Doinița Dragomir este mâna delicată și mintea inspirată din spatele Atelier Cerars. Într-un interviu inspirațional, plin de sensibilitate și reflecție, ne-a deschis ușa către universul său creativ, oferindu-ne povești din călătoria sa cu lutul și industria ceramicii, sursele de inspirație ce o ghidează în procesul de creație, dar și despre cel mai recent proiect pe care îl dezvoltă în prezent.
1. Cum ai început să creezi ceramică utilitară și decorativă, și cum a luat naștere Atelier Cerars?
Deși apreciam foarte mult ceramica atunci când intram în contact cu ea, foarte târziu m-am gândit că aș putea crea cu propriile mâini obiectele pe care le creez astăzi. Am studiat pictura la Universitatea Națională de Arte din București, însă după masterat nu am mai avut un spațiu pentru atelier. Am simțit nevoia să învăț ceva nou, așa că m-am înscris, cu foarte mult entuziasm, ca student audient la secția de ceramică a Unarte, unde am asimilat timp de un an bazele ceramicii, pentru ca mai apoi să explorez pe cont propriu, în noul meu atelier, pe care mi l-am dorit foarte mult, și care este acum un vis devenit realitate. Lucrul cu lutul m-a captivat complet, îi acordam o atenție deosebită cu totul nouă, eram prezentă și mă împrieteneam cu materialul și calitățile lui. A fost foarte intuitiv pentru mine să lucrez cu lutul, s-a întâmplat foarte organic să-l înțeleg și să-l controlez pentru a-mi face ideile să prindă formă. Mi s-a părut un proces magic, cu o recompensă palpabilă și plină de sens.
M-a atras ceramica utilitară și mi-am dorit să îmbin esteticul cu funcționalitatea, să creez piese ce înfrumusețează rutina noastră zilnică. Un an mai târziu a luat naștere Cerars, nume care face trimitere la momentul meu preferat al zilei, către lumina aurie și apoi roșiatică a apusului. Feedbackul oamenilor m-a încurajat, oferindu-mi confirmarea că obiectele mele reușesc să creeze momente speciale în viețile lor. Sunt recunoscătoare pentru oportunitatea de a fi avut un context favorabil în care să îmi pot dezvolta această pasiune.
2. Un exerciţiu de imaginaţie: Cum ar arăta viaţa ta acum dacă nu ai fi ales să activezi într-un domeniu creativ și să îți creezi propriul brand în domeniul ceramicii?
E greu să-mi imaginez viața fără latura artistică, însă cred că, dacă ar fi fost altfel, m-aș fi îndreptat către a studia psihologia. Îmi pare un domeniu ce presupune empatie și o deschidere autentică față de experiențele umane, dar și o fascinație pentru felul în care funcționăm la nivel emoțional și mental. Ar fi fost un alt drum de a mă conecta mai bine cu mine și cu cei din jurul meu.
3. Crezi că designerii ar trebui să aibă un mentor sau un îndrumător? Ai avut ocazia să mentorezi pe cineva? Ai artiști pe care îi urmărești și care te inspiră?
Cred că îndrumarea unui mentor cu care rezonezi este importantă în etapele de început, la fel cum este și colaborarea cu alți artiști și colegi din domeniu. O astfel de expunere activează motivația și aduce structură în procesul creativ, ajutând la a ne contura o lume interioară și un limbaj artistic propriu. Am avut ocazia să organizez o serie de workshopuri de ceramică, și am fost profund impresionată de atmosfera care s-a creat, de concentrarea și bucuria cursanților în timp ce se împrietenesc cu lutul. A fost fascinant să îi văd cum descoperă procesul, cum se conectează cu materialul și cum lucrează cu entuziasm și dedicație. M-am bucurat să descopăr o comunitate primitoare de artiști ceramiști, în care am găsit atât susținere, cât și inspirație, dintre care menționez Pottery Paw, Little Truffles, Baad Clay, LutFain, DirtDrama, ArsAna, Joined by fire, și mulți alți dragi colegi. Deși nu lucrez la roata olarului, procesul de creație al lui Florian Gadsby m-a fascinat încă de la început, iar povestea și sensibilitatea pe care le transmite în cartea și în videoclipurile lui, mă captivează de fiecare dată.
4. Cum arată atelierul tău?
Atelierul meu, deși restrâns, îmi oferă exact spațiul de care am nevoie pentru a-mi pune ideile în practică. Într-un colț luminos, lângă fereastră, am amplasat cuptorul electric pentru ceramică, iar pe rafturi sunt organizate obiectele în diferite etape ale procesului ceramic cât și toate materialele necesare lucrului cu lutul. Dispun de două mese care îmi permit să alternez cu ușurință între proiecte și un dulap special pentru matrițele din ipsos. De asemenea, am integrat un mic sistem de reciclare a lutului, care îmi permite să valorific fiecare bucățică de material. Plantele din balcon sunt adesea o pauză pentru ochi și îngrijirea lor o parte din rutină. Mă liniștește să regăsesc atelierul exact așa cum l-am lăsat, fiecare obiect la locul lui, într-o ordine care îmi reflectă propriul ritm de lucru.
5. Ne poti povesti despre procesul tău creativ și ne poti spune care este partea ta preferată din el?
Mă fascinează și mă conectez la întreg procesul de realizare al obiectelor din ceramică, nu doar obiectul final mă interesează ci și drumul parcurs către acesta, mă captivează toate etapele de lucru, chiar și cele repetitive și mai puțin creative. Găsesc o liniște și o ordine interioară să parcurg toate etapele ceramicii în timp ce lutul prinde forma pe care o am în minte. Îmi place să încep cu o formă standard, turnată într-o matriță creată de mine, pe care apoi o decupez și o transform, adăugând texturi și jocuri de unghiuri. Etapa de glazurare este și ea distractivă, caut combinații noi între glazuri din care să rezulte efecte deosebite. În funcție de stare îmi permit să explorez și să experimentez sau să reproduc formele care mi-au devenit dragi și familiare.
