De peste 14 ani, Revista Atelierul este partener media şi pentru festivalurile de muzică din ţară şi din străinătate care ne impresionează, DWMT La Conac, este unul dintre ele. Am discutat cu Anca Gheorghe, despre festival, conexiunile lui cu industriile creative şi culturale şi medierile culturale.
DWMT La Conac revine în perioada 7-8 septembrie pentru a doua ediție, la Conacul Udrişte Năsturel.
1. Cum aţi ales locaţia festivalului şi cum se impleteşte moșia Conacului Udriște Năsturel cu festivalul DWMT? Cum vezi această redefinire a unei zone de patrimoniu?
Din experiența noastră, cele mai bune lucruri încep într-un mod organic, natural. Așa s-a întâmplat și cu povestea noastră și a Conacului Udriște Năsturel. Ne pregăteam pentru un episod live cu Irina Rimes pentru platforma noastră online, „Diud, Where’s My Tune?”, și eram în căutarea unei locații exterioare atipice, cu o arhitectură poetică, care să permită surprinderea unui apus în cadru. Locația trebuia să îndeplinească mai multe criterii regizorale. Astfel, prin recomandări, am ajuns la Conacul Udriște Năsturel, unde a fost dragoste la prima vedere. Am simțit o chimie extraordinară atât cu locul, cât și cu proprietarii, iar cum comunitatea noastră ne împingea de ceva timp să trecem din online în offline, să aducem muzica bună și artiștii emergenți pe o scenă live, această locație ne-a oferit impulsul necesar pentru a realiza acest lucru.
Povestea festivalului și a locului s-a cimentat rapid și sigur ulterior. Una dintre valorile de bază ale platformei DWMT este promovarea și curatoriat, printr-un proces cinematografic, a artiștilor talentați care nu își găsesc un spațiu de exprimare artistică. Conacul Udriște Năsturel este, la rândul său, o nestemată puțin cunoscută și prea puțin promovată, un „talent nedescoperit”, un proiect arhitectural de restaurare care merită explorat și pus în valoare, împreună cu întreaga moșie din jur. Împletirea platformei DWMT cu acest Conac a fost ca plantarea unei orhidee într-un pământ potrivit – greu de nimerit, dar când reușești, simți că a fost alegerea corectă.
Festivalul DWMT la Conac este mai degrabă o mișcare multidisciplinară care combină și se concentrează pe sinergia mai multor arte într-un singur spațiu. În cazul nostru, pe aceeași moșie, Conacul în sine fiind un element central al acestui festival. Am simțit mereu că nu promovăm suficient și nu inițiem un dialog între public și spațiile de patrimoniu din România, ca să nu mai vorbim despre spațiile în care se desfășoară evenimentele în sine. DWMT a găsit oportunitatea perfectă să facă exact acest lucru prin proiectul „DWMT la Conac”.
2. DWMT la Conac, singurul festival de arte și muzică din sudul României, organizat de DIUD în colaborare cu Point va avea loc în septembrie 2024, cu ce vine nou această ediţie? Care sunt evenimentele flagship ale festivalului pe care nu trebuie să le ratăm?
Ediția de anul acesta aduce un nou val de artiști emergenți, atât muzicieni, cât și artiști plastici, sculptori, vizionari și tineri care aveau nevoie de un spațiu de exprimare și expunere. Nu ne dorim să spunem că vrem să educăm publicul de festival în zona artei, pentru că sună prea pretențios și arogant, dar cu siguranță ajută că atât noi, echipa DWMT, cât și POINT, împreună cu Conacul Udriște Năsturel, simțim nevoia să punem mai multă lumină pe ce înseamnă arta și cum o putem traduce într-un mod mai accesibil și plăcut pentru publicul larg. Ceea ce considerăm acum un festival de nișă, sperăm să se transforme în câțiva ani într-un festival de peste 10.000 de oameni pasionați de muzică bună și arte, devenind astfel o mișcare bine ancorată în circuitul festivalurilor la care trebuie să ajungi pentru că știi că vei descoperi ceva nou de fiecare dată.
