a resurselor și a deșeurilor pe care le generăm în mod constant. Picătura reprezintă o oglindă a realității înfricoșătoare în ceea ce privește poluarea cu plastic. E un reminder pentru fiecare privitor și un manifest care să trezească noi perspective, întrebări și chiar acțiuni în această direcție.
3. Cum arată publicul Lights On? Şi la care categorie de public aţi ajuns fără să vă propuneţi acest lucru şi v-a transformat modul de raportare la proiect?
Publicul Lights On este divers și inclusiv. Am fost plăcut surprinși să vedem că evenimentul nostru atrage o gamă largă de participanți, de la tineri entuziaști la persoane mai în vârstă cu un apetit pentru artă și cultură. Această diversitate ne-a determinat să fim mai deschiși și mai creativi în abordarea proiectului. Am dorit să asigurăm că Lights On este un eveniment accesibil, un eveniment care aduce la viață locuri uitate și care face poate fiecare trecător să fie, măcar timp de câteva secunde ori minute, parte din poveste.
4. The Lighthouse a fost centrul vibrant The Night-Art Festival “nu a fost doar punct de întâlnire și socializare; este inima și sufletul demersului nostru creativ”, care au fost momentele cheie pentru acest proiect?
The Lighthouse e cel mai curajos pas pe care noi l-am făcut până acum în călătoria intitulată Lights On. A fost nevoie, poate, de o doză de nebunie, însă ce am reușit ne bucură nespus. Practic am dat praful la o parte de pe un loc fascinant din inima Timișoarei: FLORA, un loc de întâlnire rămas în amintirea colectivă ca un simbol de libertate și creativitate, însă peste care anii și-au spus cuvântul. Un loc în care jumătate de oraș s-a îndrăgostit, căsătorit, divorțat.
Acum FLORA a fost, timp de aproape două săptămâni, The Lighthouse – prima casă a luminii, un adevărat spațiu concept. Aici au fost organizate dezbateri și conferințe menite să aducă noi perspective asupra mediului urban și a dezvoltării culturii pe timp de noapte, au fost expuse instalații luminoase, dar și o expoziție foto inedită a celebrului Sven Marquardt. The Lighthouse a fos locul de întâlnire pentru curioși și pasionați de artă, mediul propice pentru discuții cu sens și descoperiri artistice sau performance-uri la ceas de seară. Feeling-ul a fost fabulos: am văzut oameni emoționați, nostalgici cu ochii în lacrimi sau, la polul opus, curioși care descopereau pentru prima dată acest spațiu. Cu toții am trăit intens fiecare emoție și ne-am bucurat de magia reîntânirii.
5. Cât de importante sunt medierile pe care curatorii acestui proiect transdisciplinar le realizează în faţa publicului? Cum vedeţi că schimbă mediul cultural românesc proiectele transdisciplinare?
Astfel de proiecte creează punți între artiști și public, ajutând curioșii să descopere semnificații și conexiuni profunde prin ceea ce evenimentele oferă. Toate au un impact semnificativ asupra mediului cultural românesc, mediu care are nevoie, poate mai mult ca oricând, de o gură de aer proaspăt. Proiectele de acest fel încurajează inovația și creativitate, oferă oportunități pentru artiști și, totodată, dăruiesc publicului oportunitatea de a descoperi abordări artistice diferite și neconvenționale și au, astfel, puterea de a contribui semnificativ la diversificarea și revitalizarea scenei culturale din România. Prin ceea ce noi facem în Lights On, de exemplu, reușim să aducem arta în mijlocul comunității, dezvoltând peisajul urban într-o direcție creativă.
6. Revista Atelierul, fondată în 2010, se ocupă cu predilecţie de industriile creative şi culturale, cât de importante sunt pentru voi colaborările cu creatorii de produse de autor?
Întotdeauna vom susține mâinile creative. Dăm șanse tinerilor care se află încă pe băncile facultății, de-a lungul timpului am promovat în comunitate mici creatori și artiști locali și ne bucurăm de fiecare dată când vedem entuziasm din această direcție.
