CITEȘTI

Paște creativ! În căutare de cadouri și decoruri u...

Paște creativ! În căutare de cadouri și decoruri unicat pentru această perioadă

Distribuie articolul:
Share

Există două perioade ale anului în care designerii de produs din țara noastră intră mai mult ca oricând într-o adevărată febră a creativității: de Crăciun și de Paște. Sunt prilejuri nemaipomenite pentru a oferi clienților colecții și mai noi, și mai originale, și mai speciale. Inspirația vine lucrând. Dar vine adesea și prin materialele cu care lucrezi. Încercând să vă arătăm produse de design cât mai speciale, am selectat câțiva artiști ai domeniului, cu care am stat un pic de vorbă despre brandurile lor și mai ales despre ofertele momentului.

Ioana Preda este un nume deja consacrat printre purtătoarele de bijuterii create în România. A ales acest domeniu cu șapte ani în urmă. „În urma unei relații, am fost introdusă în lumea bijuteriilor și am simțit că aceea este adevărata mea pasiune: să îmi las amprenta prin produse alese, dar și create de mine.” Lucrează în special bijuterii din pietre naturale, oricât de mari și oricât de mici, combinând culori și materiale într-un stil feminin și armonios, caracteristic ei. „Ioana Preda este FEMEIE! Întotdeauna am admirat femeile care aveau grijă de ele, aveau un stil bine definit, se accesorizau ca atare și era o încântare să le privesc.”

I-am pus Ioanei Preda întrebarea care mă preocupa cel mai tare admirându-i colecția: Cum se poartă bijuteriile Ioana Preda: inspiră un anume stil sau conferă stil celei care le poartă?

„Bijuteriile Ioana Preda se poartă cum simți, sau mai bine zis, cum te fac pe tine să te simți mai încrezătoare!”, mi-a răspuns. „Cu siguranță, ele oferă stil persoanei care le poartă! Chiar și eu aleg zilnic bijuteria potrivită care mă face să zic: Da, asta e! Zâmbesc, mă simt bine, și sunt sigură pe mine și pe ceea ce port! Iar cum toate bijuteriile Ioana Preda au întreținere pe viață, nu contează atât de mult cum le porți, ci să te simți bine cu ele.”

 

Oferta de Paște a acestei creatoare o reprezintă bijuterii cu motive din sferă religioasă, dar nu numai. „Am pornit campania Easter Sale cu gândul la sărbătorile pascale ce urmează și mi-am dorit să evidențiez acest lucru prin «bijuterii cu însemnătate», cum îmi place mie să le numesc. Bijuteriile cu simboluri religioase sunt cele mai potrivite în această perioadă, ele amintindu-ne cu fiecare purtare de legătura cu Divinitatea. Am ales totuși să adaug în campanie și bijuterii potrivite sezonului, cu perle sau pietre prețioase, coliere perfecte pentru purtat în layere și brățări minimaliste. Tot acum am început să lucrăm la o colecție specială pentru vară, așa că fiți cu ochii pe noi.”

 

În spatele brandului Clod Wool Studio am descoperit-o pe Claudia Stroe, sculptoriță și pictoriță în lână netoarsă, după cum ea însăși se definește. Și-a început activitatea creativă în 2018, sub forma unui atelier în care realiza jucării decorative din fetru. Încet-încet, a ajuns să creeze produse de design din fetru cu rol publicitar: decoruri 3D, ilustrații după afișele unor spectacole, bannere, toate din fetru.

Astăzi însă face senzație pe rețele sociale cu broșe tip animăluț – cap de pisică, în special – de o mare drăgălășenie. Creatoarea le numește „pisicuțe de buzunar” pentru că asta și sunt, un accesoriu menit să scoată căpșorul dintr-un buzunar, dar se pot purta și altfel – prinse de rucsac, ca broșă pentru eșarfe. Este un produs ideal pentru această perioadă, în special de dăruit celor mici, din partea Iepurașului de Paște. Și apropo de acest personaj, bineînțeles că nu lipsește din colecția Clod Wool Studio. Poate fi regăsit într-o sumedenie de variante de dimensiune, culoare, decoruri și complexitate.

