Domeniul arhitecturii și designului de interior a căpătat în ultimii ani mai multă vizibilitate și recunoaștere – toți simțim periodic nevoia să ne înnoim interiorul, să îl schimbăm pentru a răspunde mai bine nevoilor noastre. La realizarea unui proiect de interior este nevoie de competențele unor specialiști, de la cele de concepție la cele practice, de realizare efectivă a elementelor necesare amenajării.
Conștientizăm din ce în ce mai mult faptul că valoarea unei piese de mobilier nu este dată doar de costul materialelor și manoperei incluse, ci de alte criterii: funcționalitate, confort, calitate estetică, poveste.
Stilul minimalist arată splendid în pozele de revistă, dar nu prea reușește să facă față testului vieții reale. E demonstrat științific, nu doar experimentat empiric, că oamenii au nevoie de un anume nivel de stimuli senzoriali variați în spațiul în care locuiesc sau lucrează. Gândiți-vă cât de mult umanizează un interior semnele unei locuiri reale, o piesă veche de mobilier, câteva jucării aruncate pe covor, pisica ocupând cel mai bun loc de pe canapea, o floare pe pervaz… Pentru a orchestra un interior în care să te simți ca acasă ai nevoie de o echipă de specialiști. Am ales să vă prezint azi un profesionist care este un fel de om-orchestră, care a ajuns, după ani de experiență, să cumuleze multe din competențele necesare: Marius Olteanu.
1. Să începem cu o scurtă prezentare: cine ești, ce lucrezi?
Sunt Marius Costin Olteanu. Am terminat liceul de artă Nicolae Tonitza la secția Industrial lemn în 1988; am lucrat la fabrica de mobilier Heliade încă din același an; am lucrat în recondiționare/restaurare de mobilier în particular, din 1991 până azi, cu mici întreruperi. Am lucrat și ca ucenic la pictură de biserici, desenator la o fabrică de sticlă și mic mobilier stil, tot desenator și coordonator într-o altă fabrică de mobilă din lemn masiv, unde am învățat proiectarea pe calculator și lucratul pe CNC, care m-a ajutat la următorul loc de muncă, proiectant de mobilier din PAL. Din 2009 până astăzi am lucrat ca restaurator de mobilier stil. Între timp mi-am continuat studiile, am făcut colegiul de Mobilier și amenajări interioare și apoi am făcut și un Master la Facultatea de Design de produs de la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu din București.
2. Ai avut un parcurs interesant, de la meșteșug la design, de la restaurare de mobilier la design de interior și mobilier la comandă – cum se alimentează reciproc, cum se completează aceste competențe?
Recondiționând piese de mobilier stil înveți foarte multe, de la îmbinări de mobilier vechi, combinații de materiale cu proprietăți diferite, tehnici de restaurare, ergonomie. Toate acestea mă ajută foarte mult în concepția unei noi piese de mobilier sau a unui design de interior modern; forma potrivită pentru o anume funcțiune, pentru un anumit material, proporțiile și ergonomia unei piese de mobilier rămân în general valabile în timp, decantate în sute de ani de folosință – nu e cazul să schimbăm doar de dragul schimbării. O piesă de mobilier vechi, stil, bine restaurată devine un accent prețios într-un interior modern, aduce farmec, poveste, dă o notă personală.
3. Ce te bucură mai mult, să restaurezi cu grijă o piesă veche de mobilier sau să creezi ceva nou, cu materiale și tehnologii moderne?
Amândouă mă bucură foarte mult, lucrez cu pasiune în ambele variante; restaurarea unei piese de mobilier implică tehnici pe care le stăpânesc bine, dar mi se pare interesant și să explorez variante de materiale și tehnologii noi pentru a realiza o piesă de mobilier sau un proiect de amenajare. Meșteșugul se învață și se perfecționează, designul însă te obligă să găsești căi de rezolvare a unor nevoi, să folosești noi materiale și tehnologii, să te adaptezi rapid la schimbările care apar.