6. Obiectele ceramice pe care le creezi, fie că au forme mai clasice sau mai experimentale, fie că sunt glazurate în culori vibrante sau au texturi interesante la atingere, toate exprimă armonie și echilibru. Ești multumită întotdeauna de rezultatul final?
Am învățat să renunț la anumite așteptări și să accept partea care nu se află în controlul meu. Magia ceramicii constă tocmai în această imprevizibilitate, rezultatele pot fi surprinzătoare, uneori plăcute, alteori mai puțin dorite. Pot apărea accidente, scurgeri și defecte de glazură, crăpături sau efecte neașteptate între culori, însă aceste imperfecțiuni pot aduce un farmec aparte fiecărei piese. O mulțime de persoane apreciază tocmai aceste defecte care spun o poveste despre procesul creativ și lucrul cu mâinile. Așa că nu-mi rămâne decât să mă concentrez pe imaginea de ansamblu a obiectelor care au ieșit așa cum mi-am dorit, si atunci când se poate încerc să reglazurez și să ard din nou piesele cu potențial.
7. Ai avut momente când ai simţit că stagnezi? Cum faci să îți stimulezi imaginația şi să încerci lucruri noi, să creezi piese noi de ceramică? Dar când nu ai energia sau starea de lucru, cum depăşești momentul?
Am depășit perioade de stagnare greșind, prin povestea unor obiecte imperfecte care mi-au dat idei noi. Nu pun presiune asupra mea și aștept ca ideile să se reașeze și să-mi regăsesc direcția. De asemenea jocul cu forme nedefinite și micile experimente mă ajută să trezesc imaginația și să explorez fără așteptări, și o nevoie de coerență imediată.
8. Care consideri că este cel mai iubit obiect de ceramică de către publicul tău?
In ultimii doi ani, colecția de flori a fost foarte apreciată, atât sub formă de vază pentru ikebana cât și sub formă de platou cu picior înalt. Procesul de decupare al formei inițiale este unul spontan, o căutare și un joc de unghiuri diverse. Seria „Flori” a evoluat semnificativ în ceea ce privește culorile de la început până acum. Folosesc acum glazuri mai vibrante și texturate. Deși formele au rămas destul de asemănătoare, fiecare piesă este unică și diferită.
9. Care este proiectul tău preferat și ce ne poți spune despre proiectele la care lucrezi acum?
Un proiect pe care îl dezvolt în prezent îmbină forme fragile din porțelan cu suprafețe texturate, aspre. Sunt curioasă unde mă va duce acest experiment care mă scoate din zona familiară a obiectelor utilitare. Deși am căpătat o anumită coerență în proiectele pe care le propun, simt că mă aflu într-o perioadă de continuă dezvoltare și căutare, în care încă este loc să îmi descopăr direcția și drumul artistic. De asemenea lucrez la o serie nouă de pahare cioplite, texturate, cu accent pe contrastul dintre suprafețele glazurate și neglazurate, pe senzația tactilă, pe cum se simt la atingere. Texturile ne ancorează în prezent, în aici și acum, reprezintă o metodă de grounding de care am devenit conștientă și care funcționează pentru mine. Așa că pentru această serie de pahare îmi doresc ca pe lângă redarea funcționalității obiectului, să inserez cât mai multe detalii tactile care să ne invite să fim mai prezenți și ancorați în experiența utilizării.
10. Obișnuiești să primești și comenzi custom de la clienți? Care a fost cea mai complexă sau inedită comandă custom pe care ai primit-o și cum ai abordat-o?
Un proiect personalizat cu o idee deosebită propusă de client a rezultat într-un set extins de veselă, inspirat de estetica mozaicului. Am ales glazuri în nuanțe de albastru, roz și griuri colorate, pe care le-am aranjat tonal, în perechi, pentru a crea un efect cromatic armonios. O provocare de care sunt mândră și bucuroasă că a prins forma dorită.
Încerc să păstrez comenzile personalizate cât mai aproape de estetica pe care o propun, pentru a evita eforturi suplimentare neprevăzute sau eventuale nemulțumiri, cât și să recomand, atunci când este cazul, colegi mai potriviți pentru a le realiza.
11. Ce recomandări ai pentru cineva care dorește să îşi înceapă activitatea în domeniul creativ? Care sunt provocările întâlnite de tine și cum le-ai depășit?
Celor care își doresc să înceapă activitatea în domeniul creativ le pot spune să aibă răbdare și încredere în proces, pentru că își vor descoperi în mod organic direcția. Provocările nu rămân provocări pentru totdeauna, avem capacitatea de a ne adapta și de a găsi soluții. Am avut multe momente de neîncredere în care am simțit că ceea ce fac nu e suficient, că nu mă descurc și că mă păcălesc, o voce interioară critică pe care am început să o observ și pe care refuz să o las să câștige. Cu fiecare cuptor deschis am prins din ce în ce mai mult curaj, și am perseverat în a explora mai departe și a-mi cunoaște materialele în profunzime.
12. Unde găsim creațiile tale ceramice deosebite?
Sunt foarte activă pe pagina mea de Instagram atelier.cerars, unde postez imagini cu cele mai recente creații, fragmente din procesul de lucru, cât și evenimete și târguri din București la care urmează să particip. De asemenea o parte din obiecte se regăsesc și pe rafturile Altrntv Shop și Daravere Concept Store, unde vă încurajez să faceți o vizită!
Toate imaginile au fost transmise cu drepturi de publicare de Doinița Dragomir din arhiva personală
NO COMMENT