Bianca Olimpia Abăcioaei este arhitect de interior și artist și activeză sub numele brandului ei ABO. Majoritatea timpului ei este dedicat celor două meserii creative prin care reușește să dea o formă în realitate, imaginației ce o ghidează. Ilustrațiile sale sunt o transpunere vizuală a călătoriei sale în imaginar, într-un univers atemporal și aspațial unde natura și tradiționalul se împletesc cu modernul și reveria. Atmosfera poveștilor ilustrate se situează într-un cadru poetic, unde elementele vegetale se împletesc cu cele cosmice. Personajele ei monumentale, cu aspect hieratic, ce poartă adesea veșminte românești te invită la meditație și introspecție silențioasă.
1. Cum v-ați descrie, tu și arta ta, unei persoane care nu vă cunoaște încă?
Mă regăsesc mult în arta mea și arta mea este o parte din mine. Sunt o persoană creativă, cu atenție la detalii, perseverentă, calmă și empatică. Îmi place să călătoresc în imaginar, în lumea atemporală și aspațială a personajelor din arta mea. Ceea ce eu creez este o extensie a imaginației mele, a experiențelor și stărilor din forul meu interior. Îmi place să mă duc dincolo de realitate, într-o lume onirică, o lume a basmelor.
2. Care sunt experiențele care te-au format ca profesionist, care te-au ghidat spre drumul ilustrației?
Experiența cea mai importantă, ce m-a format ca profesionist este cu siguranță studiul aprofundat și munca continuă. Dorința de cunoaștere și dezvoltare, mai ales în perioada școlii când mi-am dorit mult să învăț cât mai multe lucruri și să fiu un profesionist în ceea ce realizez. Am studiat pictură în liceu și arhitectură de interior în facultate, iar ilustrații am început să fac în ultimul an de facultate. Cred am reușit să îmbin cumva, într-un mod armonios arta și arhitectura studiate pe parcursul anilor . Mi-am creat astfel un stil propriu, care mă definește și este parte din mine. Un stil minuțios cu atenție sporită la detalii, cu o precizie a liniei și a desenului, cu o compoziție care să îţi provoace imaginația și să te poarte dincolo de realitatea trăită.
3. Arta ta pare adânc înrădăcinată în tradiție și folclor. De unde iubirea pentru această zonă?
Când am început să creez ilustrații, tradiția și folclorul au fost teme predilecte în lucrările mele. De ce am ales această zonă ? Pot spune că așa am simțit, a fost ceva ce m-a inspirat. Am copilărit în lumea satului românesc din nordul țării unde tradiția este încă vie. Adesea cream lucruri care au legătură cu originea noastră. Am o fascinație în general pentru ce este vetust și admir măiestria artei trecute care a atins un apogeu. E mult simbolism și multă minuțiozitate în arta tradițională românească și în special în veșminte care m-au inspirat cel mai mult. Am perceput vechea lume a satului românesc ca pe o lume de basm, cu personaje albe, conectate la natură și univers. Astfel, mi-am creat propria lume cu personaje monumentale și contemplative care poartă amprenta locului de unde vin prin detaliile decorative.
4. Care sunt 2 proiecte preferate la care ai lucrat sau participat în ultimii 2 ani și de ce?
Unul dintre proiecte este prima mea expoziție personală, pe care am gândit-o și organizat-o anul acesta, în vară, chiar înainte de ziua mea. De-a lungul anilor am participat la diverse expoziții colective dar încă nu reușisem să am propria expoziție. Asfel, cu multă implicare pot spune că mi-am îndeplinit această dorință. Am gândit această expoziție ca un eveniment dedicat artei cu muzică, literatură și pictură. Expoziția s-a numit ‘’Lumina caldă a soarelui din lăuntrul meu’’, și s-a desfășurat pe parcursul lunii iulie în spațiul unei cafenele din București, de pe Bulevardul Mihail Kogălniceanu. Am expus lucrări realizate începând din anul 2016 și până în prezent. Muzica a fost parte din expoziție printr-un concert de muzică instrumentală persană. S-a citit proză și poezie cu invitați din sfera literaturii și ne-am delectat cu o degustare de vin oferit de unul dintre colaboratorii pentru care am realizat ilustrația etichetei de pe sticla de vin. Spațiul intim al cafenelei a fost neîncăpător pentru numărul celor care au venit să mă suțină și să se bucure de artă. A fost un eveniment foarte reușit și apreciat care mi-a adus împlinire.