4. Ce ți se pare mai dificil?
Cel mai dificil mi se pare să lucrezi cu oameni, de la clienți la lucrători, e important să creezi relații bune de colaborare – e ca atunci când vrei să ai toate sculele bine ascuțite în fiecare zi, ca lucrul să meargă perfect.
5. Cât de important este să știi întâi ABC-ul meseriei, să lucrezi cu mâna ta, piesă cu piesă, un obiect de mobilier?
Înainte de a alerga, un bebeluș merge de-a bușilea… În domeniul de recondiționare/restaurare este foarte important să știi ABC-ul meseriei tâmplarului, abia apoi poți trece la alt nivel – cred că același lucru este valabil și pentru cel care dorește să realizeze piese noi. Ca să faci treaba bine, trebuie să știi ce se poate face, cum, cu ce, care e ordinea operațiilor – trebuie să știi de toate, de la desen artistic/tehnic, la ascuțit și folosit scule și unelte, la cunoașterea materialelor și proprietăților lor. Ca să realizezi o piesa nouă de mobilier începi prin a imagina și desena forma artistică, rezolvi funcțiunea cu ajutorul ergonomiei, apoi găsești rezolvările tehnice necesare.
În recondiționarea de mobilier desenul artistic te ajută în desenarea sculpturii sau a intarsiei, profilului, elementelor care lipsesc. Ai nevoie, apoi de scule ascuțite, îndemânare și răbdare pentru a le transpune în material. Cunoașterea materialelor în recondiționare/restaurare este esențială pentru integrarea corectă a noilor fragmente. De exemplu: poți strica o piesă de mobilier veche dacă nu o restaurezi cu esența de lemn din care a fost făcută sau nu îi pui peticul de lemn să curgă pe direcția de fibră a lemnului existent.
6. Cum abordezi restaurarea unui obiect de mobilier? Care sunt etapele de lucru, care sunt elementele mai importante în proces? Care sunt capcanele de evitat?
Fiecare piesă este diferită, dar etapele sunt cam aceleași: întâi se constată ce este de rezolvat și cum se pot demonta părțile componente fără a deteriora forma actuală, fiecare element demontat se notează pentru a fi pus tot în poziția lui la final. Apoi se repară zona care este stricată, ori elementul de structură din lemn, furnirul estetic, sculptura sau intarsia obiectului, după caz. Se curăță piesa, eventual se remediază și reparațiile efectuate stângaci de-a lungul timpului – este important să se păstreze autenticitatea piesei, făcând-o în același timp mai rezistentă, bună de folosit. Se vor folosi astfel detaliile și materialele folosite inițial, lemnul, lacul, detaliile de feronerie sau bronz. Capcanele de evitat sunt: lipsa unei documentări serioase înainte de a te apuca de lucru, nerăbdarea și neatenția, de exemplu nerespectarea timpilor de uscare sau ordinea operațiilor.
7. Îşi mai găsesc locul în viața noastră obiectele vechi, piesele de mobilier stil? Ce pot aduce ele într-un interior, cum se pot combina și pune în valoare? Ce sfaturi ai pentru cei care își doresc să achiziționeze o piesă veche de mobilier?
Piesele vechi de mobilier întotdeauna își pot găsi un loc în viața noastră, ele creează atmosferă, aduc finețe și rafinament, ne ancorează… Putem crea un interior în care elementele de epocă și stil sunt definitorii – draperii, parchet, stucatură, lămpi și mobilier, totul într-un ansamblu coerent și omogen. În cazul unei amenajări eclectice echilibrul și coerența sunt mai dificil de obținut, forma, culoarea și textura, materialele folosite trebuie să dialogheze frumos – un astfel de interior însă va fi mai bine adaptat nevoilor moderne, mai variat și dinamic. De cele mai multe ori o piesă veche de mobilier devine elementul central, accentul în jurul căruia se organizează restul elementelor, punându-l în valoare. Calitatea și autenticitatea unei piese vechi de mobilier sunt validate de specialiști competenți, anticari, restauratori, case de licitații – așa putem fi siguri de valoarea de piață a acesteia.
