De fiecare dată când citim o carte, o revistă sau o reclamă putem fi siguri că a trecut prin mâna unui designer editorial care a aranjat în pagină diferitele elemente pentru a transmite un mesaj clar și ușor de reținut.
Dacă în celelalte articole am discutat despre designerii care creează logo-uri sau fonturi, acum facem un pas lateral spre o ramură interconectată designului grafic – DTP sau desktop publishing – designul de machete (layout-uri) pentru materiale tipărite sau digitale.
Cine sunt acești designeri editoriali și de ce e important ce fac ei?
Ei sunt oamenii care fac cărțile să arate a cărți, fac ca articolele din revistă să ne atragă și fac reclamele convingătoare. Cuvântul cheie când vine vorba de design editorial este ”lizibilitate” – calitatea unui text de a fi ușor de citit și înțeles.
Imginează-ți un manual în care toată informația e aruncată la grămadă, fără diferențe între titluri și text, fară diagrame, casete, culori etc. și îți vei da seama rapid cât de importantă este arhitectura informației. Relațiile dintre diferitele elemente de pe o pagină ne ajută să înțelegem textul pe care îl citim.
Ce trebuie să știe un designer editorial?
DTP-ul, ca orice altă formă de design trebuie să păstreze echilibrul între frumusețe și funcționalitate, așa că designerii editoriali trebuie să știe noțiuni de estetică și istoria artei.
De asemenea, cunoștințele tipografice sunt absolut necesare, iar aici mă refer la ambele sensuri ale cuvântului – atât în ceea ce privește fonturile cât și metodele tipografice și limitările pe care acestea le impun asupra materialului final.
Și că tot vorbeam de constrângerile impuse de formatul finit, un DTP trebuie să știe cum să pregătească materialele pentru tipografie, dar și pentru distribuție online. De multe ori designul creat trebuie să suporte declinări în formate și dimensiuni variate.
În final, să nu uităm de regulile DTP – o serie de convenții considerate standard pentru orice material pe bază de text – de exemplu: fără rânduri orfane (separate pe o altă pagină față de paragraful lor), nu mai mult de 2 despărțiri consecutive la final de rând, respectarea ierarhiilor, importanța spațiului gol și ”împerecherea” fonturilor.
Ce programe folosește un designer editorial?
Așa cum indică numele DeskTop Publishing e o meserie în care se lucrează pe calculator, cu software specializat. Cel mai folosit program pentru designul editorial este Adobe InDesign – considerat standard în domeniu, e la fel de potrivit pentru broșuri cu multe elemente grafice cât și pentru cărți de sute de pagini. Destul de intuitiv și foarte puternic odată ce-i înveți dedesupturile.
O alternativă care a pierdut din popularitate, dar a revenit recent cu o versiune nouă și îmbunătățită este QuarkExpress. Eu încă n-am apucat să o testez, dar recenziile sunt destul de bune.
Affinity Publisher este un alt program potrivit pentru proiectele mai mici (ultima dată când l-am verificat încă îi lipsea un sistem de note pentru cărți) care vine cu avantajul că nu e pe abonament, ci plătești doar odată pentru el.
Iar pentru cei care preferă să lucreze în browser sau pe mobil, Canva a devenit rapid una din cele mai la îndemână soluții.
Cum interacționează cu alte ramuri ale designului?
Designerii editoriali colaborează des cu fotografi sau ilustratori, și, bineînțeles, n-ar avea cu ce să lucreze fără designerii de fonturi. De multe ori DTP-ul se suprapune cu designul grafic, mai ales când e vorba de proiecte publicitare.
De când hârtia (ca mediu) pierde teren în favoarea ecranelor, sunt tot mai dese proiectele care se desfășoară exclusiv online și care aduc noi elemente interactive (animații, butoane, muzică etc.) iar asta își pune deja amprenta pe procesul creativ, depășind normele tradiționalului.
NO COMMENT