7. Cum vedeţi că s-a transformat mediul cultural timişorean prin prisma Timişoara Capitală Europeană 2023?
Titlul de Timișoara Capitală Europeană a Culturii pentru anul 2023 a adus o explozie de creativitate și energie în mediul cultural timișorean. Acesta a fost un impuls puternic pentru dezvoltarea și diversificarea ofertei culturale din oraș, atrăgând atenția asupra valorilor culturale și artistice unice ale Timișoarei. Este o oportunitate extraordinară pentru oraș să se afirme pe scena culturală europeană și să continue să inspire și să conecteze comunitatea locală.
Suntem recunoscători că am putut scrie și noi un capitol din această poveste. Ne bucurăm nespus că am putut să redăm publicului spații închise de zeci de ani, că am scos din casă oameni care poate altfel nu ar fi ieșit și că am fost cei care au reușit să aducă arta, într-un mod atipic, mai aproape de public. Și suntem, totodată mândri, că am avut curajul de a pune “în scenă” niște reactivări de repere culturale pe care timișorenii nu le-au crezut posibile.
De asemenea, în cadrul dezbaterilor de la The Lighthouse am explorat și moștenirea pe care acest titlu o lasă orașului de pe Bega, analizând modul în care evenimentele culturale și arta pot continua să influențeze și să modeleze viitorul Timișoarei.
Noi am venit în Timișoara, am arătat tuturor doza noastră de inconștiență și curaj, am arătat că nu e greu să visezi și să pui în aplicare idei îndrăznețe, însă mai departe efortul ar trebui să se regăsească în dorința organizatorilor locali de a face și lucruri care nu se înscriu în paleta obișnuinței.
8. Care vi se pare că este cea mai mare provocare pentru mediul cultural în Timişoara anului 2023? Dar în România?
Una dintre cea mai mari provocări, pe care noi o și aducem în fața publicului, e aceea a culturii de noapte. Deși există un potențial uriaș de a ne “juca” în și cu mediile artistice și după lăsarea întunericului, acest element lipsește de pe harta culturală – în Timișoara, dar și în țară. Odată ce soarele apune, parcă întregul oraș doarme. Cu Lights On și The Night-Art Festival ne-am propus să transformăm noaptea într-un laborator cultural și artistic, să încurajăm oamenii să iasă din case și să exploreze orașul în moduri inedite la ceas de seară. Asta a presupus să dezvoltăm infrastructura necesară, să identificăm locații adecvate și să atragem atât artiști locali, cât și internaționali pentru a contribui la diversitatea și inovația culturii de noapte.
Chiar și într-un context mai larg, provocarea culturii de noapte este una semnificativă în multe orașe. Este nevoie de eforturi susținute pentru a schimba mentalitățile și pentru a crea un mediu prielnic în care cultura de noapte să prospere, oferind astfel o alternativă de divertisment și expresie artistică pentru comunitatea locală. În orașe din afara țării, lucrurile se întâmplă adesea complet diferit… De exemplu, Amsterdam are o abordare distinctă, care include chiar și un „primar de noapte” dedicat, cu rolul de a se ocupa de organizarea și dezvoltarea armonioasă a vieții culturale de noapte în oraș. În cadrul The-Night Art Festival l-am adus în fața publicului timișorean pentru a împărtăși cu noi cunoștințe și perspective care să aducă plusvaloare.
Imaginile sunt din arhiva Lights on, trimise cu acordul lor înspre publicare pe Revista Atelierul
Acest material jurnalistic a fost realizat printr-o finanțare Energie! Burse de creație, acordată de Municipiul Timișoara, prin Centrul de Proiecte, în cadrul componentei Power Station a Programului cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023. Materialul nu reprezintă în mod necesar poziția Centrului de Proiecte al Municipiului Timișoara, iar acesta nu este responsabil de conținutul său sau de modul în care poate fi folosit.
NO COMMENT