O artistă care își dezvăluie ideile creatoare prin brandul baad.clay, Lara Barton aduce culoare și forme unice în ceramica românească, transmite idei jucându-se cu lutul pe care îl însuflețește transformându-l în obiecte unice.
1. Cine este artistul-creator din spatele brandului baad.clay?
Numele meu este Lara, m-am născut și am crescut în București unde am studiat artele plastice la liceu, mai precis sculptura. Ulterior, la 18 ani am decis destul de spontan și împotriva dorințelor părinților să mă mut în Londra, unde am continuat studiul artelor în cadrul University of the Arts-London, axându-mă nu doar pe sculptură, dar și pe pictură, performance și instalație. Acolo am avut ocazia să văd pentru prima dată și un atelier de ceramică în care am început să mă “joc” timid, dar curioasă. Cine este această Lara, mai greu de răspuns fără să dau indicații destul de impersonale ale trecutului meu. Ca să ofer și o perspectivă din universul meu lăuntric aș spune că artista-creatoare din spatele Baad Clay este un personaj constant curios și nerăbdător, imperfect asemenea ceramicii pe care o modelează. În căutare de nou și imagini vii această Lara încearcă să împărtășească propriul “Wonderland”.
2.Cum îți creezi modelele, de unde îți iei inspirația, formele atât de originale?
Produsele baad.clay sunt create atât prin tehnici de ridicare manuală a lutului, cât și prin matrițare și turnare la scală mică. Inspirația o culeg de peste tot, am un stil destul de eclectic: îmi place să mă informez și din albume de artă vizuală și din lumea care mă înconjoară, iar uneori din desenele copiilor care sunt atât de sincere și proaspete. Având doi frați și o soră, toți foarte creativi, am avut norocul să mai observ lejeritatea cu care așterne un copil gândurile în lume care sunt de multe ori parcă din altă galaxie. Am avut o perioadă lungă în care m-a fascinat universul marin și ciudățenia lui, m-am uitat în cărți precum “Art Forms from the Ocean” scrisă de Ernst Haeckel, care a fost atât biolog marin cât și un ilustrator foarte iscusit și care a informat multe din cercetările mele ulterioare vizuale. De curând, mi-a fost dăruită o carte scrisă de Alison Britton, o ceramistă britanică care a analizat mult statutul ceramicii și diverși creatori din lumea meșteșugurilor care momentan servește drept inspirație intelectuală. Vizual însă de multe ori urmăresc și trend-uri din afară, de pe pe instagram sau chiar și “sfântul” Pinterest. Îmi place să văd ce se întâmplă peste tot în lumea artistică și în masă ca să știu unde vreau să mă poziționez și eu. Cum spuneam, inspirație din toate locurile.
3. Cum arată studioul unui ceramist, ce obiecte, scule/instrumente ai fără de care nu se poate realiza un proiect?
Al meu este intr-un demisol, în București. Arată destul de gri în contrast cu obiectele pe care le creez. Avem noroc de un spațiu generos pe care-l împart cu colega mea, Lorena Cocioni care are și ea un brand numit Surrogate Selves și este și o artistă desăvârșită. Există două cuptoare în atelier fără de care nu am putea aduce lutul la viață și niște mese de lucru, cu diverse ustensile, un spațiu de glazurare și depozitare. Cea mai importantă ustensilă sunt mâinile mele. Cred că în general cu acestea pot face majoritatea lucrurilor, dar îmi ușurez munca folosind și ustensile precum cuțite, eboșare de modelaj, instrumente de măsurat și tăietorul de lut. În principiu, dacă am tăietorul de lut, un cuțit, burete, apă și lutul evident, se poate începe creația! Pe parcursul a doi ani de când sunt în acest atelier am reușit să-l tot aprovizionăm cu noi lucruri care ne ajută, cum ar fi anul acesta cu apă caldă. Nu este mereu confortabil sau ușor, dar meseria asta te învață să ai multă reziliență și că, dacă dorința de a-ți desfășura activitatea există, nu ai nevoie de atât de multe.