Un al proiect reușit încheiat anul trecut, a fost colaborarea cu o cramă pentru care am realizat ilustrația etichetei de vin pentru colecția Truvai. Aceasta a câștigat și concursul pentru cea mai frumoasă etichetă de vin din zona Munteniei. Colaborarea noastră a continuat și în cadrul expoziției pe care am organizat-o ulterior prin degustarea vinului ce poartă o ilustrație semnată ABO. A fost un proiect intersant prin faptul că am reușit să transpun ilustrația sub o altă formă, în acest caz eticheta unui produs pentru un producător de vin din România.
5. Ce sfat ai primit de la un alt profesionist sau persoană apropiată, sfat care a câștigat valoare în timp pentru tine?
Să am mai multă încredere în mine și în ceea ce fac, pentru că asta ne face să avem rezultate bune și să ajungem acolo unde ne dorim. Mă descurajez uneori în parcursul meu, cu temerea că poate nu o să iasă așa cum îmi doresc. Am învățat că este foarte important să începi mereu cu o atitudine pozitivă, deși uneori frica te poate cuprinde și defocusa de la drumul tău.
6. Există multe mituri care răsar în minte atunci când se vorbește cu și despre artiști. Din punctul tău de vedere, care este mitul care merită a fi demontat și de ce ?
Poate unul dintre mituri ar fi că artiștii sunt mereu visători și mai puțin ancorați în realitate. Artiștii sunt visători, așa este, imaginația este o unealtă minunată în viață. Dar, sunt și oameni calculați în același timp, cu abilități ce țin și de partea de a gestiona un bussines. Cred că se poate să ajungi să te suții din artă, doar să crezi suficient în asta. Ca în orice altă sferă de activitate, e nevoie de dedicare, adaptare și învățare continuă.
7. Arta este subiectivă, însă ce aspecte ale ei pot fi apreciate obiectiv?
Atunci când suntem în fața unei opere de artă putem spune în câteva clipe dacă ne place sau nu. Astfel, apreciem o lucrare în funcție de propriile valori și cunoașteri. Consider că procesul de apreciere în mod obiectiv este să acordăm mai mult timp și atenție studiului lucrării. Fie ca e vorba de subiectul reprezentat, de compoziție, de gradul de detaliu și execuție,sau de conceptul lucrării. Parcursul unui artist de a crea ceva original este unul lung, este mult studiu și muncă în spate. Cred ca oamenii trebuie să fie conștienți că a face artă nu este ceva la îndemâna oricui. Trebuie sa te pui mereu în starea de a crea, procesul creativ și imaginar este continuu. Nu poți pune stop, modul de viață al unui artist este parte din arta sa. Asta trebuie apreciat în mod obiectiv. Și când vorbim de costul unei lucrări de artă trebuie să privim obiectiv. Ea este cotată și în funcție de parcursul artistic de care menționam mai sus.
8. Consideri că în ziua de astăzi a crea este un privilegiu, un lux, o necesitate sau.. cu totul altceva?
Mai mult decât orice, a crea este o necesitate. Arta, ca formă a creației, ne apropie, atât de noi înșiși cât și de ceilalți. Ne face să fim mai buni, ne bucură, ne liniștește, ne face viața mai frumoasă. Când mă gândesc la pictură, muzică, arhitectură, literatură, cinematografie, și toate celelalte expresii ale creației, nu îmi pot imagina viață fară ele. Cred ca trebuie să fim creativi în orice împrejurare din viața noastră, astfel trăim mai frumos și în armonie. Arta este o cale de comunicare între oameni. Ea poate fi vindecătoare, sau transmite un mesaj puternic pentru privitor. Cred în afirmația lui Romain Rolland, că toată fericirea stă în creație, iar a crea înseamnă a distruge moartea.
