Olăritul și grija pentru plantele din jurul nostru, cele care ne înfrumusețează viața zilnic câte puțin, au dus la crearea unui brand numit lutoya.life, care s-a născut din ideea a doi francezi stabiliți în România, de mai mult de zece ani, ce au îmbinat tradiția locală cu sustenabilitatea și cu dragostea pentru grădinărit.
1. Ne puteţi spune câteva cuvinte despre produsele voastre? (De când produceți? Cum s-a născut ideea?)
Încă din 2021, Lutoya oferă alternative pentru udarea plantelor și a grădinilor. Prin strânsa colaborare cu olari români, am adus la viață aceste vase de auto-udare, din lut, care oferă cantitatea potrivită de apă, în mod constant, rădăcinilor plantei. Produsele noastre nu sunt doar sustenabile și produse local, ci sunt și practice și utile pentru orice iubitor de plante și, în general, pentru oricine are o pasiune pentru grădinărit. În cele din urmă, merită menționat că fiecare produs, fiind realizat manual, este unic. Ne-am dorit să combinăm tradiția, sustenabilitatea și inovația. Lutoya s-a născut din ideea a doi prieteni francezi care numesc România acasă, deja de mulți ani. Aceasta s-a bazat pe pasiunile comune pentru antreprenoriat, inițiative sustenabile care oferă soluții pentru mediul înconjurător, dar și pentru România și tradițiile sale bogate.
2. Care este conceptul din spatele acestor produse, cui se adresează?
Udarea excesivă este una din problemele principale care pot afecta durata de viață și sănătatea unei plante. Aceasta poate cauza stres hidric, poate atrage muște și duce la risipirea a până la 70% din apă, pentru că apa nu ajunge niciodată să fie folosită de rădăcini. Din acest motiv, Lutoya reproduce condițiile irigării naturale, cauzate de ploi. Datorită procesului specific de producție și a compoziției lutului, vasele noastre sunt poroase, iar apa trece prin pereții de lut, mulțumită capilarității.
Lutoya este practică din mai multe motive. Nu va mai fi nevoie să îți suni prietenii sau vecinii să îți ude plantele sau grădina când pleci în vacanță, nu va mai fi nevoie să uzi plantele în fiecare zi în perioadele călduroase din vară și nu te vei mai confrunta cu plante care nu rezistă decât câteva săptămâni după ce le-ai cumpărat din magazin :). O irigare lentă și blândă, este foarte benefică pentru plante. Și ele sunt precum noi, oamenii! Oare noi bem 10L de apă dintr-o dată, pentru o săptămână întreagă, sau câte puțin în fiecare zi? Cireașa de pe tort este că, prin cumpărarea unui vas Lutoya, vei sprijini un proiect local care încurajează economia rurală, arta meșteșugărească tradițională și consumul responsabil al resurselor de apă.
În cele din urmă, Lutoya este și un obiect decorativ frumos și colorat care va aduce un zâmbet pe buze oricărui iubitor de plante atunci când este oferit în dar.
3. Ne puteţi spune câteva cuvinte despre voi?
Suntem doi prieteni francezi ce trăiesc în România de mai mult de 10 ani. Suntem recunoscători pentru toate oportunitățile pe care această țară pe care o numim acum acasă ni le oferă. Tocmai de aceea, pentru noi a fost foarte important să construim acest proiect social și responsabil, considerând că astfel putem să aducem și noi o contribuție modestă pentru România. Suntem pasionați de grădinărit, natură și antreprenoriat.
4. Cum v-aţi gândit să începeţi această afacere?
Întrebarea la care am vrut să ne răspundem inițial a fost ,,Ce am putea face, cu pasiunile pe care le avem, pentru a ne aduce aportul în comunitatea românească?,, Am încercat să vedem care sunt nevoile oamenilor când vine vorba de subiecte care ne pasionau, cum ar fi grădinăritul și traiul responsabil. Am observat astfel că piața românească de grădinărit a explodat, iar oamenii, deși cumpără multe plante, nu au timp să se ocupe de ele. Pasionați fiind și de tradițiile românești, care sunt într-adevăr fascinante privite prin ochii unui străin, ne-am dorit să construim un brand manifest pentru meșteșugul olăritului românesc, să încurajăm o revenire la produse din materii prime naturale precum ceramica și, în același timp, un îndemn la a cumpăra responsabil.