 

Fiecare jucărie/decorațiune este realizată de Claudia Stroe din lână împâslită, un procedeu pe cât de simplu, pe atât de migălos și… periculos, căci se bazează pe mânuirea acului de cusut. „Pot spune că sunt dependentă de filțuit lâna. Îmi place să modelez acest material prin tehnici complexe de filțuire uscată cu acul sau de filțuire umedă, cu apă și săpun. Pot realiza aproape orice, de la zâne la picturi cu peisaje, portrete umane sau animăluțe de companie, de la bijuterii, la încălțăminte lejeră de casă până la eșarfe, mănuși sau alte accesorii. Cel mai mult iubesc să sculptez în lână prin tehnica de filțuire uscată cu unul sau mai multe ace! Este un proces complex și de durata în cadrul căruia cu fiecare înțepătură a acelor de filțuit, fibrele se blochează între ele și dau naștere unei mase solide pe care eu s-o modelez în forma aleasă – ca o sculptură.”

Dintre decorațiunile de sezon ale atelierului Clod Wool sunt nu doar iepurașul și rățușca, cât și ouăle decorative. Gata pictate cu modele vesele, acestea se regăsesc în culori variate, pictate sau sculptate în lână. Termen de garanție: ani de zile. Cât durează procesul de realizare a unui astfel de produs? Destul de mult. Cel mai simplu, să zicem oul de Paște, presupune lucru cu acul de mai multe ore – depinde și de felul în care va fi decorat.

 

Dar ce punem pe masa de Paște? Și cum decorăm casa în așa fel încât aranjamentele florale să reziste pe parcursul mai multor zile? Sau mai multor ani, de-a dreptul? În acest sens l-am cunoscut pe Marius Lupu, creativul din spatele Decor Design din Timișoara. Inițial, a fost make-up artist, dar după mai mulți ani a ales să se exprime artistic în cu totul alt mod: decoruri florale Real-Touch, un mod de „a machia” locuința pe termen lung. El propune decoruri florale pentru masa de Paște dar și pentru fiecare colțișor al casei, folosind plante dintr-un material siliconat. „Ce au special aceste flori? Redau naturalețea și forma plantei vii, chiar și la atingere. Clienții intră în magazin și mă întreabă de-a dreptul dacă sunt reale. Nu le vine să creadă când le spun că sunt flori artificiale.”

În această perioadă a Paștelui, se poartă în ultimii ani decorurile menite să redea colțuri de natură prin folosirea unor elemente precum licheni, scoarță de copac. Se preferă culorile pământii, în special nuanțele de verde, care să transmită ideea de natură crudă. Pentru masa de Paște, clienții Decor Design preferă formele rotunde, în special coronițele florale. Există interes și pentru acele ghivece umplute cu plante, flori și personajele momentului – iepurașul, ouăle vopsite. Atunci când la masă vin tare mulți invitați, se preferă aranjamentele pe lung, dreptunghiulare, care să integreze toate elementele decorative ale perioadei. Însă aici intervine un aspect creativ: „Aceste aranjamente le realizez pe comandă în funcție de stilul de amenajare al locuinței, de mobilierul clientului, de ce are omul în casă”, ne-a explicat Marius Lupu.

Apoi, Decor Design trece chiar și la decorarea spațiului outdoor al clientului, mai ales în perioadele în care natura vie nu și-a dat încă semnalul de trezire. „Folosesc crengi pentru a crea impresia de copaci, flori pentru a reda impresia de natură înflorită. Cel mai mare proiect realizat de Paște a fost decorarea completă a suprafeței, indoor și outdoor, a unui client. Am folosit copaci artificiali cu înălțimi de doi metri, pe care i-am împodobit cu florile sezonului – lalele, ghiocei –, frunze și i-am ornat cu ouă colorate și iepurași zglobii.” Anul acesta, sunt în trend coronițele cu flori și ouă pentru ușile locuinței. Practic, o reinterpretare a coroniței din brad pe care o folosim de regulă de-a lungul sărbătorilor de iarnă.