4. Ce lucrări ai în desfășurare, participi la expoziții, evenimente artistice?
Momentan lucrez la marfa pentru târguri și magazinele în care îmi puteți găsi din produse, respectiv Ototo în București și Rafia din Constanța. Mai lucrez și pentru o clientă care are un show-room cu obiecte de design interior în Paris și pregătesc acum 3 aplice de perete organice cu inspirație marină. La expoziții nu am participat încă cu ceramică, dar sper să schimb asta în noul an. Pe instagram baad.clay voi anunța viitoarele proiecte de anul acesta.
5. Unde dorești să ajungi, ce planuri ai pe termen lung/scurt?
Pe termen scurt, doresc să măresc volumul de producție pentru a putea vinde și online și de asemenea să dau start-ul unui site anul acesta pentru a ușura modalitatea de achiziționare a produselor. Pe termen lung, sper să pot crește brand-ul suficient de mult încât să pot creea și locuri de muncă pentru artiști sau artizani care cred în produsele Baad Clay. Mai am multe planuri, dar le lăsăm doar pe acestea aici momentan.
6. Ce cumpără un client care achiziționează un produs baad.clay?
Cumpără un produs lucrat manual, unul câte unul, pentru care s-a trudit un concept, o formă, un finisaj autentic. Produsele Baad Clay sunt menite să aducă un strop de artă cu utilitate la tine acasă. Să fie acele obiecte care îți atrag atenția într-o locuință, pe care nu te poți abține să le atingi și care îți completează ritualurile zilnice.
7. Care este produsul care ți se pare cel mai de succes de până acum dintre obiectele pe care le-ai creat?
Bolul de semințe. Este un bol din porțelan, cu semințe imprimate înăuntru și cu niște mici picioare în forma acestora. Pentru că sunt româncă și iubesc ca mulți alții o pungă bună de semințe am văzut-o ca pe o necesitate printre vesela românească. Cred că anul acesta voi face unul mai mare, ca pentru familie.
8. Ce nu îți place să faci într-un proces de creație, ce etapă este neplăcută?
Toate, în afară de creația propriu-zisă care pentru mine înseamnă momentul ideației și cel al facerii. Însă, din păcate procesul creativ nu cuprinde doar aceste două aspecte care sunt vinovate pentru imaginea artistului boem și veșnic neliniștit. Pentru mine în procesul creativ intră și promovarea artei mele, adică meseria de marketing, intră și fotografierea obiectelor, copywriting și copyrights de care ne mai lovim, graphic design, administrare, comunicare, vânzări, contabilitate, logistică și probabil multe altele de care nu-mi dau seama acum.
9. Ce sfaturi oferiți unui creator care vrea să își înceapă activitatea în domeniul creativ?
Să o începi. Să nu aștepți să-ți iasă lucrurile perfect (dacă nu ai capital de investit) pentru că, după cum am enumerat mai sus, activitatea creativă ca să funcționeze, implică multe alte joburi și nu e corect să punem această presiune pe un singur om. Să comunici cu oamenii din jurul tău care fac același lucru. Să nu-ți fie teamă să ceri îndrumare sau ajutor chiar și după ce ești refuzat. Să te bucuri de experiență, să ai încredere că există oameni care sunt curioși să-ți descopere parcursul. Să nu te gândești că nu știi exact ce vrei să faci sau că s-a mai făcut. Fă-o pur și simplu și vei descoperi pe parcurs despre ce este vorba, nu toți avem aceeași ordine a procesului creativ. Nu te compara, analizează ce fac și alții, vezi cum te poți îmbunătăți, dar nu te aștepta să fii în același punct cu altcineva, nu-i cunoști parcursul și povestea din spate. Nu te feri să lucrezi pentru alții chiar și în domenii puțin diferite. Înainte de a porni Baad Clay am lucrat un an de zile la Alina care deține brand-ul IWood Be. Cu toate că avem domenii diferite de activitate și stiluri diferite, am învățat de la ea lucruri despre cum e să conduci cu succes un business mic și local pe care le-aș fi învățat mult mai cu greu singură. Iți oferă o încredere enormă să pornești propriul brand după ce ai văzut la altcineva tot ce implică. Sau, dacă nu-ți dă încredere, măcar te face să-ți dai seama dacă ți se potrivește antreprenoriatul. Aș mai da multe sfaturi pe care încă mi le dau și mie, întrebarea asta ar necesita un interviu propriu, dar este bine că există și o limită de spațiu, hahaha. Ultimul este să te documentezi mereu despre domeniul tău, să încercăm să ne dezvoltăm nu doar financiar, ci și sufletește și intelectual.
