La galeria de artă contemporană META Spațiu din Timișoara s-a deschis în 17 mai expoziția BLUE | Derek Jarman care are în centru instalația Blue a cunoscutului artist/regizor/scriitor britanic Derek Jarman (1942-1994), și care este și ultimul film al acestuia. Fie că este amintit ca cineast, pictor, activist, poet sau grădinar, mitologia nemuritoare a lui Derek Jarman continuă să impregneze și azi psihicul cultural. Prin sensibilitatea sa unică de artist, Jarman a creat un limbaj vizual al iubirii, politicii și poeziei, depășind limitele expresiei cinematografice.
Expoziția BLUE | Derek Jarman este o cronică a fricii și a represiunii sexuale, a devastării cauzate de boală, precum și a curajului și grației inimitabile ale lui Derek Jarman, o biografie și un omagiu onest adus vieții și artei fără compromisuri.
Deși instalația video BLUE este cunoscută, în primul rând, ca un film, aceasta a alternat o varietate de forme și titluri, între începutul creării sale în 1987 și lansarea sa cinematografică la Bienala de la Veneția din 1993. Inițial, Blue a fost conceput ca un omagiu adus artistului francez Yves Klein și ca un fel de răspuns cinematografic la Simfonia Monotonă a pictorului, dar mai târziu a evoluat într-un film despre Jarman însuși, despre condiția sa și despre articularea a ceea ce înseamnă să fii uman. Derek Jarman și-a dorit să prezinte SIDA fără dramatismul cinematografiei, ci să surprindă revărsările și crizele emoționale ale acesteia, folosind o imagine statică și potențând sunetul, astfel încât să sensibilizeze privitorul. Blue este o experiență transformatoare care creează un puternic sentiment de spațiu poetic, în care procesul morții este negociat cu umor și furie, cu resemnare și sfidare față de o condiție terminală. În ciuda faptului că și-a pierdut aproape în întregime vederea din cauza unui virus al retinei legat de SIDA, citomegalovirusul, Derek Jarman a regizat filmul Blue (1993) alături de bunii săi prieteni, actorii Nigel Terry, John Quentin, Tilda Swinton, și cu muzica lui Simon Fisher Turner.
Textul filmului Blue, considerat o poezie în sine, a fost tradus de artista Claudia Chiriță și poate fi citit și consultat la galeria de artă contemporană META Spațiu.
În cadrul expoziției mai este prezentată o selecție de imagini cu pagini din caietul pictat BLISS, azi aflat în colecția Tate Modern. Bliss (Beatitudine) a fost, de fapt, titlul original pentru ceea ce avea să devină filmul Blue. Inițial, Jarman a asamblat un caiet albastru cu copertă tare, cu litere aurii, care relevă rolul crucial al operei artistului Yves Klein asupra formării sale artistice, scriind despre conceptualizarea, producerea și parcursul său emoțional din spatele creației lui Blue. În procesul său creativ, Derek Jarman a folosit caiete și jurnale, mai degrabă decât storyboard-uri și scenarii, scriind astfel cu onestitate, intimitate și sensibilitate poetică. În Bliss, el explorează teme legate de dragoste, pierdere și spiritualitate, reflectând asupra imaterialității, infinitului și vidului culorii albastre. De asemenea, pot fi consultate unele dintre cele mai importante cărți scrise de Derek Jarman, precum jurnalele Modern Nature și Chroma, dar și cartea Super 8, realizată de James Mackay, producător de film britanic și bunul prieten al lui Derek Jarman. Super 8 este o colecție de cadre din primele filme realizate de Derek Jarman. Filmele Super 8 îl arată pe Jarman în cea mai curajoasă și creativă formă vizuală a sa, folosind culori abundente și compoziții îndrăznețe și, experimentând tehnici precum suprapunerea și utilizarea de prisme și filtre.
Expoziția BLUE | Derek Jarman va fi deschisă la META Spațiu până în 27 iulie, 2024.
Blue | Derek Jarman | 17 mai – 27 iulie 2024
Curator: Mirela Stoeac-Vlăduți
META Spațiu, galerie de artă contemporană, Bd. Mihai Viteazul nr. 1, Timişoara
Program co-finanțat de AFCN. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Fără comentarii