Born to create de Anne Jacoby este o carte pentru oamenii care vor să aducă un plus de creativitate în viețile lor personale, dar, mai ales, profesionale.
Autoarea are o experiență vastă în domeniul artelor performative și se folosește de asta pentru a trage paralele între lumea spectacolului și cea a afacerilor. Numeroase anecdote și povești personale ajută să scoată în evidență principiile creativității, iar narațiunea autoarei face ca experiența de ascultare să fie una plină de entuziasm palpabil, contagios.
Cartea începe simplu, adresându-se în special oamenilor care cred că nu sunt creativi, pentru ca apoi să dezvolte concepte mai complexe de leadership creativ și rolul creativității în cultura de corporație.
Ideea principală a cărții este că oricine poate fi creativ. Creativitatea nu e o stare de fapt, un talent intrinsec pe care îl ai sau nu, ci este un proces pe care îl poți învăța și practica. Fiecare capitol are la final sfaturi practice și exerciții care să te ajute să-ți pui imaginația la lucru.
Creativity is in fact a skill, not some kind of miracle bestowed by the gods.
Creativity can be cultivated, but it must be practiced.
Switch from „I’m uncreative” to „I’m a beginner”.
Cel mai mare obstacol în dezvoltarea creativității pare să fie asocierile pe care le facem în copilărie. Acele momente în care un feedback negativ sau un comentariu acid ne-au făcut să privim cu rușine un desen nereușit sau o poezioară inventată. Genul de judecăți de valoare care distrug încrederea în abilitățile creative.
Predictable processes can only create, at best, predictable results.
Predictable isn’t bad. But it simply isn’t, by definition, innovative. It isn’t personal – it can’t be, not if it’s always the same. And it can’t adapt when inputs and contexts change. Like when a pandemic stops everyday life in its tracks. Or when the global supply chain chokes up. Or when one generation ages out and a new one ages in.
Predictable isn’t going to cut it. It never really has.
We need creativity to adapt. To grow. To thrive.
Partea a doua a cărții se concentrează mai mult asupra diferitelor forme pe care le poate lua creativitatea la locul de muncă. Vei afla despre rolul unui leader și cum acesta poate crea un mediu sigur pentru dezvoltarea creativității; care sunt procesele colaborative care duc la soluții creative la problemele afacerii; cum să oferi feedback specific, folositor; cum să depășești sindromul impostorului sau cum determini punctul de echilibru între performanță și presiune.
We need creativity at work not because our teams need to express their inner Picasso, but because creativity is, at its core, innovation. It’s novel solutions to pressing problems made with unexpected connections.
Una din ideile principale cu care am rămas e că introspecția e la fel de importantă ca inspirația. E ceea ce ne permite să ne concentrăm, să ne dezvoltăm, dar și să vedem semnele unui burn-out iminent. De asemenea, disciplina nu este anti-creativă, ci poate fi o unealtă folositoare, atunci când motivația și entuziasmul scad. Totuși cel mai important instrument din carte, pentru mine, sunt exercițile practice, care îți oferă o nouă perspectivă asupra problemelor cotidiene.
Creativity booster 2:
Build your own crossword
1. Write down one word that represents a creative challenge in your work
2. Build other words connected to those letters
3. Notice if a solution emerges related to the problem.
Dacă te simți blocat și lipsit de creativitate, dacă vrei să începi un proiect nou și te sperie posibilele obstacole sau dacă, pur și simplu, cauți metode prin care să-ți îmbunătățești mediul de lucru, atunci cartea asta te va ajuta.
Fără comentarii