9. Există o semnificație în spatele paleteii restrânse de culori pe care o folosești?
Povesteam mai sus ce mă inspiră în procesul meu de creație și care sunt temele creionate. Astfel, există o semnificație a paletei cromatice restrânse. Faptul ca arta mea este legată mult de oniric, de o lume aspațială și atemporală, am simțit să o reprezint în alb, negru și auriu. Am atribuit acestor culori ideea de divin și teluric, pământ și lumină. Omul este elementul dominant, monumental în compozițiile mele. El este o ființă telurică, o creație divină care trăiește în armonie cu natura și universul. Arta mea se distinge în special printr-o simbolistică, legată atât de vis, cât și de anumite stări sau experiențe trăite. Am simțit așadar să mă concentrez mai mult pe semnificația formelor și a simbolurilor și mai puțin pe culori.
10. Ai participat la câteva expoziții atât la nivel național, cât și internațional. Cum se înclină din punctul tău de vedere balanța între promovarea făcută în persoană și cea făcută în mediul online?
Consider că ambele forme de promovare sunt importante. Oricare dintre ele presupune o muncă de creație și o șansă de a te face cunoscut. Cred ca cel mai bine este să reușești să le îmbini, și să existe o armonie între imaginea ta digitală și cea reală. Prin participarea la târguri și expoziții am observat că oamenii sunt dornici să te cunoască personal și să descopere omul din spatele creației. Le poți transmite mai mult decât reușești prin mediul online. Este o bucurie și o încurajare să primești în mod direct un feedback din partea celorlalți. Promovarea făcută în persoană îți oferă posibilitatea unei comunicări directe și un schimb de energie cu oamenii. Este o experiență de cunoaștere și înțelegere a celor din jurul tău, iar asta te ajută mult în dezvoltarea abilităților tale.
11.Cum se înțeleg cele 2 meserii ale tale și mai ales, cum reușești să îți planifici timpul astfel încât să te ocupi de ele frumos?
Cele două meserii, cea de arhitect de interior și cea de artist se completează și se susțin în același timp. Ambele țin de domeniul vizual al creației. Studiile pe care le-am finalizat mă ajută în ambele direcții pe care le-am urmat. Există câteva diferențe între meseria de architect și cea de artist, legat de anumite etape și tehnici de lucru dar pentru ambele e nevoie de abilități creative, de comunicare, de organizare etc. Cam totul timpul meu se desfășoară între aceste două meserii. Cea mai mare parte din timp e dedicată meseriei de arhitect, iar timpul rămas este dedicat artei. Îmi doresc și îmi propun să reușesc să le echilibrez mai bine ca timp dedicat fiecăreia dintre ele.
12. Ce crezi că e important să cunoască consumatorii de ilustrație despre creatori și practica lor?
Ilustrația este o tehnică grafică de lucru, iar ceea ce îmi place mult la această tehnică este că poate fi folosită să creezi numeroase obiecte de artă și design. Ilustrația poate fi o lucrare de sine stătătoare, ca element de decor într-un spațiu interior sau poate fi aplicată pe diverse obiecte utilitare (ceramică, vestimentație, tapet etc). Poți crea identitatea unui brand cu o ilustrație sau crea vizualul unei cărți. Sunt numeroase direcții de a folosi o ilustrație și încurajez oamenii să fie deschiși spre a colabora cu creatorii de ilustrație. Un obiect capătă mai multă valoare când poartă semnătura unui artist.
Toate imaginile sunt din arhiva personală a artistei.
NO COMMENT