Dar să revenim la cadoul de Paște. Tot mai mulți români preferă să comande unul special în loc de a cumpăra unul rapid. Și așa ajungem în atelierul Micul Haos, o lume nemaipomenit de simpatică, care ia naștere cu ajutorul unei simple fotografii. Maria Mandea, designerul Micul Haos, realizează păpuși teribil de expresive, pornind de la fotografiile clienților. „Oamenii îmi trimit descrieri sau fotografii ale unor persoane dragi sau ale unor personaje imaginate de ei, iar eu le transform în păpuși. Este de fapt un fel de colaborare între mine și clienți, ceea ce îmi place mult. Procesul este mult mai lung decât «mă duc într-un magazin și cumpăr direct un produs», durează câteva săptămâni. Mi se pare impresionant că mulți preferă să aștepte pentru a avea ceva ce este special, ce nu poate fi repetat, dar și pentru ceva ce vor păstra tot restul vieții.”

Este o muncă plină de provocări și satisfacții, pe care Maria a învățat-o de la mama ei. „Micul Haos a început prin 2012 când am găsit o fotografie veche, mai în vârstă decât mine. Fotografia era cu o păpușă creată de mama, un fotograf mic lângă un aparat foto mare. Eram într-o perioadă mai liberă, de căutări, așa că am întrebat-o cum a făcut-o. Mi-a arătat și am început să fac și eu câteva personaje. Le-am fotografiat și mi-a plăcut mult cum se integrau, mai ales în spațiul real. Cred că ce m-a intrigat era că păpușile astea nu sunt doar păpuși, sunt personaje, din fotografii poți să deduci poveștile lor. Am continuat să le fac și uite că zece ani și ceva mai târziu, încă nu m-am plictisit, tot mai sunt multe lucruri de explorat. Dar Micul Haos nu sunt doar eu. Este și George (George Marian Preduț, www.ilikegoodstories.com), prietenul meu. El le face fotografii în care pare că sunt la scară umană, le integrează în oraș printre ceilalți oameni. Și mama este acolo când am nevoie de ea, în continuare știe rezolvarea pentru orice problemă, oricât de dificilă, în realizarea lor. Numele atelierului este bazat pe un film pe care l-am văzut în perioada în care am început proiectul. Se numea Dar Kleine Chaos, primul scurtmetraj al lui R.W. Fassbinder. Atitudinea personajelor din film era cumva similară cu cea a personajelor Micul Haos, și așa le-a rămas numele.”

Admirând personajele Micul Haos, îți vin o sută de întrebări în minte: Din ce se fac aceste păpuși simpatice? Cum se derulează procesul propriu-zis de fabricație și câtă muncă presupune? E mai simplu să creezi o păpușă sau să ții un workshop despre cum se creează ele (fiindcă dincolo de realizarea lor, Maria ține și workshop-uri despre procedeul folosit)?

„Materialele sunt foarte variate. În principiu, folosesc materiale textile. Unele dintre personaje au o armătură metalică pe interior. Asta le face flexibile, pot fi așezate în orice poziție, ceea ce le face foarte bune și pentru animație. Mai folosesc și diverse tipuri de plastic sau de lut. Toate detaliile, de la corp, fețe și mâini, la pantofi și îmbrăcăminte sunt create de noi. Deci e destul de multă muncă și e nevoie de pricepere în diverse tipuri de tehnici, de la cusut la modelat, la desenat. În timp, am ajuns să pot face lucruri pe care nu mi le imaginam la început. Și asta, pe partea de craft. Dar pe partea de idei, de creativitate, acolo cred că personajele chiar au un rol foarte important: ce înseamnă un personaj și cum ne raportăm la spațiul în care trăim. De asta am și vrut să țin workshop-uri, de asta am și cursul online pe site-ul Domestika.”