5. Cum vă creați modelele?
Începem printr-o perspectivă locală. Ce înseamnă asta? În primul rând, ce materiale de bază sunt valabile pe plan local? Apoi discutăm cu partenerii noștri, olarii și alți artiști pentru a defini design-ul, culoarea etc. România oferă multă flexibilitate în materie de creație, așadar putem dezvolta produse noi la comandă destul de repede. În cele din urmă, alegerea modelelor este definită și de factori precum capacitatea produsului sau mediul în care va fi folosit, dacă este de interior, caz în care vom lua în calcul mai mult latura artistică și importanța decorativă, sau daca este destinată exteriorului, unde mărimea specifică contează mai mult decât rolul decorativ.
6. Care este profilul clientului vostru?
Poate sună clișeic, însă aproape oricine. Părinții noștri au plante, bunicii noștri au plante, iar 70% din generația Milenialilor se consideră ,,părinți de plante,, conform unui studiu făcut de FoliageFriend. Este un trend tot mai popular alegerea unui trai în natură sau, dacă nu se poate, aducerea naturii în interior, prin achiziționarea de plante. În ceea ce privește produsele noastre Lutoya de interior, majoritatea clienților trăiesc în arii urbane și dețin plante de apartament. Cât despre produsele Lutoya de exterior, clienții noștri trăiesc atât în medii urbane cât și în zone periferice, unde dispun de o terasă sau o grădină unde pot sădi plante.
7. Care este cea mai mare provocare de care v-aţi lovit cu afacerea voastră?
Avem provocări zi de zi, având în vedere că suntem încă o afacere tânără și în dezvoltare. Spre exemplu, sustenabilitatea este o componentă foarte importantă a proiectului nostru, face parte din ADN-ul nostru. De aceea, nu vom face niciodată compromisuri în această zonă. Cu toate acestea, comercializăm produse foarte fragile care ajung să fie transportate de diversele companii de curierat, care nu ne sunt dedicate și sunt mereu pe grabă. Am avut parte de reale dificultăți la început din cauza acestor probleme logistice. Pentru o perioadă scurtă de timp, ne-am văzut obligați să folosim protecții din bule de plastic, dar am renunțat repede la această soluție pentru că nu se alinia deloc cu valorile noastre. Acum, suntem mândri să spunem că tot procesul de împachetare este plastic-free, iar rata de incidență este sub 0.5%. Însă, ca start-up, imediat ce rezolvi o problemă, următoarea nu întârzie să se arate :).
8. Cum se îmbină latura creativă cu cea antreprenorială într-o asemenea afacere?
Antreprenoriatul reprezintă un flux continuu de creație. Trebuie constant să găseși modalități de a crește, de a menține profitabilitatea, dar și de a păstra sensul și misiunea inițială. A trebuit să găsim noi metode de ambalare, cum spuneam mai devreme, să dezvoltăm noi produse care răspund cerințelor pieței, dar și să găsim oameni talentați care să se alăture aventurii noastre. Trebuie să te gândești constant la următoarea mișcare, similar cu modul cum un jucător de șah își pregătește jocul, căci odată construită o anumită imagine și setate anumite așteptări din partea clienților, inovația joacă un rol cheie în menținerea interesului și conexiunii cu comunitatea.
9. Ce sfat aţi da unui antreprenor la început de drum?
Vor fi momente bune și mai puțin bune în cursul călătoriei voastre și este complet normal. În momentele descurajante, reamintiți-vă misiunea cu care ați plecat la drum, acea curiozitate și intenție de a aduce ceva bun. Nu ascultați prea mult la recomandările altora, construiți-vă propria poveste! 🙂
Fotografiile aparțin Lutoya, pagina de instagram este lutoya.life, magazinul online este lutoya.ro şi au fost transmise pentru a fi preluate pe site.
NO COMMENT