Sigur că putem achiziționa și singuri piese vechi de mobilier care ne plac – și în acest caz este util să fim atenți și bine informați. Atenție, odată prins „microbul” gustului pentru obiecte vechi, antichități, e greu să te mai vindeci – vei explora mereu cu bucurie târguri sau poduri vechi, vei învăța multe despre istorie, artă, povești de viață…
8. Ai lucrat și mult mobilier modern, la comandă, ai făcut proiecte de amenajare – cum comunici cu clientul, cum găsiți împreună soluțiile pentru nevoile acestuia?
Am descoperit că nu trebuie să te impui, este bine să colaborezi cu clientul pentru găsirea celor mai bune soluții pentru nevoile lui, în definitiv în spațiul acela trebuie să trăiască el, nu tu. Designerul știe să îl ajute pe client să își înțeleagă mai bine nevoile, îl învață cum să aleagă între variantele de materiale și finisaje, îi clarifică chestiuni de ergonomie și funcționalitate a spațiului – implicarea clientului în toate etapele proiectului este esențială. Designerul își dovedește competența nu doar prin creativitatea care dă variante de amenajare și creează atmosferă, ci și prin cunoașterea în profunzime a ofertei de materiale de pe piață, stăpânirea perfectă a elementelor de tehnică, supervizarea punerii în operă. Nu în ultimă instanță, designerul are și responsabilitatea realizării unor elemente solide, a siguranței în folosire.
9. Care crezi că este rolul designului în această perioadă de schimbare accelerată?
Rolul designului rămâne același, acela de a găsi soluții pentru nevoi și probleme – într-o perioadă de schimbări accelerate designerul trebuie să fie informat și prompt în adoptarea noilor tehnologii, atent la schimbările de mentalitate și stil de viață și cât mai creativ – acum e nevoie de foarte multe idei și soluții noi, care să fie testate și aplicate rapid.
10. Cât de importante sunt noile tehnologii pentru designeri? Crezi că inteligența artificială ar putea să ia locul designerului?
Noile tehnologii sunt bine-venite, ele pot deschide noi posibilități de a lucra, la alt nivel de complexitate și eficiență, iar asta înseamnă că rolul designerului se schimbă și el – rămân însă esențiale creativitatea, capacitatea de a găsi soluții la probleme/nevoi, adaptabilitatea. AI este un algoritm de prezentare a diverselor opțiuni de amenajare a unui spațiu într-un timp foarte scurt, o nouă „unealtă” spectaculoasă dar care nu poate înlocui competența mult mai nuanțată a omului – doar acesta știe cum se structurează și folosește spațiul, stăpânește elementele de ergonomie și de psihologie care dau confort și atmosferă. Părerea mea este ca AI este doar un boost.
11. Ce ai spune unui tânăr care dorește să înceapă o carieră în design?
I-aș spune să fie deschis să învețe din orice domeniu, să fie la zi cu tehnica, să exerseze desenul de mână – designerul gândește desenând, în primele faze ale procesului de design e mai eficient să faci schițe de mână, machete. Este bine să învețe elementele de tehnică, materiale și rezistența și deformările acestora, să fie la curent și să poată folosi noi tehnologii. Profesia de designer este foarte complexă, e nevoie de creativitate, adaptabilitate și multiple competențe care se câștigă și se șlefuiesc în timp, cu răbdare – e nevoie de pasiune și de perseverență, echilibrul este cheia.
12. Ce planuri de viitor ai?
Am de finalizat multe lucrări în curs, câteva proiecte personale își așteaptă de mult concretizarea. Îmi doresc să fiu sănătos și să le duc pe toate la bun sfârșit, să mă bucur de fiecare proiect, de fiecare experiență.
Imaginile sunt trimise de Marius Olteanu, din arhiva personală.
NO COMMENT