Pentru momentul în care ne aflăm, cea mai potrivită sau în spiritul acestor zile este păpușa numită Iepurele Confortabil, o haioșenie de păpușă moale și roz care ne amintește că această sărbătoare este și despre relaxare, tihnă, nevoia de a-ți trage sufletul. Ceea ce nu descalifică însă celelalte păpuși textile Micul Haos. „Anul trecut am avut o comandă mai specială. O barză pentru un cuplu care urma să aibă un bebe. Este extraordinar să ai oportunitatea să observi cum oamenii vor să fie generoși și să îi surprindă pe cei dragi.” Chiar așa, am simțit nevoia să aflăm cine sunt clienții fideli ai Micului Haos. „Aș zice și că oamenii care apreciază păpușile Micul Haos sunt oameni care sunt atenți la detaliile personajelor, dar și la detaliile lumii din jurul lor. Și le și place un pic de umor și de insolit.”

Și o ultimă oprire înainte de minivacanța de Paște: în Atelierul Mâini Iscusite, al Oanei Ciobănescu, o tânără talentată în lucrul cu lutul polimeric. Din mâinile ei ies obiecte caracterizate de feminitate, gingășie, culoare. Dar munca în sine nu este tocmai floare la ureche. S-a specializat în cei șapte ani de experiență în obiecte foarte variate, de la căni, la bijuterii, de la agende personalizate, la obiecte practice precum semne de carte, boluri sau figurine de ipsos. Care sunt oare preferatele ei?

„Fimo (lutul polimeric) este foarte pretențios când vine vorba de praf, așa că masa de lucru trebuie menținută constant curată, și la fel și mâinile. Iar lutul în sine aduce cu el provocări diverse, ba este prea tare, ba prea moale și trebuie să înveți să îl faci să fie bun de modelat. Cred că cel mai greu a fost să învăț să fac cănile decorate cu flori, era ceva ce îmi doream enorm și credeam că nu voi putea face.”

O categorie apare sunt lumânările din soia. De ce soia? „Am ales ceara de soia pentru că este biodegradabilă, nu emite substanțe toxice în aer când este arsă și arde mai lent decât alte tipuri de ceară, ceea ce înseamnă că lumânările din ceară de soia ard mai mult timp. De asemenea, pot avea o aromă mai subtilă și pot reține mai bine parfumuri-le adăugate decât alte tipuri de ceară.” Oricare dintre obiectele Atelierului Mâini iscusite poate fi un cadou inspirat de Paște, mai ales pentru cei mici. Trebuie totuși să fim siguri că sunt și rezistente. „Recipientele pentru lumânări pot fi reutilizate, fie că sunt din sticlă sau beton, iar cănile, bolurile și lingurițele decorate cu fimo pot fi spălate, însă exclusiv manual.  Pentru a întări produsele, noi le introducem în cuptor la 110 grade, de aceea nu recomandăm să fie băgate iarăși la temperaturi prea înalte după ce au fost vândute.”

Pornind la drum cu acest material, am avut ceva emoții, întrebându-mă: voi găsi oare produse de design originale dedicate acestei sărbători? Aș zice că am găsit, nu-i așa?

Comentarii

Absolventă a Facultății de Științe Politice și Administrative (Universitatea București), Andreya Oti a urmat masteratul de Comunicare și Relații Publice (SNSPA), dar adevărata împlinire și-a găsit-o ca redactor de carte și de articole online. În prezent este redactor de carte pentru copii la editura All și asigură direcția de comunicare a editurii Vremea. În același timp, din 2015 activează drept redactor al revistei de mobilă și design Magmob.ro, prilej de a îmbina pasiunea pentru amenajări interioare cu ușurința mânuirii cuvântul scris. Interesată de tot ce înseamnă noutate și creativitate în domeniul designului, consideră că numai ̈frumusețea va salva lumea ̈ – mai ales atunci când frumusețea capătă funcționalitate.

ARTICOL RECOMANDAT

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share