3. Din punctul tău de vedere cum observi complementaritatea industrii creative- festival?
O văd ca pe o simbioză foarte smart. Rețeta perfectă, din perspectiva noastră la DWMT, constă într-o echipă fluidă și multidisciplinară, bazată pe inteligență colectivă. În termeni mai direcți, „sharing tools & knowledge” nu poate decât să fie benefic; dimpotrivă, este o construcție solidă care poate răspunde cât mai bine nevoilor unui public atât de divers și aflat în constantă schimbare sau în căutarea a ceva nou. În plus, festivalurile pot fi „playgrounduri” pentru industriile creative, un loc unde își pot revărsa ideile pe consumer engagement (și nu numai), în timp ce festivalurile au nevoie de know-how și instrumente bine puse la punct pentru o execuție care să aducă ceva nou și inovator unui public deja suprasaturat de aceleași tipuri de evenimente.
Există mult spațiu de creștere și construcție în domeniul festivalurilor la nivel local, iar implicarea cât mai concentrată a agențiilor sau colaboratorilor din domeniul creativ nu văd cum nu ar fi benefică. De la lucruri mici, precum gastronomia „on-the-go” și nu food trucks, până la „pavilioane” pentru sponsori și nu activări rapide, sau campanii de comunicare mai bine gândite și executate
4. Cât de importante sunt pentru festival medierile culturale astfel încât publicul să aibă acces direct la informaţii din mai multe domenii?
Exact acest lucru dorim să abordăm prin „DWMT la Conac”, împletirea mai multor medii și domenii, pe care să le facem ușor accesibile publicului nostru. Mi se pare important să „crești” cu publicul tău, iar odată ce îl cunoști mai bine, să îi poți oferi ceea ce își dorește, aducând totuși și un strat nou, surprinzător. „DWMT la Conac” este un festival de tip „discovery”, adică un loc unde vii mai degrabă să descoperi trupe noi, emergente, artiști plastici contemporani de care poate nu ai fi avut altfel ocazia să te lovești. La „DWMT la Conac” nu vii pentru un artist anume, ci mai degrabă pentru a descoperi ceva nou.
5. Care este experienţa organizării unui festival? Care sunt provocările creative pe care le-a întâmpinat?
Organizarea și construcția unui proiect de la zero este o zona de confort, dacă pot spune așa. Deci experiența organizării festivalului este ceva ce îmi doream și ceea ce mă împlinește profesional pe lângă job-ul meu daily la diud (agenția noastră video). Având un background în BTL, organizare de evenimente și activări, am venit destul de pregătită (pe cât posibil) pentru ridicarea în picioare a festivalului „DWMT la Conac”. Provocările vin, în principal, din zona de coordonare a echipelor multidisciplinare și supervizarea multor detalii, mici, logistice care împreună pot duce la “fuck-up” mare dacă nu sunt urmărite atent din timp. Pe cât de dificil este să pui laolaltă un mix de oameni atât de diferiți, din domenii diferite, și să obții un rezultat coerent, este extraordinar de satisfăcător la final, când lucrurile se așază cum trebuie și curg fluid.
6. Revista Atelierul se ocupă de peste 14 ani cu prezentarea industriilor creative şi culturale, va fi un spaţiu dedicat acestei industrii în festival? Care sunt designerii de produse pe care îi apreciezi şi a cărora produse le porţi?
Lucrăm să avem încă din această ediție un spațiu dedicat designerilor, un shop unde să putem promova această zonă și pe care să-l putem curatoria cu obiecte relevante nouă și publicului nostru. Sunt mulți designeri pe care îi urmăresc și îi apreciez, dar câțiva care îmi vin rapid în minte sunt Irina Marinescu, Optimef, Vilegiatura din Cluj, Les Vacances d’Irina, Studio Mud și En Masse. Să fiu sinceră, shop-ul Alb Alb este un loc unde îmi găsesc deseori inspirația privind designerii locali sau prin evenimente dedicate industriei, cum sunt RDW, RAD, și altele.
Imaginile sunt transmise din arhiva personală a Ancăi.
Fără comentarii