10. Cum se face trecerea de la hobby la afacere în mediul creativ, din punctul tău de vedere?
Nu știu exact dacă este corect să mă pronunț aici. Eu am crescut intr-o familie artistică care nu a făcut doar artă pentru a trăi, dar cu siguranță asta a primat. Deci nu pot să spun că știu exact cum este să transformi un hobby într-o afacere creativă, pentru că am crescut cu ideea că aceasta este meseria mea. Am însă câteva păreri despre asta. Prima ar fi, înainte de toate, asigură-te că vrei să faci asta. De multe ori un hobby este plăcut și frumos pentru ca este doar atât: un hobby. Dacă totuși crezi că ți-ar aduce mai multă împlinire o afacere creativă învață cât mai multe despre domeniul tău. Citește cărți de specialitate înainte de a-ți deschide afacerea. Video-urile de pe YouTube, cu toate că sunt foarte folositoare nu vor suplini niciodată complexitatea informației scrise într-o carte dedicată sau cultura vizuală pe care ți-o poți forma din albume de arta/design/meșteșug. Documentează-te despre ce implică o afacere: o formă legală de funcționare PFA sau SRL sunt cele mai comune sau ca artist mai există și posibilitatea de lucru prin drepturi de autor. Un simplu search pe Google va explica mai detaliat toate variantele legale. O formă de promovare online ajută mereu, iar pentru cei creativi consider că instagram-ul și tik-tok-ul sunt ideale și nu implică costuri. La început, dacă nu ai bani de investit poți pur și simplu să-ți faci o pagina pe care să promovezi fără vânzare ca să creezi urmăritori, oameni interesați de ceea ce faci. Împărtășește-le prietenilor, colegilor de muncă, familiei, despre dorința ta de a transforma hobby-ul în afacere și arată-le la ce meșterești. “Din vorbă în vorbă” este mereu o opțiune foarte eficientă. Caută târguri la care să te înscri, chit că sunt de meșteșugit sau artă și design, există variante mai accesibile sau gratis la început. Nu te feri să mergi la cele care poate nu par atât de “cool”, eu am început cu asemenea târguri și nu cred că-ți vor strica imaginea. Imaginea ți-o creezi tu prin ceea ce produci, iar târgurile mai puțin populare sunt de obicei mai accesibile ceea ce înseamnă că vei mai putea face câte un ban să reinvestești la început de drum, iar asta îți va permite să mergi și la târguri mai scumpe. Cum spuneam și mai sus te poți angaja la cineva sau să întrebi de o ucenicie în locurile care fac ceea ce-ți dorești și tu. Caută brand-uri, artiști de la care crezi că ai avea de învățat și lasă-le un mesaj pe rețelele de socializare, încercarea nu strică. Nu te aștepta să fie o trecere ușoară sau să faci mulți bani din prima. Orice schimbare de meserie necesită timp de învățare a meseriei și de practicare.
Imagini primite de la Lara, din arhiva ei personală.
Fără comentarii